Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur


Harald

ECA Group has demonstrated naval drone systems during OCEAN 2020 EU-funded project

At OCEAN 2020 (Open Cooperation for European mAritime awareNess), the Company ECA Group has demonstrated during sea trials the combined use of drones for situational awareness and threat response at sea. The Company has demonstrated its capability to use ECA Group naval drones system (AUV, ROV, and USV) from a control centre on board a warship.

OCEAN 2020 (Open Cooperation for European mAritime awareNess) is an EU-funded project implemented by the European Defence Agency (EDA) aiming at enhancing maritime surveillance and situational awareness, through the successful integration of manned and unmanned systems. Coordinated by Leonardo, the project is bringing together the technical excellence and wide operational experience from 42 partners from 15 countries, all involved in the Maritime Defence domain, to identify operational needs and scenarios to collaborate at the European level.

As part of this project, a demonstration was conducted in the Mediterranean Sea in late November 2019 hosted by the Italian Navy in Taranto. The purpose was to demonstrate how heterogeneous unmanned assets could provide in real-time a maritime picture of the theatre of operations to a command centre located in a stand-off distance on land.

During the demonstration, ECA GROUP has deployed its INSPECTOR 90 unmanned surface vehicle (USV), fitted to launch and recover the Remotely Operated Vehicle (ROV) SEASCAN. Moreover, the USV acted as a communication relay between the autonomous underwater vehicle (AUV) A9 and the control and command center.

The joint and cooperative use of manned and unmanned vehicles were integrated into a naval unit command and control system, allowing real time data exchange via satellite to the European Maritime Operations Centre (MOC) located in the European Defence Agency in Brussels.

The demonstration confirmed the successful exchange of the information collected from the different vehicles deployed in the area of operations, to create a comprehensive maritime picture.

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2020/march/8134-eca-group-has-demonstrated-naval-drone-systems-during-ocean-2020-eu-funded-project.html

ridivek

Naar mijn mening is dit in alle opzichten een goed idee.
Offshore supply vessels zijn in overvloed beschikbaar door de vermindering in offshore olie en gas activiteiten. Dus de kosten voor het schip zijn relatief laag.
Hiernaast is er de komende jaren veel werk voor offshore mijn opruiming. Dit wordt veroorzaakt door de bouw van offshore windparken. Dit jaar was er te weinig capaciteit doordat het Borssele veld schoongemaakt moest worden. Tot 2023 moeten nog twee velden schoongemaakt worden. Hierna wordt mogelijk de vraag lager wanneer de bouw van offshore windparken vertraagd.
En dit geeft een mogelijkheid om de nieuwe apparatuur en manier van werken te beproeven.
Ik zie geen negatieve punten. Jullie wel?

Ace1

De marine schakelt een bedrijf in voor het ruimen van mijnen op zee, voor het eerst in de geschiedenis

Voor het eerst in de marinegeschiedenis wordt een civiel schip ingezet als mijnenbestrijder. De Koninklijke Marine huurt de komende vijf jaar bevoorradingsschip Geosea dat volgezet wordt met robot-drones en andere apparatuur om mijnen te bestrijden.

De marine wil zo kunnen proefdraaien met de in aantocht zijnde, veel grotere, apparatuur die niet past op de huidige mijnenjagers. De opvolger van de Alkmaar-klasse mijnenbestrijders is besteld, maar het duurt nog jaren voor de eerste schepen in Den Helder liggen.

,,Het lijkt mij een fantastische oplossing", reageert kapitein-ter-zee b.d. Bob Roetering. De oud-commandant van de Mijnendienst, publiceerde afgelopen jaar een boek over de Alkmaar-klasse die nu uitgefaseerd wordt. ,,Door een civiel schip in te huren, kunnen de andere marineschepen gewoon hun werk blijven doen. En daar heeft de vloot, gelet op het kleine bestand schepen van de KM, hun handen vol aan", weet de Nieuwedieper.

Paar weken
,,We verwachten het schip pas over een paar weken", vertelt kapitein-ter-zee Eric Toebast, groepscommandant Mijnendienst. ,,Zodra het er is, gaat de nieuwe eenheid Mijnenbestrijding Module Groep aan boord om samen te werken met de civiele bemanning. De komende maanden krijgen zij onderdelen van de Mine Counter Measures-toolbox waar ook de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen straks mee opereren."

De tijdelijke uitbreiding van de mijnenbestrijdingsvloot fungeert zo ook als proefschip voor een nieuwe manier van opereren, legt de commandant uit. De Belgische en Nederlandse marines vervangen immers samen hun mijnenjagers. Er komen mijnenbestrijdingsvaartuigen aan die op een andere manier werken. Veel meer dan vandaag de dag zullen er op zee drones en robots worden ingezet.

Toebast: ,,Met die nieuwe systemen hoeven we risicogebieden helemaal niet meer in. Vanaf de nieuwe vaartuigen kunnen we de onbemande systemen uit de toolbox inzetten, aansturen en terughalen." Het gaat om middelen die zowel onder water, aan de oppervlakte als vliegend worden ingezet. Doordat de Geosea niet een mijnenveld in hoeft, is er ook geen speciale protectie van de romp vereist.

Naval
De nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen voor de Belgische en Nederlandse marine worden gebouwd door een consortium onder leiding van het bedrijf Naval Group. Dit Franse staatsbedrijf is ook een van de drie gegadigden voor de order van Nederlandse onderzeeboten.

Naval kwam, na een door de Belgen geleide Europese aanbesteding, als beste uit de bus voor de bouw van mijnenjagers. Nederland en België werden al zeventig jaar samen op het vlak van de marine. Vice-admiraal Rob Kramer is behalve commandant zeestrijdkrachten ook Admiraal Benelux.

De marine verwacht het eerste Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuig in 2025 in thuishaven Den Helder. Om die periode te overbruggen, wordt de Geosea van de firma N-Sea gehuurd.

Toebast: ,,De militairen van de Mijnenbestrijding Module Groep kunnen hier ervaring opdoen met de nieuwe systemen en de andere manier van opereren. Een perfecte periode om doctrines alvast te testen en te schrijven voor de komst van de nieuwe vaartuigen", meldt Toebast uit. ,,Daarnaast worden logistieke en technische werkprocessen ingericht en onderwijsproducten ontwikkeld."

Kolonel b.d. Roetering noemt het een voordeel dat er een spijkerhard contract ligt tussen burger-contractor en de Koninklijke Marine: ,,Het is een genoegen te zien hoe de mijnendienst volle kracht doorstoomt met de plannen. De marine zal eraan moeten wennen dat zij ook gewoon burgerschepen kan gebruiken in plaats van eigen schepen te ontwerpen, te bouwen en in stand houden. Als je kijkt naar de inzet en de weinige vaaruren van grote schepen als de Rotterdam en Karel Doorman dan zie je pure kapitaalverspilling."

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200214_482977/de-marine-schakelt-een-bedrijf-in-voor-het-ruimen-van-mijnen-op-zee-voor-het-eerst-in-de-geschiedenis


Umbert

Citaat van: Parera op 13/02/2020 | 21:22 uur
En dan komen ze er bij de KM achter dat de gekozen toolbox van ECA helemaal niet voldoet aan de verwachtingen  :angel:

Misschien icm met afzeggen van kazernedeal komt het toch nog goed indien het niet voldoet, kost ons wel veel pegels al die afspraken in achterafkamertjes door de politiek etc. Misschien moet daar paal en perk aan stellen.

StrataNL

Citaat van: Parera op 13/02/2020 | 21:22 uur
En dan komen ze er bij de KM achter dat de gekozen toolbox van ECA helemaal niet voldoet aan de verwachtingen  :angel:
Beter ten halve gekeerd dan....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera



Lex

Citaat van: Thomasen op 24/01/2020 | 18:39 uur
Vervelende is de beeldvorming.
Mee ens. Maar deze is ook ontstaan door de herstructureringen/hervormingen/bezuinigingen die van hogerhand zijn opgelegd.

Lex

Marine loopt achter met opruimen bommen op zee

De Koninklijke Marine heeft een achterstand bij het opruimen van explosieven op zee. Vissers maken zich zorgen.

Volgens secretaris Geert Meun van de belangenorganisatie van kottervissers VisNed liggen er ,,twaalf tot veertien" gelocaliseerde onontplofte bommen en mijnen op de bodem van de Noordzee. Die zijn de afgelopen maanden door vissers in hun netten boven water gehaald, maar nog steeds niet onschadelijk gemaakt.

Als vissers een explosief opvissen, zetten ze dat weer overboord en markeren het met een zogeheten sonarboei. Ook geven ze de locatie door aan de Kustwacht. Die schakelt de marine in, waarna een mijnenbestrijdingsvaartuig het oorlogstuig opzoekt en tot ontploffing brengt. In de tussentijd staat de locatie op de elektronische zeekaart vermeld, zodat vissers uit de buurt kunnen blijven.

De marine is trager met opruimen dan vroeger, merkte medewerker Dirk Pijl van DE Maritime in Stellendam, leverancier van navigatie- en communicatieapparatuur voor vissersschepen. Hij trok een de bel, waarop VisNed opheldering vroeg bij de Kustwacht en de marine.

De marine heeft simpelweg minder capaciteit, schrijft VisNed vrijdag in zijn wekelijkse nieuwsbrief. Van de vijftien mijnenjagers van enkele jaren geleden zijn er nog zes over, waarvan er drie operationeel zijn. Van die drie is er maar één beschikbaar voor het ruimen van explosieven op de Noordzee, en dat schip lag een tijd voor onderhoud op de werf.

Daar komt bij dat de marine voorrang geeft aan ruimingen op locaties waar windparken gepland zijn, boven 'losse' meldingen van vissers. Zelfs in Brits water ruimt de Nederlandse marine bommen en granaten op, want de Britse marine doet zelf ,,bitter weinig", aldus VisNed.

VisNed vindt het belangrijk dat explosieven snel worden opgeruimd. ,,Als vissers zien dat bommen lang blijven liggen, zijn ze geneigd er geen melding meer van te maken. Dat is gevaarlijk. De Tweede Wereldoorlog maakt op zee nog steeds slachtoffers", zegt secretaris Meun desgevraagd. Hij verwijst naar de ramp met de OD 1 uit Ouddorp. Drie opvarenden van deze kotter vonden in 2005 de dood toen een opgeviste Amerikaanse 500-ponder aan boord ontplofte.

Volgens VisNed halen vissers de laatste tijd juist meer bommen boven water dan de afgelopen jaren. Dat heeft alles te maken met de stapsgewijze afbouw van de pulsvisserij (elektrisch vissen), waar Europa in 2019 toe besloot. Sinds 2010 waren zo'n tachtig Nederlandse kotters op die nieuwe techniek overgeschakeld. Een groot deel daarvan vist inmiddels weer met de traditionele boomkor met wekkers. Dit vistuig schraapt intensiever over de zeebodem dan pulstuig, waardoor de kans om een oud explosief op te vissen groter is.

Volgens Meun is de marine inmiddels bezig met een inhaaloperatie. De gunstige weersomstandigheden helpen daarbij een handje. ,,Deze week heeft de Zr. Ms. Makkum zeker vier explosieven opgeruimd. Als het weer goed blijft, kan de achterstand volgende maand zijn ingehaald."

Een woordvoerder van de Koninklijke Marine bevestigt dat er een ,,constructief" gesprek is geweest met VisNed en de Kustwacht. ,,Wij hebben toegelicht hoe onze planning tot stand komt. Het is zeker niet zo dat wij minder prioriteit geven aan het ruimen van explosieven. Maar in deze tijd van het jaar is het weer vaak niet geschikt." Ook kampte de beschikbare mijnenjager met technische problemen.

Hij bevestigt dat de marine in Brits water bommen opruimt ,,als dat in onze planning past." Ook komt het voor dat een actie op een windparklocatie voorrang krijgt boven een ,,losse melding", maar dat is volgens hem geen vast beleid. Met het gevaar voor de visserij valt het wel mee. ,,Vissers weten waar de explosieven liggen."

De marine voert dit jaar de ruimingsoperatie op. ,,We hebben meer dagen ingepland dan we van plan waren", zegt de woordvoerder. In 2018 maakte de marine 30 op zee gevonden explosieven onschadelijk, over 2019 had de woordvoerder geen cijfer beschikbaar.

Ref. dagblad, 24-01-2020, 16:10

ridivek

#1842
Citaat van: Huzaar1 op 07/01/2020 | 19:05 uur
En het is inmiddels genant aan het worden. Maar dat Nederland 50% van de order opeet vertaald zich tot nu toe nul keer terug in welke Franse of Belgische overheidsberichtgeving ook. Ja..een zin. Nederland koopt/neemt er ook enkele af. Of iets van die strekking.

Niet dat het niet past bij onze stemming omtrent dit onderwerp. Maar voor een partnership is het echt een veel te eenzijdig spelletje geworden. Ze doen niet eens alsof. Haha, bizar.
Nederland kan kinderachtig doen en de bal via vMFF net zo hard terug kaatsen.
Ofwel de Belgen moeten niet gaan wenen wanneer ze 0,0% werkaandeel en aandacht in vMFF krijgen. Dat was de BeNeSAM deal.
Helaas duurt de verwerving van vMFF logischerwijs wat langer.
Idd is de berichtgeving van Damen omtrend de Duitse fregatten netter, maar daar hebben ze zelf een belang bij.

Ik zie voor de KM wel een gemiste standaardiserings kans. Het mijnenruim moederschip had gelijkernissen met de Holland klasse of Hydrografische schepen kunnen hebben.

Huzaar1

Nou nou..mine warfare drones. Tjonge.
Eerder autonome mijn opruim drones.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Ace1

Citaat van: Poleme op 07/01/2020 | 19:33 uur
Jij riep vorig jaar dat wij met Belgie hieromtrent maar eens een goed gesprek moesten houden.  Nou is het plezant volk om mee "op cafe te gaan", zoals dat daar noemen.
Ik heb ooit eens een vergadering met Vlamingen gehad.  Op een zeker moment vroeg ik om feed-back, maar niets he.  De bespreking is afgelopen, staan die patatten-vreters in de wandelgang: "JA MAAR" ... en dan kwam er een hele berg commentaar uit.  Op dat moment veranderde ik accuut in een 'rood aangelopen duivel'.  Hier achteraf in een wandelgang wel je broodmolen durven open te trekken, maar niet in de vergadering.  "Flikker een end op, met je achterbakse gedrag."
Dus jou goed gesprek zal zeker en vast niet vruchtbaar worden.

Beter is het om de Nederlandse en Belgisch bijdrages aan de BENESAM maar eens naast elkaar te gaan leggen.  En op basis daarvan een herijking van deze samenwerking uit te voeren.

Klopt wel Poleme zegt men is heel beleefd naar Den Ollander toe maar als deze weg is kan deze een  dikke middelvinger krijgen.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 07/01/2020 | 19:05 uur
En het is inmiddels genant aan het worden. Maar dat Nederland 50% van de order opeet vertaald zich tot nu toe nul keer terug in welke Franse of Belgische overheidsberichtgeving ook. Ja..een zin. Nederland koopt/neemt er ook enkele af. Of iets van die strekking.

Niet dat het niet past bij onze stemming omtrent dit onderwerp. Maar voor een partnership is het echt een veel te eenzijdig spelletje geworden. Ze doen niet eens alsof. Haha, bizar.
Jij riep vorig jaar dat wij met Belgie hieromtrent maar eens een goed gesprek moesten houden.  Nou is het plezant volk om mee "op cafe te gaan", zoals dat daar noemen.
Ik heb ooit eens een vergadering met Vlamingen gehad.  Op een zeker moment vroeg ik om feed-back, maar niets he.  De bespreking is afgelopen, staan die patatten-vreters in de wandelgang: "JA MAAR" ... en dan kwam er een hele berg commentaar uit.  Op dat moment veranderde ik accuut in een 'rood aangelopen duivel'.  Hier achteraf in een wandelgang wel je broodmolen durven open te trekken, maar niet in de vergadering.  "Flikker een end op, met je achterbakse gedrag."
Dus jou goed gesprek zal zeker en vast niet vruchtbaar worden.

Beter is het om de Nederlandse en Belgisch bijdrages aan de BENESAM maar eens naast elkaar te gaan leggen.  En op basis daarvan een herijking van deze samenwerking uit te voeren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.