EATC: samenwerking bij luchttransport

Gestart door -Peter-, 22/02/2007 | 15:23 uur

Lex

Extra vleugels voor Europees luchttransport

Nieuwsbericht | 14-01-2016 | 17:01

De uitbreiding van de luchtvloot met 31 Italiaanse toestellen is een forse impuls voor het European Air Transport Command (EATC). Het commando op Vliegbasis Eindhoven zorgt voor een efficiëntere inzet van Europa's schaarse transport- en tankvliegtuigcapaciteit.

Het commando bepaalt vanaf nu de inzet van de Italiaanse vliegtuigen. Het gaat om:
4 Boeing KC 767A-tankvliegtuigen;
20 C-130 Hercules-transportvliegtuigen;
7 C-27 Spartan-transportvliegtuigen.

Daarmee wordt de EATC-vloot uitgebreid tot meer dan 220 toestellen. Dit aantal vormt 60% van de totale Europese militaire luchttransportcapaciteit.

Zo min mogelijk leeg

Het EATC plant en stelt de inzet vast voor missies van de deelnemende landen. Dit zijn België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Italië, Nederland en Spanje. Door toestellen zo min mogelijk leeg te laten vliegen, vergroot het EATC de efficiëntie van de inzet. Overigens is uitbreiding van de schaarse transport- en tankcapaciteit een van de speerpunten voor het Nederlandse EU-voorzitterschap.

Reden succes

De diversiteit van de vloot maakt flexibele inzet mogelijk. Dit draagt weer bij aan de doelstelling van het EATC. Een andere reden voor het succes is de opzet van het concept. In principe beschikt de EATC-commandant over de toestellen. Maar mocht een van de landen zijn toestellen tijdelijk nodig hebben, dan is dit ook mogelijk. Zo kunnen landen ook altijd aan hun nationale verplichtingen voldoen. Zo blijft ook de nationale onafhankelijkheid gewaarborgd.

De staf op Eindhoven bestaat uit meer dan 200 mensen uit alle deelnemende landen.

Mindef

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Elzenga

Citaat van: Mourning op 21/04/2015 | 13:13 uur
Erg slim ook als the shit hits the fan in ik noem maar wat... Aruba, Bonaire en Curacao en de gemeenten in het Caribisch gebied...

Kunnen we dan nog zelfstandig tankers naar die regionen sturen of zijn we dan volledig afhankelijk van de bereidheid van andere landen (want buiten Europees NATO-verdragsgebied) en dus erger als dat niet kan... jachtvliegtuigen daarheen dirigeren?

Plan staat me niet echt aan wat ik ervan begrijp.

Liever zelfstandig een paar tankers aankopen en deze onderbrengen in dat samenwerkingsverband, maar de zelfstandigheid over de inzet buiten (Europees) NATO-gebied van de toestellen zelf wel behouden.
+1

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 21/04/2015 | 13:04 uur
Dat de nato er voor betaald vind ik verrassender, dat ze aanschaf gingen doen was al bekend, vraag is dan, waar haalt de nato het geld vandaan?
Ik denk dat vooral de VS zal betalen. Het is een uitgelezen kans om zo directe invloed te houden op een strategisch onderdeel. Ik zie dit dus ook liever onder EU vlag gebeuren, net als bij de transportvliegtuigen. Verbaast me dat dit nu weer onder NAVO vlag gaat.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 21/04/2015 | 14:01 uur
Er wordt gesproken dat Nieuw Zeeland ook 2 stuks C-17 wil aankopen, dus dan zouden er nog 3 stuks resteren.
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11403031

Diegene die een C-17 wil, moet snel zijn  ;)  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 21/04/2015 | 13:15 uur
laten we die Hercs graag wel in eigen bezit houden !

En met 2 17's uitbreiden (nu het nog kan)

Harald

Citaat van: Mourning op 21/04/2015 | 13:13 uur
Liever zelfstandig een paar tankers aankopen en deze onderbrengen in dat samenwerkingsverband, maar de zelfstandigheid over de inzet buiten (Europees) NATO-gebied van de toestellen zelf wel behouden.

+1      Zo zou ik het ook veel liever zien !

Harald

Citaat van: Lex op 21/04/2015 | 12:37 uur
Behalve de twee KDC-10 vliegtuigen, vallen ook de Gulfstream en de twee Dorniers onder dit squadron.

Dan hebben we helemaal geen groot transport toestellen meer in eigen bezit, moeten we dus straks inlenen vanuit de EATC pool
336 Squadron vliegt met de C-130 Hercs

laten we die Hercs graag wel in eigen bezit houden !

Mourning

Erg slim ook als the shit hits the fan in ik noem maar wat... Aruba, Bonaire en Curacao en de gemeenten in het Caribisch gebied...

Kunnen we dan nog zelfstandig tankers naar die regionen sturen of zijn we dan volledig afhankelijk van de bereidheid van andere landen (want buiten Europees NATO-verdragsgebied) en dus erger als dat niet kan... jachtvliegtuigen daarheen dirigeren?

Plan staat me niet echt aan wat ik ervan begrijp.

Liever zelfstandig een paar tankers aankopen en deze onderbrengen in dat samenwerkingsverband, maar de zelfstandigheid over de inzet buiten (Europees) NATO-gebied van de toestellen zelf wel behouden.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: Thomasen op 21/04/2015 | 13:04 uur
Dat de nato er voor betaald vind ik verrassender, dat ze aanschaf gingen doen was al bekend, vraag is dan, waar haalt de nato het geld vandaan?
Waarschijnlijk een eenmalige donatie van de deelnemende landen van EATC om de aankoop de financieren en jaarlijks een bedrag om de inzetbaarheid te kunnen leveren.
Als landen buiten de EATC gebruik willen maken van de vliegdiensten, zal deze naar geleverde vluchten en vluchtduur verrekend worden, denk ik

dudge

Dat de nato er voor betaald vind ik verrassender, dat ze aanschaf gingen doen was al bekend, vraag is dan, waar haalt de nato het geld vandaan?

Lex

Citaat van: Elzenga op 21/04/2015 | 12:32 uur
Was dat opgaan van 334 squadron in de nieuwe Europese eenheid algemeen al bekend?
Behalve de twee KDC-10 vliegtuigen, vallen ook de Gulfstream en de twee Dorniers onder dit squadron.

Elzenga

Was dat opgaan van 334 squadron in de nieuwe Europese eenheid algemeen al bekend?