Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Harald

Portugal: verwerft de Duitse P-3C Orion voor 45 miljoen euro

(vertaling via google translate)

De Portugese regering gaat zes gebruikte P-3C CUP+ Orion marineoperatievliegtuigen kopen van de Duitse marine voor een totaalbedrag van € 45 miljoen.

Samen met de 6 vliegtuigen worden MLU-collecties, reserveonderdelen, ondersteunende apparatuur, vluchtsimulators, enz. overgedragen. Portugal is al een gebruiker van de P-3C Orion (met vijf vliegtuigen) en de regering is van mening dat het "wegvagen" van de Duitse voorraad de beschikbaarheid van het type zal vergroten. Bovendien zal het de komende jaren een naadloos gebruik van P-3's mogelijk maken zonder noemenswaardige beperkingen. Zodra de deal rond is, begint de terugbetaling dit jaar en eindigt in 2027. Opvallend is dat zowel Portugal als Duitsland ex-Nederlandse vliegtuigen exploiteren. Duitsland vervangt de P-3 Orion door de capabelere P-8 Poseidon.

https://navaldefence.gr/portugal-apokta-ta-germanika-p-3c-orion-me-45-ekat/

Harald

Elbit To Supply Two Patrol Aircraft To Asia Pacific Country



Elbit Systems was awarded a $114 million contract with an Asian-Pacific country for two Long-Range Patrol Aircraft (LRPA)

ATR 72-600 LRPA are likely for the Philippines

Elbit Systems press release

Elbit Systems announced today that it was awarded a contract worth approximately $114 million with an Asian-Pacific country to supply two long-range patrol aircraft (LRPA) equipped with an advanced and comprehensive mission suite. The contract will be carried out over a period of five years.

The two LRPA aircraft will be based on new ATR 72-600 and Elbit Systems will integrate in each aircraft a mission suite that includes a Mission Management System, Electro-Optics, Radar, SIGINT, Communication and more.

Yoram Shmuely, General Manager of Elbit Systems Aerospace: "Elbit Systems has been supplying Special Mission Aircraft to various countries worldwide for over a decade for defense or governmental operational requirements. This contract extends the range of platforms and solutions we offer our customers, leveraging vast operational experience and in-house technologies and capabilities. We are proud to provide advanced solutions to our customers."

-End-

Naval News comments by Aaron-Matthew Lariosa:

The likely recipient of these long-range patrol aircraft is the Philippine Air Force, which has a long-standing program for maritime patrol aircraft. Currently, the service uses a variety of unmanned aerial systems, such as Elbit's Hermes and Insitu's ScanEagle, and modified utility aircraft to fulfill its ISR and MDA missions. It should be noted that the Elbit release does not specify any anti-submarine warfare equipment on the LRPAs, making it unclear if the new patrol aircraft will bring ASW capabilities to the Armed Forces of the Philippines. The procurement of LRPA ATR-72s also marks the first procurement made by the new Secretary of National Defense Gilbert Teodoro as the Philippines prepares to enter its last phase of military modernization this year.

Existing users of the ATR-72 for Maritime Patrol roles include the Turkish Navy and Italian Navy. Malaysia recently ordered two aircraft as well.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/07/elbit-to-supply-two-patrol-aircraft-to-asia-pacific-country/

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 29/06/2023 | 22:15 uurhttps://gagadget.com/nl/269317-boeing-gaat-haawc-kit-maken-om-het-lanceerbereik-van-mark-54-torpedos-te-vergroten-tot-80-km/]
De 324 mm torpedo weegt 276 kg en heeft een warheadsnelheid van meer dan 70 km/u. :omg:
De kernkop  :cute-smile: weegt 44 kg. Eén torpedo kost bijna $1 mln.
Serieuze snelheid.
En onder 'kernkop' versta ik toch wel wat anders  ;D

Harald

https://gagadget.com/nl/269317-boeing-gaat-haawc-kit-maken-om-het-lanceerbereik-van-mark-54-torpedos-te-vergroten-tot-80-km/

Boeing gaat HAAWC-kit maken om het lanceerbereik van Mark 54 torpedo's te vergroten tot 80 km




De Amerikaanse marine wil haar Mark 54 cruisetorpedo's uitrusten met de High Altitude Anti-Submarine Warfare (HAAWC) kit. Het systeem zal worden ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Boeing om het lanceerbereik van de munitie te vergroten.

Dit is wat we weten
Met de HAAWC kunnen de Mark 54 torpedo's vanaf een hoogte van 10 km worden afgevuurd. Ze zullen in staat zijn om vijandelijke doelen te raken op een afstand tot 80 km. De dragers van de kruisvluchttorpedo's zullen Boeing P-8A Poseidon zijn. Dankzij deze uitrusting kunnen onderzeebootvliegtuigen de vijand aanvallen terwijl ze buiten het bereik van de vijandelijke luchtafweer blijven.

De VS zijn mogelijk niet de enige exploitant van de Mark 54 met de HAAWC-kit. Andere landen hebben interesse getoond in de ontwikkeling van Boeing. In het bijzonder de Verenigde Arabische Emiraten en landen in Azië en Oceanië.

De Mark 54 is een ontwikkeling van het bedrijf RTX (voorheen Raytheon). De 324 mm torpedo weegt 276 kg en heeft een warheadsnelheid van meer dan 70 km/u. De kernkop weegt 44 kg. Eén torpedo kost bijna $1 mln.

silvester herc

https://twitter.com/MichealMartinTD/status/1673688768094564354?t=i1zBXaYLw3RU0cXcbDAhjw&s=19
Delighted to be in Baldonnel this afternoon for the arrival of the new Airbus C295 Maritime Patrol Aircraft. Today is a good day for @IrishAirCorps
. It represents the Government's commitment to the long term strengthening, capability and success of all our
@defenceforces

.


artemivanov

CitaatThe Spanish Council of Ministers approved the budget for the acquisition of new C295 maritime surveillance aircraft for the Spanish Air and Space Force.
According to the newspaper La Vanguardia, what the Government approved is the financial scenario that will allow the launching of the projects to renew the maritime surveillance aircrafts of the Spanish Air and Space Forces.
The news was announced by the Secretary of State for Defense, Amparo Valcarce, during her visit to the Paris Air Show 2023, and publicly celebrated by Jean-Brice Dumont, director of Airbus Defence & Space.

The Spanish Ministry of Defense plans to purchase six C-295 MPA (Maritime Patrol Aircraft), to replace the already retired P-3 ?Orion? in its maritime patrol, ISR, anti-submarine warfare and anti-surface warfare missions; as well as 10 C295 MSA (Maritime Surveillance Aircraft) to replace its veteran CN-235 in maritime surveillance, EEZ (Exclusive Economic Zone) control and search and rescue (SAR) tasks.

The operation had already been anticipated during Airbus Trade Media Briefing 22. The company and the Spanish General Directorate of Armament and Material were finalizing definitions and the purchase contract was expected to be signed during the first half of this year.

source;
https://www.aviacionline.com/2023/06/paris-air-show-spain-approved-budget-for-the-purchase-of-16-c295-maritime-surveillance-aircrafts/

Benji87

Citaat van: silvester herc op 15/05/2023 | 13:34 uur
https://marineschepen.nl/dossiers/Hernieuwde-kennismaking-maritieme-patrouillevliegtuigen-P-8-Poseidon.html

@parera, interessant stukje van marineschepen.nl. Weet je nog waar wij het laatst over hadden mbt die ASW UAV? Hij legt eigenlijk wel vrij treffend uit waarom die capaciteit niet alleen in een UAV kan.

CitaatNederland heeft maritieme UAV's aangeschaft. Kunnen die de taken van een MPA niet overnemen? Flood: ?UAV?s kunnen een P-8 aanvullen, maar ze kunnen hem niet vervangen. Kijk maar eens naar een paar basisfeiten; de sensoren en wapens die UAV's kunnen meenemen zijn beperkt. Hoeveel sonoboeien hebben ze? Sommige hebben miniatuur sonoboeien, maar deze hebben door hun beperkte grootte niet hetzelfde bereik en dezelfde gevoeligheid. En wapens, ik ken geen enkele drone die een torpedo kan vervoeren. De P-8 kan vliegen in ijzige omstandigheden. Veel UAV's hebben geen de-icing-capaciteit en dat is natuurlijk een groot probleem in dit deel van de wereld.?

"Een UAV is traag. Vooral bij flinke tegenwind. Als je ergens een dreiging hebt en het duurt vier uur voordat de UAV er is, hoe ver kan die dreiging van de waargenomen positie zijn doorgevaren in die periode?"

Ook vanuit het oogpunt van personeelstekort levert een UAV volgens Flood weinig voordelen op. "Er is de gedachte dat onbemand echt helpt het personeelstekort op te lossen. Maar dat is niet waar, want het is niet onbemand: het is op afstand bemand. En doordat sommige van deze vliegtuigen lang in de lucht blijven, heb je nog meer bemanningen nodig. Je hebt nog steeds dezelfde regels rond rust voor de bemanning. En je hebt mensen nodig die al deze gegevens verzamelen en extra mensen die de analyse doen. Je realiseert dus eigenlijk geen personeelsbesparing."

Ace1

#377
Citaat van: Harald op 03/06/2023 | 15:30 uur
https://gagadget.com/nl/254249-noorwegen-gaat-50-jaar-oude-p-3-orion-maritieme-verkenningsvliegtuigen-buiten-dienst-stellen-en-verkoopt-ze-aan-argentini/

Noorwegen gaat 50 jaar oude P-3 Orion maritieme verkenningsvliegtuigen buiten dienst stellen en verkoopt ze aan Argentini? voor 67 miljoen dollar


De Koninklijke Noorse Luchtmacht zal over een paar dagen P-3 Orion maritieme verkenningsvliegtuigen uit dienst nemen. Sommige zullen worden verkocht aan Argentini?.

Dit is wat we weten
De Koninklijke Noorse Luchtmacht gebruikt al meer dan 50 jaar P-3 vliegtuigen. Op 30 juni 2023 worden ze met pensioen gestuurd. Er zal een afscheidsceremonie worden gehouden op Andoya Air Base in het noorden van het land.

Noorwegen zal zes P-3's uit dienst nemen. Ze worden vervangen door de P-8A Poseidon anti-onderzeeboot patrouillevliegtuigen van Boeing. Ze kunnen vliegen op hoogtes van meer dan 12.000 meter en halen snelheden van meer dan 900 kilometer per uur.

Vier van de zes P-3 Orions zullen worden verkocht aan Argentini?. Het Scandinavische land is overeengekomen om de jets aan Lockheed te verkopen voor 67 miljoen dollar. Ze zullen ondersteuning bieden voor patrouilleoperaties in de Zuid-Atlantische Oceaan. Maar eerst worden de vliegtuigen verscheept naar de VS.

Had ze liever gezien dat deze Orion's aan de Oekraine geleverd werden en die er harpoons aanhangen  en nog wat schepen van de Russische zwarte zee vloot afborrelen. ;)

Harald

https://gagadget.com/nl/254249-noorwegen-gaat-50-jaar-oude-p-3-orion-maritieme-verkenningsvliegtuigen-buiten-dienst-stellen-en-verkoopt-ze-aan-argentini/

Noorwegen gaat 50 jaar oude P-3 Orion maritieme verkenningsvliegtuigen buiten dienst stellen en verkoopt ze aan Argentini? voor 67 miljoen dollar


De Koninklijke Noorse Luchtmacht zal over een paar dagen P-3 Orion maritieme verkenningsvliegtuigen uit dienst nemen. Sommige zullen worden verkocht aan Argentini?.

Dit is wat we weten
De Koninklijke Noorse Luchtmacht gebruikt al meer dan 50 jaar P-3 vliegtuigen. Op 30 juni 2023 worden ze met pensioen gestuurd. Er zal een afscheidsceremonie worden gehouden op Andoya Air Base in het noorden van het land.

Noorwegen zal zes P-3's uit dienst nemen. Ze worden vervangen door de P-8A Poseidon anti-onderzeeboot patrouillevliegtuigen van Boeing. Ze kunnen vliegen op hoogtes van meer dan 12.000 meter en halen snelheden van meer dan 900 kilometer per uur.

Vier van de zes P-3 Orions zullen worden verkocht aan Argentini?. Het Scandinavische land is overeengekomen om de jets aan Lockheed te verkopen voor 67 miljoen dollar. Ze zullen ondersteuning bieden voor patrouilleoperaties in de Zuid-Atlantische Oceaan. Maar eerst worden de vliegtuigen verscheept naar de VS.

Harald

New Maritime Patrol Aircraft Project From Canada


Rendering of Canada?s Multi-Mission Aircraft proposed by Bombardier Defense and General Dynamics Mission Systems?Canada

Bombardier Defense and General Dynamics Mission Systems?Canada Are Collaborating to Deliver Canada?s Multi-Mission Aircraft

Bombardier press release

Bombardier Defense and General Dynamics Mission Systems-Canada are collaborating to deliver the next-generation Multi-Mission and Anti-Submarine Warfare (ASW) aircraft that will meet the requirements set by the Government of Canada for the Canadian Multi-Mission Aircraft (CMMA) program. Both long-standing Canadian-based companies are leveraging their extensive networks to prepare for success in a competitive, open, and transparent procurement process, and are joining forces as Canada?s Multi-Mission Aircraft Team.

With a long and highly successful track record delivering multiple specialized aircraft across the globe, Bombardier Defense stands out among special mission aircraft providers. Bombardier?s products have proven themselves as reliable and fully interoperable platforms through versatile projects for some of the world?s biggest defense contractors and for governments across the world, including the United States, Germany, and more. 

The foundation for the Canadian Multi-Mission Aircraft Team?s solution is the highly efficient and agile Global 6500 aircraft, the right-sized jet for the CMMA with next-generation engines, long range, high endurance, and coupled with proven reliability and better fuel efficiency as documented in the jet?s recently published Environmental Product Declaration. The Global family of aircraft is the platform of choice for over 10 different mission types across the globe, given its ability to deploy in all weather conditions with full mission payload, its ultimate combination of speed, range and endurance, and its 24/7 worldwide support infrastructure. 

The aircraft will host General Dynamics? best-in-class integrated mission systems, drawing directly from Canada?s investment in the newly modernized CP140 Block IV and CH-148 Cyclone. This operationally-proven Canadian design forms the basis for the iterative and low risk integration of modernized sensors and systems enabling Canada to leap even further ahead of peers and adversaries alike. This future-proof foundation will also ensure continued operational relevance, responding to Canada?s emergent needs through the middle of this century. 

?Canadians deserve a leading-edge fleet for their Canadian Multi-Mission Aircraft program. Bombardier is eager to take on this opportunity to deliver a state-of-the-art platform.  This is a generational opportunity for a Canadian company to leverage its Made-In-Canada Global 6500 aircraft, renowned for their outstanding performance and customized mission enhancers for each client. Having Bombardier work on CMMA is the right choice from an aircraft performance standpoint, and also, an opportunity for Canada to foster innovation, bolster its capabilities and support talent across Canada?s aerospace industry from coast to coast to coast,?

Jean-Christophe Gallagher, Executive Vice-President, Aircraft Sales and Bombardier Defense.
Citaat?For decades, General Dynamics has been proud to provide solutions to Canada?s defense requirements. This new partnership unlocks a generational opportunity to couple our leading edge, trusted mission systems to ultimately provide a made-in-Canada solution that supports Canada?s multi-mission airborne needs into the future, while creating a readily exportable capability that will benefit Canada in so many other ways.?

Joel Houde, Vice President and General Manager, General Dynamics Mission Systems?International.
CitaatBringing together the unparalleled expertise offered by both organizations, this platform provides the very latest in airborne mission management technology while ensuring Canada?s continued leadership in the ASW and ISR domains.

With Canada?s largest business jet manufacturer and one of Canada?s largest defense contractor joining forces to deliver a Canadian Multi-Mission aircraft, considerable benefits to the Pan-Canadian aerospace ecosystem will result, including the creation of high caliber jobs, numerous opportunities for small and medium-sized enterprises (SMEs), scientific communities, and educational institutions in various regions of the country. With competitive acquisition and significantly lower operating costs, cross decking of existing mission system capabilities onto a high-performance, modern Global 6500 aircraft, which represents a low-risk, evolutionary approach to achieving Canada?s multi-mission aircraft needs.

General Dynamics Mission Systems?Canada supports the Government of Canada (GoC) across many projects including delivering the CP140 Aurora Incremental Modernization Project (AIMP). This modernization, along with the previous Aurora Structural Life Extension Project (ASLEP), will keep the CP140 at the leading edge of ASW capabilities and extend the operational life of the CP140 Aurora into the 2030s. The published CMMA procurement timeframe was prudently designed by the Department of National Defence to permit the Government of Canada to fully engage with industry to explore options to meet Canada?s multi-mission aircraft needs and to have sufficient time to evaluate options.  The Canadian-based platform brought forward by Bombardier Defense and General Dynamics Mission Systems-Canada, providing world leading capabilities in ASW, ISR and operational efficiencies leveraging the Global 6500 aircraft is a prime example. 

More information on Canada?s Multi-Mission Aircraft Team will be unveiled as part of a May 31, 2023, press conference at CANSEC in Ottawa.

-End-

Naval News comments:

Bombardier Defense and General Dynamics Mission Systems-Canada are competing against the Boeing P-8A Poseidon for the CMMA program. CMMA calls for the replacement of the in-service CP-140 Aurora aircraft.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/05/new-maritime-patrol-aircraft-project-from-canada/#prettyPhoto


Sparkplug

First View of LRASM Missile Aboard a US Navy P-8A Poseidon

https://www.navalnews.com/event-news/sea-air-space-2023/2023/04/first-view-of-lrasm-missile-aboard-a-us-navy-p-8a-poseidon/


LRASM "fit checks" aboard a P-8A Poseidon of Air Test and Evaluation Squadron TWO ZERO (VX 20). US Navy picture.


Picture showing a LRASM fitted on the P-8A?s underwing hardpoint pylon. US Navy picture.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Canada selects Boeing P-8A as CP-140 Aurora replacement

The Canadian government has announced that the Boeing P-8A Poseidon has been selected as the preferred candidate to replace its aging CP-140 Aurora fleet. The decision was made after a thorough process that included engagement with industry and Canada?s closest allies.

.../...

https://alert5.com/2023/03/28/canada-selects-boeing-p-8a-as-cp-140-aurora-replacement/#more-97239


silvester herc

Two delivered, and two more to go! The@NZAirForce
s second P-8 Poseidon multi-mission maritime patrol aircraft is on its way home. This #P8 joins a global fleet of 156 aircraft that have collectively logged more than 500,000 flight hours.https://twitter.com/BoeingDefense/status/1636070730369515520?t=D8SVBJGdofS3YmCEvf8QKw&s=19