Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Parera

Foto van het model op Eurosatory 2018 via https://twitter.com/GrantTurnbull_



En de Boxer met de toren van de PUMA in IFV rol




A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 08/06/2018 | 00:48 uur
Hmm maar op die denkwijze is een spaag op wielen helemaal een nogo.

Yup, mits je de boel op slot kunt zetten.

Huzaar1

Hmm maar op die denkwijze is een spaag op wielen helemaal een nogo.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 07/06/2018 | 23:57 uur
A.j je zegt dat de cv90 niet kan omdat de leo1 al aan limieten zat. Maar we zitten wel in andere tijden. Een bemande toren zal in dit geval niet nodig zijn. Er kan met veel compactere manieren een constructie worden gemaakt. Ook in stroomvoorziening en opslag zijn hele stappen gemaakt.

Een ondersteunend wapen op een leo2 platform is 'te duur' op dit moment voor praktisch alle westerse strijdkrachten.

Het gaat niet om bemand oid. Het gaat om iets heel simpels en dat is de terugslag van de wapens die opgevangen moet worden. Je hebt het over een vuursnelheid van 1100 schoten per minuut met een effectieve dracht van dik 5000 meter. De laatste patroon van je vuurstoot moet ook op het doel zitten en niet alleen de eerste 3.

De langst door de vuurleidingscomputer berekende vuurstoot bij de PRTL was 2 seconden, dan heb je dus een kleine 40 patronen die een beetje fatsoenlijk op het doel moeten liggen. Elke cm beweging in je  onderstel zijn tientallen meters afwijking.

Huzaar1

A.j je zegt dat de cv90 niet kan omdat de leo1 al aan limieten zat. Maar we zitten wel in andere tijden. Een bemande toren zal in dit geval niet nodig zijn. Er kan met veel compactere manieren een constructie worden gemaakt. Ook in stroomvoorziening en opslag zijn hele stappen gemaakt.

Een ondersteunend wapen op een leo2 platform is 'te duur' op dit moment voor praktisch alle westerse strijdkrachten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Poleme op 07/06/2018 | 22:02 uur
De Finse "Marksman" of "ItPsv 90" in Finse dienst (Ilmatorjuntapanssarivaunu 90, Anti-Luchtdoel Tank 90, in 1990 begonnen met invoeren, was oorspronkelijk gebaseerd op de Poolse T-55AM die 36 ton weegt en in de ItPsv 90 configuratie 41 ton doet.  Net als de Cheetah / PRTL heeft de Marksman / ItPsv 90 twee keer 35 mm snelvuurkanonnen.

In 2015 ging men de Marksman torens van de T-55AM onderstellen verwijderen en deze werden overgezet op Leopard 2 A4 onderstellen.
Dit verhoogd niet alleen de on-road en off-road mobiliteit, maar het grotere en zwaardere Leo 2A4 onderstel zorgt ook voor een stabieler wapen-platform voor het ItPsv 90 / Markman systeem.

Yup.

Citaat
Een CV-90 is qua omvang vergelijkbaar met de Leopard I en in de 35 tons uitvoering zeer waarschijnlijk te licht.
Maar men is ook bezig met een 45 tons CV-90 variant.  Zal deze wel voldoende (groei)potentieel hebben om als PRTL 2.0 te dienen ?

Hangt er vanaf hoe zwaar het onderstel wordt. Als het gewicht in de toren gaat zitten schiet het nog niet op.

Poleme

Citaat van: A.J. op 07/06/2018 | 20:32 uur
Ik ben bang dat het CV-90 onderstel niet stabiel genoeg is vanwege het relatief geringe gewicht. Het Leo-1 onderstel van de PRTL zat eigenlijk al op de grens vwb gewicht.
De Finse "Marksman" of "ItPsv 90" in Finse dienst (Ilmatorjuntapanssarivaunu 90, Anti-Luchtdoel Tank 90, in 1990 begonnen met invoeren, was oorspronkelijk gebaseerd op de Poolse T-55AM die 36 ton weegt en in de ItPsv 90 configuratie 41 ton doet.  Net als de Cheetah / PRTL heeft de Marksman / ItPsv 90 twee keer 35 mm snelvuurkanonnen.

In 2015 ging men de Marksman torens van de T-55AM onderstellen verwijderen en deze werden overgezet op Leopard 2 A4 onderstellen.
Dit verhoogd niet alleen de on-road en off-road mobiliteit, maar het grotere en zwaardere Leo 2A4 onderstel zorgt ook voor een stabieler wapen-platform voor het ItPsv 90 / Markman systeem.

Een CV-90 is qua omvang vergelijkbaar met de Leopard I en in de 35 tons uitvoering zeer waarschijnlijk te licht.
Maar men is ook bezig met een 45 tons CV-90 variant.  Zal deze wel voldoende (groei)potentieel hebben om als PRTL 2.0 te dienen ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Zander op 07/06/2018 | 19:52 uur
Die Boxer is veel te belangrijk gemaakt.
Dit terwijl de CV90 veel veelzijdiger en mobieler is.
De cv90 kan als familie voor vele taken worden uitgerust en ingezet. Dit terwijl de Boxer slechts een goed gepantserde taxi en absoluut geen gevechtsvoertuig is.

Klopt, maar daar was die bak dan ook initieel voor aangeschaft... Voor logistiek, genie, gewondentransport en commando bak... Maar ja, we moesten vanwege de bezuinigingen zo nodig op wieltjes gaan vechten...

A.J.

Citaat van: StrataNL op 07/06/2018 | 18:50 uur
Eigen ontwerp, de lvkv40 heeft verouderd onderstel en verouderd kanon/radar.

Onderstel van CV90 mk3/4 en een nieuw kanon + sensoren erop. Laat TNO maar uitzoeken welke combi het beste is. Belangrijk dat het kanon een grotere elevatie heeft dan op de normale CV90.

Ik ben bang dat het CV-90 onderstel niet stabiel genoeg is vanwege het relatief geringe gewicht. Het Leo-1 onderstel van de PRTL zat eigenlijk al op de grens vwb gewicht.

Zander

Citaat van: StrataNL op 07/06/2018 | 18:50 uur
Eigen ontwerp, de lvkv40 heeft verouderd onderstel en verouderd kanon/radar.

Onderstel van CV90 mk3/4 en een nieuw kanon + sensoren erop. Laat TNO maar uitzoeken welke combi het beste is. Belangrijk dat het kanon een grotere elevatie heeft dan op de normale CV90.

Die Boxer is veel te belangrijk gemaakt.
Dit terwijl de CV90 veel veelzijdiger en mobieler is.
De cv90 kan als familie voor vele taken worden uitgerust en ingezet. Dit terwijl de Boxer slechts een goed gepantserde taxi en absoluut geen gevechtsvoertuig is.
People are sheep

StrataNL

Citaat van: Parera op 07/06/2018 | 17:52 uur
Dus SPAAG op basis van de CV-90 dan kom je dus uit op de Luftvärnskanonvagn (lvkv) 9040. Geen 35 mm maar een 40 mm kanon, haalbaar voor de KL of moeten we dan een eigen ontwerp maken met de 35 mm ? Cheetah-light?
Eigen ontwerp, de lvkv40 heeft verouderd onderstel en verouderd kanon/radar.

Onderstel van CV90 mk3/4 en een nieuw kanon + sensoren erop. Laat TNO maar uitzoeken welke combi het beste is. Belangrijk dat het kanon een grotere elevatie heeft dan op de normale CV90.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 07/06/2018 | 16:56 uur
Cv90 biedt genoeg ruimte voor groei. Er is niet echt een alternatief. Ik begrijp niet hoe de boxer er zo is uit komen te zien als blijkt dat vrijwel elke montage van een wapensysteem het niet meer trein transporteerbaar maakt.

Dus SPAAG op basis van de CV-90 dan kom je dus uit op de Luftvärnskanonvagn (lvkv) 9040. Geen 35 mm maar een 40 mm kanon, haalbaar voor de KL of moeten we dan een eigen ontwerp maken met de 35 mm ? Cheetah-light?

Huzaar1

Cv90 biedt genoeg ruimte voor groei. Er is niet echt een alternatief. Ik begrijp niet hoe de boxer er zo is uit komen te zien als blijkt dat vrijwel elke montage van een wapensysteem het niet meer trein transporteerbaar maakt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

JdL

Wat is volgens jullie wel een goed systeem ter vervanging van de Cheetah en voor luchtverdediging eenheden KL 'in theater' algemeen? Variant op Leopard lijkt me duur en onderstellen zijn schaars. De varianten van de CV90 die rondrijden zijn toch al behoorlijk aan het verouderen en daarnaast biedt kleiner voertuig minder groeipotentieel?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: Master Mack op 07/06/2018 | 08:59 uur
Misschien 36 bestellen voor lua tegen drones en heli's
Gelezen wat hierboven geschreven wordt? Geen goed idee.

Citaat van: Master Mack op 07/06/2018 | 08:59 uur
Altijd weer bijzonder dat er dan een NLD kentekenplaat op lijkt te zitten.
Dat is niet bijzonder, er worden gewoon voertuigen van de NL'se productie voor gebruikt. De Boxers die in het VK ter promotie rondrijden in de kleuren van de Union Jack hebben ook Nederlandse kentekens. Dit gebeurde ook met de Leopard. Is een manier om de relatie met de fabrikant te versterken, heeft niets te maken met of Nederland die variant ook gaat krijgen.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation