Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur


Parera

Citaat van: StrataNL op 31/03/2022 | 16:20 uur
Boomeranger boats, Finland.

Bedankt, een relatief onbekende maar ongetwijfeld via aanbesteding de goedkoopste.

StrataNL

Citaat van: Parera op 30/03/2022 | 12:11 uur
Bij gebrek aan een betere plek post ik dit hier



Iemand enig idee wie de producent is van deze vaartuigen?

Boomeranger boats, Finland.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Bij gebrek aan een betere plek post ik dit hier

Citaat
Op 3 maart vond de officiële overdracht plaats van de eerste cabin rhib voor de Koninklijke Marechaussee ten behoeve van de EU grensbewaking. Dit project is verzorgd vanuit DMI om in de nieuwbouw en aankoop van kleinere boten te voorzien. Het gaat hier om categorie C maritieme systemen.

Het vaartuig is bestemd voor operaties van het Europees Grens- en kustwachtagentschap Frontex aan de buitengrenzen van Europa. Daarnaast wordt het gebruikt voor KMAR Grens Politioneel Optreden aan de nationale maritieme buitengrens.

#KoninklijkeKoninklijke Marechaussee #KoninklijkeKoninklijke Marine #frontex #defensie
       



Iemand enig idee wie de producent is van deze vaartuigen?

StrataNL

Citaat van: Parera op 20/12/2021 | 10:58 uur
Bij een kleine zoekactie naar De Haas kwam ik het volgende tegen, zeer interessant ook met het oog op project vFRISC.
Zowel interceptors als Fast Assault Crafts (samenwerking met Baltic Workboats in Estland).


Zou niet teveel focussen op een bepaalde werf. Met alle respect voor De Haas, maar ik denk dat er gewoon een ontwerp wordt gemaakt en er vervolgens een aanbesteding komt waar de aluminium/composiet nieuwbouw werven op in kunnen schrijven.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#338
Bij een kleine zoekactie naar De Haas kwam ik het volgende tegen, zeer interessant ook met het oog op project vFRISC.
Zowel interceptors als Fast Assault Crafts (samenwerking met Baltic Workboats in Estland).


StrataNL

Citaat van: ridivek op 16/12/2021 | 22:02 uur
Habbeke Shipyard heeft enkele 'classified' projects: BN236; BN237; BN238 & BN239.
Toch verschijnen er enkele foto's op hun facebook. bv.

Dit lijkt op een Fast Assault Craft FAC1103 of FAC1203 / Fast Interceptor Craft 1203 SPP
Mogelijk is dit de Future Fast Interceptor voor Nederland.
Maar ik kan er ook volledig naast zitten. (Elbit Seagull?)

De Seagull wordt bij De Haas Maassluis gebouwd en heeft ook een andere rompvorm.

Citaat
Zoals ik heb begrijp zijn er twee projecten. De MLU voor de FRISC met aanschaf van 13x FFI (tbv interceptie op zee). En de vervanging van de landingsvaartuigen. Ik denk dat de DAMEN FAC1604 daar onderdeel van is. De vervanging van de landingsvaartuigen gebeurt op een later moment dan de aanschaf van de FFI.
Volgens mij zit dat project nog niet in de bouwfase.

Kan ook gewoon voor een ander land over overheidsinstelling zijn hé.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

#336
Habbeke Shipyard heeft enkele 'classified' projects: BN236; BN237; BN238 & BN239.
Toch verschijnen er enkele foto's op hun facebook. bv.

Dit lijkt op een Fast Assault Craft FAC1103 of FAC1203 / Fast Interceptor Craft 1203 SPP
Mogelijk is dit de Future Fast Interceptor voor Nederland.
Maar ik kan er ook volledig naast zitten. (Elbit Seagull?)

Zoals ik heb begrijp zijn er twee projecten. De MLU voor de FRISC met aanschaf van 13x FFI (tbv interceptie op zee). En de vervanging van de landingsvaartuigen. Ik denk dat de DAMEN FAC1604 daar onderdeel van is. De vervanging van de landingsvaartuigen gebeurt op een later moment dan de aanschaf van de FFI.

En dan is er ook nog de De Haas Interceptor DHM1050.

Ik geloof dat de DSI er hiervan een aantal heeft. tweet ChevalDeFrise

Parera

Citaat van: StrataNL op 22/11/2021 | 17:06 uur
Deze davit is anders en heeft minder last van hoogte beperking dan de davit aan boord van LPD2 en het JSS, dus waar haal je die wijsheid vandaan?

Dit zijn inderdaad niet exact dezelfde maar in de fact sheet staat ;

---
The FAC can be armoured against small arms fire and can be transported into theater on a mother vessel in davits.
---

Hieruit maak ik op dat men (mede door de 1604 afmeting) rekening gehouden heeft met de davits op de LPD en het JSS. Het is wel zo dat als ik de FAC 1604 sideview over die van de LCVP leg dat het opbouwtje van de LCVP en FAC ongeveer op dezelfde hoogte uitkomen. In theorie zou het dus moeten passen, al heb ik het idee dat de FAC iets te groot geschaald is in onderstaande afbeelding.


StrataNL

Citaat van: Parera op 22/11/2021 | 10:36 uur
En ja het past in de davits van de LPD's.

Hier een afbeelding van de FAC in de davits van een Damen LST-100.
Deze davit is anders en heeft minder last van hoogte beperking dan de davit aan boord van LPD2 en het JSS, dus waar haal je die wijsheid vandaan?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Harald op 22/11/2021 | 10:45 uur
Ik had al een vermoeden, made by Damen, maar in eerste instantie gegokt op een "verbouwde" ESB 1604  ;)

Mooi dat dit apparaat dus ergens bij DMO op de muur hangt! Maar dat zegt natuurlijk niks over of we het wel of niet gaan aankopen.

Citaat van: Harald op 22/11/2021 | 10:41 uur


Laten we gelijk maar een aantal bestellen ...  ;)
Geen vergelijkend warenonderzoek
Al moet ik zeggen dat de CB90 ook een mooi vaartuig is hoor, maar laten we NL industrie maar stimuleren en promoten. Misschien dan nog kans op export klanten. Naar mijn weten hebben de Duitsers ook interesse in zo'n type vaartuig !

Ik zeg doen! En ik zou ook niet vreemd opkijken dat dit ontwerp ook goed past bij de Duitse plannen maar dan moeten ze wel eerst een moeder schip aankopen of inzetten in de Baltische zee.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 22/11/2021 | 10:30 uur
Ja die hing er  8)
Ik had al een vermoeden, made by Damen, maar in eerste instantie gegokt op een "verbouwde" ESB 1604  ;)

Harald



Laten we gelijk maar een aantal bestellen ...  ;)
Geen vergelijkend warenonderzoek
Al moet ik zeggen dat de CB90 ook een mooi vaartuig is hoor, maar laten we NL industrie maar stimuleren en promoten. Misschien dan nog kans op export klanten. Naar mijn weten hebben de Duitsers ook interesse in zo'n type vaartuig !

Parera

#330
Citaat van: StrataNL op 22/11/2021 | 10:32 uur
Stuk comfortabeler op hoge snelheid. Neem aan dat 'ie in de davits past, (qua hoogte). Jammer dat hij niet meteen op schaal is gezet.

Duidelijk en een belangrijk punt het comfort van de troepen. En ja het past in de davits van de LPD's. De FAC / CB-90 vergelijking heb ik ook maar van twitter geplukt :angel:

Hier een afbeelding van de FAC in de davits van een Damen LST-100.


Citaat
GENERAL
Damen Shipyards has designed a Fast Assault Craft, which can execute a wide variety of tasks and operations. The FAC is developed for executing Maritime Security Operations, force protection, Riverine and amphibious operations. The main task of the FAC is the fast delivery of assault troops or other personnel, ship to object manoeuvring (STOM), ship to shore, maritime interdiction and various additional operation types. It can also be modified to act as a command platform, ambulance, etc.

The FAC can be equipped with the appropriate specialized equipment, communication and weapon systemsto execute the required task. The design characteristics of the FAC are robustness, agility, shallow draught, ease of use and maintenance, which allow it to operate at speeds of in excess of 30 knots in riverine and shallow coastal waters. The FAC has twin water jets driven by two diesel engines.

Embarked Forces can be quickly embarked and disembarked by means of a forward ramp. It is possible to transport a number of 17 troops below main deck in comfortable seats to assure
embarked forces are fit upon arrival.

The design has been optimized to ensure crew and embarked forces can continue operations in very challenging conditions (high tempo, temperature, shock, vibrations, etc.). The FAC
can be armoured against small arms fire and can be transported into theater on a mother vessel in davits. The FAC's range can be easily extended by using fuel bags.

DIMENSIONS
Length o.a. 15.90 m
Beam 4.00 m
Draught(approx.) 0.80 m

PERFORMANCE
Speed 30 knots
Range at cruising speed 200 nm

PROPULSION & EQUIPMENT
2x Diesel Engines (Several options)
2x Gearbox
2x Waterjets or sterndrive
Bow ramp

SENSORS, WEAPONS, & COMMUNICATIONS
The fast assault craft can be fitted with a wide range of Sensors &
Communications.


StrataNL

Citaat van: Parera op 22/11/2021 | 10:30 uur

Ik zie wel dat ze wat dingen aangepast hebben, zo is de top snelheid van 55 knopen veranderd naar 30 knopen en is het aantal troepen verhoogd van 15 naar 20 man.

Zie hieronder de vergelijking tussen de FAC 1604 & de bekende CB-90 (niet op schaal). Het grootste verschil wat ik zag binnen in is dat de troepen bij de CB-90 langs de kant zitten en bij de FAC in een opstelling recht vooruit (zoals in de bus).
Stuk comfortabeler op hoge snelheid. Neem aan dat 'ie in de davits past, (qua hoogte). Jammer dat hij niet meteen op schaal is gezet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation