Recente berichten

#21
NATO SUPPORT AND PROCUREMENT AGENCY – ALLIANCE GROUND SURVEILLANCE PROGRAM EQUIPMENT AND SUPPORT

WASHINGTON, May 16, 2024 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the NATO Support and Procurement Agency of Alliance Ground Surveillance Program Equipment and Support and related equipment for an estimated cost of $250.2 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

The NATO Support and Procurement Agency (NSPA) has requested to buy radar equipment spares and additional items and services that will be added to a previously implemented case whose value was under the congressional notification threshold. The original Foreign Military Sales case, valued at $40.26 million, included Alliance Ground Surveillance (AGS) system equipment and support, including: AN/APG-68 radar processors; Global Hawk engine controllers; classified and unclassified spare components and parts; consumables and accessories; repair and return support; facilities support including storage; classified and unclassified publications and technical documentation; classified and unclassified software delivery and support; transportation support; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; studies and surveys; and other related elements of logistics and program support. This notification is for the combined non-MDE AGS system equipment and services, including: AN/APG-68 radar processors; Global Hawk engine controllers; communications equipment spares; classified and unclassified spare components and parts; consumables, accessories, and repair and return support; facilities support including storage; classified and unclassified publications and technical documentation; classified and unclassified software delivery and support; transportation support; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; studies and surveys; and other related elements of logistics and program support. The estimated total cost is $250.2 million.

.../...

https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/nato-support-and-procurement-agency-alliance-ground-surveillance

UKRAINE – BLANKET ORDER SUSTAINMENT OF U.S. ARMY SUPPLIED SYSTEMS

WASHINGTON, May 16, 2024 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Ukraine of Blanket Order Sustainment of U.S. Army Supplied Systems and related equipment for an estimated cost of $100 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress.

The Government of Ukraine has requested to buy equipment and services for sustainment support of U.S. Army supplied vehicles and weapon systems, utilizing Blanket Orders, Cooperative Logistics Supply Support Arrangement (CLSSA), and/or Simplified Non-Standard Acquisition Program (SNAP), as well as other related elements of logistics and program support. The estimated total cost is $100 million.

.../...

https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/ukraine-blanket-order-sustainment-us-army-supplied-systems
#22
KM / Re: De marine van morgen
Last post by StrataNL - 16/05/2024 | 22:25 uur
Citaat van: Kornet43 op 16/05/2024 | 18:29 uurIk ben benieuwd op welk voertuig deze raketjes worden geplaatst, waarschijnlijk Manticore
Reken daar maar niet op. Het Korps Mariniers wil die hele Manticore niet, te groot en te zwaar voor hun optreden.
De hardtop en pickup varianten die voor het Korps bedoeld waren zijn nu doorgeschoven naar de landmacht, waar ze behoefte hadden an meer voertuigen. De mariniers krijgen alleen de softtop variant met extra doorwadings-hoogte.

De rest wordt vervangen door het Future Littoral All-Terrain Mobility (FLATM) project.
#23
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Huzaar1 - 16/05/2024 | 21:46 uur
Ok
#24
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Lex - 16/05/2024 | 20:52 uur
Houthi's willen alle schepen aanvallen die naar Israël varen

ANP, 16-05-2024, 16:13

SANAA
De Jemenitische Houthi-rebellen zeggen vanaf nu alle schepen aan te vallen die naar Israëlische havens varen. Eerder waren alleen schepen met een link met Israël, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk een doelwit. De leider Abdulmalik al-Houthi zei in een televisietoespraak dat de Houthi's zich ook niet meer zullen beperken tot aanvallen in de Rode Zee, maar dat schepen in alle bereikbare gebieden zullen worden beschoten.
De rebellenbeweging begon met beschieten van schepen uit solidariteit met Hamas en de Gazastrook, waar Israël een oorlog uitvecht tegen de Palestijnse militante beweging. Aanvankelijk ging het alleen om Israëlische schepen, maar na luchtaanvallen van de Amerikanen en de Britten werden ook hun schepen een doelwit.

Jemen ligt strategisch aan de Rode Zee, een belangrijke zeeweg richting het Suezkanaal. Daar varen veel handelsschepen en daarom zijn de Jemenitische beschietingen voor de internationale gemeenschap een probleem. Het Nederlandse marineschip Zr.Ms. Karel Doorman is twee dagen geleden aangekomen op de Rode Zee om daar deel te nemen aan een EU-missie die de handelsroute moet beschermen.
#25
Citaat van: Lynxian op 16/05/2024 | 19:04 uurZoals bij ieder regeerakkoord is het wachten naar de implementatie, uitvoerbaarheid en inzet (of soms gebrek eraan) van de ambtenaren, maar over het akkoord zelf ben ik enorm positief. Ik heb gisternacht direct het akkoord doorgelezen en was alleen maar blij met wat ik las. Als er een derde wordt geïmplementeerd dan denk ik dat we al enorm veel verder zijn. De term "boerenverstand" (en dan als oud-Hollands gezegde, niet gericht op de BBB ofzo) lijkt gewoon de boventoon te voeren. Goede voorbeelden hiervan zitten in 't stikstofhoofdstuk waarbij eigenlijk wordt aangegeven dat we de stikstofmetingen niet voor heel Nederland gaan doen maar per Natura-2000 gebied, dat we soortgelijke meetwaarden gaan hanteren als Duitsland en dat de versnippering van die gebieden wordt aangepakt.

(Even voor de mensen die moord en brand willen schreeuwen voor de natuur; toen de Natura-2000 gebieden werden opgesteld ging natuurlijk iedere EU lidstaat zijn nationale parken noteren als Natura-2000 gebied. Echter was er een ondergrens aan benodigde gebieden en Nederland voldeed hier niet aan omdat in het jaar 2000 er veel minder natuur was. Dus wat deden de Nederlandse politici? Ze gingen spelen met de definitie van "natuurgebied". Opeens werden de bermen naast spoorwegen gezien als Natura-2000 gebied, want ja, insecten maken er gebruik van, en zo eindig je met vele miniscule Natura-2000 gebiedjes door het hele land. Als je vervolgens stikstof gaat meten en vanuit Europese regelgeving de Natura-2000 gebieden berschermd moeten worden van stikstof, dan heb je opeens een probleem en kan je in het hele land niet meer een huis bouwen. Dus nu er in dit regeerakkoord staat dat ze de "versnippering van Natura-2000 gebieden willen gaan aanpakken" dan is de intentie dus om deze onzin er tussenuit te halen en gewoon onze grote nationale parken op te geven als Natura-2000 gebieden en hier dus streng te zijn op stikstof, maar minder streng op stikstof bij de spoorwegberm van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en minder streng bij een snelwegverbreding puur omdat de groenstrook tussen de rijrichtingen in is aangewezen als Natura-2000 gebied. (Disclaimer: deze twee voorbeelden zijn gebaseerd op sarcasme en niet de werkelijkheid.))

Je gebruikt nu natura2000 gebieden en de niet altijd kloppende wijze waarop dat is georganiseerd om te doen alsof het allemaal niet nodig is.

Het gaat echt mega kut met de natuur en we eten een creditcard aan plastic per pesoon per week. Het is wel best.
#26
Citaat van: Lynxian op 16/05/2024 | 19:15 uurVan wat ik heb gelezen (en een beetje mijn eigen kennis van nationale en EU wetgeving) zijn heel veel stappen al mogelijk binnen de nationale bevoegdheden. Een aantal grotere en ambitieuzere dingen willen ze inderdaad via de EU regelen en dat zal zeker lastig worden. Maar bijvoorbeeld op het vlak van migratie is er al vreselijk veel mogelijk op het gebied van ontmoedigen, omkeren van bewijslast, het strafbaar maken van illegaliteit en vastzetten van kansloze asielzoekers. (Dit laatste is nota bene momenteel een wetsvoorstel van het Europees Parlement waarvan ze, als ik het me goed herinner, hopen dat het ingaat in 2027.)

De ironie is dat in het akkoord ook staat dat ze zich aan het Dublin akkoord willen gaan houden en dus asielzoekers die de letterlijke grens oversteken willen terugsturen naar Duitsland of België. Dit is huidige EU wetgeving die Merkel toen enkelzijdig heeft opgebeblazen zonder dat de EU Duitsland daarvoor heeft gestraft, dus Nederland staat volledig in haar recht zich hieraan te houden. Ik vermoed dat hierop heel veel Europese weerstand zal komen als dit in de praktijk zal worden toegepast omdat we nu "een nieuwe realiteit hebben" (of welke onzin ze ook willen bedenken in Brussel) terwijl dit gewoon bestaande regelgeving is die deze coalitie wilt gaan handhaven.

Tot slot: Duitsland houdt zich niet aan de Dublin akkoorden, Frankrijk en Italië hebben zich nog nooit gehouden aan de begrotingsregels, Hongarije doet waar 't zin in heeft en Polen heeft een paar jaar terug geprobeerd haar rechtssysteem op te blazen en in alle gevallen kan de EU niets vanwege het veto recht. Wij kunnen dat ook hoor, als we willen.

Als dat zo was hadden alle vorige kabinetten er niet zo mee geworsteld. Daar hebben meerdere hele knappe koppen bij elkaar jarenlang over lopen broeden. Het lukt gewoon niet zonder dat we of uit Europa stappen of Europa zo ver krijgen  bepaalde zaken eenzijdig te wijzigen. Of dit nu gaat over migratie, Co2, of groene doelen/energie transitie.
#27
Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2024 | 19:02 uurHet kost wel heel veel geld allemaal. Iedereen is afgekocht en de basis voor de helft van de plannen kan alleen bestaan als Europa akkoord gaat.


Van wat ik heb gelezen (en een beetje mijn eigen kennis van nationale en EU wetgeving) zijn heel veel stappen al mogelijk binnen de nationale bevoegdheden. Een aantal grotere en ambitieuzere dingen willen ze inderdaad via de EU regelen en dat zal zeker lastig worden. Maar bijvoorbeeld op het vlak van migratie is er al vreselijk veel mogelijk op het gebied van ontmoedigen, omkeren van bewijslast, het strafbaar maken van illegaliteit en vastzetten van kansloze asielzoekers. (Dit laatste is nota bene momenteel een wetsvoorstel van het Europees Parlement waarvan ze, als ik het me goed herinner, hopen dat het ingaat in 2027.)

De ironie is dat in het akkoord ook staat dat ze zich aan het Dublin akkoord willen gaan houden en dus asielzoekers die de letterlijke grens oversteken willen terugsturen naar Duitsland of België. Dit is huidige EU wetgeving die Merkel toen enkelzijdig heeft opgebeblazen zonder dat de EU Duitsland daarvoor heeft gestraft, dus Nederland staat volledig in haar recht zich hieraan te houden. Ik vermoed dat hierop heel veel Europese weerstand zal komen als dit in de praktijk zal worden toegepast omdat we nu "een nieuwe realiteit hebben" (of welke onzin ze ook willen bedenken in Brussel) terwijl dit gewoon bestaande regelgeving is die deze coalitie wilt gaan handhaven.

Tot slot: Duitsland houdt zich niet aan de Dublin akkoorden, Frankrijk en Italië hebben zich nog nooit gehouden aan de begrotingsregels, Hongarije doet waar 't zin in heeft en Polen heeft een paar jaar terug geprobeerd haar rechtssysteem op te blazen en in alle gevallen kan de EU niets vanwege het veto recht. Wij kunnen dat ook hoor, als we willen.
#28
Citaat van: Lynxian op 16/05/2024 | 19:04 uurZoals bij ieder regeerakkoord is het wachten naar de implementatie, uitvoerbaarheid en inzet (of soms gebrek eraan) van de ambtenaren, maar over het akkoord zelf ben ik enorm positief. Ik heb gisternacht direct het akkoord doorgelezen en was alleen maar blij met wat ik las. Als er een derde wordt geïmplementeerd dan denk ik dat we al enorm veel verder zijn. De term "boerenverstand" (en dan als oud-Hollands gezegde, niet gericht op de BBB ofzo) lijkt gewoon de boventoon te voeren. Goede voorbeelden hiervan zitten in 't stikstofhoofdstuk waarbij eigenlijk wordt aangegeven dat we de stikstofmetingen niet voor heel Nederland gaan doen maar per Natura-2000 gebied, dat we soortgelijke meetwaarden gaan hanteren als Duitsland en dat de versnippering van die gebieden wordt aangepakt.

Ik heb dezelfde indruk.
#29
Citaat van: Benji87 op 16/05/2024 | 18:01 uurEmoties moet je niet wegdrinken huzaar  ;)

Maar ter zake;

Zijn wij een beetje tevreden met het regeerakkoord?

Ik vind het voor 95% wel een goed regeerakkoord wat er ligt. Ze hadden alleen die passage van warmtepompen wel mogen schrappen, die gaat mij een hoop geld kosten
Zoals bij ieder regeerakkoord is het wachten naar de implementatie, uitvoerbaarheid en inzet (of soms gebrek eraan) van de ambtenaren, maar over het akkoord zelf ben ik enorm positief. Ik heb gisternacht direct het akkoord doorgelezen en was alleen maar blij met wat ik las. Als er een derde wordt geïmplementeerd dan denk ik dat we al enorm veel verder zijn. De term "boerenverstand" (en dan als oud-Hollands gezegde, niet gericht op de BBB ofzo) lijkt gewoon de boventoon te voeren. Goede voorbeelden hiervan zitten in 't stikstofhoofdstuk waarbij eigenlijk wordt aangegeven dat we de stikstofmetingen niet voor heel Nederland gaan doen maar per Natura-2000 gebied, dat we soortgelijke meetwaarden gaan hanteren als Duitsland en dat de versnippering van die gebieden wordt aangepakt.

(Even voor de mensen die moord en brand willen schreeuwen voor de natuur; toen de Natura-2000 gebieden werden opgesteld ging natuurlijk iedere EU lidstaat zijn nationale parken noteren als Natura-2000 gebied. Echter was er een ondergrens aan benodigde gebieden en Nederland voldeed hier niet aan omdat in het jaar 2000 er veel minder natuur was. Dus wat deden de Nederlandse politici? Ze gingen spelen met de definitie van "natuurgebied". Opeens werden de bermen naast spoorwegen gezien als Natura-2000 gebied, want ja, insecten maken er gebruik van, en zo eindig je met vele miniscule Natura-2000 gebiedjes door het hele land. Als je vervolgens stikstof gaat meten en vanuit Europese regelgeving de Natura-2000 gebieden berschermd moeten worden van stikstof, dan heb je opeens een probleem en kan je in het hele land niet meer een huis bouwen. Dus nu er in dit regeerakkoord staat dat ze de "versnippering van Natura-2000 gebieden willen gaan aanpakken" dan is de intentie dus om deze onzin er tussenuit te halen en gewoon onze grote nationale parken op te geven als Natura-2000 gebieden en hier dus streng te zijn op stikstof, maar minder streng op stikstof bij de spoorwegberm van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en minder streng bij een snelwegverbreding puur omdat de groenstrook tussen de rijrichtingen in is aangewezen als Natura-2000 gebied. (Disclaimer: deze twee voorbeelden zijn gebaseerd op sarcasme en niet de werkelijkheid.))
#30
Citaat van: Benji87 op 16/05/2024 | 18:01 uurEmoties moet je niet wegdrinken huzaar  ;)

Maar ter zake;

Zijn wij een beetje tevreden met het regeerakkoord?

Ik vind het voor 95% wel een goed regeerakkoord wat er ligt. Ze hadden alleen die passage van warmtepompen wel mogen schrappen, die gaat mij een hoop geld kosten

Het kost wel heel veel geld allemaal. Iedereen is afgekocht en de basis voor de helft van de plannen kan alleen bestaan als Europa akkoord gaat.