Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Harald

Even een zijweg : de USA way of MCM

RE2 to develop human-like robotic hand for US Navy mine countermeasures missions
https://www.navalnews.com/naval-news/2019/05/re2-to-develop-human-like-robotic-hand-for-us-navy-mine-countermeasures-missions/


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 22/05/2019 | 13:17 uur
Belgium officially signs with BNR for 12 MCM Vessels and equipment

Nu tempo maken voor de overige 3 Nederlandse projecten. vMFF, vWalrusklasse en CSS!

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/05/2019 | 13:08 uur
BELGIUM NAVAL & ROBOTICS‏ @BelgiumNavRob 

De Belgische defensie heeft Naval & Robotics   het contract gegund voor de levering van 12 mijnenjagers uitgerust met  hun onbemande systemen

Belgium officially signs with BNR for 12 MCM Vessels and equipment
https://www.navalnews.com/naval-news/2019/05/belgium-officially-signs-with-bnr-for-12-mcm-vessels-and-equipment/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

BELGIUM NAVAL & ROBOTICS‏ @BelgiumNavRob 

De Belgische defensie heeft Naval & Robotics   het contract gegund voor de levering van 12 mijnenjagers uitgerust met  hun onbemande systemen


Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/05/2019 | 12:05 uur
Uitdagende tijden... zal mij benieuwen wat dit alles betekent voor onze gezamenlijke nieuwe M fregatten. Eén standaard? Afgewaardeerde versie? Twee verschillende versies? ( 1 vol operationeel en 1 met veel fitted for)?
Ach, toen Kommer Damen de firma Damen Shipyards oprichtte was hij niet alleen innovatief met zijn concept van serie-matige casco bouw.
Kommer was ook inventief en creatief als een klant een schip nodig had, maar geen (voldoende) pecunia beschikbaar had.
Zo had een Noord-Brabantse klant een veerboot nodig, maar aan voldoende liquide middelen had men een gebrek.
Voor Damen geen probleem, zij bouwden de veerboot toch en zorgden ook voor een passende financiering.

Tussen 1996 en 2006 stegen de Marokkaanse defensie uitgaven met 23 % tot 4,5 % van het BNP !
Daarna steeg deze begroting verder door aanschaf van een Franse FREMM, 24 F-16's en 3 SIGMA's.

Zo een grote order kon Marokko niet in een keer financieren.  Dus werd deze voorgefinancierd door de Nederlandse ING Bank, Rabo Bank en de Franse Societe Generale bank.
Om er zeker van te zijn dat ze hun pecunia terug kregen, in geval de Marokkaanse overheid niet in staat zou blijken de aflossingen te kunnen voldoen.
Hebben deze banken zich ingedekt via de Nederlandse exportkrediet verzekeraar  Atradius Dutch State Business, een semi-overheidsinstelling, voor de maximale waarde van EUR 848 miljoen.  Dit is dan ook een indicatie van de in opdracht van Marokko geheim gehouden aanschaf kosten van de 3 SIGMA's.  De Nederlandse Staat heeft zich daarmee garant gesteld voor de financiering van deze order.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

#1616
Citaat van: Parera op 12/05/2019 | 11:04 uur
Wat ik me dan afvraag is hoe kan Naval Group een offerte maken voor iets waarvan ze eigenlijk nog niet weten hoe het er uit gaat zien en wat er allemaal in geplaatst moet gaan worden?
En als dit klopt dan gaan we een zelfde traject zien als bij de Australische onderzeeboten, na het ondertekenen van het contract met Naval Group gaan ze onderhandelen over de voorwaarden van het project, daarna gaan ze pas werken aan een ontwerp. Het kan dus nog alle kanten op, ook met de prijs. :mad:

Daarbij is de kans ook heel groot dat het project vertraging oploopt omdat men bij Naval Group nog het gehele ontwerp moet gaan ontwikkelen en fine-tunen naar de wensen van de klant.
Als het zo gaat dan kun je niet anders dan concluderen dat die hele aanbesteding een grote show geweest is en Naval Group vanaf dag 1 de winnaar was, met hun 200 miljoen korting die misschien straks zelfs wel verdwijnt als ze nu pas gaan ontwerpen.

Deze manier van zaken doen gaat vroeg of laat toch tegen de Fransen werken een praktijkvoorbeeld in de periode 2007/2008 DCNS (de voorganger van Naval Group) was in onderhandeling met Marokko over de levering van Go Wind korvetten en de onderhandelingen duurde nogal lang. Een verkoper van Damen Shipyards die veel zaken deed met de Marokkaanse overheid kreeg hier lucht van een het gevolg was dat toen nog de Schelde werd uitgenodigd in Rabat. De Schelde kon de de betreffende personen van Marokkaanse marine  uitnodigen om mee te gaan op proefvaart van een Sigma Korvet wat met een Indonische bemanning bezig was met de proefvaarten, de Go Wind korvetten  bestonden toen alleen nog maar op papier. De betreffende personen van Marokkaanse marine waren onder indruk wel moesten de schepen worden voorzien van een hangaar en betere SAMS, de Schelde was toen ook nog eens goedkoper dan  DCNS en mocht 3 lichte fregatten leveren. In diezelfde periode verloor Dassault ook een levering van nieuwe gevechtsvliegtuigen aan Marokko  aan Lockheed-Martin vanwege dezelfde langdurige onderhandelingen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 12/05/2019 | 11:50 uur
Hoe gaan de Belgen ze betalen, er is geen geld

Uitdagende tijden... zal mij benieuwen wat dit alles betekent voor onze gezamenlijke nieuwe M fregatten. Eén standaard? Afgewaardeerde versie? Twee verschillende versies? ( 1 vol operationeel en 1 met veel fitted for)?

Huzaar1

Hoe gaan de Belgen ze betalen, er is geen geld
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1613
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/05/2019 | 10:25 uur
Bouw Nederlandse en Belgische mijnenbestrijdingsvaartuigen in Bretagne stap dichterbij

https://marineschepen.nl/nieuws/Bouw-Nederlandse-en-Belgische-mijnenbestrijdingsschepen-in-Bretagne-stap-dichterbij-120519.html#.XNfYW9BvaCM.twitter

In het artikel staat ;

Citaat
Wat het ontwerp inhoudt heeft BN&R dus nog niet publiek gemaakt. Deze werkwijze van Naval Group verschilt sterk met die van de concurrenten, die in een veel eerder stadium openheid van zaken gaven. Naval Group zegt te wachten tot de contractondertekening, critici (die niet aan de concurrenten of Defensie verbonden zijn) zeggen dat België en Nederland een artist impression hebben gekocht die later pas wordt ingevuld.

Wat ik me dan afvraag is hoe kan Naval Group een offerte maken voor iets waarvan ze eigenlijk nog niet weten hoe het er uit gaat zien en wat er allemaal in geplaatst moet gaan worden?
En als dit klopt dan gaan we een zelfde traject zien als bij de Australische onderzeeboten, na het ondertekenen van het contract met Naval Group gaan ze onderhandelen over de voorwaarden van het project, daarna gaan ze pas werken aan een ontwerp. Het kan dus nog alle kanten op, ook met de prijs. :mad:

Daarbij is de kans ook heel groot dat het project vertraging oploopt omdat men bij Naval Group nog het gehele ontwerp moet gaan ontwikkelen en fine-tunen naar de wensen van de klant.
Als het zo gaat dan kun je niet anders dan concluderen dat die hele aanbesteding een grote show geweest is en Naval Group vanaf dag 1 de winnaar was, met hun 200 miljoen korting die misschien straks zelfs wel verdwijnt als ze nu pas gaan ontwerpen.

Ik vind het ook vreemd dat de Belgische regering kosten wat het kost het project er doorheen wilt drukken voor de verkiezingen van 26 mei! En dan ook het verzoek aan Nederland om ''medewerking'', dan vraag je je toch af welke deals er op de achtergrond gesloten zijn voor de gunning van dit contract.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Huzaar1 op 10/05/2019 | 19:17 uur
België heeft ons verzocht om medewerking om het contract spoedig te kunnen gunnen. Ik vraag de Kamer om begrip hiervoor bij de verdere behandeling van dit dossier.


Alles gaat daar met Bier kaas en worst, hoppatee.

Gen**id door de belgen.... :glare:

Huzaar1

België heeft ons verzocht om medewerking om het contract spoedig te kunnen gunnen. Ik vraag de Kamer om begrip hiervoor bij de verdere behandeling van dit dossier.


Alles gaat daar met Bier kaas en worst, hoppatee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Belgische bezwaarprocedure mijnenbestrijdingscapaciteit

De
Kamerbrief


Kamerstuk, 10-05-2019

Ace1

Engine Deck Repair overweegt nieuwe klacht tegen mijnenjagerscontract

De Antwerpse scheepswerf EDR beraadt zich over een nieuwe klacht tegen het mijnenjagerscontract voor een concurrent. Een spoedprocedure voor de Raad van State ketste af omdat EDR's verzoek niet mee werd ingediend door haar consortiumpartners.

De Antwerpse scheepswerf Engine Deck Repair (EDR) ging begin april in beroep tegen de regeringsbeslissing om twaalf nieuwe mijnenjagers en bijhorende apparatuur te laten bouwen door het Frans-Belgische consortium Belgium Naval & Robotics (foto). Voor dat gezamenlijke contract voor de Belgische en Nederlandse marine waren er drie kandidaten. EDR dong mee naar de opdracht als onderdeel van het eveneens Frans-Belgische consortium Sea Naval Solutions. De derde speler was een Nederlands-Belgische combinatie rond Damen.

Op 15 maart kende de regering het contract toe aan Belgium Naval & Robotics voor een investeringsbedrag van 2,6 miljard euro. Dat consortium beloofde heel wat economische activiteit naar België te halen, onder meer een nieuwe dronefabriek en twee onderzoekscentra in Zeebrugge.

Geen uitspraak ten gronde
EDR vocht die beslissing aan met een spoedprocedure voor de Raad van State. De aanleiding is te lezen in de tekst van het arrest: "De verzoekende partij merkt op dat het neergelegd administratief dossier onvolledig is en dat van de neergelegde stukken een aantal door de verwerende partij ten onrechte – geheel of volledig – vertrouwelijk zijn verklaard. Zij vraagt de volledige neerlegging van het administratief dossier en 'opheldering' over de vertrouwelijkheid."

De Raad van State verklaarde op dinsdag 30 april het verzoekschrift onontvankelijk om vormelijke reden, zonder zich over de grond van de zaak uit te spreken. "De vordering tot schorsing is onontvankelijk omdat ze slechts door één lid van de combinatie Sea Naval Group, die de offerte indiende, werd ingesteld", luidt de droge persmededeling.

Nog niet definitief
Volgens persmagistraat Wilfried Van Vaerenbergh betekent dit niet noodzakelijk definitief groen licht voor de uitvoering van het toegekende contract. "Het ging om een schorsingsprocedure die als een kortgeding behandeld werd. Een verdere uitspraak ten gronde komt er evenwel niet automatisch. Het is nu aan de klager om voortzetting te vragen."

Advocate Kathleen De hornois wil zich nog niet uitspreken of haar cliënt EDR het hierbij zal laten of niet. "Dit ging om een eenmalige spoedprocedure. Er kunnen nog andere vorderingen ingesteld worden maar ik kan nog geen informatie verstrekken over het standpunt van mijn cliënt inzake verdere stappen."

https://www.flows.be/nl/shipping/engine-deck-repair-wikt-nieuwe-klacht-tegen-mijnenjagerscontract

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"