A400M ontwikkelingen

Gestart door Lex, 27/06/2009 | 23:25 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De stuksprijs van een A400M is dus  inmiddels hoger dan die van de C17.

Als ik het Begische budget (891 miljoen euro) deel door 7 dan is dat 127,3 mjn euro per stuk.

De C17: Unit cost $191 million (2010)(Bron: Wikipedia) is € 116,5 (volgers dollar - euro koers €1 = $ 0,61)

Wellicht zullen de exploitatiekosten van de A400M lager liggend dan die van de C17 maar ik zou de hogere kosten voor lief nemen gezien de voordelen van de C17.

andré herc


België betaalde al meer dan 200 miljoen euro voor zeven Airbus A400M-toestellen
België betaalde al meer dan 200 miljoen euro voor de zeven nieuwe legertransportvliegtuigen die het bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft besteld. Die vliegtuigen moeten de oude C130's van het Belgisch leger vervangen en zullen pas in 2019 of 2020 geleverd worden.

Samen met zes andere landen neemt België deel aan het programma van Airbus voor de ontwikkeling van de 400M, een nieuw militair transportvliegtuig. Ons land zal zeven toestellen aankopen voor een totaalbedrag van 891 miljoen euro. Het A400M-programma liep niet van een leien dakje. Problemen allerhande, vertragingen en hoog oplopende kosten brachten de ontwikkeling van het vliegtuig in gevaar. Vorig jaar moesten de deelnemende landen nieuwe afspraken maken om het programma overeind te houden. Uiteindelijk zullen de vliegtuigen wellicht in 2019 of 2020 klaar zijn.



http://nieuws.be.msn.com/politiek/artikel.aspx?cp-documentid=156411201
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

A400M milestone clears way for production
By Gareth Jennings

23 February 2011

The Airbus Military A400M transport aircraft programme has successfully completed its Maturity Gate milestone, it was announced on 18 February.

In order to pass the milestone, which was achieved on 16 February, the programme had to satisfy 99 test criteria laid down by the Organisation for Joint Armament Co-operation (OCCAR).

These criteria - which were divided into the seven key areas of Programme Management, Supply Chain, Customer Services, Quality, Industrial, Design and Commercial - were used to predict the achievement of full-rate manufacturing readiness, type certification and initial operating capability of the A400M aircraft.

According to OCCAR, the Maturity Gate process was reviewed at different and increasing levels within Airbus and Airbus Military during meetings in May, September and December 2010.

It was intended that the last review in December, chaired by the Airbus Chief Operating Officer (COO) John Leahy, would be the occasion to formally pass the gate and to start activities related to the launching of production. However, a few remaining 'red lights' in the review process meant that the decision to approve the Maturity Gate milestone had to be postponed pending a further review panel planned for the beginning of 2011.
http://www.janes.com/news/defence/jdw/jdw110223_1_n.shtml

Elzenga

A400M starts tanker trials with RAF VC10
By Craig Hoyle

Airbus Military's A400M development aircraft "Grizzly 1" has begun in-flight refuelling receiver trials behind a Vickers VC10 tanker flown by the UK Royal Air Force.

lees verder en foto's...
http://www.flightglobal.com/articles/2011/02/16/353266/pictures-a400m-starts-tanker-trials-with-raf-vc10.html

Lex

A400M undergoes Swedish winter trials



Pictured is Airbus Military's second A400M development aircraft undergoing cold weather trials earlier this month in Kiruna, northern Sweden.

The aircraft - Grizzly 2 - experienced temperatures as low as -21ºC as it underwent tests on its powerplants. It was accompanied by an Airbus A340-300 carrying support equipment and the test team.

It will experience further cold weather testing in Kiruna and at other locations this winter and next says Airbus Military.

08/02/11
SOURCE:Flight International

Elzenga

Citaat van: andré herc op 26/01/2011 | 21:32 uur
Alstublieft geen A400M voor Nederland, dat project gaat alleen maar meer geld kosten ,gewoon de  DC 10 verkopen ,of inruilen voor een C-17 die dan betaalt wordt door Def,BZ,en OSW,maar ja nu ga ik of topic :glare:
en niet gelezen dat ook de C-17 een veel te duur en door veel kinderziekten geplaagd project was....tot het Pentagon en de luchtmacht om het te redden maar besloten allerlei eisen af te strepen of te verlagen en de extra kosten te slikken...bij de A400M lijkt men die eisen liever wel te handhaven en wat meer tijd en geld kwijt te zijn...al was het maar omdat uitstel van invoering ook gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel is...

andré herc

Citaat van: dudge op 26/01/2011 | 21:07 uur
Citaat van: Elzenga op 26/01/2011 | 21:01 uur
Citaat van: Enforcer op 26/01/2011 | 21:00 uur
Citaat van: andré herc op 26/01/2011 | 20:12 uur
Germany wants fewer A400M planes: official
 
Germany will not renege on its order for 53 of the planes but will sell 13 of them on to other clients, Koppelin explained in a statement.

Misschien tzt mooi koopje voor NL ter vervanging van de DC-10's en de Herc's.
VOOR!!!  ;D

Tja, een gedachte waar ik ook wel mee gespeeld heb, maar bedenk dat de KDC's net een flinke upgrade hebben gehad, en dat de helft van de Herc's nog in dienst moet komen.

Bovendien kunnen we niet air-refeul doen met de A400M, al kun je je afvragen of dat een capaciteit is die wij moeten bezitten. Misschien met het oog op het antillen scenario, maar verder lijkt het mij een van die strategische capaciteiten die we, als er dan toch wat weg moet, het minst zullen missen.

Alstublieft geen A400M voor Nederland, dat project gaat alleen maar meer geld kosten ,gewoon de  DC 10 verkopen ,of inruilen voor een C-17 die dan betaalt wordt door Def,BZ,en OSW,maar ja nu ga ik of topic :glare:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Citaat van: dudge op 26/01/2011 | 21:07 uur
Bovendien kunnen we niet air-refeul doen met de A400M, al kun je je afvragen of dat een capaciteit is die wij moeten bezitten. Misschien met het oog op het antillen scenario, maar verder lijkt het mij een van die strategische capaciteiten die we, als er dan toch wat weg moet, het minst zullen missen.
Als we dan ook voor de Eurofighter of Gripen kiezen wel hoor... ;D..dan kunnen de KDC-10s toch exit...vast wel kopers voor te vinden...

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 26/01/2011 | 21:00 uur
Citaat van: andré herc op 26/01/2011 | 20:12 uur
Germany wants fewer A400M planes: official
 
Germany will not renege on its order for 53 of the planes but will sell 13 of them on to other clients, Koppelin explained in a statement.

Misschien tzt mooi koopje voor NL ter vervanging van de DC-10's en de Herc's.
VOOR!!!  ;D

Enforcer

Citaat van: andré herc op 26/01/2011 | 20:12 uur
Germany wants fewer A400M planes: official
 
Germany will not renege on its order for 53 of the planes but will sell 13 of them on to other clients, Koppelin explained in a statement.

Misschien tzt mooi koopje voor NL ter vervanging van de DC-10's en de Herc's.

Elzenga

#49
Het zal weinig uitmaken en door EADS al zijn voorzien...andere tijden andere aantallen...daarbij...genoeg landen hebben interesse in de A400M...en hoewel onwenselijk...is de A400M dus niet het enige toestel met vertragingen en kinderziekten...dat is eerder de norm dan uitzondering...maar natuurlijk minder prikkelend voor een altijd kritische journalist (die vast al een ticket via de Amerikaanse ambassade heeft gekregen om eens een keertje op bezoek te komen bij Lockheed om die prachtige C-130J van binnen en buiten te komen bekijken ;)).

andré herc

Germany wants fewer A400M planes: official
           
BERLIN (AFP) – Germany now wants just 40 of the 53 Airbus A400M military transport planes it has ordered, a parliamentary official said Tuesday, handing more bad news to the trouble-plagued project.

Deputies from the ruling coalition parties will present the revised project to the budgetary committee on Wednesday which will then devise a plan for cutting the spending on the A400M, said Juergen Koppelin, the parliament's defence budget rapporteur.

The A400M has been plagued by setbacks, with the aircraft's first flight postponed to a date that has yet to be determined because of engine problems.

It is the second time in months that Germany has sought to cut its complement of A400Ms. In November, it reduced its firm order from 60 planes to the current 53.

The European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) was supposed to get the transport plane in the air for an inaugural flight in January 2008 and Germany is one of seven European countries awaiting a total of 180 A400Ms.

Germany will not renege on its order for 53 of the planes but will sell 13 of them on to other clients, Koppelin explained in a statement.

There was no mention of the potential buyer for the unwanted quarter of Germany's order but Airbus Military will be charged with selling them on.

There was no comment from EAD, the parent group of Airbus Military.

German deputies are expected to give the green light to the changes on Wednesday.

Last November, the seven NATO countries that are to purchase the Airbus A400M, Germany, France, Spain, Britain, Turkey, Belgium and Luxembourg, reached an agreement on financing 5.2 billion euros (7.2 billion dollars) of cost over-runs. The A400M development program is now three years behind schedule

yahoo.com
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Meer Europees geld naar A400
Uitgegeven:    5 november 2010 18:26
Laatst gewijzigd:    5 november 2010 18:28
TOULOUSE - De zeven Europese landen die het militaire transportvliegtuig A400 van Airbus willen kopen, zijn vrijdag overeengekomen nog eens 3,5 miljard euro in de ontwikkeling van het toestel te steken. Dat maakte EADS, het moederconcern van Airbus, bekend.
© Airbus

De eerste A400 zou nu in 2013 moeten worden afgeleverd. Oorspronkelijk zouden de leveringen vier jaar geleden al beginnen. Ook is er een kostenoverschrijding van 5,2 miljard euro.

Volgens de Franse minister van Defensie Hervé Morin is het belangrijk dat Europa een eigen militair transportvliegtuig heeft. ,,Anders zouden we het signaal afgeven dat Europa in de 21e eeuw afhankelijk wil blijven van de Verenigde Staten.''

In maart lag er al een plan voor extra financiering op tafel, maar dat strandde op bezuinigingsplannen van overheden en onenigheid over de technische specificaties.

Akkoord

Groot-Brittannië, België, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Spanje en Turkije willen het toestel aanschaffen. Elk land moet afzonderlijk nog akkoord gaan met het nieuwe plan. EADS-baas Louis Gallois hoopt dat dit voor het eind van het jaar gebeurt.

Nu zouden de kopers in totaal 170 toestellen afnemen waar dat eerder 180 was. Elk vliegtuig wordt 11 miljoen euro duurder, wat totaal bijna 2 miljard euro oplevert. Bovendien steken ze 1,5 miljard euro extra in het project in ruil voor een aandeel in toekomstige verkopen aan derden.
© ANP

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 28/08/2010 | 15:49 uur
Ik plaats dit artikel even hier....om een voorbeeld te laten zien van wat ik al vaker heb aangehaald...het grote verschil in reactie en toonzetting in de media en ook op bijv. dit forum bij vertragingen bij een Europees project versus bij een Amerikaans project. Terwijl de vertragingen en de ernst van de problemen nauwelijks verschillen. Ik vind dat steeds weer opvallend en vraag me af waar dit toch door komt.

Ik heb me in ieder geval nimmer over vertragingen als dit (Europees of Amerikaans) uitgelaten. Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik ben nu eenmaal tegen dat "we zijn onderdeel van Europa en zolang het maar Europees is, zijn we allen happy of moeten dat dan maar zijn". Ik heb niets met die zogenaamde Europese gedachte of dat we allemaal zo leuk bij elkaar (moeten) passen. Daarentegen ben ik een grote fan van de VS en haar inwoners an sich. Verwar dat niet met de politiek die gevoerd wordt; het is de wijze waarop men daar in het leven staat en kan leven wat mij aanspreekt. Dus een kwestie van gevoel en waarneming in de praktijk tijdens mijn vele bezoeken aan dat land. Daar verder over discussieren is iets wat niet in dit topic thuishoort en volgens mij geregeld elders op het forum al aan bod is gekomen. Dus laat ik het daarbij.  ;)

Elzenga

Boeing stelt levering Dreamliner weer uit
Van onze verslaggeefster Dorinde Meuzelaar op 28 augustus '10, 08:54, bijgewerkt 28 augustus '10, 10:05

AMSTERDAM - Vliegtuigbouwer Boeing heeft de levering van de Boeing 787 Dreamliner opnieuw uitgesteld. De eerste toestellen zullen waarschijnlijk begin 2011 geleverd worden. De levering van het toestel stond oorspronkelijk voor eind 2010 gepland.

Dat heeft het bedrijf vrijdag bekendgemaakt. Boeing wil met de Dreamliner de concurrentie aangaan met de A380 van Airbus.

De vertraging is ontstaan door een probleem met de motor. Een van de turbinebladen kan losraken en de cabine beschadigen, waardoor daar de druk kan wegvallen. 'Een serieus probleem', zegt luchtvaartanalist Hans Heerkens (Universiteit Twente), 'maar het leidt niet tot het annuleren van orders voor het toestel. Daarvoor is Boeing al te ver in het productieproces.' Heerkens beklemtoont de ernst van het probleem, maar voegt eraan toe dat de oplossing niet tijdrovend hoeft te zijn. 'Vergelijk het met een klapband. Dat is ook ernstig, maar snel verholpen.'

Boeing hoopt met de Dreamliner een nieuwe markt aan te boren. Het toestel kan tussen de 210 en 290 passagiers vervoeren en zou 20 procent minder brandstof verbruiken. Daardoor is het vliegtuig geschikt om naar bestemmingen te vliegen die commercieel niet interessant zijn voor grotere toestellen. Inmiddels zijn 847 orders geplaatst. Niet eerder werden er zo veel toestellen besteld voordat een vliegtuig in gebruik werd genomen.

Het is de vijfde keer in drie jaar tijd dat de productie van het toestel stokt. Boeing heeft een groot deel van het productieproces uitbesteed, waardoor de productie kwetsbaar is voor vertraging. Andere oorzaken zijn de krappe planning en de toezeggingen die worden gedaan aan afnemers.

Herkens: 'Vliegtuigbouwers proberen zo snel mogelijk te leveren om de concurrentie voor te zijn. De marges in het productieproces worden hierdoor heel klein. Wanneer er dan iets spaak loopt bij een onderdelenleverancier, heeft dat al snel grote gevolgen.'

Wat de gevolgen voor afnemers van de Dreamliner zijn, is niet eenduidig te zeggen. De eerste luchtvaartmaatschappij die het toestel heeft besteld, het Japanse All Nippon Airways (ANA), zal de huidige vliegtuigen langer moeten inzetten. Wanneer ANA die vliegtuigen al heeft verkocht aan een andere maatschappij, moet het mogelijk andere toestellen leasen. Die kosten zullen worden doorberekend aan Boeing.

Anderzijds kan de economische crisis gunstig uitpakken voor Boeing. Heerkens: 'Luchtvaartmaatschappijen bestellen een toestel drie tot vier jaar vooruit. Hoewel de sector inmiddels weer lijkt aan te trekken, zitten veel maatschappijen nog niet te springen om hun nieuwe vloot.'
http://www.volkskrant.nl/economie/article1413594.ece/Boeing_stelt_levering_Dreamliner_weer_uit

Ik plaats dit artikel even hier....om een voorbeeld te laten zien van wat ik al vaker heb aangehaald...het grote verschil in reactie en toonzetting in de media en ook op bijv. dit forum bij vertragingen bij een Europees project versus bij een Amerikaans project. Terwijl de vertragingen en de ernst van de problemen nauwelijks verschillen. Ik vind dat steeds weer opvallend en vraag me af waar dit toch door komt.