Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Robert2

Citaat van: JdL op 07/04/2018 | 15:59 uur
Waarom wordt er altijd zo'n voorkeur gegeven aan eenzitters? Een tweede man kan toch best handig zijn af en toe bij dingen als SEAD, UAV controll en penetratie missies.
Een fighter moet één vlieger hebben, niet twee.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 07/04/2018 | 15:59 uur
Waarom wordt er altijd zo'n voorkeur gegeven aan eenzitters? Een tweede man kan toch best handig zijn af en toe bij dingen als SEAD, UAV controll en penetratie missies.

Je exploitatiekosten lopen aardig op over een gebruiksduurperiode van minimaal 30 jaar, ik denk dat daar de schoen (ook) wringt.

JdL

Citaat van: Sparkplug op 07/04/2018 | 12:32 uur
Misschien wel. Andere andere kant werd wel naar een eenzitter gezocht.
Waarom wordt er altijd zo'n voorkeur gegeven aan eenzitters? Een tweede man kan toch best handig zijn af en toe bij dingen als SEAD, UAV controll en penetratie missies.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 07/04/2018 | 12:32 uur
Misschien wel. Andere andere kant werd wel naar een eenzitter gezocht.


F15C variant.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/04/2018 | 12:23 uur
:angel: Als we 15 jaar geleden een F15 variant hadden ingevoerd, 60+ exemplaren, dat was de KLu vast happy geweest.

Misschien wel. Andere andere kant werd wel naar een eenzitter gezocht.

Overigens ben ik wel benieuwd hoeveel uitbreidingsmogelijkheden de F-35A t.o.v. de F-16 heeft. We hebben nu het verschil tussen de F-16A van 1979 en de F-16AM van nu kunnen zien. Hoeveel zal de F-35A over 40 jaar meer kunnen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 07/04/2018 | 12:14 uur
Nee, maar dat geld ook de voor de F16, die al een jaar of 15 geleden vervangen had moeten zijn. En toch vliegen ze liever door.

:angel: Als we 15 jaar geleden een F15 variant hadden ingevoerd, 60+ exemplaren, dat was de KLu vast happy geweest.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 07/04/2018 | 12:14 uur
Nee, maar dat geld ook de voor de F16, die al een jaar of 15 geleden vervangen had moeten zijn. En toch vliegen ze liever door.

Mee eens.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 07/04/2018 | 12:05 uur
Als het aan de huidige KLu licht zullen we tot 2080-2090 met de F35 doorvliegen, om daarna weer een Amerikaanse fighter te kunnen kopen.

Zou maar zo kunnen... al denk ik dat tegen die tijd een minimaal 60 jarige F35 ook geen deuk meer in een pakje boter slaat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/04/2018 | 10:42 uur
Germany, France to move ahead on sixth-generation combat aircraft


Het werd tijd en als alle goed gaat net op tijd om de Europese fighter industrie een bestaansrecht te geven.

Doelstelling in 2040 operationeel, kan Nederland mooi vanaf de zijlijn kijken of de geëvalueerde versie (mod II, tanche 2, C of hoe deze ook genoemd wordt) rond 2055-2060 een geschikte kist is voor de KLu.


Brandnetel

Weet niet waar ik het anders moet plaatsen:

"Why America's Two Top Fighter Jets Can't Talk to Each Other"
bron: https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-02/why-america-s-two-top-fighter-jets-can-t-talk-to-each-other

Vindt het wel raar dat ze niet met elkaar kunnen communiceren.... persoonlijk wist ik dit ook niet.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 29/03/2018 | 10:19 uur
Idd... dit toont toch duidelijk aan dat de USN haar budget zo goed als het kan probeert te gebruiken en alsnog blijft inzetten op de SH.

Voor de korte tot middellange termijn zal de US Navy wel moeten. Er zijn geen grote Super Hornet orders meer en de legacy Hornets van de US Navy en USMC lopen ook op hun laatste benen. De inzet van beide types hebben de afgelopen 16 jaar er flink ingehakt. De onderhoudsafdelingen hebben een hoop werk om de CVW's gevuld te houden.

De Super Hornet SLEP doet mij overigens denken aan de jaren 70 Phantom II SLEP (F-4B naar F-4N en F-4J naar F-4S).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

In het F-35 verhaal is nog niet eens de aankoop het grootste struikelblok, dit is een 1 malig. De hoge onderhoudskosten is waar men nu de neus flink gestoten wordt en eigenlijk een dikke bloedneus oplopen in de jaarlijkse en totale exploitatie van de F-35.
En daarbij zijn nog steeds niet alle problemen opgelost, wat weer extra kosten geeft door update's en upgrade's van software en hardware, het toestelzelf.