Canadian Surface Combatant

Gestart door Zeewier, 06/02/2017 | 17:32 uur


walter leever

#38
Alion(met partners) gaat dus een versie aanbieden van de DZP klasse.Hopenlijk een kanshebber.


http://ottawacitizen.com/news/national/defence-watch/dutch-frigate-design-being-offered-by-alion-for-canadian-surface-combatant-program

Mede door dit zou 't ook nog spannend kunnen worden voor de "race" in het FFG programma.(US)Plus het feit dat er niet teveel "aangepast" hoeft te worden.

"Alion Canada, whose mother firm is a major U.S. player in the defence market, has about 100 engineers, naval architects and designers in Canada."

"Alion was the prime design agent for the U.S. Navy's DDG-51 Arleigh Burke class destroyers and C-47 Ticonderoga class guided missile cruiser in the US Navy. The firm also manages the maintenance schedule and activities for a fleet of 165 ships in service."

walter leever


ARM-WAP

Citaat van: Harald op 14/11/2017 | 12:38 uur
- in de lijst met buitenlandse ontwerpen wordt NL / Damen niet genoemd. (blz  12 van pdf)
Dít...
En dan ook:
                                                            Country               Ship                              Estimated LSW (tons)
BAE Systems surface Ships Ltd.       United Kingdom   Type 26                         5,580
DCNS SA                                               France                 French FREMM               4,840
Fincantieri S.p.A.                                   Italy                    Italian FREMM                5,400
Navantia SA                                          Spain                   F100                             4,840
Odense Maritime Technology                  Denmark              Iver Huitfeldt                 5,360
ThyssenKrupp Marine System GmbH       Germany              F124/F125                    4,680/5,800

De Brit is zeker al de vreemde eend...  De Deen ook wat (CODAD) aandrijving en wat de Duitsers betreft is er een groot verschil tussen de Klasse 124 en de Klasse 125.

Harald

http://www.pbo-dpb.gc.ca/web/default/files/Documents/Reports/2017/CSC%20Costing/CSC_EN.pdf

Ik weet niet of deze info al eens gepost is hier op het forum, maar dit geeft wel interessante info.

In het kort een aantal zaken ;
- tonnage waar ze rekening mee houden voor de CSC is rond de 5400 ton.
- aantal VLS op de CSC tussen de 24 tot 36 stuks (blz 21 van pdf)
- lijst met raket bewapening en kosten per raket ( blz 19 van pdf)
- het combat system zal rond de 41% liggen van de totaalkosten per schip. (blz 15 van pdf) van die 41% is weer 78% voor de sensoren en systemen (zoals radar e.d.) en 22% voor bewapening. (blz 41 van pdf)
- als Canada zou beslissen om een ontwerp en de bouw in het buitenland te laten doen zou dat iets van 25% schelen (goedkoper zijn) op de totale investering. ( bladzijde 29 van het rapport, blz 33 van de pdf)
- in de lijst met buitenlandse ontwerpen wordt NL / Damen niet genoemd. (blz  12 van pdf)


Harald

'Naval Airbus' progress: Italian-French frigate pitch for Canada moves forward  (Damen doet ook mee in de race ..)

A senior manager at Fincantieri has given the first official confirmation that the Italian shipyard will jointly bid to sell the FREMM frigate to Canada in partnership with France's Naval Group.

The team-up will be a first concrete step toward a possible merger, or joint venture, between Fincantieri and Naval Group, which is currently being discussed by the two firms and has been dubbed a "Naval Airbus" for Europe.

Addressing analysts on Nov. 10, Fincantieri General Manager Alberto Maestrini said: "An example of this collaboration is the joint bid we intend to present to the Royal Canadian Navy for their [request for proposals] on the construction of 15 frigates."

.../...

Looking beyond the Canada bid, Maestrini said the FREMM frigate would be well-suited for another pending program. "We think it will also match perfectly the requirements put forward by the U.S. Navy in their recent request for design proposals for the Future Frigate Program," he said.

.../...

Fincantieri was reported to be among the competitors, along with CMN and Damen.

https://www.defensenews.com/naval/2017/11/13/naval-airbus-progress-italian-french-frigate-pitch-moves-forward-for-canada/

Zander

Citaat van: Thomasen op 12/11/2017 | 08:56 uur
Bij de Canadezen kun je wachten op (tientallen) jaren uitstel. Die twee weken vallen wel mee.

Zijn net Hollanders
:silent:
People are sheep

walter leever


walter leever

#31
Problemen met de competitie zijn nog altijd niet opgelost.

Het grote probleem in deze is natuurlijk het feit dat de winnende scheepsbouwer een kontrakt voor 3 schepen krijgt terwijl alle IP data overgedragen dient te worden aan een prive firma,in dit geval Irving,terwijl dit normaal tussen overheden gebeurd.De vrees,en terecht,is natuurlijk dat na de bouw van de 3 schepen Irving zelf de overige 12 gaat bouwen en het dus finacieel niet interessant is voor de winnende scheepsbouwer,lekker bezig. :hrmph:   De "soap"gaat dus verder.

http://ottawacitizen.com/opinion/columnists/sturgeon-and-cairns-warship-procurement-needs-a-course-correction


Als je weet dat het oorspronkelijke budget voor 15 te bouwen schepen(CSC)ongeveer 26 miljard was en we nu op ongeveer 60 miljard zitten(project loopt al dik 10 jaar,nog altijd geen beslissing) zie je de voordelen voor de Canadese belasting betaler,not.

Parera

#30
Citaat van: walter leever op 03/10/2017 | 16:34 uur
BAE Systems Mritime heeft de "Canadese"versie van de City-class voorgesteld,nu is 't wachten op de anderen.(mooi schip,wel erg duur) ;)


https://www.tapatalk.com/groups/warships1discussionboards/download/file.php?id=78

Mooi schip maar wat hebben ze gedaan met dat kanon?! dat kan toch wel gewoon op het dek staan i.p.v. deze verhoging.
Ook die harpoons staan op een zeer lelijke manier opgesteld, ook twijfel ik aan de CIWS opstellingen aan de beide kant van het schip.

Een aantal foto's van de tegenstanders;


SEA 5000 voorstel van Fincantieri (Italie) met CEA radar op basis van de FREMM


SEA 5000 voorstel van BAE Systems (VK) met CEA radar op basis van de Type 26


SEA 5000 voorstel van Navantia (Spanje) met CEA radar op basis van de F-100 / Hobart

walter leever

BAE Systems Mritime heeft de "Canadese"versie van de City-class voorgesteld,nu is 't wachten op de anderen.(mooi schip,wel erg duur) ;)


https://www.tapatalk.com/groups/warships1discussionboards/download/file.php?id=78

Harald

Canadian Surface Combatant RFP deadline set

The submission deadline for Request for Proposals (RFP) for the design of the Canadian Surface Combatant fleet has been set for 17 November, 2017.

Bidders for the programme were invited to submit drafts for preliminary review by June 2017, to help bidders determine whether their draft bids met the mandatory requirements set in the RFP. No scoring was conducted and no financial information was submitted.

With this review now complete and feedback provided to bidders, the RFP has been amended to help ensure bidders can demonstrate the full potential of their proposed solution to satisfy requirements while maximizing economic benefits to Canada. None of the Royal Canadian Navy's requirements have been changed through these amendments.

The Canadian Surface Combatant is the largest, most complex procurement undertaken by the Canadian government, and the ships being built will form the backbone of the Royal Canadian Navy.

Targeted completion for the procurement process is scheduled for 2018 and the start of ship construction remains scheduled for the early 2020s.

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/deadline-canadian-surface-combatant-rfps-establish/

walter leever

#27
Citaat van: Zeewier op 17/08/2017 | 14:20 uur
"The unidentified bidder says one of Canada's allies, which owns the rights to the sensitive electronics embedded in the warship, is refusing permission to include the information and instead wants direct negotiations with the federal government."

Ik denk dat de klagende bidder gelijk heeft. Technologie en intellectueel eigendom is heden tendage het gene waarop ze kunnen excelleren ten opzichte van goedkopere scheepsbouwers. Dat bescherm je, dat is het geestekind van de bouwer. Canada denkt - net als Australië - hun overheidseigendom Irving, de werf meteen in het hoogste segment van de marine scheepsbouw te zetten.

Canada zei 'faster and cheaper' en dan is het inderdaad raar dat het Britse gold plated fregate, de Type 26, ook mag inschuiven in de competitie. Het een en ander heeft natuurlijk ook te maken met het geïntensiveerde dreigingsbeeld. Plots mag er meer geld besteed worden. En veel landen zijn nu hun marine aan het moderniseren, dan is het raar moderne techniek niet te laten instromen in deze competitie.
Er hebben nu 12 bidders zich anoniem ingeschreven. Geen idee of er Nederlandse inbreng bij zit maar net als bij hun onderzeebootvervanging is tijd nu in ons voordeel. Maar de competitie is intens. We maken weinig kans. Maar ja, Sebo Hofkamp zei dat er buitenlandse interesse was voor het M-fregat!

Natuurlijk hebben ze gelijk(scheepsbouwers)sommige tech.daar is vreselijk veel geld voor betaald en Canada(Irving eigenlijk)denkt dat diegene die gekozen wordt 't zomaar(voor niks)en zonder enige veiligheidsgaranties(doorgeven aan derden)het zal geven,wat natuurlijk belachelijk is.(ze willen dus garanties van de Overheid dat dit niet zal gebeuren)

Er was idd.interesse in 't M-fregat,Australie,maar werd niet gekozen wegens te duur,nu(en toen) hebben ze daar spijt van(ten tijde van de competitie was de Navy-leiding ook niet gelukkig en dan druk ik me voorzichtig uit,deze wilden ook de M.)
Trouwens nog een leuk feitje is dat het "combat-systeem" op de Walrus eigenlijk veel beter was en is als hetgeen er nu op de Collins zit,heb ik me laten vertellen.(en ze dat eigenlijk ook wilden,de boot zelf heeft ook meegedongen,maar was te "complex" en duur)

Kans is er altijd,maar weet eigenlijk niet of Damen meedingt in Canada.

Zeewier

#26
Citaat van: walter leever op 25/07/2017 | 19:24 uur
Wat een zooitje daar,blijven de "dead-line" uitstellen(regering/parlement),dus er is nu een competitie zonder "dead-line",wow. :dead:

Nou zijn er al een paar werven(scheepsbouwers/ontwerpers),die boos zijn,omdat de Type-26 nu ook kans maakt zonder dat er 1 gebouwd is. :omg: (weet u nog er zou gekozen worden uit bestaande ontwerpen)

http://www.nationalnewswatch.com/2017/07/25/deadline-for-warship-designs-missing-in-action-3/#.WXd3wemQzwo
"The unidentified bidder says one of Canada's allies, which owns the rights to the sensitive electronics embedded in the warship, is refusing permission to include the information and instead wants direct negotiations with the federal government."

Ik denk dat de klagende bidder gelijk heeft. Technologie en intellectueel eigendom is heden tendage het gene waarop ze kunnen excelleren ten opzichte van goedkopere scheepsbouwers. Dat bescherm je, dat is het geestekind van de bouwer. Canada denkt - net als Australië - hun overheidseigendom Irving, de werf meteen in het hoogste segment van de marine scheepsbouw te zetten.

Canada zei 'faster and cheaper' en dan is het inderdaad raar dat het Britse gold plated fregate, de Type 26, ook mag inschuiven in de competitie. Het een en ander heeft natuurlijk ook te maken met het geïntensiveerde dreigingsbeeld. Plots mag er meer geld besteed worden. En veel landen zijn nu hun marine aan het moderniseren, dan is het raar moderne techniek niet te laten instromen in deze competitie.
Er hebben nu 12 bidders zich anoniem ingeschreven. Geen idee of er Nederlandse inbreng bij zit maar net als bij hun onderzeebootvervanging is tijd nu in ons voordeel. Maar de competitie is intens. We maken weinig kans. Maar ja, Sebo Hofkamp zei dat er buitenlandse interesse was voor het M-fregat!

Zeewier

Impasse over intellectual property is tying up warship bids.
An ally has complained about the program 'directly to Canada,' internal documents say


Murray Brewster · Defence and security · CBC News
August 11, 2017
http://www.cbc.ca/beta/news/politics/frigate-program-data-1.4241929