US Combat Ship Decision Coming in 'Very Near Future'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 09/11/2014 | 10:32 uur

walter leever

#177
samenwerken is het credo. :P (maar zal dan vooral over radars,wapensystemen,etc,gaan,niet over de City class.

https://news.usni.org/2018/07/12/navy-hopes-commonality-least-interoperability-frigates-australia-canada-u-k

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 10/07/2018 | 12:03 uur
Interessante leesvoer waaruit ik alvast even de volgende stukjes haal:
"The Navy wants the follow-on ships in the FFG(X) program (i.e., ships 2 through 20) to have an average unit procurement cost of $800 million to $950 million each in constant 2018 dollars.10
By way of comparison, the two LCSs that the Navy requested for FY2018 had an estimated average unit procurement cost of about $568 million each, and the three DDG-51 class destroyers that the Navy has requested for FY2019 have an estimated average unit procurement cost of about $1,764 million each."  :sick: van kostenbesparing door schaalvergroting niet veel te merken m.i.

"... Navy envisages using a single builder to build the ships. Consistent with U.S. law, the ship is to be built in a U.S. shipyard, even if it is based on a foreign design. Using a foreign design might thus involve cooperation or a teaming arrangement between a U.S. builder and a foreign developer of the parent design."

"The Navy intends to conduct a full and open competition to select the builder of the FFG(X), including proposals based on either U.S. or foreign parent designs.
On February 16, the Navy awarded five FFG(X) conceptual design contracts with a value of $15.0 million each to
 Austal USA of Mobile, AL;
 Huntington Ingalls Industry/Ingalls Shipbuilding (HII/Ingalls) of Pascagoula, MS;
 Lockheed Martin of Baltimore, MD;
 Fincantieri/Marinette Marine (F/MM) of Marinette, WI; and
 General Dynamics/Bath Iron Works (GD/BIW), of Bath, ME.20"

"the Navy also wants the FFG(X) design to have an additional growth margin for accommodating a future directed energy system (i.e., a laser or high-power microwave device) or an active electronic attack system (i.e., electronic warfare system)."

Bewapening zou o.a. de Mk110 57mm met ALaMO omvatten.
Sensoren houden ook VDS in
Juist die ruimte voor Direct energy en EW systemen die gereserveerd moet worden kost een hoop extra, en de prijs ligt redelijk maar wel wat aan de hoge kant.
Met een prijs van 680 - 810 miljoen euro per schip zeker geen goedkoop schip. De italianen zitten op +/- 600 miljoen per schip voor het standaard FREMM maar dit zal duurder uitvallen omdat de Amerikanen er allerlei eigen troep in willen.

En een 57 mm? prima als 2e kanon maar als hoofd kanon, ze moeten daar nog een hoop leren over fregatten aan de overkant van de plas.

ARM-WAP

Interessante leesvoer waaruit ik alvast even de volgende stukjes haal:
"The Navy wants the follow-on ships in the FFG(X) program (i.e., ships 2 through 20) to have an average unit procurement cost of $800 million to $950 million each in constant 2018 dollars.10
By way of comparison, the two LCSs that the Navy requested for FY2018 had an estimated average unit procurement cost of about $568 million each, and the three DDG-51 class destroyers that the Navy has requested for FY2019 have an estimated average unit procurement cost of about $1,764 million each."  :sick: van kostenbesparing door schaalvergroting niet veel te merken m.i.

"... Navy envisages using a single builder to build the ships. Consistent with U.S. law, the ship is to be built in a U.S. shipyard, even if it is based on a foreign design. Using a foreign design might thus involve cooperation or a teaming arrangement between a U.S. builder and a foreign developer of the parent design."

"The Navy intends to conduct a full and open competition to select the builder of the FFG(X), including proposals based on either U.S. or foreign parent designs.
On February 16, the Navy awarded five FFG(X) conceptual design contracts with a value of $15.0 million each to
 Austal USA of Mobile, AL;
 Huntington Ingalls Industry/Ingalls Shipbuilding (HII/Ingalls) of Pascagoula, MS;
 Lockheed Martin of Baltimore, MD;
 Fincantieri/Marinette Marine (F/MM) of Marinette, WI; and
 General Dynamics/Bath Iron Works (GD/BIW), of Bath, ME.20"

"the Navy also wants the FFG(X) design to have an additional growth margin for accommodating a future directed energy system (i.e., a laser or high-power microwave device) or an active electronic attack system (i.e., electronic warfare system)."

Bewapening zou o.a. de Mk110 57mm met ALaMO omvatten.
Sensoren houden ook VDS in





Harald


Harald


Parera

Citaat van: Lex op 11/06/2018 | 22:13 uur
50 wat?
Ietwat te haastig gereageerd?
50% ;) Die stond er maar is weg gevallen in het aanpassen van de tekst voor ik het poste.

Lex

Citaat van: Parera op 11/06/2018 | 22:05 uur
Australië betaald bijna 50 meer dan de Fransen zelf.
50 wat?
Ietwat te haastig gereageerd?

Parera

#170
Citaat van: ARM-WAP op 11/06/2018 | 21:53 uur
 
:confused: +/- 1 Miljard ?!?  :omg:
Wat een verschil met de prijzen die ik gevonden heb voor de Franse FREMMs die, bij wijze van spreken, verpatst zijn aan Egypte en Marokko.

De letterlijke tekst uit het kamer stuk:

Citaat
Q: Indien belangen van de nationale veiligheid en de nationale industrie geen rol zouden spelen, welke leveranciers zouden dan een optie zijn? Kunt u per leverancier een grove schatting geven van de kosten van de koop van een M-fregat bij die leverancier?

A: Door de samenwerking binnen de 'Gouden Driehoek' van het marinebouwcluster, kennisinstituten en Defensie is Nederland doorgaans in staat een modern en technologisch hoogwaardig product te leveren. Het belang van de maritieme sector voor Nederland is groot. De marinebouw is een aansprekend en innovatief onderdeel van de maritieme sector dat internationaal in hoog aanzien staat. De prioritaire technologiegebieden van de Defensie Industrie Strategie (DIS) zijn alle van toepassing op de vervanging van de M-fregatten. Mede met het oog op deze prioritaire technologiegebieden en de daaraan gekoppelde wezenlijke belangen van nationale veiligheid is Defensie daarom voornemens offertes aan te vragen bij de Nederlandse industrie in overeenstemming met art. 346 VWEU.

Verschillende andere Europese landen ontwikkelen en bouwen fregatten die deels vergelijkbaar zijn met de door Nederland en België beoogde vervangers van de M-fregatten. De kostprijs van fregatten in andere landen bedraagt op basis van een ruwe schatting ongeveer € 1 miljard per stuk. Dit is voor Nederland geen aantrekkelijk bedrag.


Kijk ook naar het verschil dat Frankrijk betaald voor een Barracuda onderzeeboot en wat men vraagt voor een diesel-electrische versie voor Australie.
Australië betaald bijna 50 meer dan de Fransen zelf.

Lex

Citaat van: ARM-WAP op 11/06/2018 | 21:53 uur
 
:confused: +/- 1 Miljard ?!?  :omg:
Wat een verschil met de prijzen die ik gevonden heb voor de Franse FREMMs die, bij wijze van spreken, verpatst zijn aan Egypte en Marokko.
Zou dit verschil ook niet te maken hebben met de eisen die op een verschillende niveau liggen, zoals SEWACO, accommodatie etc?

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 11/06/2018 | 21:41 uur
Defensie heeft gekeken naar internationaal aanbesteden van de vMFF's blijkt uit kamer stukken echter zou de prijs dan +/- 1 miljard per schip worden.
Iets dat we door directe aanbesteding bij Damen blijkbaar voor minder kunnen krijgen. Hopelijk wel een vergelijkbaar schip en kwaliteit dan :silent:
:confused: +/- 1 Miljard ?!?  :omg:
Wat een verschil met de prijzen die ik gevonden heb voor de Franse FREMMs die, bij wijze van spreken, verpatst zijn aan Egypte en Marokko.


Parera

Citaat van: Thomasen op 11/06/2018 | 21:16 uur
Het zijn gewoon fantastische schepen.
Op dit moment volgens mij veruit het beste dat Europa te bieden heeft. Het is te hopen dat het vMFF van vergelijkbare kwaliteit gaat zijn.
Defensie heeft gekeken naar internationaal aanbesteden van de vMFF's blijkt uit kamer stukken echter zou de prijs dan +/- 1 miljard per schip worden.
Iets dat we door directe aanbesteding bij Damen blijkbaar voor minder kunnen krijgen. Hopelijk wel een vergelijkbaar schip en kwaliteit dan :silent:

ARM-WAP

Interessant verslag van Defensenews over hun drie dagen aan boord van ITS Alpino dat de Oostkust van de VS afvaart:

"We spent 3 days on a top contender for the Navy's future frigate. Here's what you need to know."

https://www.defensenews.com/naval/2018/05/30/we-spent-3-days-on-a-top-ffgx-contender-heres-what-you-need-to-know/

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Report to Congress on U.S. Navy Next-generation Frigate (FFG(X)) Program

https://shar.es/1L957d

Harald

GE Marine Gas Turbines for United States Navy FFG(X) Frigates

(Source: GE Aviation; issued April 9, 2018)

The United States Navy plans to purchase up to 20 new FFG(X) frigates that are more lethal than the present Littoral Combat Ships (LCS). GE's LM2500 family of proven marine gas turbines includes the base LM2500 (25 MW*), the LM2500+ (30 MW) and the LM2500+G4 (35 MW).

This family meets the U.S. Navy's top requirements for the FFG(X) frigate by having a best-in-class power density, having the only gas turbines grade A shock-tested, and each can meet the ship's speed and power needs.

GE already provides 97% of the commissioned propulsion gas turbines in the U.S. Navy fleet, demonstrating experience at sea on a number of considered FFG(X) frigate platforms.

The U.S. Navy's FFG(X) frigate request for information outlined tiered ranking of key frigate attributes (see Figure 1). GE analyzed market data to better understand how its engines compare to the needs of the past frigates1. Amongst the findings: gas turbines make up 80% of the prime mover market and are used in a variety of configurations often with diesel engines (i.e. combined diesel and gas turbine); and, diesel only applications (i.e. combined diesel and diesel) make up the other 20%, and are typically used for 4,000T ships or smaller.

Gas turbines are preferred when lower weight and volume, higher availability, lower maintenance requirements and lower noise are needed. The average top frigate speed is between 28 to 30 knots, excluding the LCS, and all achieved that speed with a 35 MW or smaller gas turbine (LM2500+G4 or smaller).

GE ensures that the right gas turbine power options, technology advancements, and superior maintenance and services are available to customers throughout the globe. Here is an assessment of how GE gas turbines match the FFG(X) key attributes—requirements that are anticipated to be common to many of the world's future frigates.

-- Multiple power choices: GE offers six efficient propulsion gas turbines that range from 4.5 MW up to 52 MW, enabling architects to design ships according to specific mission profiles.

-- Reliable and experienced: The extensive field experience of the LM2500 fleet across so many marine applications has resulted in a highly refined design. To date, 1,450 GE gas turbines have been delivered onboard 646 naval ships serving 35 navies worldwide. The large worldwide fleet of GE marine and industrial gas turbines has a 98% availability and 99% reliability.

-- Fleet commonality: A single gas turbine affords a support pool of standardized spare parts, and a common gas turbine infrastructure and training program for these fleets. With a GE gas turbine, the U.S. Navy realizes significant interoperability benefits with other U.S. Navy ships and international partners. This is critical in combat situations when emergency spares and service is required afloat or on-shore.

-- Superior, worldwide service: GE has nine depot service centers that provide full overhaul capability for these engines worldwide, avoiding the need to send gas turbines overseas for maintenance.

-- Technology infusion: The U.S. Navy, General Dynamics Bath Iron Works and GE have collaborated on a new, one-piece composite carbon fiber enclosure for the LM2500. This composite module will improve power density to 30% better than the competition by decreasing the weight by 2,500 kg. It is designed and performance-verified in accordance to a complete set of U.S. Navy military and shock specifications. Digital sensors and components such has transducers, heaters, flame and ice detectors also are being modernized.

--- Hybrid Electric Drive (HED): GE offers gear and shaft mounted hybrid electric drive solutions for efficient, low noise propulsion. GE is the only HED supplier operating on a U. S. Navy combatant (LHD 8), and is the only company offering a gas turbine and hybrid electric drive solution.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/192318/ge-sees-us-navy-ordering-lm2500-turbines-for-ffg%28x%29-frigates.html