Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 23/06/2012 | 19:06 uur
De vertaling richting krijgsmacht, de vlagofficieren zouden best wat kritischer mogen zijn anders zijn ze wat mij bereft geen ster waard.

Ik denk dat jij ook wel weet dat zij dit , in het openbaar, niet kunnen zijn.

Ook zij zijn "gewoon" uitvoerders: ik zat net 2 vandaag te kijken daar was een korpschef aan het woord: de politiek bepaald, de politie voert uit....
En zo is dat ook bij defensie.  In welke rang dan ook.  Alleen hoe hoger in rang hoe moeilijker in het openbaar men iets kan zeggen. 

Is het een oplossing dat men opstapt?  Nee in mijn optiek niet. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 23/06/2012 | 18:59 uur

Vanaf welk niveau verwacht je dat als je het eea niet verantwoordelijk vind om iets te doen je maar ontslag moet nemen?
Hadden die vliegers dit ook moeten doen?  Zij gingen ook vliegen ondanks zij het eea (achteraf??) niet verantwoordelijk vonden.........

In de top van het bedrijfsleven gebeurd het wel maar dan krijgt betrokkene een "gouden handdruk" mee    terecht?  Ik denk het niet. Op die manier voor je verantwoordelijkheid weg lopen is natuurlijk heel goedkoop.... er zijn er bij die van gouden handdruk naar gouden handdruk gaan
Een generaal krijgt deze echt niet.....  en dan is een generaal ook een mens  (niet alleen dan trouwens).... die een gezin moet onderhouden
   

Ik zie het op directie niveau c.q. met regelmaat gebeuren, natuurlijk niet om iets kleins maar als er fundamentele oneenigheid is. Het is niet voor je verantwoordig weg lopen, feitelijk ontstaat er een vertrouwensbreuk en daar wil je wel of niet verder mee.

De vertaling richting krijgsmacht, de vlagofficieren zouden best wat kritischer mogen zijn anders zijn ze wat mij bereft geen ster waard.

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 23/06/2012 | 15:05 uur
Helemaal mee eens. Als je als chef niet achter een zwaar ingrijpende beslissing staat (als?) dan spreek je dat uit en kies je voor het scheiden der wegen... iets wat n het bedrijfsleven heel normaal is.

Als het management het roerend met elkaar eens is, dan zijn er teveel managers!


Het lijkt mij sterk dat in het bedrijfsleven elke chef op stapt als deze het niet achter een beslissing staat...... 

Vanaf welk niveau verwacht je dat als je het eea niet verantwoordelijk vind om iets te doen je maar ontslag moet nemen?
Hadden die vliegers dit ook moeten doen?  Zij gingen ook vliegen ondanks zij het eea (achteraf??) niet verantwoordelijk vonden.........

In de top van het bedrijfsleven gebeurd het wel maar dan krijgt betrokkene een "gouden handdruk" mee    terecht?  Ik denk het niet. Op die manier voor je verantwoordelijkheid weg lopen is natuurlijk heel goedkoop.... er zijn er bij die van gouden handdruk naar gouden handdruk gaan
Een generaal krijgt deze echt niet.....  en dan is een generaal ook een mens  (niet alleen dan trouwens).... die een gezin moet onderhouden
   

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1098
Citaat van: Reinier op 23/06/2012 | 14:01 uur
Defensie staf/ generaal(s) kunnen ook de eer aan zichzelf houden als zij het onverantwoordelijk vinden de beslissingen die genomen worden.

Waarom zou je een generaal geen nitwit kunnen noemen? Iemand aan de top is toch niet onschendbaar en is ook maar een mens; kan ook verkeerde beslissingen nemen.

Helemaal mee eens. Als je als chef niet achter een zwaar ingrijpende beslissing staat (als?) dan spreek je dat uit en kies je voor het scheiden der wegen... iets wat n het bedrijfsleven heel normaal is.

Als het management het roerend met elkaar eens is, dan zijn er teveel managers!

Reinier

Citaat van: onderofficier op 23/06/2012 | 10:09 uur
Ik doelde er meer op dat de regering (steeds) de schuld krijgt van het afschaffen van de Leo's   

De generaal (en zijn staf) had ook voor iets anders kunnen kiezen.   
Ja, ik ben het grotendeels met je eens, maar waar hadden ze dan voor moeten kiezen? Wat valt er nog meer weg te bezuinigen?

Defensie staf/ generaal(s) kunnen ook de eer aan zichzelf houden als zij het onverantwoordelijk vinden de beslissingen die genomen worden.

Waarom zou je een generaal geen nitwit kunnen noemen? Iemand aan de top is toch niet onschendbaar en is ook maar een mens; kan ook verkeerde beslissingen nemen.

onderofficier

Ik doelde er meer op dat de regering (steeds) de schuld krijgt van het afschaffen van de Leo's   

De KL, in monde van een generaal, heeft deze aangeboden; de regering heeft dit geaccepteerd.

Natuurlijk wilde de regering dat de KL een bepaald bedrag ging (gaat) bezuinigen maar het was (is) aan de KL zelf wat er weg moest (moet)

De regering verwijten dat ze geen kaas van defensie e.d. hebben, zal best kunnen, maar je mag verwachten dat de generaal (en zijn staf) wel kaas hebben gegeten van defensie....  Bijna niemand die naar die generaal wijst, maar wel bijna allemaal naar de regering wijzen.

De generaal (en zijn staf) had ook voor iets anders kunnen kiezen.   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 23/06/2012 | 09:54 uur
Een generaal een nit-wits noemen vind ik nogal wat........   :angel:   

Een generaal die niet (openlijk) voor zijn toko opkomt is de term generaal niet waard.

Het kan natuurlijk zijn dat er binnenskamers een zware strijd heeft gewoed blijkbaar zonder conclusies. (anders dan de bekende gevolgen), want immers voor een opstandige generaal geldt uiteindelijk ook de gang naar een nieuwe baan of het UWV)

onderofficier

Citaat van: Reinier op 22/06/2012 | 22:56 uur
Ik word nog iedere keer boos en gefrustreerd als ik mij realiseer dat die stelletje nit-wits besloten hebben om alle tank capaciteit af te stoten!

Een generaal een nit-wits noemen vind ik nogal wat........   :angel:   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1093
Citaat van: Reinier op 22/06/2012 | 22:56 uur
Ze gaan toch wel protesteren bij de Duitse regering als zij wel beslist tot verkoop van tanks aan Indonesië of aan SA?

Wel nee... daar hebben ze toch niets mee te maken, je gaat toch ook niet bij de buurvrouw klagen als haar kind weer een luier vol gescheten heeft!

Ik begin me steeds meer te irriteren aan de NL politiek, het heeft helemaal niets meer met democratie te maken maar met alles rondom wie heeft de grootste en wie kan 'm het hardste op tafel neerleggen (geldt ook voor de dames)

Reinier

Tjonge wat een treurnis dat verkooplijstje.
Zal volgend jaar wel worden aangevuld met:
4 Walrussen (als die al verkocht mochten worden t.a.v. staatsgeheimen)
2 OPV's of 2 M-fregatten
24 F16's (naar 42 in totaal)  :sick:

Ik word nog iedere keer boos en gefrustreerd als ik mij realiseer dat die stelletje nit-wits besloten hebben om alle tank capaciteit af te stoten!

Wel hypocriet zijn om de zo genoemde mensenrechtenschendingen in Indonesië, maar zich niet bekommeren om de veiligheid van Nederland of onze militairen elders. Of zich bewust zijn van de economische consequenties die het afstoten van deze deal met zich mee zal brengen.

Ze gaan toch wel protesteren bij de Duitse regering als zij wel beslist tot verkoop van tanks aan Indonesië of aan SA?

andré herc

Wat voor materieel zou Portugal en de Verenigde Staten interesse in kunnen hebben?
Is het niet beter om een nieuw topic te openen, verkoop tweede hans NL defensie materieel?
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Ace1,

Verzoeke het artikel in het correcte perspectief te plaatsen, opdat het leesbaar en begrijpelijk is.
Dank.

Lex
Algeheel beheerder


Ace1

#1089
Defensie blijft nog zitten met oude tanks

Uitverkoop.

Goed en slecht nieuws voor Defensie: Roemenie wil F-16's kopen, tankdeal met Indonesië ketst af

Het was een goeie deal geweest, de verkoop van 80 Leopardtanks aan Indonesië à 2,5 miljoen euro per stuk.
"Niet gek voor dingen van twintig jaar oud", vindt Mat Herben, adviseur bij Stichting Industrie Defensie
en Veiligheid. Maar een meerderheid van de Tweede Kamer (PVV, PvdA, SP en GroenLinks) is tegen omdat
ze vreest dat Indonesië de tanks gebruikt om mensenrechten te schenden.
Volgens Herben staat Duitsland nu 'te trappelen' om Indonesië te voorzien van tweedehands tanks.
Defensie had het geld goed kunnen gebruiken. Door de missies in Afghanistan
is het materieel versleten en zijn de voorraden uitgeput. Het ministerie moet bovendien zwaar bezuinigen,
alleen al dit jaar 1 miljard euro. Het deed daarom behalve de tanks 19 van de 87 F-16's in de uitverkoop

Geen meerderheid

"Ik heb nog geen enkele mensenrechtenexpert gehoord die zei dat het leveren van wapens
verantwoord is." Arjen El-Fassed

Wat de straaljagers betreft zijn de vooruitzichten kansrijker, nu Roemenië zich als mogelijke koper heeft gemeld.
De F-16's zouden nog tien jaar mee kunnen en grofweg 10 miljoen euro per stuk moeten opleveren. Tegenstand
in de Kamer is niet te verwachten; Roemenië is NAVO-lid. Het Roemeense ministerie van Defensie
zou niet alleen aan Nederland, maar ook aan Portugal en de VerenigdeStaten interesse kenbaar hebben gemaakt
voor tweedehands materieel

Te koop

De Nederlandse krijgsmacht heeft nogal wat wegbezuinigd materieel in de aanbieding

80 Leopardtanks (nieuw 5 miljoen per stuk). De tanks zijn van goedekwaliteit, kunnen nog 15 jaar mee en
moeten 2 à 3 miljoen euro per stuk miljoen euro per stuk opleveren.

14 Cougars De transporthelikopters kunnen nog minstens tien jaar mee enmoeten 4 tot 5 miljoen euro per stuk
opleveren.

19 F-16's. De straaljagers kunnen nog zeker 10 jaar mee en moeten 10
miljoen euro per stuk opbrengen.

4 mijnenvegers. Volgens Mat Herben kan Nederland die beter ombouwen tot patrouilleboten, om dat er 'geen
handel in zit.

http://www.newreadmetro.com/show/en/MetroHolland/20120622/1/4/#

Reinier

Citaat van: jurrien visser op 22/06/2012 | 16:00 uur
Minister Hans Hillen van Defensie zei na de ministerraad dat er geen deadline is voor een besluit.
Mwah, volgens mij hadden de Indonesiërs die wel.
Maar goed, Duitsland zal ze maar al te graag wel willen verkopen. 600-800 voor SA, zo'n 80 voor Indonesië. Kassa voor onze Oosterburen!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Geen besluit over verkoop tanks aan Indonesië

vrijdag 22 juni 2012 | 15:50

DEN HAAG (ANP) - In de ministerraad is vrijdag geen besluit genomen over de verkoop van 80 tanks aan Indonesië. Minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken zei dat het onderwerp ,,in beraad wordt gehouden''.

Tijdens een debat in de Tweede Kamer bleek donderdag opnieuw een meerderheid tegen de export te zijn vanwege mensenrechtenschendingen in de oud-kolonie. Na afloop van dit overleg vroeg Rosenthal om een schorsing zodat de ministerraad zich opnieuw over de zaak kon buigen. De bewindsman beloofde geen onomkeerbare stappen te nemen. Minister Hans Hillen van Defensie zei na de ministeraad dat er geen deadline is voor een besluit.

Defensie moet de Leopard-tanks kwijt vanwege een bezuiniging van 1 miljard op het ministerie. Vorig jaar nam de Kamer al een motie van GroenLinks aan tegen de verkoop.

http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/binnenland/11269343/Geen-besluit-over-verkoop-tanks-aan-Indonesie.ece