NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Elzenga

Citaat van: agentdreutel op 10/04/2011 | 11:40 uurHet contract is allang getekend, dus ook wat er wordt aangeschaft. En de missie-uitrusting kan worden uitgebouwd mocht dat nodig zijn. Niet iets wat je elke dag gaat doen, maar dat doe je voor een langere periode. Dat het project duurder wordt heeft te maken met de logistieke ondersteuning. Die was nog niet volledig ingericht.
Het contract voor twee OPVs en een DC10 zijn ook ondertekend..en toch stoten we ze af door ze simpelweg weer (door) te verkopen. Dat zou in dit geval met een deel van de mogelijk al bestelde missie-uitrusting ook kunnen gebeuren. Zodat er nog genoeg overblijft voor 6-8 ASW/marine versies. Naast dan 12-14 transportversies. De behoefte aan die laatste versie is nu met de afstoting van de Cougars alleen nog maar groter geworden...terwijl die van de marineversie is afgenomen. Er zijn nog maar 6 fregatten en de beide overgebleven OPVs gaan alleen nog maar kustwachttaken uitvoeren. Als daar al een heli voor nodig is zal een transportversie voldoende zijn of zal die van een bondgenoot afkomstig zijn (Amerikanen) of een heli van de KWCARIB.

Vooral omdat er heel nadrukkelijk gewezen wordt op het tekort aan transportcapaciteit....zeker nu zonder de Cougars... en nergens ook maar gesproken wordt over de vervanging van de Cougars door extra nieuwe helikopters...denk ik dus dat dit gaat gebeuren. Maar ligt dat mogelijk nog te gevoelig om dat nu al bekend te maken...of is dat achter de schermen nog een strijdpunt. 

agentdreutel

Citaat van: Elzenga op 10/04/2011 | 01:04 uur
Citaat van: agentdreutel op 10/04/2011 | 00:40 uur
Citaat van: Elzenga op 10/04/2011 | 00:36 uur
Maar goed...terug on topic...ik voorzie die twee extra NH90s dus niet. Wel de switch qua samenstelling van de 20 bestelde toestellen.
Zolang ze nog van hetzelfde type zijn kun je eindeloos switchen. Dat gebeurd met de Lynx ook. De ene keer zit er een sonar in, de andere keer een hoist en weer een andere keer gewoon leeg. Dat kan met de NFH ook.
Dat weet je zeker? want het zou me niets verbazen als die (vaste?) sonar en andere marine sensoren er bij de transportversies gewoon uit/af gaan..en die zoveel mogelijk uitgekleed gaan worden om de kosten te drukken van een al duurder wordend project.
Het contract is allang getekend, dus ook wat er wordt aangeschaft. En de missie-uitrusting kan worden uitgebouwd mocht dat nodig zijn. Niet iets wat je elke dag gaat doen, maar dat doe je voor een langere periode. Dat het project duurder wordt heeft te maken met de logistieke ondersteuning. Die was nog niet volledig ingericht.

Elzenga

Citaat van: agentdreutel op 10/04/2011 | 00:40 uur
Citaat van: Elzenga op 10/04/2011 | 00:36 uur
Maar goed...terug on topic...ik voorzie die twee extra NH90s dus niet. Wel de switch qua samenstelling van de 20 bestelde toestellen.
Zolang ze nog van hetzelfde type zijn kun je eindeloos switchen. Dat gebeurd met de Lynx ook. De ene keer zit er een sonar in, de andere keer een hoist en weer een andere keer gewoon leeg. Dat kan met de NFH ook.
Dat weet je zeker? want het zou me niets verbazen als die (vaste?) sonar en andere marine sensoren er bij de transportversies gewoon uit/af gaan..en die zoveel mogelijk uitgekleed gaan worden om de kosten te drukken van een al duurder wordend project.

agentdreutel

Citaat van: Elzenga op 10/04/2011 | 00:36 uur
Maar goed...terug on topic...ik voorzie die twee extra NH90s dus niet. Wel de switch qua samenstelling van de 20 bestelde toestellen.
Zolang ze nog van hetzelfde type zijn kun je eindeloos switchen. Dat gebeurd met de Lynx ook. De ene keer zit er een sonar in, de andere keer een hoist en weer een andere keer gewoon leeg. Dat kan met de NFH ook.

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 10/04/2011 | 00:02 uurIk put enige hoop op een verhoging van de budgetten vanaf 2014... maar met lieden met een zeer beperkte THT datum weet je het nooit..

Al begint mijn hoop steeds meer op het Don Quichot verhaal te lijken.
Dat vrees ik ook ja...want waar zal die verhoging op gebaseerd zijn? Er is eerder vrees voor een nieuwe en misschien nog wel diepere economische crisis in dit deel van de wereld (de Amerikaanse is nog lang niet uit de gevarenzone) dan dat de zon weer gaat schijnen. Dan hebben we het nog niet eens over het voortgaande wegstromen van welvaart en middelen naar Azië. En al trekt het wat aan en zeg dat de huidige regeringscoalitie het nog even volhoud koersen die rustig verder op hun ideologische doel van het verkleinen van de omvang van de overheid (en haar begroting)...meer overlaten aan de vrije markt....en het verder verlagen van de overheidsschuld. Komt een linkse coalitie aan de macht dat voorspelt dat ook niet veel goeds voor defensie. Idem voor als de PVV verder groeit en de politiek meer en meer kan bepalen.

Dus of defensie heeft gewoon pech...een klein politiek wonder moet plaats vinden... of een wereldwijde crisis cq grootschalig conflict moet uitbreken. Analisten in Amerika noemen dat laatste ook als de mogelijke redding voor de Amerikaanse defensieindustrie las ik...die door voorziene grote bezuinigingen op het Amerikaanse defensiebudget weer zware tijden tegemoet ziet.

Maar goed...terug on topic...ik voorzie die twee extra NH90s dus niet. Wel de switch qua samenstelling van de 20 bestelde toestellen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 09/04/2011 | 23:45 uur
Citaat van: jurrienvisser op 09/04/2011 | 23:33 uur
Ik zie liever een verhoging van het het aantal NH90 na 2014.
Ik lees dat er in de oospronkelijke opzet een optie is voor nog twee landscoped versies. Samen met een verandering zou je dan tot 16 heli's van dat model krijgen...zit je zo goed als weer op het niveau van de Cougar...en dan met een meer capabel toestel met wel maritieme inzet mogelijkheden. Maar ik vermoed zo dat die 2 extra er niet komen. 

Ik put enige hoop op een verhoging van de budgetten vanaf 2014... maar met lieden met een zeer beperkte THT datum weet je het nooit..

Al begint mijn hoop steeds meer op het Don Quichot verhaal te lijken.

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 09/04/2011 | 23:33 uur
Ik zie liever een verhoging van het het aantal NH90 na 2014.
Ik lees dat er in de oospronkelijke opzet een optie is voor nog twee landscoped versies. Samen met een verandering zou je dan tot 16 heli's van dat model krijgen...zit je zo goed als weer op het niveau van de Cougar...en dan met een meer capabel toestel met wel maritieme inzet mogelijkheden. Maar ik vermoed zo dat die 2 extra er niet komen. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 09/04/2011 | 23:22 uur
Dat bedacht ik me vanmorgen...

Wanneer kondigt men na het vervroegd afstoten van de Cougars aan dat de verhouding van de 20 NH90s die besteld zijn van nu 12 NFHs t.b.v. taken voor de Koninklijke Marine en 8 landscoped NFHs t.b.v. defensiebrede taken omgekeerd gaat worden naar 6 tot 8 NFHs marine versies en 12-14 landscoped NFHs??!

Met nog slechts 4 LCFs en 2 M-fregatten die ASW taken kunnen uitvoeren...waarvan ook een deel in onderhoud zal verkeren...heb je aan 6 tot 8 helikopters in marine/ASW-uitvoering genoeg zal men vast binnen MinDef/KLu denken. En of de twee OPVs ooit standaard een heli meekrijgen is nog maar helemaal de vraag...laat staan een marine-NH90. En zo vervang je goeddeels de afgestoten Cougars weer.

Wat gevreesd werd al hier lijkt mij angstvallig realistisch nu....

Zou maar zo kunnen... maar voor de JSS en de LPD's zou het ook wel prettig zijn als er enig ASW "over" capaciteit aanwezig zou zijn...

Ik zie liever een verhoging van het het aantal NH90 na 2014.

Elzenga

Dat bedacht ik me vanmorgen...

Wanneer kondigt men na het vervroegd afstoten van de Cougars aan dat de verhouding van de 20 NH90s die besteld zijn van nu 12 NFHs t.b.v. taken voor de Koninklijke Marine en 8 landscoped NFHs t.b.v. defensiebrede taken omgekeerd gaat worden naar 6 tot 8 NFHs marine versies en 12-14 landscoped NFHs??!

Met nog slechts 4 LCFs en 2 M-fregatten die ASW taken kunnen uitvoeren...waarvan ook een deel in onderhoud zal verkeren...heb je aan 6 tot 8 helikopters in marine/ASW-uitvoering genoeg zal men vast binnen MinDef/KLu denken. En of de twee OPVs ooit standaard een heli meekrijgen is nog maar helemaal de vraag...laat staan een marine-NH90. En zo vervang je goeddeels de afgestoten Cougars weer.

Wat gevreesd werd al hier lijkt mij angstvallig realistisch nu....

Poleme

Ik bedoelde DMO sectie Lucht.   Waarom is de AB412 aanzielijk duurder per uur dan de NH90 & Cougar?   De AB van de type aanduiding staat volgens sommigen voor Always Broken down.  De AB412 is namelijk ten opzichte van de andere types veel storingsgevoeliger.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

agentdreutel

Citaat van: Poleme op 05/04/2011 | 00:40 uur
Kosten per vlieguur van de diverse heli's, afz. Directie Materieel Klu.

Volgens mij bestaat Directie Materieel KLu allang niet meer. Bedoel je DM&L van CLSK? En wat is de verklaring dat de AB412 een stuk duurder is dan de NH90 en Cougar?

Poleme

Kosten per vlieguur van de diverse heli's, afz. Directie Materieel Klu.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Momenteel aanwezig op of in de omgeving van MVKK:

N 110/N 164/N 175/N 195/CSX81730.

CSX81730 (NHI) gaat binnenkort weer terug naar Italië.
Eerstvolgende aflevering: N 102.

Mourning

Als de bedragen zo specifiek worden opgetekend moet het voor Poleme geen probleem zijn om een link of een andere bron te leveren. Daar twijfel ik geen moment aan. Maar het lijkt me wel belangrijk voor de discussie en het beeld van de discussie dat die er dan ook komt, dus daar ben ik het zonder meer met agentdreutel eens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

agentdreutel

Citaat van: Ace1 op 03/04/2011 | 12:22 uur
Citaat van: agentdreutel op 03/04/2011 | 12:08 uur
Citaat van: Poleme op 02/04/2011 | 11:32 uur
Directe en indirecte kosten per vlieguur, 2011:

AB412    = EUR 8.543

Chinook  = EUR 20.697

NH90     = EUR 6.634 (transport versie),   ca. EUR 7.153  fregat verie

Cougar   = EUR 5.722
Bronvermelding?

Poleme is werkzaam bij de Klu.
Dat vind ik geen bronvermelding.