U(C)AV ontwikkelingen

Gestart door Elzenga, 29/10/2011 | 19:50 uur

Poleme

Citaat van: Parera op 27/02/2019 | 12:12 uur
De video zegt nog niets, ja het kan vliegen naast een F-18 en een E-7  :hrmph: Dan denk ik aan electronic warfare UCAV of jammer.

Het fundamentele probleem met types zoals de F-22A Raptor en de F-35 familie is dat ze zo duur zijn, dat men er simpelweg niet voldoende van kan aanschaffen.
Tenzij je het geen probleem vindt om de schatkist 'kapot te slaan' en eens flink te plunderen.
Daarnaast hebben Low Observable (LO) / stealth kisten ook nog eens een kleinere nuttige lading en / of bereik dan conventionele niet-LO / steelse kisten.

Dus zijn er nu verschillende luchtstrijdkrachten die studeren op alternatieven.  Want "range" (bereik), "numbers / mass" en "payload" (nuttige lading) zijn en blijven cruciaal in een gevechtsvliegtuig vloot.
Een optie is om met een gemengde vloot te gaan opereren, die naast F-35's ook bestaat uit F-15X's, Advanced F-16's ('F-21') of de meest moderne F-18E/F Super Hornet varianten.
Of, je gaat je vloot F-35's bemande jachtvliegtuigen combineren met (diverse) UAV's en UCAV's / RPA's (Remotely Piloted Aircraft).   De Israelische luchtmacht doet dit al jaren, waarbij de RPA's niet alleen ISR (Intel Surveillance Reconnaissance) rollen vervullen.  Maar ook Counter-Insurgery (COIN, anti-guerilla); Contra-Terreur; Close Air Support; Air Interdiction, Surpression Enemy's Air Defense (SEAD); Destruction EAD en Elektronische Oorlog Voering (EOV) taken uit voeren.

zie: https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=27836.msg420949#msg420949



U.S. Navy future fighter fleet mix proposals.

Jaartal en schip                         gemiddeld bereik              aantal vliegtuigen                   gemiddelde nuttige lading   
1956, USS Forrestal                2.241 km    (133)                          46    ( 54)                                  2.051 kg    ( 35)

1986, USS Nimitz                   1.682 km    (100)                           85    (100)                                 5.797 kg    (100)

2006, USS Nimitz                     919 km     ( 55)                           62     ( 73)                                 5.461 kg    ( 94)

De US Navy leerde tijdens realistische oefeningen in de jaren 30 en met veel zweet, pijn en in bloed gedrenkte ervaringen in WO 2,
dat een gemaximaliseerde "mass" (aantallen); payload (nuttige lading) en vliegbereik cruciaal waren voor de effectiviteit, doelmatigheid en overlevingskansen van vliegdekschepen.
In de jaren 90 ging deze "reach" dramatisch achteruit door uitfasering van de A-6 Intruder.  En in het eerste decennium van deze eeuw liep deze nog verder terug door pensionering van de F-14 Tomcat en S-3 Viking.
Echter, aan de andere kant van de Pacific 'plas' ging men over tot invoering van de Dong Feng-21 ballistische raket met een bereik van 1.850 km.
Daarnaast zijn de Chinezen bezig met invoering van het J-20.  Daar is weinig over bekend, maar het zal vast geen gevechtsvliegtuig met een relatief kort bereik zijn.
Dus de US Navy heeft een uitdaging om deze dreigingen te neutraliseren.


                                                   Optie 1                             Optie 2                             Optie 3

gemiddeld bereik                      1.343 km  ( 80)                 1.461 km  ( 87)                 1.671 km  ( 99)

gemiddelde nuttige lading          3.830 kg   ( 66)                 7.221 kg   (125)                5.373 kg   ( 93)

aantal jaren om dit te bereiken       nooit                              15 jaar                             5 jaar

Luchtvloot samenstellingen op vliegdekschepen:

Optie 1:  6x EA-18G Growlers,   24x F-18E/F Super Hornets,   6x UCAV's,      20x F-35C's,          5x E-2D Hawkeye's = 61 kisten  (72 = index t.o.v. USS Nimitz, 1986)

Optie 2:  6x EA-18G Growlers,   36x F-18E/F Super Hornets,   6x UCAV's,      10x F-35C's,          5x E-2D Hawkeye's = 63 kisten.  (74)
                                                                                                                 
Optie 3:  6x EA-18G Growlers,   44x F-18E/F Super Hornets,   12x UCAV's,   4x K-UCAV's* ,        5x E-2D Hawkeye's = 71 kisten.   (84)
             
Dus in optie 3, nul 4,8 generatie F-35C's !  Dus de US Navy is dan van dat ongewilde weeskind af.
De bespaarde muntjes worden gestoken in verder ontwikkeling van de X-47B UCAV en het (*) K-UCAV, een onbemand tankvliegtuig.
Zodat de F-18E/F's geen tanker sorties hoeven te vliegen, want in 33 - 40 % van alle F-18E/F sorties wordt er alleen maar peut (af)getapt.
Bovenstaande optie 1 en 2 vallen binnen de US Navy begroting, bij optie 3 moet men deze iets verhogen.
Maar optie 3 werkt het snelst en meest doeltreffend en biedt een high / low mix tussen respectievelijk (K)-UCAV's en Super Hornets.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Dassault confirms end of Anglo-French UCAV work  ( .. EU project..  :dead: )

An Anglo-French project to develop and fly an unmanned combat air vehicle (UCAV) demonstrator has officially ended, with the aircraft having failed to get off the drawing board.

.../...

https://www.flightglobal.com/news/articles/dassault-confirms-end-of-anglo-french-ucav-work-456199/

Maar ......

Meanwhile, Dassault is this year continuing flight tests of the Neuron UCAV demonstrator. Conducted in collaboration with France's DGA defence procurement agency and the country's air force and navy, the latest round of trials is designed to evaluate the aircraft's stealth characteristics.

De Fransen gaan door met hun EIGEN project, geleid door Dassault.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_nEUROn

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/02/2019 | 13:56 uur
Komt het daarmee in de buurt van de EA-18G Growler? Zo niet dan is aanvullend een onbemand toestel misschien genoeg om die capaciteit wel te geven aan een F-35.
Dan hoef je dus geen complete kist om te bouwen maar slechts een UAV toe te voegen aan de jet's om wel die capaciteit te hebben tijdens een operatie.

Dat weet ik niet. In april beginnen ze met Block 4 en dat loopt tot in 2024. Ze komen er vanzelf achter hoe groot of klein het verschil in EW capaciteit is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#306
Citaat van: Sparkplug op 27/02/2019 | 13:43 uur
De F-35 krijgt met Block 4 een behoorlijke hoeveelheid EW updates. Zie artikel in het internationale fighter ontwikkelingen topic.

Komt het daarmee in de buurt van de EA-18G Growler? Zo niet dan is aanvullend een onbemand toestel misschien genoeg om die capaciteit wel te geven aan een F-35.
Dan hoef je dus geen complete kist om te bouwen maar slechts een UAV toe te voegen aan de jet's om wel die capaciteit te hebben tijdens een operatie.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/02/2019 | 13:24 uur
Dit kan voor ons ook een mooie toevoeging zijn, de plannen voor F-35 Growlers staan volgens mij weer in de vriezer maar als je onbemand extra EW capaciteit kan toevoegen aan de standaard F-35's is een optie. En deze kan je inzetten als het nodig is, zo niet kan je ze misschien gebruiken met andere sensoren voor andere taken door de ''snap-in'' payload modules.

De F-35 krijgt met Block 4 een behoorlijke hoeveelheid EW updates. Zie artikel in het internationale fighter ontwikkelingen topic.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 27/02/2019 | 12:59 uur
Australië heeft helaas 1 Growler moeten afschrijven. De Growler en F-35A i.c.m. de Boeing ATS voor EW lijkt mij een goede keuze.

Dit kan voor ons ook een mooie toevoeging zijn, de plannen voor F-35 Growlers staan volgens mij weer in de vriezer maar als je onbemand extra EW capaciteit kan toevoegen aan de standaard F-35's is een optie. En deze kan je inzetten als het nodig is, zo niet kan je ze misschien gebruiken met andere sensoren voor andere taken door de ''snap-in'' payload modules.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/02/2019 | 12:12 uur
De video zegt nog niets, ja het kan vliegen naast een F-18 en een E-7  :hrmph: Dan denk ik aan electronic warfare UCAV of jammer.

Australië heeft helaas 1 Growler moeten afschrijven. De Growler en F-35A i.c.m. de Boeing ATS voor EW lijkt mij een goede keuze.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

De video zegt nog niets, ja het kan vliegen naast een F-18 en een E-7  :hrmph: Dan denk ik aan electronic warfare UCAV of jammer.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Harald op 27/02/2019 | 09:35 uur
Interessant !

KLU blijft op 37 + 15 stuks F-35A
maar aankoop van 8 stuks Boeing ATS, gestationeerd op Leeuwaarden...  ;)

Dit soort systemen bedoelde ik als aanvulling op de F-35, ik vraag me nog wel af wat dit specifieke model precies doet.

Citaat
Some basic facts about the Air Airpower Teaming System:

- It is built in Australia and intended for export around the globe. Exports will be easier without having to go through U.S. FMS process.
- A prototype is being built now.
- Can fly with or without a manned partner.
- Has a range of roughly 2,000 miles.
- Is 38 feet long and uses a bizjet class engine.
- Will team with E-7, EA-18G, F/A-18E/F, and P-8 Poseidon.
- Modular design for 'snap-in' payloads and rapid reconfiguration capability.
- Initial configuration will be sensor/intelligence and electronic warfare focused.
- Controlled via ground station, other aircraft, and has some level of autonomy that can scale for the mission.
- Design was based mainly on what would be attractive to a global market full of cash-strapped air arms.
- Will be tested over Australia's vast deserts where there is tons of room for experimentation. (Probably based out of Woomera)
- The technology and development will be sourced locally in Australia.
- Boeing will be able to adapt the technology for foreign customers far easier than developing and building in the United States.


Harald

Interessant !

KLU blijft op 37 + 15 stuks F-35A
maar aankoop van 8 stuks Boeing ATS, gestationeerd op Leeuwaarden...  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 26/02/2019 | 22:24 uur
Goed idee, maar dat gaat hier direct over wapens erop.

De apparaten zijn dan ook bedoeld als onbemand gevechtsvliegtuig, je zou het bijna plaatsen in het daartoe geschikte topic.

Huzaar1

Goed idee, maar dat gaat hier direct over wapens erop.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/02/2019 | 22:17 uur
Boeing Will Unveil This 'Loyal Wingman' Combat Drone For Australia's Air Force Tomorrow

Boeing reportedly developed the all-new stealthy drone specifically for the Australians as part of a classified program.


Iets voor de KLu... Het aantal F35 in de toekomst beperken tot 52 en elke verdere uitbreiding met zoiets als de 'Loyal Wingman'?