Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

Citaat van: JdL op 07/06/2018 | 16:45 uur
Hoeveel meerwaarde zou een CSS 2 hebben naast nummer 1 en het JSS?
Dan hebben we drie BOZ schepen voor 6 fregatten. :hrmph:
De meerwaarde van een 2e CSS ? Dat we dan te weinig fregatten hebben en er dus meer fregatten bij moeten komen ;D
Nee, als het mogelijk is zou het natuurlijk wel mooi meegenomen zijn, daarmee kan het JSS dan ook vaker op missie voor bijvoorbeeld de Duitsers of Belgen als die ook ''uren'' inkopen of voor wie dan ook.

JdL

Hoeveel meerwaarde zou een CSS 2 hebben naast nummer 1 en het JSS?
Dan hebben we drie BOZ schepen voor 6 fregatten. :hrmph:
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/06/2018 | 16:09 uur
Nieuwe tankers: Duitsland wil met Nederland samenwerken

http://disq.us/t/33344jr

Mooi als we straks dezelfde schepen hebben varen. Misschien kunnen wij met de verlaagde ontwikkelingskosten en wat extra geld wel een 2e CSS aankopen.
Van mij mag de deal best zijn alle hulls in Duitsland bouwen (Blohm + Voss) en dan de Nederlandse afbouw in Vlissingen maar de Duitse gewoon in Hamburg.
Daarmee spelen we het MKS-180 project ook wat meer in de handen van Damen-Blohm+Voss en hoeven we geen onderzeeërs deal te sluiten met ze. Wel kunnen we alvast afspreken dat we met vLCF / vF124 ook een samenwerking kunnen aangaan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nieuwe tankers: Duitsland wil met Nederland samenwerken

http://disq.us/t/33344jr

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/06/2018 | 23:00 uur
Nog geen idee, maar als CSS een prima ontwerp voor de Duitsers is, dan kunnen ze gewoon het concept kopen en bouwen op een Duitse werf.

Ja, zwei mal bitte! Misschien kunnen wij van een deel van het geld dat we terug krijgen nog wel een 2e CSS bouwen :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 03/06/2018 | 22:35 uur

Ik denk dat het aansluiten van de Duiters bij het CSS weinig kans maakt i.v.m. Duitse industrie maar het zou natuurlijk wel een positief signaal zijn voor de samenwerking en het zorgt ervoor dat bij ons het CSS wat goedkoper word.


Nog geen idee, maar als CSS een prima ontwerp voor de Duitsers is, dan kunnen ze gewoon het concept kopen en bouwen op een Duitse werf.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/06/2018 | 16:38 uur
Marine bekommt zwei neue Tanker 

Duits stuk met een verwijzing naar NL ontwikkelingen.

https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Marine-bekommt-zwei-neue-Tanker,tanker210.html
;D ;D mooi commentaar onder dat bericht:

CitaatWow was für eine Story. Eine der größten Wirtschaftsnationen der Welt, baut zwei Marinetanker neu. Aber wie im Artikel geschrieben, die BRD muss beim Nachbarn Niederlande "nachfragen" wie das funktioniert. Warum auch nicht, dann werden die Schiffe wenigstens schwimmen. Autobahnen können wir auch nicht, dann doch wohl zwei kleine Tankschiffe, denke ich doch. Vielen Dank an dieser Stelle an die Niederlande.

Lex

#416
Citaat van: Ace1 op 03/06/2018 | 22:25 uur
Dat weet ik het gaat om de vervanging van de Rhön"-Klasse, als deze nu niet door 2 nieuwe Berlin klasse schepen worden vervangen maar door 2 Support Vessel Supporter 19000 kan het Seebataillon zelfstandig opereren zonder het Seebataillon afhankelijk is van de Karel Doorman of de 2 LPD's.
Dit valt buiten het scope van dit topic, maar er is een verschil tussen het vervangen van deze eenheden en het verregaande samenwerken van onderdelen vd organisatie, alsmede de taakstelling.

Parera

#415
Citaat van: Ace1 op 03/06/2018 | 22:25 uur
Dat weet ik het gaat om de vervanging van de Rhön"-Klasse, als deze nu niet door 2 nieuwe Berlin klasse schepen worden vervangen maar door 2 Support Vessel Supporter 19000 kan het Seebataillon zelfstandig opereren zonder het Seebataillon afhankelijk is van de Karel Doorman of de 2 LPD's.

Ja de grote vraag is welke capaciteiten onze nieuwe CSS gaat krijgen. Spreken we over ''Amsterdam style'' of een wat modernere versie met beperkte Ro-Ro capaciteit.
Een simpel voertuigen dek met een zij deur is de basis , of ipv deuren bereikbaar met de kraan en een dekluik (pelikaan stijl) dit is natuurlijk wel wat beperkter qua gewicht van voertuigen en afmetingen maar wel goedkoper bij de bouw.

Ik denk dat het aansluiten van de Duiters bij het CSS weinig kans maakt i.v.m. Duitse industrie maar het zou natuurlijk wel een positief signaal zijn voor de samenwerking en het zorgt ervoor dat bij ons het CSS wat goedkoper word.

Quote aangepast

Ace1

Citaat van: Lex op 03/06/2018 | 22:18 uur
Het betreft niet de vervanging vd Berlin klasse.

Dat weet ik het gaat om de vervanging van de Rhön"-Klasse, als deze nu niet door 2 nieuwe Berlin klasse schepen worden vervangen maar door 2 Support Vessel Supporter 19000 kan het Seebataillon zelfstandig opereren zonder het Seebataillon afhankelijk is van de Karel Doorman of de 2 LPD's.

Lex

Citaat van: Ace1 op 03/06/2018 | 22:07 uur
Als de Duiters bereid zijn om in plaats van 2 nieuwe Berlin klasse schepen voor twee Support Vessel Supporter 19000 te gaan, kan het Seebataillon zelfstandig opereren zonder  dat het van de Karel Doorman of de 2 LPD's afhankelijk te is.
Het betreft niet de vervanging vd Berlin klasse.

Lex

Gezien het feit dat de KM een nieuwe tanker (CSS) krijgt, is de titel van dit topic aangepast.

Lex
Algeheel beheerder

Ace1

#411
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/06/2018 | 16:38 uur
Marine bekommt zwei neue Tanker 

Duits stuk met een verwijzing naar NL ontwikkelingen.

https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Marine-bekommt-zwei-neue-Tanker,tanker210.html

Als de Duiters bereid zijn om in plaats van 2 nieuwe Berlin klasse schepen voor twee Support Vessel Supporter 19000 te gaan, kan het Seebataillon zelfstandig opereren zonder  dat het van de Karel Doorman of de 2 LPD's afhankelijk te is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

#409
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/05/2018 | 17:41 uur
Als we dan toch een maritieme krachtpatser zouden willen aanschaffen: Doet u dan maar 8-12 CH-53K King Stallion of V-22 Osprey, maar gezien de aanschaf en exploitatiekosten zal er dan vrees ik niet van komen.

Ja, misschien voor 2020 dat we daar iets mee kunnen maar dan nog hebben we daar niks aan bij het CSS als het een hangaar zoals de Amsterdam word.
Dan moet er een zelfde hangaar komen als het JSS maar ik verwacht niet dat ze die plaatsen maar een simpelere goedkopere hangaar deur.

Citaat van: Sparkplug op 05/05/2018 | 17:53 uur
Of de maritieme transportversie van de AW101.

Mooie heli maar net even gekeken naar het draag vermogen en dat ligt niet veel hoger dan de NH-90, maar operationeel wel een duurdere heli.