Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Huzaar1

Krijg een steeds groter vraagteken bij de behoefte van deze capaciteit en een apart dedicated schip ervoor. Had de OPVS dan voorzien van zo'n toolkit. Zonde van geld en staal dit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Waarom de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen kort en breed zijn - deel 2 over de nieuwe schepen voor België en Nederland

Sinds een jaar hebben we in Nederland en België een beeld van hoe de mijnenbestrijdingsvaartuigen er ongeveer uit gaan zien. In het begin was het een en ander vaag, maar met de rap naderende opleverdatum wordt steeds meer duidelijk over de binnen- en buitenkant van de nieuwe schepen. Deel 2 over de mijnenbestrijdingsvaartuigen. 


.../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Bouw-en-onderhoud-mijnenbestrijdingsvaartuigen-Belgie-en-Nederland-interview-060420.html

Mourning

Citaat van: Harald op 16/03/2020 | 10:20 uur
Waarom niet aangesloten bij de FR/UK initiatief ?  Daar zit ook OCCAR geld in ? dus een "EU" onderzoek.

Ga het de Belgen vragen, ik heb geen idee. Deze optie bood waarschijnlijk 25 minder banen in Belgie ofzo...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

W.s is onze uitrusting ontwikkelt als tussenstap die nodig was om het gat in het uiteindelijke voorziene platform te kunnen overbruggen.

Anders ga je idd het wiel opnieuw uitvinden, Fransen zijn stom maar niet gek.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

#1857
Waarom niet aangesloten bij de FR/UK initiatief ?  Daar zit ook OCCAR geld in ? dus een "EU" onderzoek.

https://www.occar.int/programmes/mmcm

Thales heeft de leiding, geen onbekende voor ons in Maritiem gebied.

Thales has adapted its own M-Cube MCM command system to serve as the mission management system (MMS) solution.


M-Cube is een afgeleide van TACTICOS CMS, ons ook wel bekend

https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/defence/m-cube-mine-counter-measure-management-systemCube

allerlei vragen waar we waarschijnlijk geen antwoord op zullen krijgen ...  :hrmph:


Flyguy

CitaatThese first two of these USVs will enter service with the Royal Navy and France's Marine Nationale in 2020. The culmination of 4,000 hours of trials over a period of 4 years, the boats are equipped with a powerful autonomy engine and our Towed Synthetic Aperture Sonar, which work in unison to detect, classify and locate mines.

:')


Iets met een wiel en opnieuw.

Huzaar1

Merkwaardig, dus we hebben niet het beste spul.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Thales MCM USVs will enter service with Royal Navy and French Navy in 2020   
( de Fransen kiezen voor Thales in MCM USV.... geen aansluiting bij de Belgen en NL...  :hrmph: )

Together, Thales and L3Harris have developed a new class of USV. The first of their kind, Artemis and Apollo represent an important step towards the next generation of MCM technology. The Unmanned Surface Vessels will enter service with the Royal Navy and French Navy in 2020.

Inexpensive and easy to deploy, mines - which can be improvised by hostile forces - are a growing menace. Until now, clearing them has been a personnel intensive and slow and dangerous process, even with four ships on permanent deployment. But Thales is working with L3Harris under the terms of a recently signed Memorandum of Understanding to create Unmanned Surface Vehicles (USV) to counter the threat safely and quickly.

Thales and L3Harris (formerly known as ASV Ltd) have a long-standing partnership which began in 2012 with the design, build and commissioning of the Halcyon USV. The versatile 11m USV served as a platform to test and develop new concepts of autonomous operation.

L3Harris is a good fit for Thales because of its impressive track record in building a variety of unmanned surface vehicle systems for military, security and offshore energy applications. The history of our partnership and this new agreement give us a great foundation for developing future market-leading capabilities while supporting Thales' model of forming close partnerships across industry, SMEs and academia.

Together, Thales and L3Harris have developed a new class of USV. The first of their kind, Artemis and Apollo represent an important step towards the next generation of MCM technology.

These first two of these USVs will enter service with the Royal Navy and France's Marine Nationale in 2020. The culmination of 4,000 hours of trials over a period of 4 years, the boats are equipped with a powerful autonomy engine and our Towed Synthetic Aperture Sonar, which work in unison to detect, classify and locate mines.

Live data and images are streamed to a control centre, which can be many kilometres distant, either on a ship or quayside. When a mine is located, the USV can be equipped to deploy a remotely operated vehicle, which is used to neutralise the threat through assured and accredited communications channels.

Unlike traditional systems on dedicated mine hunting and sweeping ships, Thales's entire solution is designed to be packed up into a container and rapidly deployed anywhere in the world. It can also be used in multiples and in concert with allied forces, making the clearing of a path through a minefield quicker and safer than ever before.

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2020/march/8163-thales-mcm-usvs-will-enter-service-with-royal-navy-and-french-navy-in-2020.html



Harald

ECA Group has demonstrated naval drone systems during OCEAN 2020 EU-funded project

At OCEAN 2020 (Open Cooperation for European mAritime awareNess), the Company ECA Group has demonstrated during sea trials the combined use of drones for situational awareness and threat response at sea. The Company has demonstrated its capability to use ECA Group naval drones system (AUV, ROV, and USV) from a control centre on board a warship.

OCEAN 2020 (Open Cooperation for European mAritime awareNess) is an EU-funded project implemented by the European Defence Agency (EDA) aiming at enhancing maritime surveillance and situational awareness, through the successful integration of manned and unmanned systems. Coordinated by Leonardo, the project is bringing together the technical excellence and wide operational experience from 42 partners from 15 countries, all involved in the Maritime Defence domain, to identify operational needs and scenarios to collaborate at the European level.

As part of this project, a demonstration was conducted in the Mediterranean Sea in late November 2019 hosted by the Italian Navy in Taranto. The purpose was to demonstrate how heterogeneous unmanned assets could provide in real-time a maritime picture of the theatre of operations to a command centre located in a stand-off distance on land.

During the demonstration, ECA GROUP has deployed its INSPECTOR 90 unmanned surface vehicle (USV), fitted to launch and recover the Remotely Operated Vehicle (ROV) SEASCAN. Moreover, the USV acted as a communication relay between the autonomous underwater vehicle (AUV) A9 and the control and command center.

The joint and cooperative use of manned and unmanned vehicles were integrated into a naval unit command and control system, allowing real time data exchange via satellite to the European Maritime Operations Centre (MOC) located in the European Defence Agency in Brussels.

The demonstration confirmed the successful exchange of the information collected from the different vehicles deployed in the area of operations, to create a comprehensive maritime picture.

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2020/march/8134-eca-group-has-demonstrated-naval-drone-systems-during-ocean-2020-eu-funded-project.html

ridivek

Naar mijn mening is dit in alle opzichten een goed idee.
Offshore supply vessels zijn in overvloed beschikbaar door de vermindering in offshore olie en gas activiteiten. Dus de kosten voor het schip zijn relatief laag.
Hiernaast is er de komende jaren veel werk voor offshore mijn opruiming. Dit wordt veroorzaakt door de bouw van offshore windparken. Dit jaar was er te weinig capaciteit doordat het Borssele veld schoongemaakt moest worden. Tot 2023 moeten nog twee velden schoongemaakt worden. Hierna wordt mogelijk de vraag lager wanneer de bouw van offshore windparken vertraagd.
En dit geeft een mogelijkheid om de nieuwe apparatuur en manier van werken te beproeven.
Ik zie geen negatieve punten. Jullie wel?

Ace1

De marine schakelt een bedrijf in voor het ruimen van mijnen op zee, voor het eerst in de geschiedenis

Voor het eerst in de marinegeschiedenis wordt een civiel schip ingezet als mijnenbestrijder. De Koninklijke Marine huurt de komende vijf jaar bevoorradingsschip Geosea dat volgezet wordt met robot-drones en andere apparatuur om mijnen te bestrijden.

De marine wil zo kunnen proefdraaien met de in aantocht zijnde, veel grotere, apparatuur die niet past op de huidige mijnenjagers. De opvolger van de Alkmaar-klasse mijnenbestrijders is besteld, maar het duurt nog jaren voor de eerste schepen in Den Helder liggen.

,,Het lijkt mij een fantastische oplossing", reageert kapitein-ter-zee b.d. Bob Roetering. De oud-commandant van de Mijnendienst, publiceerde afgelopen jaar een boek over de Alkmaar-klasse die nu uitgefaseerd wordt. ,,Door een civiel schip in te huren, kunnen de andere marineschepen gewoon hun werk blijven doen. En daar heeft de vloot, gelet op het kleine bestand schepen van de KM, hun handen vol aan", weet de Nieuwedieper.

Paar weken
,,We verwachten het schip pas over een paar weken", vertelt kapitein-ter-zee Eric Toebast, groepscommandant Mijnendienst. ,,Zodra het er is, gaat de nieuwe eenheid Mijnenbestrijding Module Groep aan boord om samen te werken met de civiele bemanning. De komende maanden krijgen zij onderdelen van de Mine Counter Measures-toolbox waar ook de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen straks mee opereren."

De tijdelijke uitbreiding van de mijnenbestrijdingsvloot fungeert zo ook als proefschip voor een nieuwe manier van opereren, legt de commandant uit. De Belgische en Nederlandse marines vervangen immers samen hun mijnenjagers. Er komen mijnenbestrijdingsvaartuigen aan die op een andere manier werken. Veel meer dan vandaag de dag zullen er op zee drones en robots worden ingezet.

Toebast: ,,Met die nieuwe systemen hoeven we risicogebieden helemaal niet meer in. Vanaf de nieuwe vaartuigen kunnen we de onbemande systemen uit de toolbox inzetten, aansturen en terughalen." Het gaat om middelen die zowel onder water, aan de oppervlakte als vliegend worden ingezet. Doordat de Geosea niet een mijnenveld in hoeft, is er ook geen speciale protectie van de romp vereist.

Naval
De nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen voor de Belgische en Nederlandse marine worden gebouwd door een consortium onder leiding van het bedrijf Naval Group. Dit Franse staatsbedrijf is ook een van de drie gegadigden voor de order van Nederlandse onderzeeboten.

Naval kwam, na een door de Belgen geleide Europese aanbesteding, als beste uit de bus voor de bouw van mijnenjagers. Nederland en België werden al zeventig jaar samen op het vlak van de marine. Vice-admiraal Rob Kramer is behalve commandant zeestrijdkrachten ook Admiraal Benelux.

De marine verwacht het eerste Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuig in 2025 in thuishaven Den Helder. Om die periode te overbruggen, wordt de Geosea van de firma N-Sea gehuurd.

Toebast: ,,De militairen van de Mijnenbestrijding Module Groep kunnen hier ervaring opdoen met de nieuwe systemen en de andere manier van opereren. Een perfecte periode om doctrines alvast te testen en te schrijven voor de komst van de nieuwe vaartuigen", meldt Toebast uit. ,,Daarnaast worden logistieke en technische werkprocessen ingericht en onderwijsproducten ontwikkeld."

Kolonel b.d. Roetering noemt het een voordeel dat er een spijkerhard contract ligt tussen burger-contractor en de Koninklijke Marine: ,,Het is een genoegen te zien hoe de mijnendienst volle kracht doorstoomt met de plannen. De marine zal eraan moeten wennen dat zij ook gewoon burgerschepen kan gebruiken in plaats van eigen schepen te ontwerpen, te bouwen en in stand houden. Als je kijkt naar de inzet en de weinige vaaruren van grote schepen als de Rotterdam en Karel Doorman dan zie je pure kapitaalverspilling."

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200214_482977/de-marine-schakelt-een-bedrijf-in-voor-het-ruimen-van-mijnen-op-zee-voor-het-eerst-in-de-geschiedenis


Umbert

Citaat van: Parera op 13/02/2020 | 21:22 uur
En dan komen ze er bij de KM achter dat de gekozen toolbox van ECA helemaal niet voldoet aan de verwachtingen  :angel:

Misschien icm met afzeggen van kazernedeal komt het toch nog goed indien het niet voldoet, kost ons wel veel pegels al die afspraken in achterafkamertjes door de politiek etc. Misschien moet daar paal en perk aan stellen.

StrataNL

Citaat van: Parera op 13/02/2020 | 21:22 uur
En dan komen ze er bij de KM achter dat de gekozen toolbox van ECA helemaal niet voldoet aan de verwachtingen  :angel:
Beter ten halve gekeerd dan....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation