Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2016 | 09:22 uur
Als onze zuiderburen zouden afhaken voor het vMFF project, dan zou dat maar zo de doodsteek voor dit gehele project kunnen beteken en wordt onze marine wellicht voor andere keuzes gesteld.
Dit is wat er staat in hun rapport:

"De  nieuwe  fregatten  zullen  gezamenlijk  ontwikkeld,  verworven  en  ondersteund  worden  met  de Nederlandse  Defensie.  Nederland  blijft  in  de  Belgisch - Nederlandse  marinesamenwerking  leidende  partij voor de identieke types van fregatten. Deze binationale samenwerking zorgt voor de nodige  schaalvergroting om de  Life Cycle Cost te reduceren."

Belgische marine is zo geïntegreerd in de Nederlandse marine, kiezen voor een ander schip dan een Nederlands schip zou bijna niet kunnen.
Ik zie het voordeel er ook niet van in voor de Belgen; platform zal niet beter zijn, heel misschien in aanschaf iets goedkoper, maar onderhoud, opleidingen, logistiek, etc zou het allemaal duurder maken.

Wat valt er ook te winnen als je slechts 2 schepen elders gaat kopen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 27/09/2016 | 09:05 uur
Die zouden het niet eens zo erg vinden. Het probleem is nu dat België, wat niks heeft, gaat leunen op een land wat ook vrij weinig in kan brengen. We hebben wel mooie schepen, maar die zijn of aan BMD verpatst of aan de Duitsers. Idem voor de landmacht, die zijn een Duitse divisie.

Ik denk dat België meer uit samenwerking met de Fransen kan halen. Die willen nog wel eens afdingen op de voorwaarde dat je dan een afzetgebied wordt, maar Nederlanders verlangen altijd de volle mik, plus bonus.esteld

Als onze zuiderburen zouden afhaken voor het vMFF project, dan zou dat maar zo de doodsteek voor dit gehele project kunnen beteken en wordt onze marine wellicht voor andere keuzes gesteld.

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 27/09/2016 | 00:40 uur
Hele andere vraag, maar wie is dat kind? met die Belgische sjerp om zijn lichaam? 
Lijkt mij een vrouw.
En met zo'n sjerp ben je de burgemeester in België (zie Samson & Gert)

ARM-WAP

Citaat van: Flyguy op 27/09/2016 | 09:05 uur
Die zouden het niet eens zo erg vinden. Het probleem is nu dat België, wat niks heeft, gaat leunen op een land wat ook vrij weinig in kan brengen. We hebben wel mooie schepen, maar die zijn of aan BMD verpatst of aan de Duitsers. Idem voor de landmacht, die zijn een Duitse divisie.

Ik denk dat België meer uit samenwerking met de Fransen kan halen. Die willen nog wel eens afdingen op de voorwaarde dat je dan een afzetgebied wordt, maar Nederlanders verlangen altijd de volle mik, plus bonus.
Zou geen probleem zijn.
Met wat men nu op het oog heeft om LM materieel te vervangen: Scorpion (Frans) en luchttransporteerbare indirecte artillerie (dan denk ik aan CAESAR) kan men in Frankrijk gaan shoppen.
Bij de Fransen vallen er idd koopjes te doen en idd, je wordt afzetgebied.
Maar dat lijkt best in orde voor politici: de Belgische electriciteitsmarkt is zo goed als in handen van de Fransen en bij enkele Banken is dat ook al het geval.

Reinier

Citaat van: ARM-WAP op 27/09/2016 | 08:38 uur
'Men' durft nog steeds niet toe te geven dat de vf-16 de F-35 wordt... Dat is ongetwijfeld al lekker beklonken onder wat druk van de Amerikanen. Vandaar dat er slecht 34 komen. Let wel, dat getal dekt zelfs al de attritie  :omg:
Als de Belgen nog serieus mee willen doen, zullen ze wel moeten kiezen voor de JSF.
Ten eerste is hun luchtmacht gedeelte geïntegreerd in onze luchtmacht dus zou onzinnig zijn om voor een ander vliegtuig te kiezen.
En dan hebben zij ook nog een paar bommetjes liggen van de VS die ze moeten kunnen vervoeren  :cute-smile:

Het aantal van 34 deel dat maar door 2.
Never nooit niet dat de Belgen met 1/3 van defensie budget van Nederland hetzelfde aantal F35 gaat aanschaffen.

Flyguy

Citaat van: ARM-WAP op 27/09/2016 | 08:38 uur
Plan B - ik heb het zeer recent nog geschreven... Dan kijkt men gewoon naar de Zuiderbuur.
We werken daar al mee samen op verschillende vlakken: LuM met opleiding, LM (wat er nog van rest)... Dus een beetje marine-samenwerking komt snel in orde.
Ze bouwen FREMMs, ze werken aan nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen...
Die zouden het niet eens zo erg vinden. Het probleem is nu dat België, wat niks heeft, gaat leunen op een land wat ook vrij weinig in kan brengen. We hebben wel mooie schepen, maar die zijn of aan BMD verpatst of aan de Duitsers. Idem voor de landmacht, die zijn een Duitse divisie.

Ik denk dat België meer uit samenwerking met de Fransen kan halen. Die willen nog wel eens afdingen op de voorwaarde dat je dan een afzetgebied wordt, maar Nederlanders verlangen altijd de volle mik, plus bonus.

ARM-WAP

Citaat van: Alkmaar op 26/09/2016 | 23:33 uur
Dit leest alsof de Belgen de benodigde SM-3 raketten aan gaan schaffen. Dat kan niet anders dan dat in samenwerking gebeurd met de Nederlandse marine. Of dit is natuurlijk gewoon luchtfietserij.

We mogen de Belgen dus wel op onze blote knieën bedanken dat het hen behaagd heeft om mee te gaan doen aan het operationeel maken van het JSS door 35 man personeel en een helikopter te leveren.

Ik heb nu alleen het maritieme domein gelezen en ik ben wel wat gewend van de Nederlandse politiek als het op defensie aankomt maar de Belgen spannen toch echt wel de kroon. Er worden gewoon Nederlandse middelen als eigen beschouwd zonder daarvoor maar enige inbreng van belang te leveren en dan is de helft hiervan ook nog niet eens een uitgemaakte zaak omdat Nederland hier nog niet mee in heeft gestemd. En dit is dan een officieel beleidsdocument.

Wat is het plan B als Nederland niet instemt met deelname aan het JSS project, geen M vervanger kiezen en/of geen geen nieuwe mijnenbestrijdingsschepen gaat bouwen. Gaat België ze dan zelf bouwen? Nee, dus dan kan België het hele maritieme domein wel opdoeken. Het zijn dus de Belgen die mee mogen doen met de Nederlanders. Niet andersom zoals dit document soms wel eens doet voorkomen.
Ik vind het een beschamend document. Ben zelfs gestopt met het lezen ervan.
Het "oogt" mooi - de layout is goed verzorgd  ;D
Maar daarbij is het dan ook wel gezegd.

'Men' durft nog steeds niet toe te geven dat de vf-16 de F-35 wordt... Dat is ongetwijfeld al lekker beklonken onder wat druk van de Amerikanen. Vandaar dat er slecht 34 komen. Let wel, dat getal dekt zelfs al de attritie  :omg:

Marine-gedeelte. "Schaam-te-loos"
JSS... dat men er dan eentje laat bijbouwen... Maar dit past in de traditie van gebruik/bereidstelling materieel: jaren geleden was een (E-71) fregat toegewezen aan zowel "nationaal gebruik "/WEU/NAVO.

Plan B - ik heb het zeer recent nog geschreven... Dan kijkt men gewoon naar de Zuiderbuur.
We werken daar al mee samen op verschillende vlakken: LuM met opleiding, LM (wat er nog van rest)... Dus een beetje marine-samenwerking komt snel in orde.
Ze bouwen FREMMs, ze werken aan nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen...

ARM-WAP

Citaat van: StrataNL op 27/09/2016 | 01:09 uur
De Belgen hebben voor de mlu (2014/15) nog wel de Anaconda DSBV-61 gebruikt, daarna niet meer. En ze hebben i.t.t. NL de LFAPS zover ik weet niet aangeschaft. Naar alle schijn hebben ze dus samen met NL de Anaconda met pensioen gestuurd, maar zonder iets nieuws te plaatsen.
...
Dus ze hebben eigenlijk enorm dure OPV's.
Dat wist ik (nog) niet...
Men wil duidelijk dus niet meer investeren in deze schepen.
Op naar nieuw en beter?  :silent:

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 26/09/2016 | 22:54 uur
En nog mooier.
Geen woord over luchtdoel artillerie.
Gevonden...
Wordt gewoon afgestoten.
Idd geen LUA meer. Vind ik, samen met vele anderen ongetwijfeld, compleet onverantwoord.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 27/09/2016 | 00:08 uur
Duidelijk, dus wat hebben ze nu eigelijk? Enorm dure drijvende helikopter ( onee ) platformen?
Maar hebben die Belgen die hele sleepsonar er nooit bijgekocht dan? Die oudere is toch nog geschikt voor alle onderzeeërs die de eventuele tegenstander tegen ons in kan zetten. Je moet als Belgisch fregat dan weer net de pech hebben dat ze een Borei klasse opduikelen daar in het water  :angel:
De Belgen hebben voor de mlu (2014/15) nog wel de Anaconda DSBV-61 gebruikt, daarna niet meer. En ze hebben i.t.t. NL de LFAPS zover ik weet niet aangeschaft. Naar alle schijn hebben ze dus samen met NL de Anaconda met pensioen gestuurd, maar zonder iets nieuws te plaatsen.

De LFAPS geeft onze M'etjes nog een "edge" in de ASW wereld. Voor de rest is het sewaco gedeelte nauwelijks geupdate voor operaties in het hogere geweldsspectrum. Alleen de Seastar radar levert een mooi plaatje op voor korte afstand en kustwateren.

Dus ze hebben eigenlijk enorm dure OPV's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

#1387
Hele andere vraag, maar wie is dat kind? met die Belgische sjerp om zijn lichaam? 



"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#1386
Principe 3E is mooi weggezet alsof het niet belangrijk is, maar dat is dus alles behalve wat we nodig hebben en wat een krijgsmacht hoort te doen. Zie hier wat ons te wachten staat indien links het overneemt. "Een krijgsmacht die inzet op niet-kinetische ( lees in normaal Nederlands, een situatie waar men elkaar bekogeld met pamfletten en schoenen in plaats van met munitie ) en civiel-militaire capaciteiten."

Nou, leuk principe wil je erin frommelen. De inleiding begon nog wel zo ambitieus en realistisch.
Principe 4 is gewoon hartstikke eng en principe 6 is gewoon ordinair bezuinigen.

Ik wil ook wel meewerken aan zo'n visie, krijg je vast goed voor betaald en ik neem aan dat Belgje hier ook zijn arie mee wil wassen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#1385
Citaat van: StrataNL op 26/09/2016 | 23:40 uur
Op de Nederlandse M-fregatten is de Anaconda Towed Array sinds kort vervangen door de nieuwe Ultra Electronics/TNO LFAPS. Een modern systeem wat het fregat eigenlijk vooruit is, en eigenlijk het enige goede wat ze qua sewaco (sensor-wapen-communicatie) geupdate hebben met de instandhouding....

België heeft deze niet aangeschaft, de Leopold I en LoMa hebben alleen de boegsonar, wat betreft ASW capaciteit is de sonar van het LCF nog beter....

Duidelijk, dus wat hebben ze nu eigelijk? Enorm dure drijvende helikopter ( onee ) platformen?
Maar hebben die Belgen die hele sleepsonar er nooit bijgekocht dan? Die oudere is toch nog geschikt voor alle onderzeeërs die de eventuele tegenstander tegen ons in kan zetten. Je moet als Belgisch fregat dan weer net de pech hebben dat ze een Borei klasse opduikelen daar in het water  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 26/09/2016 | 18:43 uur
En ik begrijp dat de huidige geen goede asw capaciteiten hebben....thats new. Komt dat niet puur omdat de Belgen geen NH90's ( ook al van die juweeltjes die wij helaas ook bezitten en nog meer ook  :dead:) ?

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/09/2016 | 18:51 uur
Wel voor blue water, niet/minder voor kustwateren.

Op de Nederlandse M-fregatten is de Anaconda Towed Array sinds kort vervangen door de nieuwe Ultra Electronics/TNO LFAPS. Een modern systeem wat het fregat eigenlijk vooruit is, en eigenlijk het enige goede wat ze qua sewaco (sensor-wapen-communicatie) geupdate hebben met de instandhouding....

België heeft deze niet aangeschaft, de Leopold I en LoMa hebben alleen de boegsonar, wat betreft ASW capaciteit is de sonar van het LCF nog beter....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Ja, mag ik het dan ook zeggen?  :big-smile:

Dit is me een kut plan hee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"