Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/05/2018 | 17:41 uur
Als we dan toch een maritieme krachtpatser zouden willen aanschaffen: Doet u dan maar 8-12 CH-53K King Stallion of V-22 Osprey, maar gezien de aanschaf en exploitatiekosten zal er dan vrees ik niet van komen.

Of de maritieme transportversie van de AW101.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#407
Citaat van: Parera op 05/05/2018 | 17:34 uur
Dat lijkt me ook de makkelijkste optie qua integratie en ook budget voor onderhoud en training. Het is misschien niet de ideale heli voor die taken maar beter dan niets.
Op gebied val cargo zit er maar 450 kg verschil tussen de Cougar en NH-90 dus ook daar ligt niet heel veel marge om te zeggen dat de cougar beter is.

Als we dan toch een maritieme krachtpatser zouden willen aanschaffen: Doet u dan maar 8-12 CH-53K King Stallion of V-22 Osprey, maar gezien de aanschaf en exploitatiekosten zal er dan vrees ik niet van komen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/05/2018 | 17:01 uur
Ik zou eerder kiezen voor een aantal extra NFH-90, immers beide LPD's, het JSS en het nieuwe CSS zijn alle vier een HVT voor het onderzeeboot gilde.
Dat lijkt me ook de makkelijkste optie qua integratie en ook budget voor onderhoud en training. Het is misschien niet de ideale heli voor die taken maar beter dan niets.
Op gebied val cargo zit er maar 450 kg verschil tussen de Cougar en NH-90 dus ook daar ligt niet heel veel marge om te zeggen dat de cougar beter is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 05/05/2018 | 16:01 uur
Dat zou kunnen maar het nadeel aan de cougars is dat deze eigenlijk niet geschikt zijn voor operaties op zee voor langere tijd. En ook zullen ze de komende jaren zich richten op SOF operaties dus weinig tot niet beschikbaar zijn voor andere taken.

Ik zou eerder kiezen voor een aantal extra NFH-90, immers beide LPD's, het JSS en het nieuwe CSS zijn alle vier een HVT voor het onderzeeboot gilde.

Parera

Citaat van: JdL op 05/05/2018 | 14:24 uur
Kan dit niet met de Cougar? Die staan toch al vaak zat op het JSS en de LPD's en zijn als transportheli's gemaakt om met undersling e.d. te vliegen.
Zijn een stuk goedkoper en betrouwbaarder dan de NH90.
Dat zou kunnen maar het nadeel aan de cougars is dat deze eigenlijk niet geschikt zijn voor operaties op zee voor langere tijd. En ook zullen ze de komende jaren zich richten op SOF operaties dus weinig tot niet beschikbaar zijn voor andere taken.

JdL

Citaat van: Parera op 05/05/2018 | 00:18 uur
Maar een serie heli's speciaal voor het JSS, CSS & LPD's zou zeker niet onhandig zijn voor bevoorading op zee.
Kan dit niet met de Cougar? Die staan toch al vaak zat op het JSS en de LPD's en zijn als transportheli's gemaakt om met undersling e.d. te vliegen.
Zijn een stuk goedkoper en betrouwbaarder dan de NH90.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Nouuu ik denk dat er maar sprake is van een kleine blij t.o.v de NH90 @defensie
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Umbert op 05/05/2018 | 00:15 uur
Missschien moeten ze gewoon standaard 2 heli's voor de CSS bijbestellen en nog een stuk of 6 voor de MCM's dus totaal nog stuk of 12 en op alle schepen een storage voor torpedo's kunnen ze zich in elk geval verdedigen tegen subs. ja ik weet 2 + 6 = 8 en geen 12 maar er zijn er altijd een paar defect of in onderhoud.

Nog meer (onrealistische) wensen?  ;)

2-3 extra NH90's zou geen overbodige luxe zijn, maar ik vraag me af hoe groot het vertrouwen defensiebreed op dit moment in dit toestel is en of men het de (onderhouds)kosten per vlieguur waard vindt om een dergelijke investering te doen. Hoe is bijv. de beschikbaarheid van de toestellen waar wij nu over beschikken op dit moment?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Umbert op 05/05/2018 | 00:15 uur
Missschien moeten ze gewoon standaard 2 heli's voor de CSS bijbestellen en nog een stuk of 6 voor de MCM's dus totaal nog stuk of 12 en op alle schepen een storage voor torpedo's kunnen ze zich in elk geval verdedigen tegen subs.

MCM's krijgen geen heli's maar wel UAV's mogelijk rotor UAV's. Maar een serie heli's speciaal voor het JSS, CSS & LPD's zou zeker niet onhandig zijn voor bevoorading op zee.
Wil je ook ASW taken geven aan de heli's zal je bijna 1 transport + 1 ASW moeten meenemen. Ik weet niet hoelang het ombouwen duurt maar dat zal geen plug-en-play zijn.

Umbert

#399
Missschien moeten ze gewoon standaard 2 heli's voor de CSS bijbestellen en nog een stuk of 6 voor de MCM's dus totaal nog stuk of 12 en op alle schepen een storage voor torpedo's kunnen ze zich in elk geval verdedigen tegen subs. ja ik weet 2 + 6 = 8 en geen 12 maar er zijn er altijd een paar defect of in onderhoud.

Parera

Citaat van: Master Mack op 04/05/2018 | 23:38 uur
Tussen de 250 miljoen en 1 miljard daar kan je gewoon een volledige 2de JSS voor bouwen.

Dat zijn standaard getallen DMO noemt ze ''financiële bandbreedten''. Maar ja je kan er een compleet 2e JSS voor bouwen maar dat is niet nodig en zou dus geld verspilling zijn.
Hieronder de verschillende bandbreedten die DMO kent.

De financiële bandbreedten die in een A-brief worden gehanteerd, zijn:
- € 25 miljoen tot € 100 miljoen;
- € 100 miljoen tot € 250 miljoen;
- € 250 miljoen tot € 1 miljard;
- € 1 miljard tot € 2,5 miljard;
- meer dan € 2,5 miljard.

Master Mack

Tussen de 250 miljoen en 1 miljard daar kan je gewoon een volledige 2de JSS voor bouwen.

Lex

Citaat van: Thomasen op 04/05/2018 | 19:04 uur
Uitgezonderd het CoCe personeel en de heli reddingsploeg, gok ik, weet niet hoe ze dat op de DMAN hebben geregeld.
Sorry, maar ik kan dit niet plaatsen.

Lex

Citaat van: JdL op 04/05/2018 | 09:53 uur
Ik dacht dat de heli crew +onderhoudspersoneel bij opstappers hoorden en niet bij vaste crew?
Teneinde de verwarring hieromtrent trachten te verduidelijken.
De BVP (Boord Vliegtuig Ploeg), zijnde bemanning vd heli alsmede hun onderhoudspersoneel zijn standaard geplaatst op MVKK.
Bij een plaatsing a/b van een heli dragend platform, zullen zij daar gedetacheerd worden.
Zij horen dus niet tot de vaste bemanning van een schip.
Mocht een eenheid uitgezonden worden op een missie, dan zal de reguliere bemanning aangevuld worden met opstappers, die daar gedetacheerd zullen worden.
De reguliere bemanning kan men dus beschouwen als het aantal opvarenden (FTE'n) benodigd om de kerntaken te vervullen.

Parera

Marineschepen.nl heeft een update geplaatst over de A-brieven serie met o.a. info over het CSS.

Citaat
Nieuwe bevoorrader: zusje van het JSS
Het eerste nieuwe schip zal de nieuwe bevoorrader worden. Daar is ook een reden voor. Ten eerste is er een tekort op dit vlak. De staatssecretaris meldt ook dat Nederland nu geen periodieke bevoorradingscapaciteit aan de NAVO beschikbaar kan stellen. Daarnaast is het JSS vrij recent gebouwd en wil de marine in de slipstream van de Karel Doorman een schip bouwen dat "zoveel mogelijk [zal] overeenkomen met het JSS ten aanzien van onder andere de architectuur en inrichting van het schip, het commandosyteem (Combat Management System), de bewapening, en het gebruik van dezelfde (sub)systemen." De geschetste kenmerken het combat support ship, lijken erg veel op die van de vroegere bevoorradingsschepen zoals de Amsterdam, Zuiderkruis en Poolster.
Het schip zal een bemanning hebben van 75 personen en 85 extra slaapplaatsen hebben.

Het project is gegund aan Damen. Waarschijnlijk zal dit schip in Roemenië worden gebouwd. Dit project wordt niet in samenwerking met België gedaan.

In dienst: 2022.
Geraamde kosten: tussen de 250 miljoen en 1 miljard euro.
[Bron: Marineschepen.nl @ Artikel ]