NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Enforcer

Citaat van: IPA op 12/04/2011 | 12:45 uur
Het aantal ASW heli's gaat achteruit. Maar hoeveel van de huidige 20+ zijn inzetbaar? Een stuk of 4? Dan is 12 een verbetering.

Daarnaast zijn er vanwege het kleine aantal schepen ook niet veel meer nodig.

Is dat zo? Voor ASW taken kan de heli'ook vanuit land opereren. Met minder schepen worden dan die heli's weer belangrijker.

IPA NG

Het aantal ASW heli's gaat achteruit. Maar hoeveel van de huidige 20+ zijn inzetbaar? Een stuk of 4? Dan is 12 een verbetering.

Daarnaast zijn er vanwege het kleine aantal schepen ook niet veel meer nodig.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Enforcer

Citaat van: IPA op 12/04/2011 | 10:51 uur
De Cougars worden nu eigenlijk vervangen door de NH-90 en extra Chinooks. Dat zal wel de reden zijn geweest om ze eruit te gooien, eigenlijk blijft de transport capaciteit nu gelijk en neemt niet af.

Dat is niet helemaal waar want de Lynx en de AB-412 gaan er ook uit en worden vervangen door de NH-90, zij het dat er in aantalllen veel minder voor terug komen.

IPA NG

De Cougars worden nu eigenlijk vervangen door de NH-90 en extra Chinooks. Dat zal wel de reden zijn geweest om ze eruit te gooien, eigenlijk blijft de transport capaciteit nu gelijk en neemt niet af.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

agentdreutel

Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 00:50 uur
Citaat van: Poleme op 11/04/2011 | 23:21 uur
Citaat van: Enforcer op 10/04/2011 | 22:37 uur
Citaat van: Lex op 10/04/2011 | 22:03 uur
Er gaat nu onmiddels ook het gerucht dat de drie Cougars de AB 212's (Tweety) gaan vervangen en ook een rol gaan spelen in aanvulling op de SAR Lynxen, totat de eerste NH 90 deze rol kan overnemen in 2012.
Dat is geen gerucht, maar een feit. Tot eind van het jaar zijn 3 Cougars beschikbaar voor oa SAR taken.
9 Mei aanstaande gaan 14 Cougars uit dienst, de 3 blijvers gaan inderdaad SAR doen.
En wat gebeurd er met alle piloten en loadmasters/boordschutters van de Cougars?
Een gedeelte, inclusief onderhoudspersoneel (want die horen er ook bij!), kan denk ik wordt omgeschoold naar de 8 NFH's die als transporthelikopter zouden worden toegevoegd aan 300sqn. En bij de Chinooks komen er ook helikopters bij. Misschien zijn daar nog vacatures.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 00:50 uur
En wat gebeurd er met alle piloten en loadmasters/boordschutters van de Cougars?

Die gaan we lekker ontslaan. Functie weg, dus man/vrouw weg. Dat scheelt salarissen, vliegtoelage, garantievliegtoelage.  :silent:

Elzenga

Citaat van: Poleme op 11/04/2011 | 23:21 uur
Citaat van: Enforcer op 10/04/2011 | 22:37 uur
Citaat van: Lex op 10/04/2011 | 22:03 uur
Er gaat nu onmiddels ook het gerucht dat de drie Cougars de AB 212's (Tweety) gaan vervangen en ook een rol gaan spelen in aanvulling op de SAR Lynxen, totat de eerste NH 90 deze rol kan overnemen in 2012.
Dat is geen gerucht, maar een feit. Tot eind van het jaar zijn 3 Cougars beschikbaar voor oa SAR taken.
9 Mei aanstaande gaan 14 Cougars uit dienst, de 3 blijvers gaan inderdaad SAR doen.
En wat gebeurd er met alle piloten en loadmasters/boordschutters van de Cougars?

Poleme

Citaat van: Enforcer op 10/04/2011 | 22:37 uur
Citaat van: Lex op 10/04/2011 | 22:03 uur
Er gaat nu onmiddels ook het gerucht dat de drie Cougars de AB 212's (Tweety) gaan vervangen en ook een rol gaan spelen in aanvulling op de SAR Lynxen, totat de eerste NH 90 deze rol kan overnemen in 2012.
Dat is geen gerucht, maar een feit. Tot eind van het jaar zijn 3 Cougars beschikbaar voor oa SAR taken.
9 Mei aanstaande gaan 14 Cougars uit dienst, de 3 blijvers gaan inderdaad SAR doen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

agentdreutel

Citaat van: Harald op 10/04/2011 | 22:35 uur
Citaat van: Ace1 op 10/04/2011 | 22:03 uur
Citaat van: Harald op 10/04/2011 | 21:07 uur
Hoe het zit met de levertijden van de NH90 weet ik niet, maar onze huidige NH90's zijn al te laat geleverd. Hoe zal het gaan met nieuwe bestellingen ??

Harald dat probleem blijf je houden tenzij je de NH90  net als Australie onder een licentie zelf hier produceer dan weet je zeker dat je  niet hebt. Zelfs de Belgen die hebben vertraging en hebben de NH90 pas in 2008 of in 2009 besteld en daar wordt de eerst NH90 pas in 2012 geleverd.

Dus heel simpel gezegd kan worden gezegd dat : ... in 2011 bestellen, levering in 2014/2015 ..... dan hebben we 3 jaar lang te weinig luchttransport-capaciteit voor onze grondtroepen .......dus een groot probleem.

fijn zulke besluiten/bezuinigingen, zeer ondoordacht en totaal niet nagedacht over de consequentie's in de toekomst.   

Er zijn geen nieuwe bestellingen. Het schema voor de invoering van de bestelde 20 NFH's loopt tot eind 2014. In principe wordt elk kwartaal een NFH afgeleverd.
Dat de snelle afbouw van Cougar helikopters leidt tot capaciteitsverlies is duidelijk. Maar er komen ook 3 extra Chinooks in het bestand en vanaf 2013 stromen de NFH's in die voorbestemd zijn voor de transportrol. Maar de behoefte aan transportcapaciteit zal ook beperkt zijn tot alleen trainingsvluchten, want ik zie de krijgsmacht voorlopig niet op 'safari' gaan.

Enforcer

Citaat van: Lex op 10/04/2011 | 22:03 uur
Er gaat nu onmiddels ook het gerucht dat de drie Cougars de AB 212's (Tweety) gaan vervangen en ook een rol gaan spelen in aanvulling op de SAR Lynxen, totat de eerste NH 90 deze rol kan overnemen in 2012.

Dat is geen gerucht, maar een feit. Tot eind van het jaar zijn 3 Cougars beschikbaar voor oa SAR taken.

Harald

Citaat van: Ace1 op 10/04/2011 | 22:03 uur
Citaat van: Harald op 10/04/2011 | 21:07 uur
Hoe het zit met de levertijden van de NH90 weet ik niet, maar onze huidige NH90's zijn al te laat geleverd. Hoe zal het gaan met nieuwe bestellingen ??

Harald dat probleem blijf je houden tenzij je de NH90  net als Australie onder een licentie zelf hier produceer dan weet je zeker dat je  niet hebt. Zelfs de Belgen die hebben vertraging en hebben de NH90 pas in 2008 of in 2009 besteld en daar wordt de eerst NH90 pas in 2012 geleverd.

Dus heel simpel gezegd kan worden gezegd dat : ... in 2011 bestellen, levering in 2014/2015 ..... dan hebben we 3 jaar lang te weinig luchttransport-capaciteit voor onze grondtroepen .......dus een groot probleem.

fijn zulke besluiten/bezuinigingen, zeer ondoordacht en totaal niet nagedacht over de consequentie's in de toekomst.   

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 10/04/2011 | 22:03 uur
Citaat van: Harald op 10/04/2011 | 21:07 uur
Hoe het zit met de levertijden van de NH90 weet ik niet, maar onze huidige NH90's zijn al te laat geleverd. Hoe zal het gaan met nieuwe bestellingen ??
Harald dat probleem blijf je houden tenzij je de NH90  net als Australie onder een licentie zelf hier produceer dan weet je zeker dat je  niet hebt. Zelfs de Belgen die hebben vertraging en hebben de NH90 pas in 2008 of in 2009 besteld en daar wordt de eerst NH90 pas in 2012 geleverd.
Daarbij de kanttekening dat Nederland het niet zo erg vond....want er was immers geen geld om ze "op tijd" af te nemen...die investering werd naar voren in de tijd geschoven.

Ace1

Citaat van: Harald op 10/04/2011 | 21:07 uur
Hoe het zit met de levertijden van de NH90 weet ik niet, maar onze huidige NH90's zijn al te laat geleverd. Hoe zal het gaan met nieuwe bestellingen ??

Harald dat probleem blijf je houden tenzij je de NH90  net als Australie onder een licentie zelf hier produceer dan weet je zeker dat je  niet hebt. Zelfs de Belgen die hebben vertraging en hebben de NH90 pas in 2008 of in 2009 besteld en daar wordt de eerst NH90 pas in 2012 geleverd.

Lex

Er gaat nu onmiddels ook het gerucht dat de drie Cougars de AB 212's (Tweety) gaan vervangen en ook een rol gaan spelen in aanvulling op de SAR Lynxen, totat de eerste NH 90 deze rol kan overnemen in 2012.

Enforcer

Je kunt je ook gewoon afvragen of er nog wel voldoende onderdelen zijn om meer dan die 3 Cougars vliegende te houden tot het einde van het jaar.....