De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Poleme

Citaat van: Master Mack op 28/05/2023 | 23:15 uur
Misschien als we de LPX'en op dezelfde romp als de KD en/of DH bouwen waardoor verdere familie vorming ontstaat. Kunnen misschien 2 van de 6 een semi doorgetrokken vliegdek krijgen met een iets vergroten lift zoals op de KD zit dan kan de KM ook gebruik maken van vaste vleugel UAV's. De Portugese laten wel zien dat het op een relatief kleine basis mogelijk is.
Familie vorming

Het Damen Crossover XO Series concept is gebaseerd op de SIGMA lijn. Dus net als het LCF fregat, daar waar mogelijk mogelijk volgens civiele standaarden bouwen en uitrusten. Het Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman, het Combat Support Ship Den Helder, het ASWF en AWWF werden en worden gebouwd volgens een bestek van militaire bouw standaarden.

Nou biedt Damen Schelde 3 van de 6 XO varianten aan in civiele standaarden. En de andere 3 worden aangeboden volgens Naval standards.
Maar bijvoorbeeld het ASWF heeft brand-, en explosie schotten met een totaal andere constructie, die omvangrijker en zwaarder zijn dan die in het M-fregat en LCF.
Het ASWF beschikt ook over 2 uiterst sterke torsie boxen in de romp. Die moeten voorkomen dat het schip breekt na inslag van een mijn, torpedo of anti schip raket.
Dat integreer je niet zomaar in het Crossover XO ontwerp. De Flexible Mission Bay (X-deck) zit in het Crossover ontwerp in het achterschip. Met een slipway en grote deuren in de spiegel (hek) en bakboord + stuurboord. Terwijl het ASWF haar flexible mission bay in de midscheeps heeft. Daar ben je minder gevoelig voor de bewegingen, vooral stampen, van het schip.

Twee vliegen in 1 klap.
In het Sail plan 2030 (investeringen plan marine) is familie vorming een rand voorwaarde.
En daar voldoet het Crossover XO Series ontwerp niet aan.  Het Crossover XO is een combinatie van groot SIGMA fregat, Holland OPV klasse en een sterk verkleinde Enforcer LPD.  Volgens de KM past het Crossover XO Series niet perfect.  Het is een commercieel ontwerp van Damen Schelde en niet van het DMO.
Laten we het Crossover XO concept dan over het ASWF ontwerp leggen.  Dan heb je een LPX, die en familie van het ASWF is.  En ten dele het grote tekort aan ASW capaciteit oplost.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Master Mack op 28/05/2023 | 23:15 uur
Misschien als we de LPX'en op dezelfde romp als de KD en/of DH bouwen waardoor verdere familie vorming ontstaat. Kunnen misschien 2 van de 6 een semi doorgetrokken vliegdek krijgen met een iets vergroten lift zoals op de KD zit dan kan de KM ook gebruik maken van vaste vleugel UAV's. De Portugese laten wel zien dat het op een relatief kleine basis mogelijk is.
Het Korps Mariniers ondergaat een reorganisatie.  Alle Hens Juli 2013.

Every Marine a Rifle man & Specialist.

Dan al is het Korps Mariniers (Marns) bezig met een nieuwe organisatie structuur. Die moet zorgen voor een sterk verbeterde zelfstandige inzetbaarheid en voortzettingsvermogen. Alle Marns eenheden werden voortaan opgeleid en opgewerkt tot Special Operations Capable. Hee, dat doet denken aan de Amerikaanse Marine Raiders (ninja senso) in WW 2. Die ook meer gaan samenwerken met Maritime Special Operations Forces (MARSOF).

De geweergroepen van 8 man bleken inadequaat. Dus kwamen er Raiding Sections van 12 - 16 man. Het peloton van 30 man werd vervangen door een Raiding Troop van 2x Raiding Sections = 32 man. Drie Raiding Troops werden 1 Raiding Squadron, voorheen compagnie.
En 3 squadrons werden 1 Marine Combat Group, voorheen bataljon.

Er komen ook nieuwe RHIB's (FRISC), kleine UAV's, een grotere Assault Engineering capaciteit, grotere Fire Support Teams en ingebedde medische afvoer ploegen.

Komende jaren zullen ook nieuwe landingsvaartuigen, lichtere voertuigen en loitering munitions hun intrede gaan doen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Master Mack op 28/05/2023 | 23:15 uur
Misschien als we de LPX'en op dezelfde romp als de KD en/of DH bouwen waardoor verdere familie vorming ontstaat. Kunnen misschien 2 van de 6 een semi doorgetrokken vliegdek krijgen met een iets vergroten lift zoals op de KD zit dan kan de KM ook gebruik maken van vaste vleugel UAV's. De Portugese laten wel zien dat het op een relatief kleine basis mogelijk is.
Grote conflicten, maar klein om te kunnen vechten.

In de eerste helft van WW 2 hadden de Geallieerden geen zee-, en luchtoverwicht op Japan.
Japan was technologisch gezien gelijkwaardig en op sommige gebieden zelfs superieur aan de Geallieerden.

Ninja senso.
Toch moesten er toen ook amfibische landingen worden uitgevoerd. Doe je dat grootschalig met bataljons of brigades op grote, langzame en logge LPD achtige schepen. Dan bleek dat er 84 - 86 % kans was dat de amfibische landing in een bloedbad eindigde.
Het US Marine Corps had voor WW 2 al in de gaten dat er dus een totaal andere doctrine ingezet moest worden.
Dus kleine eenheden ter grote van een geweergroep (circa 8-12 man), peloton (ca. 33 -45 man) of compagnie (ca. 100-160 man). Die ook veel stiekemer en sneller te werk gingen, die diep in vijandelijk gebied konden toeslaan.
De Jappen noemden dat op een gegeven moment "ninja senso" (senso = manier).
Dit vroeg dus ook om veel kleinere, snellere en goed bewapende amfibische transport schepen.
Dit loste de US Navy op door torpedobootjagers te verbouwen als High Speed Transports of Auxilary Personnel Destroyers (APD). Een deel van de voortstuwing en bewapening werd verwijderd.
Maar ze moesten nog steeds in staat zijn tot ASW, AAW, ASuW en NGFS (Naval Gun Fire Support). Hierdoor ontstond ruimte voor 162 - 200 Mariniers of US Army Rangers, met circa 36 ton uitrusting.
Net als bij de Vlissingen / City klasse mijnenjagers, werden net achter de midscheeps grote davits geplaatst voor 4 LCVP s .
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

silvester herc

Citaat van: silvester herc op 28/05/2023 | 14:21 uur
Als het toch over idee hebben kom ik toch terug op het Portugese MARINE ontwerp dat ze
er niet een aanschaffen wegens geld gebrek  dat kan maar het idee UAV/Helikopter carrier is niet eens zo gek wel iets meer bewapend en iets groter  ;)
Ik wil ook nog wel effe opmerken dat er bij de ontwikkeling van dit type als het jullie opgevallen is dat het met steun uit een of  ander  EU fonds ondersteund wordt dus van ons belasting geld kan onze Marine er ook aanspraak op maken zou ik dan zeggen  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 28/05/2023 | 23:30 uur
We hebben het hier gehad over het feit dat veel marines afstappen van grote platforms en dat de KM daarom geen doorgetrokken vliegdek zou moeten aanschaffen. Maar in het verleden was de Principe de Asturia van Spanje gebaseerd op het Sea control ship ontwerp van de VS. Dit ontwerp in niet groter dan de DH en zou voor de KM in de vaste vleugel UAV kunnen voorzien met Heli en landingsschepen. Zie plaatje.

Ze zijn ook bedoeld als OPV vervanger....

Master Mack

We hebben het hier gehad over het feit dat veel marines afstappen van grote platforms en dat de KM daarom geen doorgetrokken vliegdek zou moeten aanschaffen. Maar in het verleden was de Principe de Asturia van Spanje gebaseerd op het Sea control ship ontwerp van de VS. Dit ontwerp in niet groter dan de DH en zou voor de KM in de vaste vleugel UAV kunnen voorzien met Heli en landingsschepen. Zie plaatje.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 28/05/2023 | 23:15 uur
Misschien als we de LPX'en op dezelfde romp als de KD en/of DH bouwen waardoor verdere familie vorming ontstaat. Kunnen misschien 2 van de 6 een semi doorgetrokken vliegdek krijgen met een iets vergroten lift zoals op de KD zit dan kan de KM ook gebruik maken van vaste vleugel UAV's. De Portugese laten wel zien dat het op een relatief kleine basis mogelijk is.

Zet de wekker even. De trend naar kleinere amfibische schepen wordt ingezet en de  OPV's worden door dit model vervangen en jullie praten over een modelletje van 20.000 ton+ en 200 meter..

Master Mack

Misschien als we de LPX'en op dezelfde romp als de KD en/of DH bouwen waardoor verdere familie vorming ontstaat. Kunnen misschien 2 van de 6 een semi doorgetrokken vliegdek krijgen met een iets vergroten lift zoals op de KD zit dan kan de KM ook gebruik maken van vaste vleugel UAV's. De Portugese laten wel zien dat het op een relatief kleine basis mogelijk is.

Ace1

Laten we eerst zorgen dat er voldoende Fregatten en LPX's zijn dan is er in de toekomst wellicht nog meer mogelijk.

silvester herc


Nog een ander video ze zijn er toch wel serieus mee bezig die Portugese Marine op naar een soort van LPX variant  ;)

silvester herc

Als het toch over idee hebben kom ik toch terug op het Portugese MARINE ontwerp dat ze
er niet een aanschaffen wegens geld gebrek  dat kan maar het idee UAV/Helikopter carrier is niet eens zo gek wel iets meer bewapend en iets groter  ;)

silvester herc

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://swzmaritime.nl/wp-content/uploads/2021/07/2017-08.pdf&ved=2ahUKEwiywaK2xpf_AhX6g_0HHVuWBy04FBAWegQIBBAB&usg=AOvVaw3I-9YATXsdgRB-m-uwKaWU
Dit Artikel  MARINE in de sportlight kwam ik tegen in SWZ maritieme  volgens mij nooit hier geplaatst is wel van 2017 maar wel interessant om te lezen ook over ontwikkeling nieuwe type enzovoort!

Parera

#2545
Citaat van: Master Mack op 28/05/2023 | 00:00 uur
Nou ziet iedereen de urgentie om CZSK en CLAS snel meer slagkracht te geven. Voor CLAS zijn het Tankbat en de SHORAD vrij snel te realiseren als de politiek groen licht geeft. En om een capaciteiten probleem te voorkomen bij de KM zouden we ook het voorstel dat Damen deed aan Griekenland binnen een jaar kunnen bouwen als het gedaan wordt zoals met die order in Mexico.
Bouw nu binnen 2 jaar 4x Grieks Damen fregat zodat je niet met een capaciteiten probleem komt te zitten. Versneld verkoop van de OPV's en starten met de bouw van 4 ASWF's voor NLD. Dan met 4x FUAD en 4x LPX heb je 16 stevige combatanten waar je de Griekse schepen als zwaarbewapende kustwacht kan laten functioneren.  Top toch. Met 4x Damen/Saab sub en optie op 2 kan Damen de prijs van de eerste 4 misschien voor ze vaste launch navy laag houden om er in het hele verhaal weer lekker op te verdienen.

Het idee is leuk maar de KM heeft het niet op de SIGMA series, zowel bij de aankoop van de OPV's als ASWF's is er naar gekeken en werden ze afgewezen door de KM. Overigens kon Damen niet de Sigma 11515 snel bouwen maar de 10514 voor de Grieken ;)

SIGMA 10514HN proposal (2021) via twitter @D__Mitch

Master Mack

Nou ziet iedereen de urgentie om CZSK en CLAS snel meer slagkracht te geven. Voor CLAS zijn het Tankbat en de SHORAD vrij snel te realiseren als de politiek groen licht geeft. En om een capaciteiten probleem te voorkomen bij de KM zouden we ook het voorstel dat Damen deed aan Griekenland binnen een jaar kunnen bouwen als het gedaan wordt zoals met die order in Mexico.
Bouw nu binnen 2 jaar 4x Grieks Damen fregat zodat je niet met een capaciteiten probleem komt te zitten. Versneld verkoop van de OPV's en starten met de bouw van 4 ASWF's voor NLD. Dan met 4x FUAD en 4x LPX heb je 16 stevige combatanten waar je de Griekse schepen als zwaarbewapende kustwacht kan laten functioneren.  Top toch. Met 4x Damen/Saab sub en optie op 2 kan Damen de prijs van de eerste 4 misschien voor ze vaste launch navy laag houden om er in het hele verhaal weer lekker op te verdienen.

Parera

Citaat van: StrataNL op 27/05/2023 | 20:28 uur
Nee, kunnen we ook zelf bouwen (als er al behoefte aan was - dat is er niet.
De metalsharks in de carib waren een cadeautje van de VS omdat we ze gebruiken om contrabande uit de VS te houden. Prima boten overigens.
Ik doel ik niet op het 1 op 1 aankopen van dit vaartuig, maar meer het concept er omheen  ;) En ja Damen zou in theorie deze romp kunnen bouwen op een van haar werven door de samenwerking met Metal Shark.