Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2583
De vraag die opkomt: is er (voor de, in eerste instantie, Europese markt) wel ruimte voor 2 twee motorige "high-end" systemen voor de periode vanaf 2035/40?

Wel ben ik van mening dat er zeker ruimte is voor één zwaar/medium systeem en één medium/licht systeem, als in de vergelijking: Typhoon/Rafale vs Gripen of F15 vs F16 als volgeden generatie gevechtsvliegtuigen.

Huzaar1

Ik sluit me bij jullie aan. Ik deel die gedachten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 03/09/2018 | 22:19 uur
Italie... ziet het ook alweer zitten dan...  :angel: Ze willen wel overal een vinger in de pap blijven houden... Op marine-vlak met de Fransen... Leonardo draait zelf ook goed.

En wanneer Japan vermeld wordt kan Z-Korea er mss ook nog bij... wie weet? Pure speculatie natuurlijk mijnentwege... Je weet echter nooit.

De Zweden zie ik eerder aansluiting zoeken bij de Britten (en ik gun ze dat ook) dan bij de Franco-Germaanse-as...
Die twee zijn veel te groot en Dassault en de andere (Franse) betrokken bedrijven willen zeker heer en meester blijven in zo'n project.

SAAB en BAe werken al op andere vlakken samen.
En er is ook een heuse Testpilotenschool in de UK waar men o.a. de Gripen gebruikt:
http://www.etps.qinetiq.com/school/fleet/fixedwing/Pages/Saab-Gripen.aspx

Kortom heel veel mitsen en maren en vooral veel onzekerheden.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/09/2018 | 21:54 uur
De Britten alleen lijkt mij een "uitdaging".

Italië en Japan lijken voorzichtig belangstelling te tonen... en de vraag is ook waar zien de Zweden brood in? In de Britse of de Frans-Duitse oplossing, solo zal Saab zeer vermoedelijk geen Gripen opvolger ontwerpen en produceren.
Italie... ziet het ook alweer zitten dan...  :angel: Ze willen wel overal een vinger in de pap blijven houden... Op marine-vlak met de Fransen... Leonardo draait zelf ook goed.

En wanneer Japan vermeld wordt kan Z-Korea er mss ook nog bij... wie weet? Pure speculatie natuurlijk mijnentwege... Je weet echter nooit.

De Zweden zie ik eerder aansluiting zoeken bij de Britten (en ik gun ze dat ook) dan bij de Franco-Germaanse-as...
Die twee zijn veel te groot en Dassault en de andere (Franse) betrokken bedrijven willen zeker heer en meester blijven in zo'n project.

SAAB en BAe werken al op andere vlakken samen.
En er is ook een heuse Testpilotenschool in de UK waar men o.a. de Gripen gebruikt:
http://www.etps.qinetiq.com/school/fleet/fixedwing/Pages/Saab-Gripen.aspx

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 03/09/2018 | 21:24 uur
Inderdaad...
Kijk naar de F-35... daaraan is nu al decennialang gewerkt... is met moeite in kleine aantallen operationeel... De Britten gaan deze zelfs kopen en nu gaan ze, helemaal alleen, iets nieuws ontwerpen en bouwen?
En ik die dacht dat we de hoop konden opgeven in Europa  8) "Made in Britain"... your next generation fighter!
Waar gaan ze het (broodnodige) geld vandaan halen... ?

De Britten alleen lijkt mij een "uitdaging".

Italië en Japan lijken voorzichtig belangstelling te tonen... en de vraag is ook waar zien de Zweden brood in? In de Britse of de Frans-Duitse oplossing, solo zal Saab zeer vermoedelijk geen Gripen opvolger ontwerpen en produceren.

ARM-WAP

Citaat van: Zander op 03/09/2018 | 10:57 uur
Ik vraag mij überhaupt af of de Britten in staat zullen zijn om hun defensie industrie op de been te houden. Zelfstandig een fighter ontwikkelen lijkt mij veel te hoog gegrepen. Zolang de Britten hun krijgsmacht financieel niet serieus nemen zal er weinig van komen vermoed ik.
Inderdaad...
Kijk naar de F-35... daaraan is nu al decennialang gewerkt... is met moeite in kleine aantallen operationeel... De Britten gaan deze zelfs kopen en nu gaan ze, helemaal alleen, iets nieuws ontwerpen en bouwen?
En ik die dacht dat we de hoop konden opgeven in Europa  8) "Made in Britain"... your next generation fighter!
Waar gaan ze het (broodnodige) geld vandaan halen... ?

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/09/2018 | 07:49 uur
Is the UK's proposed new fighter jet a pipe dream?

https://www.ft.com/content/5d3bff26-ac55-11e8-94bd-cba20d67390c
Ik vraag mij überhaupt af of de Britten in staat zullen zijn om hun defensie industrie op de been te houden. Zelfstandig een fighter ontwikkelen lijkt mij veel te hoog gegrepen. Zolang de Britten hun krijgsmacht financieel niet serieus nemen zal er weinig van komen vermoed ik.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 01/09/2018 | 10:09 uur
En volgens het artikel is Japan al ontevreden over de F-35. Vraag mij toch af wat daar werkelijk van waar is.

Ik vermoed, slechts aangedikt, iedereen weet dat de F35 familie geen pure luchtoverwicht jager is... Daar is deze nooit voor bedacht en niet voor ontworpen en zal het dus ook nooit worden.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: The National Interest op 01/09/2018 | 09:27 uur
The Only Thing That Might Kill a New F-22 Fighter for Japan

https://nationalinterest.org/blog/buzz/only-thing-might-kill-new-f-22-fighter-japan-30342

Lees in het artikel dat de aangepaste uitvoering ook de XASM-3 anti-ship missile moet kunnen dragen. Zal dan extern moeten, omdat het te lang is voor het wapenruim van de F-22. En volgens het artikel is Japan al ontevreden over de F-35. Vraag mij toch af wat daar werkelijk van waar is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 31/08/2018 | 09:41 uur
Op zichzelf genomen zou dat laatste nog niet eens zo'n gek idee zijn, maar is een beetje F22+F35 genoeg om door te gaan voor een 6th generation kist? Of zit je dan eerder op 5.5?

Ik denk eerder 5.5 en dat lijkt me te realiseren voor de periode vanaf 2035. Het zou de USN de eerste 6e generatiekist opleveren, als alle plannen doorgaan (FA/XX), maar of die periode haalbaar is, is dan weer de vraag.

DvdW

Citaat van: Harald op 31/08/2018 | 09:31 uur
Precies, en ... daarbij.. het was toch altijd te duur om productielijn van de F-22 weer op te starten ..

of zou het eigenlijk wel om een compleet nieuw toestel zijn, maar met elementen van de F-22 en de "brains" van de F-35, die ze in de F/X laten meedoen ?
Dus met "van de plank" elementen in een nieuw toestel.
Op zichzelf genomen zou dat laatste nog niet eens zo'n gek idee zijn, maar is een beetje F22+F35 genoeg om door te gaan voor een 6th generation kist? Of zit je dan eerder op 5.5?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל