Europese Defensie samenwerking

Gestart door Lex, 12/05/2007 | 00:56 uur

Parera

#79
Citaat van: Zander op 03/11/2017 | 17:53 uur
Daaaaag, 11 luchtmobiel.
Daaaaag, 13 fietsbrig.

Welkom manoeuvre.
PANTSER!!!!!!

Terug naar een manoeuvre divisie.
3 zware mechbrigs.
Alle heli capaciteit concentreren op maritieme inzet.
De snelle interventie kunnen we dan over laten aan 3 bataljons mariniers.

Is dit iets voor een burger initiatief?
:devil:
Of gewoon het Kmarns inzetbaar door heli/para, deel van het Korps is al opgeleid om zo te opereren dus waarom niet de rest van LMB over naar 3e Marine Combat Group.
Heli vloot Chinook/ NH-90 / Apache.

NH-90's uitbreiden naar 48 stuks;
- 24 NFH -> vergelijkbaar aan de MH-60 Romeo met hellfire's
- 18 MTTH -> vervangers van de cougar, navalized transport helicopters
- 6 MTTH-SOF -> Aangepaste versies voor (MAR) SOF optreden.

Zander

Citaat van: Lex op 03/11/2017 | 17:25 uur
Samenwerking in EU dwingt tot welkome militaire keuzes


Daaaaag, 11 luchtmobiel.
Daaaaag, 13 fietsbrig.

Welkom manoeuvre.
PANTSER!!!!!!

Terug naar een manoeuvre divisie.
3 zware mechbrigs.
Alle heli capaciteit concentreren op maritieme inzet.
De snelle interventie kunnen we dan over laten aan 3 bataljons mariniers.

Is dit iets voor een burger initiatief?
:devil:
People are sheep

Lex

Samenwerking in EU dwingt tot welkome militaire keuzes

Er komt geen 'EU-leger', net zo min als er een 'NAVO-leger' bestaat. Wel is het van belang dat Europese krijgsmachten beter samenwerken, betogen Margriet Drent en Dick Zandee. Dan kan Nederland kiezen wat voor landmacht het wil.

Opiniestuk,  3 november 2017 17:03

Ank Bijleveld, de nieuwe minister van Defensie, mag meteen naar Brussel. Op 8 en 9 november ontmoet ze daar de collega's van de NAVO-landen. Een kleine week later, op 13 november, komen de EU-ministers van Defensie bijeen. Het belang van die vergadering ligt vooral in de lancering van een nieuwe fase in de Europese defensiesamenwerking. Formeel heet dit 'permanente gestructureerde samenwerking' (Pesco), naar de bepaling in het EU-Verdrag. Ook Nederland doet mee.

Critici zien daarin een verdere stap naar een 'Europees leger'. Maar voorstanders van een federaal Europa, zoals Guy Verhofstadt, de liberale fractieleider in het Europese Parlement, verwelkomen het om die reden juist. Beide standpunten slaan de plank volledig mis. Er komt geen 'EU-leger', net zo min als er een

'NAVO-leger' bestaat. De lidstaten leveren de bouwstenen voor militaire operaties van deze organisaties. De krijgsmacht blijft een instrument in handen van de EU- en NAVO-lidstaten. Besluitvorming over de inzet van militairen – waarmee leven en dood gemoeid is – blijft eveneens een nationale verantwoordelijkheid.

Pesco beoogt de samenwerking tussen de Europese landen een grote stap vooruit te helpen. De deelnemende landen gaan verbintenissen aan, waarvan de naleving jaarlijks wordt getoetst. Geen loze beloften of papieren toezeggingen – zoals in het verleden vaak het geval was – maar juridisch bindende afspraken. Dat is het nieuwe van deze samenwerkingsvorm.

De vergelijking met de zogeheten convergentiecriteria van de eurozone – die bepalen of een land klaar is om in de euro te stappen – dringt zich op. Ook bij Pesco krijgen de lidstaten jaarlijks een rapport. Bij slechte cijfers volgt een gele kaart. Dat kan niet al te vaak, dus een lidstaat zal dan maatregelen moeten nemen om de afspraken alsnog na te komen.

Zo is er een norm om binnen het defensiebudget minimaal twee procent uit te geven aan technologie en onderzoek – een post die in Nederland de afgelopen jaren bijna gehalveerd is. Maar het kan ook gaan om multinationale materieelprojecten of gemeenschappelijke logistiek. Standaardisatie en versterking van de 'interoperabiliteit' – het vlekkeloos militair samenwerken – zijn hierbij belangrijke doelstellingen. Buiten de eigen landgrenzen treden nationale krijgsmachten immers bijna uitsluitend op in multinationaal verband. Materieel, munitie, communicatiesystemen en ondersteuning moet dan zoveel mogelijk zijn afgestemd. Gezamenlijke planning zal de lidstaten zelf, de EU en de NAVO ten goede komen.

Pesco zal geen helderheid brengen over wat Europa militair moet kunnen, desnoods zonder Amerikaanse deelname. Daarover lopen de meningen in Europa te ver uiteen. Frankrijk en Duitsland trekken het project, nu het Verenigd Koninkrijk zich na het Brexit-referendum al buiten het speelveld bevindt. Wel hebben Parijs en Berlijn uiteenlopende visies over de prioriteit van Europese defensiesamenwerking.

Frankrijk wil dat de Europese bondgenoten meer bijdragen aan operaties in Afrika ter bestrijding van terrorisme en ter ondersteuning van Afrikaanse strijdkrachten. Frankrijk zet daarvoor al vele jaren duizenden soldaten in. Duitsland steunt Frankrijk hierin – zie de bijdrage van de Bundeswehr in Mali. Maar niet voor optreden 'hoog in het geweldsspectrum' (zoals in Libië, in 2011). De Duitse krijgsmacht wordt nu verder aangepast voor territoriale verdediging. Het accent ligt daar op versterking van gepantserde eenheden.

Wat wil Nederland? Vorige kabinetten bleven inzetten op een 'veelzijdige krijgsmacht', geschikt voor deelname aan alle mogelijke operaties. Zelfs toen de bezuinigingen zich onder Rutte I en II opstapelden. Het resultaat was een steeds kleinere krijgsmacht, die nog wel veelzijdig kon worden ingezet, maar met minder capaciteit en voor steeds kortere duur.

Bij de presentatie van Rutte III noemde minister van Defensie Bijleveld het noodzaak om de Nederlandse krijgsmacht weer op orde te brengen en te moderniseren. Ze sprak daarbij ook over keuzes. Die betreffen niet de marine of luchtmacht die in allerlei scenario's inzetbaar zijn. Het gaat vooral om de landmacht. Die hinkt nu op twee gedachten. Enerzijds: aansluiten bij de Duitsers met vergaande integratie van gepantserde eenheden. Anderzijds: lichtere en snel inzetbare eenheden in stand houden die geschikt zijn voor optreden zoals in Afrika. De huidige situatie komt neer op 'tweemaal te weinig' en ondanks een nieuwe financiële injectie niet vol te houden. Kiezen is nodig, maar het ligt niet zwart of wit. Snel inzetbare eenheden kunnen ook bijdragen aan territoriale verdediging, die immers verlegd is naar Oost-Europa. Zware eenheden zijn weliswaar niet geschikt voor spoedeisende interventies in Afrika, maar kunnen wel voor aflossing zorgen van de snel ingezette capaciteiten van andere landen. Een keuze brengt de landmacht in balans wat betreft structuur, materieel en opleidingen.

De Europese defensie kan met Pesco effectiever worden maar heeft niets te maken met één Europees leger. Nederland verleent hier terecht steun aan. Wel roept voortschrijdende Europese defensiesamenwerking vragen op over de manier waarop Nederland wil en kan bijdragen. De komende defensienota moet daarover duidelijkheid verschaffen, ook naar onze EU- en NAVO-bondgenoten.

NRC

Lex

Geannoteerde agenda Raad Buitenlandse Zaken met ministers van Defensie op 13 november 2017 te Brussel

Het Kamerstuk

Kamerbried, 03-11-2017

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#75
Citaat van: Thomasen op 05/10/2017 | 17:25 uur
Fincantieri en DCNS zijn lekker bezig samen. Die FREMM is ook leuk gewoon in een serie van 20 gebouwd. Verschillende varianten, helaas, maar nog steeds met een jaloersmakende prijs en prestaties. Het is inderdaad de enige manier. En er hoeft niet persee een monopolie te ontstaan. Concurrentie kan blijven, in totaal zijn er voldoende projecten. Maar het is wel belangrijk dat we manieren vinden om die aan te besteden. En willen samenwerken, om  zo duplicatie aan de ene kant, en  gapende gaten aan de andere kant te voorkomen.

Uiteindelijk zal het er vast van komen, éen type per klasse, zoals de Amerikanen het ook doen, waarbij een type best gebouwd kan worden door meerdere lokale werven.

Voordeel is dan continu bouw waar na de aflevering van de laatste uit de serie begonnen kan worden aan het opvolgende model.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 05/10/2017 | 15:08 uur
Ik ben benieuwd of we in een 20-30-tal jaar toch eens een gemeenchappelijk product uit de mouw kunnen schudden t.g.v. fregat / destroyer / bevoorader / amfib enz.

Voor NL zou vLCF een goed moment kunnen beteken, voorwaarde moet denk ik wel zijn dat het om een volledig nieuw scheetype moet gaan welke ontwikkeld moet worden zodat elke partij (land) een evenredige inbreng kan hebben... Stap je in een bestaand concept dan vermoord je uiteindelijk je eigen inbreng.

M.i. zou een goed voorbeeld zijn vLCF (NL) en vF124 (DE) en elk ander Europees land die zou willen aansluiten en behoefte heeft aan aan AAW fregat/destroyer. (helaas loopt dit niet parallel met Zuid Europa)


ARM-WAP

Volgens mij is dit de enige manier waarop al die scheepsbouwers in Europa nog zullen overleven: door samen te werken.
De "nationale defensiebestellingen" zijn enerzijds te klein (een handvol schepen) én de interval tussen opeenvolgende bestellingen is te groot. De capaciteit wordt dus niet benut en die bedrijven kunnen zo niet overleven.
Het grote gevaar is echter ook dat ze samen "too big to fail" worden en dat ze kunstmatig prijzen opdrijven omdat er niemand anders meer overblijft om te gaan shoppen.
Dat hebben ze sowieso al op nationaal niveau (ook in NL)...

Ik ben benieuwd of we in een 20-30-tal jaar toch eens een gemeenchappelijk product uit de mouw kunnen schudden t.g.v. fregat / destroyer / bevoorader / amfib enz.

Parera

Joint move by Fincantieri, Naval Group in German tender signals longer-term cooperation

PARIS and ROME — Naval Group and Italian shipbuilder Fincantieri have together taken a close look at a German tender for MKS-180 warships and decided against pursuing a deal, signaling a strong cooperation, the chairman of the French shipbuilder said on Thursday.

"Naval Group and Fincantieri had made a pitch in a German warship competition and then withdrew, considering the rules were too specific to the country," Hervé Guillou told Defense News. "We hope to make a common offer to other countries soon."

Guillou was speaking a day after the Franco-Italian summit agreed to pursue a naval alliance to build and sell warships, and backed a plan for Fincantieri to take a 51 percent stake in French shipbuilder STX.

Italian industrial sources said that Fincantieri would look to enter the competition if it were reorganized in a way in which less intellectual property would be handed over.

"If that happens, a Italian-French joint FREMM offer could not be excluded," a source noted.

Paris and Rome pledged "to allow the creation of a world leader, particularly for complex and high value-added ships, which would be supported by an exceptional technological portfolio," the nations said in a Sept. 27 joint statement from Lyon, central France.

The two partner nations would also study the possibility of cooperation in electronic and anti-submarine warfare, particularly torpedoes and countermeasures, the summit statement said. France and Italy also hoped there would be a swift agreement on a program for a fleet auxiliary tanker.

That plan for a common tanker holds hope for Naval Group and Fincantieri to build a new tanker, and there are prospects for surveillance patrol ships, the defense executive said.

Under the planned industrial alliance, the two companies would take up cross shareholdings of 5 to 10 percent and set up a 50-50 joint venture company. The latter would work on joint research and development, and seek foreign deals.

The cooperation would allow a wider product range to be offered in export tenders, such as a French 30,000-ton and Italian 15,000-ton helicopter carrier. A key aim is to work faster than China and Russia, which are now tough competitors in the world market, the executive said.

A steering committee to draw up the cooperation plan will meet next month, comprising Fincantieri and Naval Group chairmen — Giuseppe Bono and Hervé Guillou, respectively — and a French and Italian government official.

The aim is "to define by June 2018 a road map detailing the principles of the future alliance," the two companies said Sept. 27 in a joint statement after the summit announcement.

The executive noted that perhaps Germany will later join the alliance, despite a reluctance to work with France in the naval sector. The signing of the Anglo-French Lancaster House defense treaty sparked close attention in Berlin, which would not want to be left behind, as those that are last to join a partnership will likely get the least favorable terms.

There is little appetite for the planned naval alliance to include Leonardo and Thales, as these are equipment suppliers to Fincantieri and Naval Group, which are prime contractors, the executive said.

Thales holds 35 percent of Naval Group, with France owning 62.5 percent.

Naval Group and Fincantieri will become shareholders in STX France, "a first important step and an opportunity to go forward in naval cooperation," the companies said.

The latter will control STX, under a compromise deal reached with the French government at the summit. Fincantieri will own 50 percent, with France lending 1 percentage point, while Naval Group will hold 10 percent.

Naval Group and Fincantieri pitched rival bids in a Qatari warship tender, with the latter winning the deal last year.

[Source : Defense News @ Article ]


Lex

Kamerbrief over appreciatie van het reflectiepaper over de toekomst van Europese defensiesamenwerking

Brief van minister Hennis-Plasschaert (Def), mede namens minister Koenders (BZ), aan de Tweede Kamer over appreciatie van het reflectiepaper over de toekomst van Europese defensiesamenwerking. Eenzelfde brief is ook aan de Eerste Kamer gestuurd.

Kamerbrief, 16-06-2017

Jooop

Citaat van: Ronald Elzenga op 12/06/2017 | 15:02 uur
Da's mooi. Hopelijk sluiten meer landen zich hier bij aan. Nederland voorop?!

Als landmacht stellen we weinig voor. Ik zou zeggen met zo weining mogelijk personeel de maximale effectiviteit -> Luchtmacht en marine versterken

Ronald Elzenga

Citaat van: Reuters op 12/06/2017 | 14:37 uur
Germany, France Drafting Details of Defense Fund: German Minister
...
Da's mooi. Hopelijk sluiten meer landen zich hier bij aan. Nederland voorop?!

Harald

Germany, France Drafting Details of Defense Fund: German Minister
( de grootste "geld-gieren" zijn al neergestreken om (in) te pikken en toe te eigenen ...  :P
  en de rest kan eerst nog wachten en toekijken en bezien wat de restjes zullen zijn ? )

Germany and France are working out specific proposals for a European Union defense fund ahead of a bilateral ministerial meeting on July 13, German Defence Minister Ursula von der Leyen said in an interview published on Saturday.

Joint work on drones, military transports and combined efforts to stabilize the African Sahel region were projects that could be funded by the new plan, she told the Funke Mediengruppe newspaper chain.

"Germany and France want to become the motor of a European defense union and implement the defense fund in a smart way," von der Leyen said.

"The Brexit referendum and the U.S. election opened our eyes. Europeans must take more responsibility for our own security," she said.

Von der Leyen said the finance ministers of both countries were working to develop mechanisms, while the defense ministers were working to identify various projects.

Europe-wide training of military officers could also be paid for by the fund, von der Leyen said.

Increased cooperation in Africa could help reduce trafficking in arms and people, while helping combat terrorism, she said.

The European Commission this week threw its support behind Franco-German plans to integrate Europe's militaries and defense industries

The European Commission this week said it would create a fund with at least 1.5 billion euros a year to enable governments to join forces on development and procurement of new weapons, including drones, cyber warfare systems and other hi-tech gear.

The plan must still be approved by EU governments and the European Parliament.


https://www.reuters.com/article/us-eu-defence-germany-france-idUSKBN1910H4

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 17/05/2017 | 12:19 uur
Waarom nog een keer een Europese defensie samenwerking als we al de NAVO hebben?
Wat gaat er dan feitelijk wijzigen?

Dit is alleen maar interessant van voor free-riders zoals België en Nederland; excuus om nog minder te besteden, om nog minder te doen, en nog minder offensief materieel te leveren.

België kennende zullen zij zich dan volledig gaan richten op logistiek, medische ondersteuning en bewaking van compounds en kazernes. Laat andere landen maar de hete kastanjes uit het vuur halen en het kanonnenvlees leveren.

Ze willen blijkbaar graag afhankelijk van anderen zijn. Kijk alleen al naar de afstoting van de Mistral.

Samenwerking mag nooit een synoniem zijn voor afhankelijkheid, maar in de realiteit  :sick:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ronald Elzenga

Citaat van: Reinier op 17/05/2017 | 12:19 uur
Waarom nog een keer een Europese defensie samenwerking als we al de NAVO hebben?
Wat gaat er dan feitelijk wijzigen?
De invloed van de EU op haar eigen veiligheidsbeleid. De grote huidige invloed van bondgenoot maar ook economisch concurrent Amerika zal dan afnemen en Europa zal vaker een eigen koers kunnen varen. Alleen maar winst lijkt mij.
Citaat van: Reinier op 17/05/2017 | 12:19 uurDit is alleen maar interessant van voor free-riders zoals België en Nederland; excuus om nog minder te besteden, om nog minder te doen, en nog minder offensief materieel te leveren.
Integendeel, want een bepleitte eenheids EU-leger is natuurlijk nog een illusie. En willen we capaciteiten hebben dan zullen we juist moeten investeren. Mogelijk als die samenwerking verder aantrekt in de toekomst..wat ik zelf betwijfel.. zou je dan weer voordelen kunnen daaruit. Maar eerst is het toch echt investeren en nog eens investeren.
Citaat van: Reinier op 17/05/2017 | 12:19 uurBelgië kennende zullen zij zich dan volledig gaan richten op logistiek, medische ondersteuning en bewaking van compounds en kazernes. Laat andere landen maar de hete kastanjes uit het vuur halen en het kanonnenvlees leveren.
Dat is wat een deel van de Belgische politiek..aan de linkerzijde...inderdaad graag wil en waar men het concept van een EUropese leger gebruikt om dat zo snel mogelijk te realiseren. Allemaal illusie en fantasie wat mij betreft en zwaar onrealistisch.