Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 24/01/2023 | 23:12 uur
Lazen we laatst niet elders op dit forum dat momenteel alleen de Britten de horizontaal gelanceerde Tomohawks gebruiken welke nu uitgefaseerd dreigen te worden? (Of peperduur, als ze alleen nog voor de Britten worden gemaakt.) Zo ja, dan lijkt verticaal me veel meer toekomstbestendig.

De Engels Dreadnought (SSBN) wordt > 17000 ton, net anders dan een Walrusvervanger van rond de 3000 ton. vWalrus kan uiteraard een extra module krijgen met VLS cellen, iets wat toch aardig wat tonnage en lengte toevoegt aan de boot.

Wellicht bijt dit met een van de niche capaciteiten: ook kunnen opereren dicht onder de kust in relatief ondiep water als o.a. SOF taxi.

Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/01/2023 | 21:18 uur
Horizontaal dus.
Lazen we laatst niet elders op dit forum dat momenteel alleen de Britten de horizontaal gelanceerde Tomohawks gebruiken welke nu uitgefaseerd dreigen te worden? (Of peperduur, als ze alleen nog voor de Britten worden gemaakt.) Zo ja, dan lijkt verticaal me veel meer toekomstbestendig.

Huzaar1

Zweden krijgt echt wel toma's, zou heel goed zijn als dit het gedeelde ontwerp helpt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 24/01/2023 | 21:08 uur
Of dat het als bonus wordt aangeboden in de prijsaanbieding  ;)

Maar we weten dat de OZB dienst zeker Tomahawks wil gebruiken als het niet verticaal is dan wel horizontaal.

Horizontaal dus.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/01/2023 | 20:50 uur
Leuk idee, maar voorzover ik het begrijp staat VLS niet in de offerte aanvraag voor vWalrus.
Of dat het als bonus wordt aangeboden in de prijsaanbieding  ;)

Maar we weten dat de OZB dienst zeker Tomahawks wil gebruiken als het niet verticaal is dan wel horizontaal.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/01/2023 | 20:50 uur
Leuk idee, maar voorover ik het begrijp staat VLS niet in de offerte aanvraag voor vWalrus.

Offertes kun je aanlaten passen  :angel: Het zal ongetwijfeld bij dromen blijven maar dat mag.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 24/01/2023 | 19:43 uur
Ik zeg maak er dan gelijk 2x Blekinge klasse + 4x vWalrus met VLS van  ;)  Beide landen delen de kosten R&D van dit idee en dan hebben we er allebei profijt van.

Leuk idee, maar voorover ik het begrijp staat VLS niet in de offerte aanvraag voor vWalrus.

Parera

Ik zeg maak er dan gelijk 2x Blekinge klasse + 4x vWalrus met VLS van  ;)  Beide landen delen de kosten R&D van dit idee en dan hebben we er allebei profijt van.

Ace1

Sweden is back on sub building track, it hopes to get Tomahawks

STOCKHOLM, SWEDEN ? Stockholm is taking steps to increase the capabilities of its armed forces. This comes after applying for membership in the NATO alliance.

Recently, the Ministry of Defense of the country concluded a contract with the local shipbuilding company SAAB Kockums for the repair and modernization of the submarine Halland.

A26 submarine
In parallel, a program to create a new generation submarine under the A26 project. The sub will have a total displacement of 1,900 tons. A26 was launched in the spring of 2015. Then when the government issued an order totaling $945 million. The budget was for the design and construction of two submarines, giving their names Blekinge and Sk?ne.

Implementation of the relevant program is difficult. The readiness of the flagship, originally planned for 2018, was gradually postponed. Now it is expected no earlier than 2027-2028. This suggests that the Swedish underwater industry is going through difficult times, and its degeneration is at stake.

Naval commanders require designers to create a truly powerful and modern ship that is not inferior to the best foreign counterparts. Clarification of seafarers? requirements required a revision of the original design of the A26.

The revised version will carry vertical launchers with 18 long-range US Tomahawk cruise missiles.

Will Washington agree?
Will Washington agree to sell such a powerful weapon to Stockholm? There is no answer to this question yet. Perhaps the desire to acquire long-range cruise missiles is one of the factors pushing Sweden towards membership in the Atlantic Treaty.

The revision of the A26 project led to an increase in costs: now the cost of one boat is estimated at $ 816 million. If the government provides sustainable funding for the A26 program, SAAB Kockums will not only stay afloat but also receive funds for development.

https://bulgarianmilitary.com/2023/01/24/sweden-is-back-on-sub-building-track-it-hopes-to-get-tomahawks/

Harald

Britain?s New Attack Submarine To Be First With VLS


The Royal Navy's SSNR submarine is understood to have both vertical launch tubes and a traditional torpedo room. This will give unprecedented flexibility and allow new U.S. designed weapons

The future British attack submarine, the SSNR, will feature a vertical launch system. This is a first for the Royal Navy and will increase interoperability with American allies. This can be seen as a smart move, as the Ukraine War reinforces the importance of supply chains.

The Royal Navy?s Astute Class attack submarines are among Britain?s most capable by any measure. They are the only subs outside the U.S. Navy able to launch the Tomahawk land attack cruise missiles, a capability which sets them apart.

SSNR
The last two of 7, HMS Agamemnon and HMS Agincourt, are still under construction in Barrow, England. But work is already well underway designing their replacement, the SSNR (Submersible Ship Nuclear, Replacement).

Naval News understands that the SSNR will, unlike any previous Royal Navy attack submarine, have a vertical launch system (VLS). This will allow it to carry new missile types.

The merits of VLS, also called vertical payload tubes, has been a point of discussion with British defense community for years. The choice not to fit them to the Astute Class set them apart from the contemporary, and generally equivalent, U.S. Navy Virginia Class.

Until now the traditional torpedo room, known formally as the Weapon Handling and Launch System (WHLS) or informally as the ?bomb shop? in Royal Navy parlance, has been considered more flexible. It allows the weapons to be maintained from the crew while the submarine is underway. And it can be reloaded at sea, something which has proven difficult with VLS. And crucially, you don?t launch torpedoes vertically. This also means that the mix of missiles and torpedoes is more flexible and can be changed quite quickly to fit the mission. So the torpedo room is here to stay.

Why Not Having a VLS is a Disadvantage
Yet there is a drawback for the Astute Class not having a VLS which may not be apparent in the technical explanations. The U.S. supplied Tomahawk cruise missiles for its torpedo tubes are becoming a legacy design. With the advent of the later Los Angeles class attack submarines in the 1980s the U.S. Navy introduced VLS to their fleet. The VLS requires a different sub-version of the missile.

The last U.S. Navy attack submarines without VLS were the three Seawolf Class boats. These would still need the horizontally launched Tomahawk if they were to carry them. But the latest Virginia Class makes VLS standard across almost all the U.S. Navy submarine force now and in the future.

So if the Royal Navy continues on a divergent track, sticking only to the torpedo room, it could become the only customer for horizontally launched Tomahawks. This is an expensive preposition. And Russia?s invasion of Ukraine has reinforced our understanding of the importance of supply chains. If Britain is the only operator of horizontally launched Tomahawks it could be a problem.

Taking this line of thought further, there is a real chance that future U.S. Navy cruise missiles will not have a horizontally launched option. This could mean the Royal Navy giving up its current status and ?first night? strategic conventional strike capability. So for the Royal Navy the relative merits of a torpedo room versus VLS are less about naval architecture, and more about smart procurement.

Strategic Partnering
Having a VLS will mean increased interoperability with U.S. Navy. Retaining the common supply chain will also mean that the two navy?s can draw on each other?s stocks in times of need. If the Royal Australian Navy?s future AUKUS submarines have a VLS this is taken further.

Looking ahead, including a VLS on the SSNR will also open the door to hypersonic weapons. These use their speed and agility to perform time-critical strikes while evading defenses. The Royal Navy is looking to become a ?global leader in hypersonic weapons?. Possibly the SSNR, with it?s VLS, will play a major part in this transformation.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/01/britains-new-attack-submarine-to-be-first-with-vertical-launch-system/

Master Mack

Ik weet dat het hier niet helemaal hoort maar als het zo door gaat is het bijna een onderzee?r. Weet iemand wat de Telegraaf schrijft over de Admiraal Kuznetzov het Russische vliegdekschip? Want volgens mij gaat dat niet echt lekker.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/12/2022 | 10:08 uur
Dat weet ik niet 100% zeker maar ik volgens mij is het wel een keer benoemd in een interview dat de OZD dit niet nodig vond maar kruisraketten vanuit de torpedobuizen voldoende waren.
Dit kan natuurlijk ook geweest zijn toen men nog moest kiezen voor de B-variant en men ondertussen misschien (dat weet ik niet) is overgestapt naar de A-variant waar dit wel (als optie) inzit.

VLS voor de nieuwe NL boten, ongeacht welke variant,  kan je voor 100% vergeten.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2022 | 01:30 uur
Hoe weet jij of de km boten dit niet of wel ontvangen? Ik kan wat gemist hebben, ben op vakantie  8)

Dat weet ik niet 100% zeker maar ik volgens mij is het wel een keer benoemd in een interview dat de OZD dit niet nodig vond maar kruisraketten vanuit de torpedobuizen voldoende waren.
Dit kan natuurlijk ook geweest zijn toen men nog moest kiezen voor de B-variant en men ondertussen misschien (dat weet ik niet) is overgestapt naar de A-variant waar dit wel (als optie) inzit.

Huzaar1

#1028
Citaat van: Parera op 15/12/2022 | 09:48 uur
Ik blijf dit een gemiste kans vinden voor onze KM, maar wie weet als we ooit weer naar 6 boten gaan of bij een MLU dat die keuze wel gemaakt word.

Hoe weet jij of de km boten dit niet of wel ontvangen? Ik kan wat gemist hebben, ben op vakantie  8)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"