De CV90

Gestart door battle10, 06/05/2011 | 06:30 uur

Huzaar1

Citaat van: Ronald Elzenga op 05/01/2017 | 11:47 uur
En dan willen ze nu in Amerika de Bradleys en Abrahams ook nog verschillende onbemande gronddrones laten (bege)leiden en coördineren. Moest direct aan deze opmerkingen hier denken.

Waarom niet? Het systeem hoeft echt niet in de abrams gefrommeld te worden maar in een ondersteunend voertuig in hun esk/cie. En als iemand achterin de cv90/bradley dat op zich neemt is daar prima tijd voor.

Daarnaast kan ook een banningslid dit doen aangezien ook tanks niet altijd schieten manouvreren of worden beschoten. Het is vooral om SA te krijgen vanuit verdelte posities.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

Citaat van: Poleme op 03/01/2017 | 02:01 uur
.....

Met een oog door het optiek staren en het andere oog op PPI, A-scope en lampensignaleringen houden zal best lukken in vredestijd.
Afgelopen nacht werd je enkele malen wakker door explosies en laag over vliegende vliegtuigen en helikopters.  Vervolgens viel je toch in slaap door vermoeidheid.  Maar toen werd je weer wakker badend in het zweet door ... nachtmerries.   Vanochtend tijdens het ontbijt hoor je dat een paar van je beste maten door een 500 ponder omgekomen zijn.  Weinig tot geen tijd om te rouwen, want je moet weer op pad.  Neem jij vandaag een of meerdere van die 'relnichten met witte sjaaltjes' te pakken of maken ze jou en je maats een kopje kleiner ?   Hoe goed kan je dan nog multi-tasken ?
En dan willen ze nu in Amerika de Bradleys en Abrahams ook nog verschillende onbemande gronddrones laten (bege)leiden en coördineren. Moest direct aan deze opmerkingen hier denken.

Poleme

Citaat van: A.J. op 25/12/2016 | 15:51 uur
Phased array dus, net zoals de TRML, MPQ-64 en de Patriot.

2.4 Ghz is de NATO E-band (civiel de S-band) en wordt gebruikt voor weerradars en maritieme overzichtsradars etc. Ik heb dus een beetje mijn twijfels of die APS radars in die band werken aangezien dat in mijn optiek een te lange golflengte is om behoorlijk precies afstand te meten. Wat je nmm wel nodig hebt bij zo'n systeem.

Heb je linkjes met bronnen? Wil daar wel even meer over weten.

Het is maar net wat je gewend bent, als Leo schutter zit je bwvs 24/7/365 met je klus door je richtmiddelen te turen om zwaar gecamoufleerde en ingegraven pantservoertuigen op te sporen. Ik zat in de PRTL met 1 oog door mijn optiek te kijken, en met het andere oog de PPI, A-Scope en lampsignaleringen in de gaten te houden.
Inderdaad "phased array".

Het "Iron Fist" maakt gebruik van de Rada RPS-10 en laat die nou gebruik maken van de S-band.  Ja A.J. ik zat ook even raar te kijken naar die keuze en ik begrijp deze dan ook niet.
Het Trophy APS maakt gebruik van de Elta EL/M 2133 die schijnt te werken in de F/G band.  Battlefield Surveillance radars werken over het algemeen in de G-band.
Saab bied haar LEDS-150 APS aan voor o.a. de CV-90 en die werkt weer met de Zuid-Afrikaanse Reutech RAD-150 X-band (I/J-band) radar.
Wie maakt hier de beste keuze ?

Radars die door muren heen kunnen kijken, er is er ook eentje ontwikkeld door TNO.  Hier betreft het een apparaat dat lijkt op een Apple iMac met 2 grote handvaten achterop en dit apparaat wordt dan tegen de muur gehouden.  Dit soort radars werkt tussen de 3 - 10 GHz frequentie bereik en TNO leidde haar ontwerp af van een radar zoekkop die normaliter in een raket zit.  We gaan uiteraard de radar van een APS systeem niet losschroeven van het voertuig en tegen bijvoorbeeld een muur houden.

Ultra Wide Band (UWB) zendt geen radio-, of radar golven uit, maar elektrische pulsen.   Denk aan de tijd van analoge TV, toen een voorbij rijdende knetterende bromfiets dan je beeld wel eens stoorde.   
Met een UWB radar kan je zeer nauwkeurig tot op de centimeter de afstand tot een inkomend projectiel bepalen.  Je kunt er ook een beeld mee opbouwen dat door muren, puin(hopen) en droge grond kan kijken.   Daarnaast bestaat de mogelijkheid tot zeer veel communicatie mogelijkheden en je kunt uiteraard vijandelijke radio verbindingen ook storen.  Zo kan je een ad hoc lokaal draadloos 4G netwerk opbouwen.   Om GSM verkeer, luchtverkeersleidingen en radio-astronomen niet in de weg te zitten, zal UWB in het frequentie gebied tussen 3,1 GHz en 10,6 GHz moeten werken.
Voor de (civiele) mogelijkheden, zie: http://www.gemex.nl/nl/html/ultra_wide_band.html   (Tegendraads Draadloos, een studie in opdracht van het Ministerie van EZ)
UWB wordt echter ook door diverse krijgsmachten gebruikt.  O.a. een krijgsmacht die zeer veel te maken heeft met Optreden in Verstedelijkt Gebied (OVG) of in onoverzichtelijke heuvelachtige gebieden.  UWB was een van de diverse middelen om meer omstandigheden overzicht te verkrijgen.

Met een oog door het optiek staren en het andere oog op PPI, A-scope en lampensignaleringen houden zal best lukken in vredestijd.
Afgelopen nacht werd je enkele malen wakker door explosies en laag over vliegende vliegtuigen en helikopters.  Vervolgens viel je toch in slaap door vermoeidheid.  Maar toen werd je weer wakker badend in het zweet door ... nachtmerries.   Vanochtend tijdens het ontbijt hoor je dat een paar van je beste maten door een 500 ponder omgekomen zijn.  Weinig tot geen tijd om te rouwen, want je moet weer op pad.  Neem jij vandaag een of meerdere van die 'relnichten met witte sjaaltjes' te pakken of maken ze jou en je maats een kopje kleiner ?   Hoe goed kan je dan nog multi-tasken ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: A.J. op 25/12/2016 | 18:57 uur
Maakt ook niet zoveel uit vwb het resultaat.
Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2016 | 19:16 uur
Tenzij het APS ineens een plaat met het equivalent van 1000 mm RHA uit poept interesseert dat de staafpenetrator niet zo veel.

Duidelijk  ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 25/12/2016 | 18:56 uur
"The Bradley is a troop transport that can't carry troops, a reconnaissance vehicle that's too conspicuous to do reconnaissance, and a quasi-tank that has less armor than a snowblower, but has enough ammo to take out half of D.C."

;D

:angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 25/12/2016 | 18:52 uur

Het Trophy systeem gebruikt de kogeltjes en Iron Fist een blast.

Tenzij het APS ineens een plaat met het equivalent van 1000 mm RHA uit poept interesseert dat de staafpenetrator niet zo veel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: StrataNL op 25/12/2016 | 18:52 uur

Het Trophy systeem gebruikt de kogeltjes en Iron Fist een blast.

Maakt ook niet zoveel uit vwb het resultaat.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2016 | 18:51 uur
Bijna hetzelfde ja, als ik dat gezeik om de bradley mag geloven beloofd de YPR ook niet veel goeds. Dank de goden dat we nooit in een conflict zijn geraakt met die dingen.
Met als dreiging een stel haatbaarden moest dat ding al volgestauwd worden met additionele bepantsering.

"The Bradley is a troop transport that can't carry troops, a reconnaissance vehicle that's too conspicuous to do reconnaissance, and a quasi-tank that has less armor than a snowblower, but has enough ammo to take out half of D.C."

;D

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2016 | 17:52 uur
Doe maar 1750m/s en als het heel erg warm is meer dan 1820 m/s  8)
Vandaar de '+'  ;) Al verschilt het natuurlijk ook per kanon.

Citaat van: A.J. op 25/12/2016 | 18:18 uur
Daarbij is zo'n staaf gemaakt om pantser kinetisch te doorboren, leuk dat hij dan een wolk met kogeltjes tegenkomt... :cute-smile:
Het Trophy systeem gebruikt de kogeltjes en Iron Fist een blast.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 25/12/2016 | 18:42 uur
Van mij mag hij in een YPR gaan zitten... ;D

Bijna hetzelfde ja, als ik dat gezeik om de bradley mag geloven beloofd de YPR ook niet veel goeds. Dank de goden dat we nooit in een conflict zijn geraakt met die dingen.
Met als dreiging een stel haatbaarden moest dat ding al volgestauwd worden met additionele bepantsering.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2016 | 18:28 uur
Ik zou graag dan zo'n neus in zo'n naakie zien rondrennen over baan 9 waar hij op z'n hoofd een APS module heeft getaped. Als het goed is moet niets hem dan kunnen deren, rennen maar.

Van mij mag hij in een YPR gaan zitten... ;D

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 25/12/2016 | 18:18 uur
Daarbij is zo'n staaf gemaakt om pantser kinetisch te doorboren, leuk dat hij dan een wolk met kogeltjes tegenkomt... :cute-smile:

Ik zou graag dan zo'n neus in zo'n naakie zien rondrennen over baan 9 waar hij op z'n hoofd een APS module heeft getaped. Als het goed is moet niets hem dan kunnen deren, rennen maar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: StrataNL op 25/12/2016 | 17:49 uur
Ik deel jullie twijfels daarin hoor. moet het systeem wel heel snel kunnen reageren wil je zoiets met 1500 m/s+ tegen willen houden.

Daarbij is zo'n staaf gemaakt om pantser kinetisch te doorboren, leuk dat hij dan een wolk met kogeltjes tegenkomt... :cute-smile:

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 25/12/2016 | 17:49 uur
Ik deel jullie twijfels daarin hoor. moet het systeem wel heel snel kunnen reageren wil je zoiets met 1500 m/s+ tegen willen houden.

Doe maar 1750m/s en als het heel erg warm is meer dan 1820 m/s  8)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2016 | 17:44 uur
Actief tegen staafpenetrators? Dan snap je echt werkelijk geen fluit van de werking van die munitie, schandalig dat dat op de site staat want dat slaat echt nergens op.
Niet dat ik jou dat nu verwijt overigens hoor, maar APS is niet eens effectief tegen kinetische wapens van 35mm, die hebben ook een harde kern en trekken zich niet teveel aan van een blast van het APS.

Of het systeem met elkaar werkt weet ik niet, lijkt me een drama als ik afga op ervaringen van de KL. Maargoed, de CV90 maakt gebruik van een canbus systeem dus er zou vanalles aan te koppelen moeten zijn, makkelijker dan vroeger. Ik weet hetn iet :)

Ik deel jullie twijfels daarin hoor. moet het systeem wel heel snel kunnen reageren wil je zoiets met 1500 m/s+ tegen willen houden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation