Osprey aan boord Zr.Ms. Johan de Witt

Gestart door Ace1, 22/10/2015 | 16:02 uur

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 22/10/2015 | 16:47 uur
Heb ook wel eens gelezen dat ook de Osprey teveel hitte afgeeft aan het dek. Zal ook iets zijn waar de NL schepen niet op aangepast zijn.
Ook gelezen...en je ziet inderdaad hoe ze dit in hun nieuwste ontwerp hebben veranderd..

dudge

Citaat van: Strata op 22/10/2015 | 16:34 uur
Ben wel benieuwd waar dit in zit, het Spaanse zusterschip van de RDAM schijnt wel zwaardere heli's aan te kunnen. Zou dus een andere/zwaardere constructie moeten zijn. LPD-2 kan max formaat EH101 hebben. In de hangar passen 6 NH90's of 4 EH101's.

Bij LPD-2 is gekozen voor een stevigere constructie "Om in de toekomst de interoperabiliteit met de voornaamste bondgenoten te handhaven en de inzetmogelijkheden van de gehele Nederlandse krijgsmacht te verbeteren" De eisen voor de hangar zijn hetzelfde gebleven. Aldus de Kamerbrief voor LPD-2.

Eisen JSS = LPD-2.

Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Onbeladen moet het wel lukken en is er niks aan de hand. Ga je echter met 100% lading en met ruige zee landen krijgt het dek het veel meer te verduren.

Heb ook wel eens gelezen dat ook de Osprey teveel hitte afgeeft aan het dek. Zal ook iets zijn waar de NL schepen niet op aangepast zijn.

Ace1

#6
Overigens zijn de heli decks  van de Damen Logistic Support Vessel Replenisher 16000 en de Logistic Support Vessel Supporter 19000 geschikt voor zware helicopters.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 22/10/2015 | 16:14 uur
Daar was ik al bang voor.

Ben wel benieuwd waar dit in zit, het Spaanse zusterschip van de RDAM schijnt wel zwaardere heli's aan te kunnen. Zou dus een andere/zwaardere constructie moeten zijn. LPD-2 kan max formaat EH101 hebben. In de hangar passen 6 NH90's of 4 EH101's.

Bij LPD-2 is gekozen voor een stevigere constructie "Om in de toekomst de interoperabiliteit met de voornaamste bondgenoten te handhaven en de inzetmogelijkheden van de gehele Nederlandse krijgsmacht te verbeteren" De eisen voor de hangar zijn hetzelfde gebleven. Aldus de Kamerbrief voor LPD-2.

Eisen JSS = LPD-2.

Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Onbeladen moet het wel lukken en is er niks aan de hand. Ga je echter met 100% lading en met ruige zee landen krijgt het dek het veel meer te verduren.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Strata op 22/10/2015 | 16:13 uur
Aangezien het dek al niet geschikt was voor de Chinook ben ik bang dat de Osprey ook te zwaar zal zijn.

Daar was ik al bang voor.

StrataNL

Aangezien het dek al niet geschikt was voor de Chinook ben ik bang dat de Osprey ook te zwaar zal zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Ik ben benieuwd of het alleen bij de Karel Doorman en Johan de Witt blijft of gaan er ook  Osprey landingen plaats vinden op de Rotterdam mits het helidek daar geschikt voor is?

Ace1

#1
Unieke landing van een Amerikaanse helikopter op het dek van de Johan de Witt, de V22 Osprey.

https://www.facebook.com/Zr-Ms-Johan-de-Witt-L801-238841392933146/