Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Huzaar1

#4412
De 2% discussie in Belgie, bezien door de visie van politie Belgische partijen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/19/terzake-meer-budget-naar-defensie/

"Ik ben vooral bekommerd om het totaalplaatje en ik heb geen enkele oplossing gehoord van de partijvoorzitters hoe we dat gaan betalen", zegt Peersman. "We moeten van Europa tegen 2031 naar een begrotingstekort van 1,5 procent van het bbp. Dat komt overeen met meer dan 5.000 euro per gezin op jaarbasis dat we moeten besparen.",

Vooral na het kijken van het 2e filmpje denk ik niet dat dit snel goed gaat komen. Ja enkele partijen willen wel echt naar de 2%, maar zodra het gaat over waar dat geld vandaan moet komen en wanneer dat dan gerealiseerd moet worden zakt de moed je in de schoenen.

Vooral wel opvallend hoe verschillend het perspectief is op Defensie van politici in NL, en in België en de wijze waarop de urgentie a.d.h.v. de situatie in Oost-Europa wordt ervaren. Best bizar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Toch enige kritiek op BMI, ook van dezelfde krant

'BMI is op zich geen goede graadmeter voor militaire inzetbaarheid'

Bijna de helft van de Belgische militairen kampt blijkbaar met overgewicht. Blijft ons leger in hetzelfde bedje ziek? 'Jaarlijks worden alle militairen getest op conditie', zegt Yves Huwart van de militaire vakbond ACMP-CGPM.

JORN LELONG 8 april 2024, 03:00
46 procent van onze militairen kampt met overgewicht, blijkt uit cijfers waar de krant La Dernière Heure over berichtte. 9 procent van hen is zwaarlijvig. Hoe komt dat?

Yves Huwart: "We moeten de bedenking maken dat BMI op zich geen goede graadmeter is voor inzetbaarheid. Ik ken nogal wat militairen die misschien een BMI hebben dat boven de 25 zit, maar die u niet graag tegen het lijf zou lopen. Dat zijn echte spierbundels. Omgekeerd is het niet zo dat iemand met een BMI onder de 25 automatisch in goede fysieke conditie verkeert.

"Waar we in defensie op oordelen, is inzetbaarheid. Jaarlijks worden alle militairen getest op fysieke gezondheid en conditie. Daarnaast leggen ze ook functiegebonden testen af. BMI is slechts één element in dat grote plaatje, en dat is ook logisch. Iemand met een BMI van 27 kan uitstekend geschikt zijn om ingezet te worden.

Is er dan geen probleem met de fysieke paraatheid van onze militairen?

"Precieze cijfers zijn er niet, maar mogelijk speelt de samenstelling van het legerkorps wel een rol. Langs de ene kant hebben we een grote groep militairen die al boven de vijftig zijn. Het is niet onlogisch dat hun fysieke conditie niet dezelfde is als die van de 25- en 30-jarigen.

"Anderzijds zijn de toelatingsvoorwaarden voor jonge rekruten door het personeelstekort versoepeld. Vroeger moesten kandidaat-militairen diverse fysieke testen afleggen om toegelaten te worden. Nu wordt meer gekeken naar het potentieel van de kandidaten, bijvoorbeeld door het maximale zuurstofopnamevermogen (VO₂max) te meten. De redenering is dat die kandidaten mits de nodige training het gewenste niveau kunnen halen. Maar dat betekent natuurlijk wel dat je met een groep jonge rekruten zit die nu nog niet aan de fysieke vereisten voldoen.

In 2008 al kampte een deel van de Belgische militairen met overgewicht. Is er sindsdien geen beterschap geboekt?

"Er is zeker meer aandacht voor gekomen. Vijftien jaar geleden heeft defensie diëtisten en nutritionisten aangeworven om militairen bij te staan met evenwichtige voeding.

"Militairen die niet slagen in hun jaarlijkse fysieke proeven, krijgen voedingsadvies en een aangepast trainingsprogramma om hen op het gewenste niveau te brengen.

"Er is ook nog een apart programma waarvoor militairen zich kunnen inschrijven, en waarbij ze gemonitord worden en op maat gemaakt voedingsadvies en sportbegeleiding krijgen. Het zou een goede zaak kunnen zijn om dat verplicht te maken, maar dan zijn daar natuurlijk ook de nodige middelen voor nodig.

Zondag raakte ook het nieuws bekend dat Belgische militairen opnieuw betrokken waren bij een vechtpartij, deze keer in Portugal. Vreest u voor het imago van defensie, juist nu het volop nieuwe rekruten zoekt?

"Ik denk dat we eerst meer duidelijkheid moeten hebben over wat er in Portugal gebeurd is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de militairen aangevallen werden.

"Daarnaast denk ik dat we het effect daarvan niet mogen overschatten. Als iemand zich wil aanmelden, gaat die zich niet laten tegenhouden omdat er een nieuwsbericht komt over een vechtpartij in het buitenland. De week na de getuigenissen over machtsmisbruik en ongepast gedrag in het leger, hadden we zelfs een recordaantal bezoekers op de opendeurdag van de Koninklijke School voor onderofficieren.

"Het kan er uiteraard wel toe leiden dat mensen die al in het leger zitten, het beroep verlaten. Daarom is het belangrijk dat militaire chefs hun verantwoordelijkheid nemen om ongepast gedrag op te sporen en aan te pakken. Verantwoordelijkheid bij de chefs leggen blijft tot nader order al te vaak dode letter binnen defensie."

https://www.demorgen.be/nieuws/bmi-is-op-zich-geen-goede-graadmeter-voor-militaire-inzetbaarheid~badaacf3/
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 09/04/2024 | 18:10 uurIk lees inderdaad dat er ook veel kritiek is op het persbericht, BMI zegt niet zo veel (meer). Maar BMI zal niet de enige onderbouwing zijn van het 'nieuws ' dunkt me?

Take a wild guess.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 09/04/2024 | 17:48 uurOp de top van mijn fysieke kunnen woog ik 82kg voor 1m80 en had ik dus overgewicht (BMI 25.3) volgens de gebruikte normering.

Ik lees inderdaad dat er ook veel kritiek is op het persbericht, BMI zegt niet zo veel (meer). Maar BMI zal niet de enige onderbouwing zijn van het 'nieuws ' dunkt me?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2024 | 14:59 uurOvergewicht bij LMB? Operationeel? In mijn 17 jaar bij Defensie nog nooit gezien. Ik zat bij de tanks en de pantserinfanterie, en daar werd al niet eens getolereerd. Die twee die er in het eskadron zaten werden intensief beheleid door LO&S.

Denk dat je overgewicht met een buikje door elkaar haalt.

De helft van het Belgische leger aan overwicht is bijna knap.

Op de top van mijn fysieke kunnen woog ik 82kg voor 1m80 en had ik dus overgewicht (BMI 25.3) volgens de gebruikte normering.

Huzaar1

#4407
Citaat van: Benji87 op 07/04/2024 | 14:42 uurJe zal er stom verbaasd staan kijken maar ik heb zelfs bij luchtmobiel wel een paar dikke paxen zien rondlopen die gewoon hartstikke goed konden meekomen. Vet = kracht zeiden ze dan altijd  ;D

Overgewicht bij LMB? Operationeel? In mijn 17 jaar bij Defensie nog nooit gezien. Ik zat bij de tanks en de pantserinfanterie, en daar werd al niet eens getolereerd. Die twee die er in het eskadron zaten werden intensief beheleid door LO&S.

Denk dat je overgewicht met een buikje door elkaar haalt.

De helft van het Belgische leger aan overwicht is bijna knap.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 06/04/2024 | 12:11 uurHoe de f kan dit nou, je hebt toch allerlei zaken die die vrijwel onmogelijk maken. Je kunt toch helemaal niet functioneren met overgewicht. We hadden altijd wel een vette benny in een eskadron, compie, hoogstens in je peloton. Laten dat er nj 2 zijn.. maar de helft van je leger.

Hoe dan

Je zal er stom verbaasd staan kijken maar ik heb zelfs bij luchtmobiel wel een paar dikke paxen zien rondlopen die gewoon hartstikke goed konden meekomen. Vet = kracht zeiden ze dan altijd  ;D

Huzaar1

CitaatBelgische leger bereidt uit!



Bijna één op twee militairen heeft overgewicht

Bijna één op de twee militairen heeft overgewicht. Dat bericht de krant La Dernière Heure vrijdag. Defensie biedt een vrijwillig traject aan om de fysieke conditie van de soldaten te verbeteren, duidt minister Ludivine Dedonder (PS).

Uit cijfers van Defensie voor 2023 blijkt dat 46 procent van de soldaten te kampen heeft met overgewicht. Van hen is 9 procent zwaarlijvig. Daarnaast weegt 7 procent van de militairen dan weer te weinig, en 47 procent heeft een normaal gewicht. Overgewicht komt vooral voor bij 40-plussers, en bij militairen die een meer zittende job hebben bij het leger. 

"Overgewicht is veeleer een probleem van de samenleving dan een probleem dat gebonden is aan Defensie", zegt Dedonder. "Dit gezegd zijnde; een goede gezondheid van het militaire personeel is cruciaal. Een militair kan zijn opdracht niet uitvoeren indien het lichaam niet volgt."

Programma's voor fysieke en mentale welzijn
De minister wijst erop dat Defensie een traject heeft uitgewerkt om aan de conditie te werken. Bovenop de klassieke medische zorgen voor soldaten zijn kine, sport en voedingsadviezen voorzien om de fysieke conditie op een niveau te brengen dat nodig is voor de functie. Soldaten kunnen op vrijwillige basis instappen.

Defensie biedt daarnaast ook een preventief en curatief programma aan dat niet enkel de fysieke weerbaarheid, maar ook het mentale welzijn van de militairen moet versterken (Human Performance Program).

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240405_91151794



Hoe de f kan dit nou, je hebt toch allerlei zaken die die vrijwel onmogelijk maken. Je kunt toch helemaal niet functioneren met overgewicht. We hadden altijd wel een vette benny in een eskadron, compie, hoogstens in je peloton. Laten dat er nj 2 zijn.. maar de helft van je leger.

Hoe dan
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Radicaal-rechtse Vlaamse politicus zou jaren voor Chinese spion hebben gewerkt https://www.nu.nl/buitenland/6306541/radicaal-rechtse-vlaamse-politicus-zou-jaren-voor-chinese-spion-hebben-gewerkt.html

De Vlaamse politicus Filip Dewinter werkte jarenlang voor China, melden Humo en Apache. De politicus van de radicaal-rechtse partij Vlaams Belang liet zich door een Chinese spion betalen voor lobbywerk.

Huzaar1

Er is veel meer aan de hand bij het 4de Bataljon Genie dan mensonterende ontgroeningen

Het loopt al jaren grondig fout bij het 4de Bataljon Genie in Amay. Het gaat om mensonterende ontgroeningen, maar wellicht ook om illegale wapenhandel, drugsgebruik en verduistering.

https://www.demorgen.be/nieuws/er-is-veel-meer-aan-de-hand-bij-het-4de-bataljon-genie-dan-mensonterende-ontgroeningen~b3bc7268/

Rest achter betaalmuur
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/14/gebeurtenissen-defensie/


Vernederd, bedreigd, mishandeld: groep Belgische militairen pleegde "mensonterend gedrag" bij dooprituelen

Enkele tientallen militairen van het Belgisch leger zijn betrokken bij "mensonterende en vernederende" feiten binnen hun eigen eenheid. "Het gaat om gedrag dat onaanvaardbaar is", zegt minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS). Enkele militairen zijn tijdelijk geschorst, terwijl het onderzoek verder loopt.



Vernedering, mishandeling, slagen en verwondingen, chantage en bedreigingen. Dat is wat zich afspeelde binnen een deel van het 4e Bataljon Genie in Amay, in de provincie Luik. Maanden en wellicht zelfs jaren aan een stuk, vooral bij dooprituelen. En de slachtoffers, die werden verplicht om te zwijgen.

Hoeveel daders er exact zijn, is volgens Defensie op dit moment moeilijk te zeggen. Er zijn alleszins tientallen personen betrokken: daders, slachtoffers en getuigen. En soms werden daders slachtoffer en slachtoffers dader, benadrukt chef Defensie Michel Hofman op een persconferentie. "Daardoor is het moeilijk om een volledig beeld te krijgen."
Soldaten, officieren en onderofficieren

Hoe dan ook pleegden militairen van alle niveaus het wangedrag: soldaten, maar ook officieren en onderofficieren. "Al wil ik meteen heel duidelijk stellen dat niet iedereen van het bewuste bataljon betrokken is", zegt minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS). "Het gaat over enkele tientallen mensen, bij wie er duidelijk een structureel probleem is."

Meer bepaald: één peloton van dat bewuste bataljon. En dus werd dat peloton opgedoekt. "Dat is een erg strenge maatregel, waarmee we een duidelijk signaal willen geven: dergelijk gedrag zal altijd worden gevolgd door stevige maatregelen", zegt Dedonder.



"Het opdoeken van een peloton is ongezien in de recente geschiedenis van het Belgisch leger", zegt Hofman. "Maar er is een rode lijn overschreden. Het gaat om mensonterend en vernederend gedrag, dat in sommige gevallen de fysieke integriteit van collega's heeft aangetast. Het wijst op een verontrustende vervaging van normen, waarvoor geen plaats is binnen onze organisatie."

Sommige militairen van het peloton werden preventief geschorst, in afwachting van een sanctiemaatregel. Anderen werden overgeplaatst naar andere eenheden.



Het onderzoek binnen Defensie is nog volop aan de gang. "Dat betekent dat er in de toekomst nog andere maatregelen kunnen volgen, afhankelijk van de evolutie van het dossier", zegt de Inspecteur-Generaal van Defensie Jan de Beurme.

Ondertussen lopen er ook dossiers bij het gerecht. Het parket van Luik voert onderzoek naar 14 militairen voor mensonterend en vernederend gedrag en voor slagen en verwondingen. Een stuk van het onderzoek zit ook bij het federaal parket, aangezien sommige feiten zich in het buitenland zouden hebben afgespeeld.

Van 2021 tot 2023: hoe kon dit zo lang blijven duren?

Minister Dedonder kreeg naar eigen zeggen in november vorig jaar weet van de feiten, via een mail van een familielid van een van de slachtoffers. Daarop bracht ze onmiddellijk de Chef Defensie en de inspecteur-generaal van Defensie op de hoogte, zo zegt ze.

De feiten vonden "verschillende maanden" plaats, maar er zijn ook al meldingen van feiten uit 2021. Hoe kon dat alles dan zo lang onder de radar blijven?

"Het is al eerder opgemerkt", benadrukt Inspecteur-Generaal van Defensie Jan de Beurme. "Ook in 2021 hadden we al signalen gekregen, maar de schaal was veel kleiner dan wat we vandaag voorstellen. Het leek toen eerder om interpersoonlijke conflicten te gaan. Conflicten die in elke organisatie voorkomen en perfect door de hiërarchie konden worden opgelost."

"Eens we lucht kregen van het grotere probleem, is daar onze volledige aandacht naartoe gegaan", zegt De Beurme. "In een paar maanden tijd hebben we zo alle onderzoeken kunnen synchroniseren."

"Het vraagt tijd om zicht te krijgen op de frequentie en de aard van de feiten", zegt ook Chef Defensie Hofman daarover. "Bovendien werd in het peloton de stilte opgelegd aan mensen. Dat maakt dat het bijzonder moeilijk is om de informatie naar boven te laten komen."

"Van bij mijn aantreden als minister van Defensie heb ik duidelijk gezegd dat binnen Defensie geen plaats is voor wangedrag", zegt de minister nog. "Sommigen willen het blijkbaar niet begrijpen. Ik herhaal nogmaals: dergelijk gedrag zal nooit worden getolereerd. Er is geen plaats in onze organisatie voor wie zich toch zo gedraagt."

Minister Dedonder doet tot slot nog een oproep naar de media en het publiek, om "het wangedrag van enkelen" niet te veralgemenen. "De overgrote meerderheid levert goed werk. De militairen verdienen mijn vertrouwen en dat van de hele bevolking."

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2024 | 10:02 uurDe Fransen zullen er wel eentje gratis hebben.

Ah das fijn van die Fransen. Rekening sturen ze vast niet  :cute-smile: .

Maar hoe erg isnhet gesteld met alle andere systemen als 25% van dr heli's maar inzetbaar is...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2024 | 09:55 uurHoezo door? Het lijkt me een belangrijk genoeg en opvallend detail. En voor niks gaat de zon op zuiderbuur.
De Fransen zullen er wel eentje gratis hebben.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2024 | 09:53 uurWe kunnen er gerust eentje van jullie lenen. Wij hebben crews.
En door...

Hoezo door? Het lijkt me een belangrijk genoeg en opvallend detail. En voor niks gaat de zon op zuiderbuur.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2024 | 22:48 uurWow, hun maritieme helicopter capaciteit heeft een materiële inzetbaarheid van 25%, in 2024...

Lees het hele artikel op de site.
Wat zit er nog meer onder de waterspiegel? Welke klap is er voor Belgie nodig voor het serieus nemen van de situatie in de wereld, of is dit wat er in zit?

We kunnen er gerust eentje van jullie lenen. Wij hebben crews.
En door...