Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Ace1

Citaat van: Parera op 23/03/2019 | 10:35 uur
Alles is mogelijk maar op zich is dit een bestaand systeem maar de mistral is wel oud en we hebben de stinger.
Ik weet dat Leonardo / Oto Melara nog wel iets heeft ontwikkeld op basis van de Hitrole voor 4 stingers (pagina 25).

https://ndiastorage.blob.core.usgovcloudapi.net/ndia/2005/smallarms/thursday/pollastrini.pdf

De stinger is niet geschikt voor maritiem gebruik en de mistral kan tegen anti ship missiles gebruikt worden de stinger kan dit niet. De Fransen hebben de mistral steeds doorontwikkeld. Volgens A.J waren de Amerikanen wel bezig met een nieuwe versie van de stinger maar is dat vanwege bezuinigen geannuleerd en na 2025 is de houdbaarheid van de Nederlandse stingers op.

Parera

Citaat van: Ace1 op 23/03/2019 | 10:30 uur
Is een optie of met Saab gaan praten voor het alternatief?

Alles is mogelijk maar op zich is dit een bestaand systeem maar de mistral is wel oud en we hebben de stinger.
Ik weet dat Leonardo / Oto Melara nog wel iets heeft ontwikkeld op basis van de Hitrole voor 4 stingers (pagina 25).

https://ndiastorage.blob.core.usgovcloudapi.net/ndia/2005/smallarms/thursday/pollastrini.pdf

Ace1

Citaat van: Parera op 23/03/2019 | 10:23 uur
Nee! Er zit genoeg Franse meuk op!

Maar als je er zo nodig Mistrals op wilt plaatsen is dit misschien beter voor op de boeg:



Is een optie of met Saab gaan praten voor het alternatief?

Parera

#1453
Citaat van: Ace1 op 23/03/2019 | 10:19 uur
Is dit niet iets voor de nieuwe mijnenjagers?

Video

Nee! Er zit genoeg Franse meuk op!

Maar als je er zo nodig Mistrals op wilt plaatsen is dit misschien beter voor op de boeg:


Ace1

Is dit niet iets voor de nieuwe mijnenjagers?


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 22/03/2019 | 16:38 uur
De Fransozen zullen dat natuurlijk zo moeilijk mogelijk maken, maar in principe maakt het niet zoveel uit welke leverancier over 10-15 jaar een nieuwe toolbox gaat leveren, verbouwen moet je dan sowieso. Maar als de KM slim is hebben ze gewoon in het PvE staan dat de boel makkelijk te plaatsen en te demonteren moet zijn.

Het maatje is in dat geval (ogenschijnlijk) wel handig.

Huzaar1

Ik zie die Fransen er wel voor aan het zo in elkaar te zetten dat praktisch de hele boot uit elkaar gehaald moet worden om over te stappen. De vuillakkerij wordt erin ontworpen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 22/03/2019 | 16:30 uur
Haha, ja, oke, jullie zijn al warm.
En wat denk je dat de Fransosen gaan doen, ons zo veel mogelijk aan hun binden of inbouwen dat we makkelijker kunnen switchen.
De Fransozen zullen dat natuurlijk zo moeilijk mogelijk maken, maar in principe maakt het niet zoveel uit welke leverancier over 10-15 jaar een nieuwe toolbox gaat leveren, verbouwen moet je dan sowieso. Maar als de KM slim is hebben ze gewoon in het PvE staan dat de boel makkelijk te plaatsen en te demonteren moet zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 22/03/2019 | 13:20 uur
Als ze daar vanaf begin af aan rekening mee houden zal dat wel meevallen, als ze een nieuwe toolbox van dezelfde fabrikant kopen zal dat ook zo zijn.
Kan in principe ook gewoon tijdens BO, wat op zichzelf al een kleine refit is.

Haha, ja, oke, jullie zijn al warm.
En wat denk je dat de Fransosen gaan doen, ons zo veel mogelijk aan hun binden of inbouwen dat we makkelijker kunnen switchen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Parera op 22/03/2019 | 11:30 uur
Wat ik me nu afvraag, die toolboxen worden nu voor 10 jaar aangeschaft.

Als Nederland over 10 jaar besluit over te stappen op een andere aanbieder van de toolboxen (bijvoorbeeld Atlas Elektronik) dan moet toch ook binnen in het schip een (groot) deel van de consoles en alle middelen die bij die toolbox horen worden vervangen. Dat klinkt niet heel erg handig als je er op die manier over na denkt dat de schepen dus in theorie straks 3 keer in ''refit'' moeten als er een andere toolbox gekozen word. :hrmph:
Als ze daar vanaf begin af aan rekening mee houden zal dat wel meevallen, als ze een nieuwe toolbox van dezelfde fabrikant kopen zal dat ook zo zijn.
Kan in principe ook gewoon tijdens BO, wat op zichzelf al een kleine refit is.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Wat ik me nu afvraag, die toolboxen worden nu voor 10 jaar aangeschaft.

Als Nederland over 10 jaar besluit over te stappen op een andere aanbieder van de toolboxen (bijvoorbeeld Atlas Elektronik) dan moet toch ook binnen in het schip een (groot) deel van de consoles en alle middelen die bij die toolbox horen worden vervangen. Dat klinkt niet heel erg handig als je er op die manier over na denkt dat de schepen dus in theorie straks 3 keer in ''refit'' moeten als er een andere toolbox gekozen word. :hrmph:

Parera

ECA Group won €450 million through Belgian-Dutch MCM contract

As part of the Belgian-Dutch Mine Counter Measures (MCM) contract awarded to the Belgium Naval & Robotics consortium, with a worth value of €2.2 billion, ECA Group is to win €450 million for the building and the procurement of a total of 100 drones (ROVs) to supply the 12 mine-hunting vessels.

As a reminder, a call for tenders was launched by the Belgian and Dutch navies in the Summer of 2018, seeking for companies to build a provide them 12 brand new autonomous mine-hunting vessels, scheduled to be fitted with a state-of-the-art toolbox.

Recently, the Belgian government in charge of the final decision has awarded the contract to the Belgium Naval & Robotics consortium, which regroups Naval Group and ECA Robotics. As part of this contract, ECA Group is in charge of the building of a total amount of 100 drones to supply the 12 mine-hunting vessels (6 for each navy).

The 10-year program will start with a design phase of about 3 years before the production and delivery phase of the drone systems. The contract should generate revenue starting 2019. This contract will be, by far, the largest contract ever won by ECA Group, its amount being greater than 4 years of turnover for the group.

This success is the achievement of a strategy focused for many years on the development of drone systems composed of multiple and varied drones cooperating as autonomously as possible within the same mission. In this case, it is a mine clearance mission at sea.

The Belgian and Dutch navies are thus acquiring the latest generation of mine hunters designed by Naval Group and fully integrating ECA Group's naval drones systems capable of conducting submarine mine clearance operations autonomously in the minefield. The drone systems to provide are the latest generations of drones developed over the last 4 years. The drones, all integrated into ECA Group's C2 MCM system, are Autonomous Underwater Vehicles (AUVs),towed sonars and Mine Identification & Destruction Systems (MIDS) composed of Remotely Operated Vehicles (ROV) for the identification and destruction of mines, all of these drones can be implemented fully automatically from the USV (Unmanned Surface Vehicles). The naval drones system also incorporates UAVs (Unmanned Aerial Vehicles) and sweeps.

The Belgian navy is a reference in submarine mine clearance within NATO, this contract is a major asset for export: as 40 years ago with the tripartite mine hunters program that had generated sales of PAP robots to dozens of marines in 20 years, this success in Belgium should generate many commercial export benefits in the coming years.

Several major navies including France, India or England will renew their mine hunting fleet in the coming years. In addition, ECA Group believes that most navies will also be equipped with transportable drone systems that can be used from the coast.

A significant part of the execution of the contract will take place in Belgium within ECA Robotics Belgium, as part of a cooperation plan that already includes 39 Belgian partners. The equipped surface drones will be designed and produced in Belgium and all underwater drones will also be produced there. Finally, these naval or air drones generate a logistic support, repairs, spares activities that can be done by ECA Robotics Belgium. These activities generate additional revenues as maintenance and support contracts throughout the lifespan of drones, generally greater than 20 years for naval drones.

[Source: Navy Recognition  @ Article ]

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/03/2019 | 20:17 uur
Ja, dat is wel het idee. Toch ben ik heel benieuwd. Dat gaat in ieder geval een probleem worden met je EMCON.
Daarbij, zodra alleen al naar een schip kijkt is er van alles stuk. Ben heel benieuwd. Paar jaar terug met US BALTOPS hadden de Denen ook dergelijk remote operated MCM bootjes. Daar zaten echter wel continue een paar man op om storingen te verhelpen en om het veilig varen in de gaten te houden. 30 mijl is echt wel een flinke afstand.

En dan het recoveren en lanceren van die dingen. Ik ben benieuwd of hoe dat gaat met wat hogere seastates.

Davit's zijn normaal bruikbaar tot sea state 4 / 5.


StrataNL

Citaat van: Thomasen op 19/03/2019 | 20:17 uur
En dan het recoveren en lanceren van die dingen. Ik ben benieuwd of hoe dat gaat met wat hogere seastates.

Het is in ieder geval een davits van heb ik jou daar...

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

In de UK/FR MCM programma is Thales leidend. Misschien had Belgie daar ook eens ff moeten gaan kijken ?

https://www.baesystems.com/en-uk/feature/the-maritime-mine-counter-measures-mmcm-programme