Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Zeewier

Vanmorgen in de Volkskrant maar kan het niet terug vinden.
Auteur Kees Homan. Voor de Belgische lezers, dat is een (b.d.) generaal-majoor der Mariniers. Pikant: plots een Clingendael advies waarin de F-35 (JSF) wél voor komt.

Samen kan de Benelux wel iets in de lucht
SECURITY AND TERRORISM
Onderzoek de mogelijkheden van een Benelux Gevechtsvliegtuigen Commando.

De Belgische en Nederlandse luchtmacht moeten hun krachten bundelen. Dit bepleitte recentelijk de Nederlandse commandant luchtstrijdkrachten, generaal Alexander Schnitger, in de Belgische De Standaard. Hij wil dat België net als Nederland kiest voor de Joint Strike Fighter (JSF) als opvolger van de F-16: 'Waarom maken we niet van twee relatief kleine luchtmachten gewoon een grote luchtmacht?' Een Belgische keuze voor de JSF zou de integratie 'natuurlijk heel erg helpen'.

België maakt volgend jaar een keuze voor de opvolger van de F-16. Behalve Nederland hebben ook de NAVO-lidstaten Denemarken, Italië en Noorwegen al gekozen voor de JSF. België heeft naast de nogal dure JSF nog vier andere kandidaten op het oog. Volgens sommigen heeft de Belgische regering al besloten tot aankoop van de JSF over te gaan, maar slechts als die in productie is en 'af fabriek' kan worden geleverd.

De roep om intensivering van de internationale defensiesamenwerking klinkt de laatste jaren steeds luider in Europa. Sinds de oprichting van de Brits-Nederlandse mariniersbrigade in 1972 is onze krijgsmacht veel internationale samenwerkingsverbanden aangegaan. Sinds 2012 is internationale samenwerking een speerpunt van ons defensiebeleid. Dit geldt vooral voor intensievere samenwerking met de Benelux, Duitsland en Engeland. Het past ook in het streven van minister Hennis van Defensie om militaire samenwerking in EU-verband van onderop te versterken.

De belangrijkste motieven voor samenwerking zijn effectiviteit en efficiëntie. Hoe kan de krijgsmacht zijn taken beter uitvoeren tegen zo laag mogelijke kosten. De Nederlandse internationale defensiesamenwerking beperkt zich vooral tot operationele aspecten. Recente voorbeelden zijn de integratie van de 43ste Gemechaniseerde Brigade in de 1. Panzerdivision van de Bundesheer en deelname aan de Britse Joint Expeditionary Force.

Een belangrijk knelpunt bij internationale defensiesamenwerking is het gebrek aan standaardisatie. Dit heeft negatieve gevolgen voor het vermogen effectief samen met andere krijgsmachten op te treden, en voor een gemeenschappelijke logistiek, onderhoud, opleiding en training. Een ander knelpunt is dat het monopolie van geweldsuitoefening als een van de laatste terreinen van nationale soevereiniteit wordt beschouwd.

De Belgisch-Nederlandse Maritieme Samenwerking (BeNeSam) is dankzij standaardisatie bij uitstek het voorbeeld van de veel bepleite pooling and sharing van middelen. Pooling is de bundeling van gelijksoortige militaire capaciteiten van twee of meer landen om het gebruik daarvan te optimaliseren. Sharing is de gezamenlijke verwerving en het gebruik van militaire capaciteiten door twee of meer landen.

Zo worden bij BeNeSam, het kroonjuweel van internationale defensiesamenwerking, dezelfde types Belgische en Nederlandse M-fregatten en mijnenbestrijdingsvaartuigen operationeel aangestuurd door het geïntegreerde binationale marine hoofdkwartier in Den Helder. Dankzij de standaardisatie is België belast met de opleiding en training van de bemanningen voor de mijnenbestrijdingsvaartuigen en verantwoordelijk voor de logistiek en het onderhoud van deze vaartuigen. Nederland heeft dezelfde verplichtingen voor de M-fregatten. Beide landen blijven echter volstrekt soeverein wat betreft de politieke beslissing tot inzet van hun schepen.Zo zijn ook diverse mogelijkheden tot samenwerking tussen de land- en luchtstrijdkrachten van België en Nederland denkbaar. De samenwerking met België (en Luxemburg) beperkt zich niet tot de marines. Al in 1996 vloog een Belgisch-Nederlandse-Luxemburgse Deployable Air Task Force boven de Balkan. En tijdens Unprofor reed op de grond het Nederlands-Belgische transportbataljon.

De ambities voor uitbreiding van de samenwerking zijn geformuleerd in de 'Benelux-verklaring over samenwerking op defensievlak' van 18 april 2012. Hierin werd de intentie uitgesproken op tal van terreinen structurele samenwerking aan te gaan. Zo werd vorig jaar een overeenkomst gesloten over gezamenlijke bewaking van het luchtruim en brengen België en Nederland hun F-16's gezamenlijk op rotatiebasis in bij de missie tegen IS.

Het ligt nu voor de hand in navolging van BeNeSam de mogelijkheden van een Benelux Gevechtsvliegtuigen Commando te onderzoeken. De leiding hiervan kan op rotatiebasis bij een Belgische c.q. Nederlandse luchtmacht opperofficier berusten. Voordeel van zo'n bundeling is ook dat het probleem van voortzettingsvermogen - een gevolg van het geringe aantal aan te schaffen JSF's - in beginsel wordt opgelost.

https://www.clingendael.nl/publication/samen-kan-de-benelux-wel-iets-de-lucht

Elzenga

Citaat van: Belgje op 16/06/2016 | 09:59 uur
Ik vermoed dat er ergens bij 3Para wel een gigant zit die een Spike al lopend kan afvuren.
Ja misschien moeten we daar meer naartoe ;D. En dan militairen in een luchtballon met MANPADS...kunnen ze zo ook de hogere luchtlagen beveiligen ;)

Elzenga

Citaat van: Mourning op 16/06/2016 | 09:42 uur
Wacht... welke mobiele anti-tank capaciteit hebben de Belgen dan nog als de A109's met ATGW's zijn verdwenen?  :confused:

Iets van Milan op wielvoertuigen ofzo?
Niks meer..vandaar dat ik ze met 10 Apaches opzadel  ;)

ARM-WAP

En het geleuter blijft maar duren...

"Het kernkabinet is het woensdagavond nog niet volledig eens geraakt over het strategisch plan voor Defensie. Later deze week komen de topministers van de regering-Michel opnieuw samen, zo werd na afloop van de vergadering vernomen.

Het kernkabinet zat sinds 20.30 uur tot iets na 23.00 uur samen in de Lambermont, de ambtswoning van de premier. Bedoeling was de laatste knelpunten uit het hervormingsplan voor het leger verder te bespreken. Er was ook sprake van deze legislatuur een extra bedrag van 200 miljoen euro vrij te maken voor legerinvesteringen."

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160616_02341949

Belgje

Citaat van: Mourning op 16/06/2016 | 09:42 uur
Wacht... welke mobiele anti-tank capaciteit hebben de Belgen dan nog als de A109's met ATGW's zijn verdwenen?  :confused:

Iets van Milan op wielvoertuigen ofzo?

Ik vermoed dat er ergens bij 3Para wel een gigant zit die een Spike al lopend kan afvuren.

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 16/06/2016 | 09:42 uur
Wacht... welke mobiele anti-tank capaciteit hebben de Belgen dan nog als de A109's met ATGW's zijn verdwenen?  :confused:

Iets van Milan op wielvoertuigen ofzo?

Ik dacht dat de AT agusta's al weg waren. Was iets mee herriner ik me mee. Naast het schandaal. Gisteren even zitten doorlezen. Wat een kutpqrtij die Ps.

Zelfs sec. Gen. Van de navo moest er door opstappen. Maar inderdaad, anti tank capaciteit is er dan niet meer. Een 90mm haalt niets uit tegen een tank.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Wacht... welke mobiele anti-tank capaciteit hebben de Belgen dan nog als de A109's met ATGW's zijn verdwenen?  :confused:

Iets van Milan op wielvoertuigen ofzo?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Belgje

Het strategisch plan voorzien een behoud van 8 A109 voor MedEvac en training. Verder zal de NH-90 vloot worden uitgebreid.

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 16/06/2016 | 00:49 uur
Ochja.. die dingen zijn aardig oke toch? Maar gingen die er niet uit?
Als 'utility' en 'liaison' ja, maar niet in de ATK-uitvoering. Heuse miskleun die laatste.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 15/06/2016 | 17:00 uur
20X A109 Agusta...

Ochja.. die dingen zijn aardig oke toch? Maar gingen die er niet uit?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 15/06/2016 | 15:50 uur


Belgie beschikt niet over gevechtshelikopters of transport helikopters. Die 5 NH90ś even daargelaten, dat fapparaat voegt vrij weinig toe en is meer een voorwaarde dan een multiplier.

20X A109 Agusta...

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 15/06/2016 | 15:20 uur
De bedragen zijn wel in '2016 euro's'. Als dat inderdaad zonder pensioenen e.d. is dan zou het dus vergelijkbaar zijn met wat NL nu beschikbaar heeft. Reken vervolgens mee dat de Belgen geen noemenswaardige zeemacht of KMAR hebben, en er blijft voor de Land- en luchtcomponent een acceptabel bedrag beschikbaar.

Daarbij hebben wij wel wat begroot voor de F35, maar binnen de defensie begroting. De Belgen, en Italianen ook bijv, kopen dergelijke tickets veelal buiten de reguliere begroting om, dat is niet persee slecht.

Juichen, nee, misschien niet, maar als Belgie deze belofte waarmaakt zitten ze zeker op een pad naar boven, en kijken verder vooruit dan wij durven. En de richting is ontzettend belangrijk.

De Kmar is de kostenpost niet volgens mij, de Belgen hebben toch ook defensie politie? Die rijden in leukere voertuigen dan onze Kmar. Of is die van ons weer zoveel groter dan? Betreft de inflatie en dat dit 2016 getallen zijn weet ik wel, maar dan komen we nog steeds uit op een budget wat Nederland nu heeft. Nederland komt in 2030 ( indien verwachting van 1.5% uitkomt ) op 12 miljard. Dat is het dubbele van België. Vandaar, kom op België ga eens werken ofzo. Ik vindt daarom het woord verdubbeling wat in de Belgische pers wordt gebruikt oneerlijk. Het is helemaal geen verdubbeling van het budget, en uiteindelijk 6 miljard euro uit gaan geven aan Defensie als West Europees land en de tam tam gaan slaan. Tsjah... dan worden ze nog steeds aangekeken als freerider en komen onderaan de ladder van defensie uitgaven in Europa.

Belgie beschikt niet over gevechtshelikopters of transport helikopters. Die 5 NH90ś even daargelaten, dat fapparaat voegt vrij weinig toe en is meer een voorwaarde dan een multiplier. Belgie beschikt ook niet over een noemenswaardige Marine, of over een luchtverdedigingsnetwerk. Belgie beschikt niet over zware eenheden of iets wat gemechaniseerd optreden van de vijand tot stoppen kan dwingen, laat staan de Rus de andere kant op kan forceren. Geen radarsysteem, België heeft geen artillerie wat het jaar 2016 kan aankijken en België heeft geen Korps Mariniers.

Met het huidige budget draait hun organisatie van 30.000 man? in het rood. En dat ligt nu op 4 miljard, 3 dus volgens Belgische berekeningen.

Ze komen dus in aanmerking straks om met wat wij nu ongeveer qua geld uitgeven, straks rond te komen.
Indien je de ambities van het hebben van een fatsoenlijke Marine ( inc MARNS)  eraf haalt, is dat uit te geven aan lucht/landmacht. Dat is  1,25 miljard exploitatie kosten.
De kosten die we nu maken voor onze Chinooks, Apaches, Pumaś  helikopters ( naast onze NH90ś ) mag je erbij rekenen. Geen idee hoeveel dat is.
En dan de kosten van onze gemechaniseerde eenheden die ongetwijfeld hoger liggen dan hun wieltjes. Laat al onze andere kosten die ze niet gaan maken ook een miljard bedragen.

Nu komen ze met 5 miljard aan hun huidige krijgsmacht toe. drie miljard erbij, plus dan de denkbeeldige 2,5 miljard.
Dan zitten ze op een denkbeeldige 10,5 miljard wat ze in hun Landmacht en Luchtmacht en mini marine kunnen steken. Akkoord, daar kan je wel wat mee.
Enkel begrijp ik niet waarom er maar 9 miljard wordt geïnvesteerd en waarom in hemelsnaam die Belgen als de wiedeweerga beginnen te werken aan een luchtverdedigingsnetwerk voor hun land en eenheden en AOR.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 15/06/2016 | 15:26 uur
Ik juich niet. 35 F-35's is nog steeds bedroevend weinig en ook 2 MPF2 vind ik minstens 1 'boot' te weinig. Maar het is een trendbreuk, ongezien sinds de jaren '80.

Dat is waar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

walter leever

Citaat van: Belgje op 15/06/2016 | 15:26 uur
Ik juich niet. 35 F-35's is nog steeds bedroevend weinig en ook 2 MPF2 vind ik minstens 1 'boot' te weinig. Maar het is een trendbreuk, ongezien sinds de jaren '80.


35 voor Belgie tov de 37 voor Nederland  :glare:(zou dan in mijn ogen 50 ofzo voor NL moeten zijn,in verhouding)

2MPF2 is idd weinig maar er zijn er nu toch ook 2?dus 1 op 1 vervanging,niet zo heel slecht hoor(kan natuurlijk altijd beter,en moet eigenlijk ook)Geeft misschien hoop op 4 MPF2 voor nederland(in verhouding toch minstens 3( 1 meer als nu,joehoe stijgende lijn. :devil: )

Belgje

Ik juich niet. 35 F-35's is nog steeds bedroevend weinig en ook 2 MPF2 vind ik minstens 1 'boot' te weinig. Maar het is een trendbreuk, ongezien sinds de jaren '80.