De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Citaat van: StrataNL op 27/05/2023 | 20:28 uur
Nee, kunnen we ook zelf bouwen (als er al behoefte aan was - dat is er niet.
De metalsharks in de carib waren een cadeautje van de VS omdat we ze gebruiken om contrabande uit de VS te houden. Prima boten overigens.
Ik doel ik niet op het 1 op 1 aankopen van dit vaartuig, maar meer het concept er omheen  ;) En ja Damen zou in theorie deze romp kunnen bouwen op een van haar werven door de samenwerking met Metal Shark.

StrataNL

Citaat van: Parera op 25/05/2023 | 06:16 uur
Iets voor ons KMARNS haar nieuwe concept? Het bootje is afkomstig van Metal Shark, daar heeft Defensie via de KWCARIB al banden mee en ook Damen is vaste partner van Metal Shark dus ik zie kansen! Aluminium romp van +/- 13,4 m.

Our Best Look Yet At The Marines? New Loitering Munition Toting Drone Boat
https://www.thedrive.com/the-war-zone/our-best-look-yet-at-the-marines-new-loitering-munition-toting-drone-boat


Nee, kunnen we ook zelf bouwen (als er al behoefte aan was - dat is er niet.
De metalsharks in de carib waren een cadeautje van de VS omdat we ze gebruiken om contrabande uit de VS te houden. Prima boten overigens.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Future Naval Strike Missile to have land and sea attack capabilities

A joint Norwegian-German project to develop a Future Naval Strike Missile (FNSM) will produce a weapon with both sea and land strike capabilities, Shephard understands.

The new missile, being developed jointly by the two countries, is planned to be available from 2035, according to a Norwegian MoD report on future defence acquisitions.

A development contract is expected to be placed by the end of this year, according to the Norwegian document.

Work will see common development, with Norwegian industry taking a leading role.

While the missile is currently dubbed FNSM, Kongsberg told Shephard the cooperation covered a 'new missile concept' and would not influence the roadmap for development of the existing Naval Strike Missile (NSM) and Joint Strike Missile (JSM).

... Betaalmuur

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/future-naval-strike-missile-to-have-land-and-sea-attack-capabilities/

silvester herc

#2540
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/05/24/ministers-bespreken-belgisch-nederlandse-samenwerking-in-den-helder
Nieuwsbericht | 24-05-2023 | 17:45

Minister Kajsa Ollongren en haar Belgische collega, minister Ludivine Dedonder, bespraken vandaag de Belgisch-Nederlandse maritieme samenwerking. Zij deden dit tijdens een bezoek aan de Koninklijke Marine in Den Helder. 

Vergroot afbeeldingToon opties

De marines van beide landen werken samen op diverse gebieden. Zo trekken Nederland en Belgi? samen op bij de verwerving van de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen en de 4 nieuwe zogeheten Anti Submarine Warfare fregatten. Daarnaast wordt er nauw samengewerkt op het gebied van opleidingen, onderhoud en logistiek.

Tijdens het werkbezoek werden de ministers vergezeld door viceadmiraal Tas en divisieadmiraal de Beurme. Door middel van briefings en bezoeken aan eenheden, gaven zij de ministers inzicht in het werken op de marinehaven in Den Helder. Zo bezochten ze het Maritiem Hoofdkwartier BeNeLux, de Nederlands-Belgische Operationele School en het Belgisch fregat BNS Leopold I dat in Den Helder ligt voor onderhoud.

Vergroot afbeeldingToon opties

Stevig fundament

De Nederlandse en Belgische marine werken samen sinds 1948. Toen maakten beide landen de afspraak dat hun zeemachten in oorlogstijd onder 1 bevel zouden opereren. Sinds 7 februari 1996 is de samenwerking officieel. Zowel in oorlogstijd als in vredestijd.

De marines werken samen op diverse gebieden. Bijvoorbeeld bij de aanschaf en het onderhoud van groot en klein materieel. Beide gebruiken dezelfde typen schepen en maritieme helikopters. Verder zijn de opleidingen van het personeel verdeeld over de 2 landen. De logistieke organisaties zijn verregaand met elkaar vervlochten.




Parera

#2539
Iets voor ons KMARNS haar nieuwe concept? Het bootje is afkomstig van Metal Shark, daar heeft Defensie via de KWCARIB al banden mee en ook Damen is vaste partner van Metal Shark dus ik zie kansen! Aluminium romp van +/- 13,4 m.

Our Best Look Yet At The Marines? New Loitering Munition Toting Drone Boat
https://www.thedrive.com/the-war-zone/our-best-look-yet-at-the-marines-new-loitering-munition-toting-drone-boat



jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Benji87 op 24/05/2023 | 22:19 uur
Ik ben het niet helemaal eens met je eerste zin. Nederland heeft enorm veel belangen op zee liggen die een sterkere vloot vereisen dan dat wij nu hebben. 6 fregatten is echt een lachtertje voor onze marine. Daar zouden op zijn minst 2 bij moeten. En alle 4 de LCF?en dienen gelijkwaardige bewapening te krijgen.

Als de huidige planning gehaald wordt voor het nieuwe FuAD/AWWF (2032) dan heeft het geen nut om alle 4 de LCF op een gelijkwaardig niveau te brengen.

Als LPX een potent schip wordt, dan vind ik 4 ASWF en 4 FuAD een ondergrens, als dat niet het geval blijkt, dan zie ik liever 4 LPX en 6 ASWF.


Benji87

Citaat van: Master Mack op 24/05/2023 | 21:04 uur
Helemaal eens. CLAS eerst omdat de behoefte in het niets valt met de behoefte van CZSK. Maar de ASWF order nu alvast ophogen naar 4 voor NLD kan nu al ze zijn er toch pas over 10 jaar. En leg dan gewoon meer geld bij het OH van de 10 combatanten. Geef ze meer wapens bijvoorbeeld de goalkeeper naar de voorste positie bij alle 4 LCF'en en een RAM op de achterste positie. En alle 4 de schepen de volledige MLU update. Dus 8 extra VLS cellen met Tomahawk nieuwe radar en kanon.

Ik ben het niet helemaal eens met je eerste zin. Nederland heeft enorm veel belangen op zee liggen die een sterkere vloot vereisen dan dat wij nu hebben. 6 fregatten is echt een lachtertje voor onze marine. Daar zouden op zijn minst 2 bij moeten. En alle 4 de LCF?en dienen gelijkwaardige bewapening te krijgen.

Lex

Citaat van: Master Mack op 24/05/2023 | 21:10 uur
3 tot 5 C8 Poseidons bestellen kan ook voor een groot deel van het CLSK budget.
Waarbij onmiddellijk bij mij de vraag rijst of dit, op zijn zachts gezegd, past binnen de ambitie van zowel CDS als CLSK.

Huzaar1

Voor alle uitbreidingen, waar dit de facto op neer komt, is er echt een mucho vergroting van de werving nodig. Meen dat ze best veel verwachten van vrijwillig dienstjaar, reguliere instroom loopt goed, maar uitstroom is nog steeds te hoog.

Bij elkaar uit de duim toch wel 500+ VTE's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

MPA order moet wel vrij snel kunnen lijkt mij. Aansluitende aan de SHORAD, MEDRAD Tankbats en versterken vuurkracht 13X.
3 tot 5 C8 Poseidons bestellen kan ook voor een groot deel van het CLSK budget.En dan in een NATO poule

Master Mack

Helemaal eens. CLAS eerst omdat de behoefte in het niets valt met de behoefte van CZSK. Maar de ASWF order nu alvast ophogen naar 4 voor NLD kan nu al ze zijn er toch pas over 10 jaar. En leg dan gewoon meer geld bij het OH van de 10 combatanten. Geef ze meer wapens bijvoorbeeld de goalkeeper naar de voorste positie bij alle 4 LCF'en en een RAM op de achterste positie. En alle 4 de schepen de volledige MLU update. Dus 8 extra VLS cellen met Tomahawk nieuwe radar en kanon.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/05/2023 | 18:18 uur
Aangezien de aflevering van een eventuele uitbreiding van de ASWF bestelling met minimaal 2 schepen nog zeker 10 jaar op zich laat wachten zie ik het probleem niet zo.

Niet alleen de bouw van extra schepen kost tijd maar ook die MPA's, onderzeeboten & onbemande (onder/boven) water systemen zijn niet volgende maand beschikbaar. De komende jaren afwachten zit er niet in want dan zijn we er over 20 jaar nog niet. We kunnen wel plannen maken voor over x jaar, dit geeft o.a. het CLAS de ruimte om haar minimale behoefte aan te vullen en daarna de ruimte voor andere KMD's (KM).

CLAS eerst is dus inderdaad geen probleem, maar voor de KM moet er wel op korte termijn een lange termijn plan gemaakt worden (10 a 15 jaar verder kijken).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 18:14 uur
Sorry CLAS eerst.

Aangezien de aflevering van een eventuele uitbreiding van de ASWF bestelling met minimaal 2 schepen nog zeker 10 jaar op zich laat wachten zie ik het probleem niet zo.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 17:50 uur
Betaalmuuah!

Bij mij niet heur! Zonder abbonement  ;) Maar hier komt het

Met deze marine kan Nederland zijn belangen op zee niet verdedigen
Defensie De gevechtskracht van de Nederlandse marine is na jaren bezuinigen sterk uitgehold, schrijft Wim Nagtegaal. Als Defensie ?sneller, vaker en langer? wil optreden, dan kan dat niet zonder geloofwaardige slagkracht op zee.

De Koninklijke Marine kan na een lange periode van krimp en veroudering van de vloot uitzien naar nieuwe schepen. Begin april heeft de staatssecretaris van Defensie (Christophe van der Maat, VVD) de Tweede Kamer ge?nformeerd over de vervanging van twee van de zes overgebleven fregatten. De nieuwe fregatten krijgen dezelfde taak als hun voorgangers: het opsporen en uitschakelen van onderzeeboten. Een lastige, in belang toenemende taak, gelet op de wereldwijde toename in aantallen en capaciteiten van onderzeeboten, Russische en Chinese met name. De contractafsluiting staat voor deze zomer gepland. Scheepsbouwer Damen, radarspecialist Thales Nederland en hun toeleveranciers uit het mkb kunnen dan aan de slag. De order betreft vier fregatten: twee voor onze marine en twee voor de Belgische Zeemacht. Een lang traject waarin uitstel bijna regel was, komt daarmee ten einde.

Een lange aanloop met een goede afloop? Ja, want de bewindslieden van Defensie hebben met de Defensienota 2022 (DN2022) het budget voor dit project op orde gebracht, gekozen voor een robuuste scheepsklasse en gunnen na zeer scherpe onderhandelingen Nederlandse bedrijven en hun werknemers de order. En ja, want Belgi? en Nederland voegen een nieuw hoofdstuk toe aan de diepe samenwerking tussen hun zeestrijdkrachten. In reactie op Ko Colijn in NRC (Laat Defensie zijn uitgavendrift in toom houden, 22/5): deze order is een voorbeeld dat Defensie juist niet met geld strooit en niet re-nationaliseert.

Maar er is ook een neen. De order betreft een 1-op-1 vervanging. Aan de reductie gedurende drie decennia van de ruggengraat van de vloot, van 18 naar zes fregatten en van zes naar vier onderzeeboten, verandert niets. Het aantal gevechtseenheden (combattants) blijft tien. De twee nieuwe fregatten worden bovendien weer later opgeleverd, nu rond 2030. Een paar jaar daarvoor wordt al afscheid genomen van ??n van de twee voorgangers. Eenzelfde stramien dient zich aan bij de vervanging van onderzeeboten. Nieuwe boten komen later, rond 2035. Jaren daarvoor worden twee van de huidige vier onderzeeboten van de sterkte afgevoerd. Een dubbele halvering van de onderzeebootbestrijdingscapaciteit voor meerdere jaren, terwijl de dreiging daartoe bepaald geen aanleiding geeft.

Uitdaging van formaat
Eind vorige maand nog rapporteerde de hoogste Amerikaanse NAVO-militair in Europa dat de Russische Federatie zijn onderzeebootpatrouilles heeft opgevoerd. De vier andere fregatten van de marine (voor luchtverdediging) zullen de komende jaren uitgebreide onderhoudsperiodes doorlopen en dan lang tegen de kant liggen. Al met al stevent de marine af op een langdurige capaciteitsdip: een periode van jaren met minder dan tien gevechtseenheden, met weinig vaardagen voor opleiding en training en verlies aan professionaliteit alsmede in aantrekkelijkheid als werkgever.

Met de DN2022 wil het huidige kabinet ?de operationele gereedheid en wendbaarheid van de gehele krijgsmacht vergroten?. Defensie wil ?sneller, vaker en langer optreden?. Terechte doelstellingen. Een geloofwaardige defensiecapaciteit op zee, naast en in samenwerking met militaire capaciteiten in cyberspace, in de lucht en ruimte en op het land is randvoorwaardelijk voor de veiligheid en welvaart van ons land en van onze bondgenoten. De brute oorlog in Oekra?ne wijst ons daarop. Maar met slechts tien gevechtseenheden vormt ?vaker, sneller en langer? voor de marine een uitdaging van formaat. Langere tijd over zelfs minder dan tien van deze eenheden beschikken maakt het een levensgevaarlijke illusie.

Wat te doen? Een eerste stap is het issue onderkennen. Door reducties in aantallen (ook mijnenbestrijdingsvaartuigen) en andere bezuinigingsmaatregelen (verkoop van marinepatrouillevliegtuigen, keuze voor patrouilleschepen in plaats van fregatten en vertraagde vervangingen) is de gevechtskracht van de marine sterk verminderd, zo niet uitgehold. Toen de vloot rond 2005 werd teruggebracht tot tien combattants zag de internationale veiligheidssituatie er radicaal anders ? gunstiger ? uit. Rusland werkte met het Westen samen en China had nog niet uitgesproken in 2049 wereldleider te willen zijn.

Kwetsbaarheid
Daarnaast is het (reeds grote) gebruik van de zee verder toegenomen. En daarmee het belang ervan; maatschappelijk, economisch en militair. Zo staan we aan de vooravond van een explosieve toename van energiewinning op zee (wind, zon en waterstof), in short sea shipping en in gebruik van de zeebodem voor winning van delfstoffen alsmede als drager voor (data)-infrastructuur. De behoefte aan maritiem-militaire middelen om de veiligheid van de oude ?n nieuwe belangen zeker te stellen, neemt daarmee toe. De recente belangstelling van de Russen voor strategische infrastructuur in de Noordzee illustreert dit en de aanslag op Nordstream toont aan hoe kwetsbaar we zijn. Het kabinet onderkent deze laatste dreiging en kondigt juist vorige week in een Kamerbrief aan ?de bescherming van de Noordzee-infrastructuur te verbeteren?.

Minister Kajsa Ollongren (Defensie, D66) en de staatssecretaris spreken in de DN2022 over ?mouwen opstropen?. Zij pakken veel problemen bij de krijgsmacht inderdaad aan. Laat het duidelijk zijn, ook bij de marine, zowel bij het Korps Mariniers als de vloot. Hun transitie is in gang gezet. Maar de langdurige dip in beschikbare varende eenheden en een structureel te klein aantal ervan wordt in het geheel niet aangepakt.

Actie is nodig. Een betrouwbaar NAVO-lid als Nederland met zulke grote en groeiende maritieme belangen kan het tekort aan schepen niet negeren. Een effectieve manier om ?sneller, vaker en langer? voor de Koninklijke Marine binnen bereik te brengen, is om deze zomer niet twee maar tenminste vier fregatten onder contract te brengen. De tijd van illusies ligt echt achter ons.