Queen Elizabeth class Aircraft Carriers

Gestart door Lex, 29/06/2009 | 22:09 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 04/07/2017 | 13:28 uur
Beide correct, maar m.i. nog steeds geen tegen argument. Een carrier is een enorme force multiplier, met de strike  capability alsook de ISR en AEW.
Maar dat betekend niet dat de carrier ook je primaire optie is voor het uitschakelen van de vijandige carrier. De Airwings dan weer wel trouwens, maar die staan min of meer los van de carrier, behalve bij de Britten.


Ik denk dat de primaire anti carrier optie te vinden is in het domein van de ASW raketten en onderzeeboten.

Sparkplug

Citaat van: walter leever op 03/07/2017 | 23:19 uur
Blijf 't een schitterend schip vinden.  8)

Het is ook een prachtig schip. Wel vind ik dat hoekdek schrijnend om te zien. Het schreeuwt gewoon om de CATOBAR opzet.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 03/07/2017 | 23:10 uur
Is natuurlijk alleen maar relevant als de primaire taak van  je carrier anti-carrier operaties is. M.I. is dat vrijwel irrelevant tegenwoordig.
En wat betreft inzet bij missies ter ondersteuning van landoperaties verwacht ik ook geen hele grote en maximale werkdruk meer voor carriers. Ik mag toch hopen dat de Amerikanen hun forced regime change avonturen na de debacles in Afghanistan en met name Irak diep hebben weggestopt in de allerdiepste la van hun dossierkasten. Of op zijn minst geen enthousiaste EUropese medewerking krijgen..al kun je dat met die gekke Britten nooit uitsluiten. Missie-inzet bij kleinere operaties lijken me ook voor de Britse carriers goed te doen (en ik denk ook voor een LHD met F35Bs). En ook bij show the flag en show of force doen ze hun werk. Op papier misschien inderdaad niet de meest efficiënte opzet, maar in de praktijk goed bruikbaar. Of niet?

walter leever


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#175
Citaat van: Thomasen op 03/07/2017 | 23:10 uur
Is natuurlijk alleen maar relevant als de primaire taak van  je carrier anti-carrier operaties is. M.I. is dat vrijwel irrelevant tegenwoordig.

Irrelevant geldt voor vandaag, het kan over enige tijd zo maar weer anders zijn, in een conflict tussen  supermachten, hoe ondenkbaar op dit moment ook, zal een carrier (nog) onmisbaar zijn maar ook een hoofdprijs HVT.

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 03/07/2017 | 19:44 uur
Inderdaad, 'het beste van maken'. Het blijft  een low-capacity carrier, hopen dat dat voldoende blijkt.
De kans op een all-out war en zeeslag met China of Rusland...al hebben die voorlopig ook nog geen CATOBAR carriers..of met de VS die ze wel heeft..lijkt me niet echt bijster groot. De Fransen zullen bij een 2e carrier wel CATOBAR gaan..dus dan hebben we als Europa er in ieder geval 2. Grote kans dat de Russen het ook bij dat aantal houden. China groot vraagteken nog..ik lees 6...8 carriers in de mix. En hoe bont Trump het ook maakt..ik voorzie dat Europa en VS nog erg lang bondgenoten blijven in deze.

Ronald Elzenga

Citaat van: ARM-WAP op 30/06/2017 | 13:57 uur
Jaja, de 'goed nieuws show' moet blijven duren...

Ik vind het maar niks... Zo'n grote schepen hadden met Cats & Traps moeten uitgerust worden.
Dan had men ook keuze uit:
- Super Hornet, F-35C en Rafale M (en mss zelfs een Sea Gripen)                                En nu? De F-35B
En kon de Hawkeye ook gebruikt worden...                                                                En nu? Alweer een helicopter-oplossing die speciaal vervaardigd moeten worden...

Het is de Britse politiek die de RN met zoiets opgezadeld heeft...
Tja, daar kunnen we nog jaren over treuren, maar ze komen er gewoon in deze setting. Dus er het beste van maken lijkt mij. Voor de Britten..

ARM-WAP

Citaat van: Sparkplug op 30/06/2017 | 12:06 uur
UK confident ahead of F-35B and Queen Elizabeth integration trials

Janes
Jaja, de 'goed nieuws show' moet blijven duren...

Ik vind het maar niks... Zo'n grote schepen hadden met Cats & Traps moeten uitgerust worden.
Dan had men ook keuze uit:
- Super Hornet, F-35C en Rafale M (en mss zelfs een Sea Gripen)                                En nu? De F-35B
En kon de Hawkeye ook gebruikt worden...                                                                En nu? Alweer een helicopter-oplossing die speciaal vervaardigd moeten worden...

Het is de Britse politiek die de RN met zoiets opgezadeld heeft... 

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Frigates Secure the Seas for HMS Queen Elizabeth on Maiden Sea Voyage

Two Royal Navy frigates have joined HMS Queen Elizabeth to secure the seas around the giant aircraft carrier as she embarks on her maiden sea trials.

HMS Sutherland and HMS Iron Duke are escorting the Royal Navy's largest ever warship as she conducts vital system tests off the coast of Scotland today.

HMS Queen Elizabeth left Rosyth, where she has been under construction since 2014, on Monday with 700 sailors and 200 industry contractors on board.

Type 23 frigates Sutherland and Iron Duke have now joined the 65,000-tonne aircraft carrier, along with Merlin Mk2 helicopters of the Fleet Air Arm, to guard the seas as the trials get under way.

Commander Andrew Canale, the Commanding Officer of HMS Sutherland, said: "It is a huge honour for us all in HMS Sutherland to be the first ship to escort HMS Queen Elizabeth on her maiden sea voyage. This is a new chapter in the history of the Royal Navy in which our aircraft carriers will have the ability to project power globally for the next 50 years.

"Everyone in HMS Sutherland is proud to be involved in this historic occasion. For me and all my ship's company, seeing her on the ocean waves for the first time is a sight we will never forget."

The sea trials under way of the coast of Scotland are designed to test the carrier's engines and propulsion systems, plus her ability to produce fresh water, cope with sewage, feed the crew, and supply those on board with electricity.

Lieutenant Dominic Rotherham, the flight observer of HMS Sutherland's embarked Merlin Mk2 flight crew, said: "Today we were tasked with securing the seas around HMS Queen Elizabeth to make sure she is safe to conduct her sea trials. As an observer in the Fleet Air Arm, seeing her from the air for the first time brought home to me the scale of the future flagship and the power she will represent overseas.

"It is a privilege to fly from HMS Sutherland's flight deck, but I'm also excited to one day operate from HMS Queen Elizabeth."

The carrier's departure from Rosyth on Monday is one highlight of a national effort which has involved more than 10,000 people across the land - not least six shipyards - clocking up 51,000,000 man hours.

There were just 35cm either side of the carrier's gigantic hull as she squeezed through the lock at Rosyth, and a mere 50cm separated the keel from the lock bottom as 11 tugs assisted Queen Elizabeth into the Forth before she began her maiden voyage.




http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/184883/two-frigates%2C-merlin-helos-escort-uk-carrier%E2%80%99s-first-sea-voyage.html

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

walter leever