LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

Parera

#64
Vervanging Landing Platform Docks en Oceangoing Patrol Vessels door LPX-vaartuigen
De huidige twee Landing Platform Docks (LPD's), Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Rotterdam, worden net als de Oceangoing Patrol Vessels (OPV's) in de loop van de jaren dertig vervangen door één klasse amfibische LPX-vaartuigen. De nieuwe schepen worden toegesneden op de nieuwe doctrine voor amfibische operaties waarbij de mariniers en hun materieel straks gelijktijdig op meerdere, uit elkaar liggende plaatsen aan land gaan, in plaats van op een beperkt aantal plaatsen in opeenvolgende landingsgolven. In deze nieuwe doctrine ligt de nadruk op het licht, snel en verspreid optreden met een lichte logistieke ondersteuning.

Bij de vervanging van de grote amfibische landingsschepen ligt samenwerking met het Verenigd Koninkrijk voor de hand, gezien de nauwe samenwerking van het Korps Mariniers met de Britse Royal Marines in de UK/NL Amphibious Force. Uit gesprekken met het Verenigd Koninkrijk is gebleken dat vanwege de verschillende inzetconcepten beide landen naar verwachting geen identieke schepen aanschaffen, maar dat deze samenwerking wel kan leiden tot Britse en Nederlandse schepen met een goede interoperabiliteit en waar mogelijk identieke subsystemen. Defensie kijkt nadrukkelijk naar de Nederlandse industrie voor dit project en treft voorbereidingen om de MMI hierbij intensief te betrekken. Dit wordt uitgewerkt in de verwervingsstrategie. De Kamer zal de A-brief naar verwachting dit voorjaar ontvangen. Het projectbudget ligt in de bandbreedte tussen € 1 miljard en € 2,5 miljard.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z00967&did=2024D02292

We gaan dus waarschijnlijk niet 1 ontwerp delen met de Britten maar slechts de visie / interoperabiliteit en mogelijke subsystemen delen. Met de verschuiving van de focus naar lichte middelen heb ik zo mijn twijfels of we nog wel een dok gaan terug zien in de schepen. Misschien is een steelbeach o.i.d. wel voldoende.

Harald

#63
Zou voor de UK het ook geen optie zijn om in hun FSS programma (Fleet Solid Support) in plaats van de gewenste 3 juist 4 van die schepen gaan aanschaffen om zo ook met dit schip een deel van de amfibische capaciteit te waarborgen bij een groot type schip, ala LPD.

Zoals bij onderstaand ontwerp van BMT kunnen in het dock aan de achterzijde 2 stuks Caimen 90 fast landing craft utility (LCU) meegenomen worden.
Waarbij ik de Caimen 90 als een zeer geschikte vervanger vind voor onze grotere LCU's, welke (waarschijnlijk) vervangen worden in 2032.
Of Nederland hierin mee moet gaan ? misschien wel een wat kleinere versie welke ook aan de Australische Marine is aangeboden in hun SEA 2200 programma.

Naast zo'n "groot" schip zal er dan zeker nog een 4 tal Crossover achtige schepen moeten komen.


https://www.asianmilitaryreview.com/wp-content/uploads/14MayTF4a-scaled.jpg
( het Ellida logistics ship design/ ontwerp van BMT)

BMT Unveils ELLIDA Amphibious / Tanker / Multi-Role Auxiliary Vessel
https://www.navalnews.com/event-news/dsei-2019/2019/09/dsei-2019-bmt-unveils-ellida-amphibious-tanker-multi-role-auxiliary-vessel/

Ellida offers logistical support ship for RAN SEA 2200 programme
https://www.asianmilitaryreview.com/2022/05/ellida-offers-logistical-support-ship-for-ran-sea-2200-programme/

Harald

CitaatBad news stories for the RN just keep on coming in 2024...

UK amphibious capability into terminal decline as both HMS Albion and HMS Bulwark to be permanently laid up as not enough sailors to crew even one of them.
https://twitter.com/NavyLookout/status/1743383419692720586?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1743383419692720586%7Ctwgr%5E866d6b293afd620a0f48b01745826ba2261ff652%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.snafu-solomon.com%2Fsearch%3Fupdated-max%3D2024-01-06T11%3A39%3A00-08%3A00max-results%3D20

Zwaar weer.. Hopelijk gaat dit geen invloed hebben in het vervangingsproject

Harald

Ik denk ook dat de mogelijkheid er moet zijn voor het meenemen van een LCU.
Deze zijn veel zwaarder en groter dan een LCVP.
Ook de FRICS zullen (gedeeltelijk) vervangen worden door een CB90 Raider achtig vaartuig.

Ik denk ook dat we er wel over eens zijn dat het geen 1 type schip kan zijn en het 2 klasse schepen moeten zijn in een verdeling van 2 om 4.
2 grotere type Enforcer
4 kleinere, snellere en beter bewapend type Crossover

Parera

#60
Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 20:08 uurWe hebben iets nodig wat op zichzelf de zwaarste klasse landingsschip, daarvan minimaal 2, kan lanceren. Het is een vereiste (dunkt me) waardoor misschien 2 verschillende klasses handiger zijn. Ze willen toch echt amfibische aanvallen kunnen blijven uitvoeren. Daarnaast flexibel opereren. Het vereist ook zee maar met name luchtdrones en helikopters.

En dan moeten die schepen ook worden voorzien van sensoren, wapens en bepantsering a la OPV.

+1

Afhankelijk van de hoe groot deze schepen gaan worden en natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel koppen nodig zijn voor deze schepen zou je kunnen overwegen er niet 2 maar 3 aan te schaffen. Ik denk dat 4 te veel gaat worden voor ons, maar het minimum is en blijft wel 2 stuks wat mij betreft.

Als ik de standaard Enforcer serie van Damen erbij pak en een aantal modellen vergelijk scheelt het niet zoveel in bemanning tussen het kleinste en het grootste model:
Lengte & Breedte |  Bemanning | troepen
- 12026 | 90 | 270
- 13226 | 95 | 350
- 14426 | 95 | 430
- 14428 | 128 | 480
- 15628 | 147 | 560
- 16828 | 147 | 680
- 18028 | 155 | 790

Ter vergelijking onze huidige LPD's
- RDAM  | 150 | 517
- JWIT  | 146 | 555

En de Crossover series
- 131A | 83 | 200
- 131C | 125 | 128
- 139FC | 125 | 128

Daarom ben ik voorstander van een 2 tal custom Enforcers tussen de modellen 13226/14426/15628 m in met voldoende dokruimte voor 2 LCU of 4 LCVP + 4 LCVP's in davits aan de zijkanten. Daarnaast een hangaar voor 3 tot 4 NH-90's + ruimte voor 6 tot 8 UAV's (Skeldar V-200). Het helidek moet wel geschikt zijn voor zwaardere helikopters zoals de CH-47 van de Britten en V-22 van de Amerikanen.

Als aanvulling daarop zou een custom Crossover model tussen de 131A en 139FC ideaal zijn. Door de kruising tussen de Amfibious & Fast Combatant varianten beschikt dit custom model over voldoende amfibische capaciteit, ruimte voor noodhulp middelen en/of patrouille middelen. In amfibische belading bied het dan voldoende ruimte voor 2 NH-90's + 3 tot 4 UAV's (Skeldar V-200). Daarnaast is er ruimte aan boord voor 2 LCVP's + 2 FRISC's, 14 BVS-10 + 3 Manticore's.

Naar mijn mening moeten 1 LPX + 2 Crossovers samen een complete Marine Combat Group (Brigade) kunnen vervoeren inclusief hun materieel. Hiermee kunnen we in theorie met 2 LPX'en + 4 Crossovers ons gehele korps mariniers inzetten al zal dat in de praktijk natuurlijk nooit haalbaar zijn tenzij we in oorlog zijn.

Huzaar1

We hebben iets nodig wat op zichzelf de zwaarste klasse landingsschip, daarvan minimaal 2, kan lanceren. Het is een vereiste (dunkt me) waardoor misschien 2 verschillende klasses handiger zijn. Ze willen toch echt amfibische aanvallen kunnen blijven uitvoeren. Daarnaast flexibel opereren. Het vereist ook zee maar met name luchtdrones en helikopters.

En dan moeten die schepen ook worden voorzien van sensoren, wapens en bepantsering a la OPV.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 17:46 uurZoiets met VLS, adequate zelfverdediging voor het schip en eventueel mariniers en deep strike cap.

En de landingsschepen? Hoe gaan we die gebruiken?

Ik vind het ontwerp een : meh.
Eens; voor wat het moet kunnen lijkt het me dat het meer op een iets hoger fregat of korvet moet lijken met een langere kont voor helis en landingsschepen.

Parera

#57
Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 17:46 uurZoiets met VLS, adequate zelfverdediging voor het schip en eventueel mariniers en deep strike cap.

En de landingsschepen? Hoe gaan we die gebruiken?

Ik vind het ontwerp een : meh.

Ik begrijp wat je bedoeld, dit ontwerp is een prima basis maar niet 1 op 1 over te nemen voor de KM en/of RN. Zoals ik al eerder heb aangegeven is het huidige plan van de LPX naar mijn idee niet wat we moeten willen, dit project moet opgesplitst worden in 2 aparte projecten:
- LPX, de vervanging van onze huidige 2 LPD's + Strategisch zeetransport van het JSS (2 schepen).
- Crossover, de vervanging van de huidige OPV's + uitbreiding van de slagkracht + beperkt amfibisch opereren ( 4 schepen).

Hierbij zal het LPX een lengte van 132/144 of 156 m moeten krijgen (afhankelijk van de wensen/eisen) en uitgerust worden met LCU's of LCM's in het dok. Daarnaast een pakket zelfverdediging d.m.v. ESSM, CIWS's, 30/40 mm's  & RCWS / KKW. Voldoende ruimte voor troepen & materieel van 1 MCG + ondersteuning

De Crossover met een lengte van +/- 130 m zal uitgerust worden met een grote flexibele missionbay waarin verschillende toolboxen geplaatst kunnen worden (Patrol, Noodhulp, Amfibische of andere pakketten). Daarnaast beschikt het schip over een 127 mm kanon, 16 cells VLS, NSM's, CIWS's 30/40mm's , RCWS/KKW & eventueel torpedo's. Het VLS is geschikt voor deepstrike raketten zoals de Tomahawk. Voldoende ruimte voor troepen & materieel van een volledig raiding squadron + ondersteuning.

Hieronder de 3 toolbox voorbeelden wat verder uitgewerkt:
> Patrol : 2 tot 4 FRISC's + 1 NH-90 + 2x Skeldar V-200 UAV's.
> Noodhulp : 2 LCVP's + 2 FRISC's + 2 NH-90. Hospitaal capaciteit vanuit containers op het flexdek.
> Amfibische: 4 tot 6 LCVP/LCA/FRISC's + 2 NH-90 + Ro-Ro dek voor lichte voertuigen (4x4's).

Huzaar1

Zoiets met VLS, adequate zelfverdediging voor het schip en eventueel mariniers en deep strike cap.

En de landingsschepen? Hoe gaan we die gebruiken?

Ik vind het ontwerp een : meh.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Damen Pitches Enforcer For Potential UK/NL Amphibious Requirement



With the UK and Netherlands exploring the potential for a joint amphibious ship acquisition programme, Dutch shipbuilder Damen Naval is promoting the latest evolution of its Enforcer amphibious ship family as the basis for a possible common design.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/damen-pitches-enforcer-for-potential-uk-nl-amphibious-requirement/

silvester herc

Citaat van: Harald op 04/12/2023 | 14:20 uurKlopt, dat denk ik ook. Ik zie het nut nog wel in voor NL om kleine LPD's te gebruiken. Maar idd, zo'n kleine LPD kan nooit de taken van een OPV overnemen. Zeker niet kwa snelheid max 18 knopen, waarbij de huidige OPV er 22 knopen uitperst, en wij daarvan al hebben dat het sneller mag.  ;D
Daar zit ik ook wel steeds meer aan te denken, het probleem zit hem in de grotere LCU landingsschepen, welke ook als "Fire-base" kunnen dienen, deze kunnen eigenlijk alleen in de wat grotere schepen meegenomen worden, dus een kleine LPD. En dan is ook een dok nodig om deze te herbergen. LPD => Lagere snelheid, grotere afstand van de kust, grotere LCU kan langere afstanden afleggen en meer zelfvoorzienend. 
Voor de verdere kleine raidingsvaartuigen ala CB90, kunnen prima te water gelaten worden van een XO achtig model, geen dok benodigd, eventueel slipway of davits.
Een XO heeft ook een hogere snelheid, opereert wat dichter bij de kust, meer "hit and run" met CB90.
Dan meer een verdeling 2 kleinere LPD's en 4 stuks XO achtige schepen.
Ook het ontwerp van Damen voor de Portugese Marine kreeg een plaatsje in de stand van Damen volgens https://twitter.com/xaviervav/status/1730937647554494759
Dus wie weet kan het wat de LPX betreft nog alle kanten op?

Parera

#53
Citaat van: Harald op 04/12/2023 | 10:50 uuraaahaaa, dat is het dus. Puur de site van Damen vergeleken met het getoonde beeld. Niet de PDF's.
Dus het is een 13226ED, wat is dan de lengte en tonnage dan ?
Maar met zijn 18 knopen nog niet echt snel te noemen...  :hrmph: 


De lengte en het tonnage zijn gelijk aan de ''normale'' 13226, het verschil zit hem in de RoRo, voorraad & troepen capaciteit die (deels) opgeofferd word voor het grotere dok.

Zo heeft de 13226 de volgende capaciteiten:
- 500 m2 dok (2x LCM 2506)
- 2x FAC / LCVP 1604 in davits
- 950 m2  RoRo
- 550 m2 Voorraad
- 60 m2  Munitie
- 95 koppen bemanning
- 260 - 350 troepen
- Hospitaal; Role 2, Operating room, Trauma room, Medical Treatment room, Dentist, Infirmary with 3 Low Care + 2 IC

Het LPD 13226ED heeft de volgende specificaties:
- 650 m2 dok (2x LCU 3607)
- 4x FAC / LCVP 1604 in davits
- 820 m2  RoRo
- 280 m2 Voorraad
- 60 m2  Munitie
- 94 koppen bemanning
- 200 - 270 troepen
- Hospitaal; Role 1, Medical Treatment room, Dentist, Infirmary with 3 Low Care + 2 IC

Wil je dezelfde RoRo, voorraad, Troepen en Hospitaal capaciteit als het 13226 gemengd met de 13226ED dok / landingsvaartuigen capaciteit kom je uit op de  14426ED. Dat is ook het model wat we zien op het TV scherm als ik het afzet tegen de specs op de PDF / op het scherm.

Master Mack

Het zit hem denk ook in de samenwerking met GB omdat er 2x Chinook wordt genoemd een wens van GB. Dus 2x 13226 ED voor NLD en 4x voor GB. Dan 4x Crossover XO combatant of expeditionair voor NLD en 2x of meer voor GB

Harald

#51
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/12/2023 | 12:23 uurErgens denk ik dat het getoond Damen voorstel niet voldoet aan de DMO wens/eis in de richting van kleinere en meer flexibele schepen.

Die vlieger gaat wel op als vervangers voor de beide LPD's, maar ik zie (nog) geen 9500 tonner of groter de rol van OPV overnemen.
Klopt, dat denk ik ook. Ik zie het nut nog wel in voor NL om kleine LPD's te gebruiken. Maar idd, zo'n kleine LPD kan nooit de taken van een OPV overnemen. Zeker niet kwa snelheid max 18 knopen, waarbij de huidige OPV er 22 knopen uitperst, en wij daarvan al hebben dat het sneller mag.  ;D

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/12/2023 | 12:23 uurZou het kunnen dat het concept LPX bestaat uit meerdere modellen, waaronder een afgeleide van de Enforcer serie en een afgeleiden van een model uit de XO lijn?
Daar zit ik ook wel steeds meer aan te denken, het probleem zit hem in de grotere LCU landingsschepen, welke ook als "Fire-base" kunnen dienen, deze kunnen eigenlijk alleen in de wat grotere schepen meegenomen worden, dus een kleine LPD. En dan is ook een dok nodig om deze te herbergen. LPD => Lagere snelheid, grotere afstand van de kust, grotere LCU kan langere afstanden afleggen en meer zelfvoorzienend. 
Voor de verdere kleine raidingsvaartuigen ala CB90, kunnen prima te water gelaten worden van een XO achtig model, geen dok benodigd, eventueel slipway of davits.
Een XO heeft ook een hogere snelheid, opereert wat dichter bij de kust, meer "hit and run" met CB90.
Dan meer een verdeling 2 kleinere LPD's en 4 stuks XO achtige schepen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ergens denk ik dat het getoond Damen voorstel niet voldoet aan de DMO wens/eis in de richting van kleinere en meer flexibele schepen.

Die vlieger gaat wel op als vervangers voor de beide LPD's, maar ik zie (nog) geen 9500 tonner of groter de rol van OPV overnemen.

Zou het kunnen dat het concept LPX bestaat uit meerdere modellen, waaronder een afgeleide van de Enforcer serie en een afgeleiden van een model uit de XO lijn?

Zoiets als NGAD voor de USAF,  dat wordt een bemand systeem met één of meerdere systemen die het complementeren.