Defensie gaat mitrailleurs vervangen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/02/2013 | 20:31 uur

Nikehercules

Citaat van: Huzaar1 op 27/02/2013 | 21:11 uur
Hij kan makkelijk lichter, kijk naar de klinknagels. Dat kan nu allemaal van veel lichtere componenten net zo robuust en sterk worden gemaakt. En minder gewicht van de mag is meer munitie mee op je rondje.. dusja.

De HK121 scheelt met de standaard MAG maar 0.5 kilo. De M240L waar je het volgens mij eerder over had is zelfs ruim een kilo lichter als de HK121.

Maar in hoeverre wordt de MAG uitgestegen nog gebruikt? Officieel is ie voor die taak vervangen door de Minimi. Dan is het belang van die 0.5 kilo meer of minder ook maar relatief.

dudge

Citaat van: Nikehercules op 27/02/2013 | 19:44 uur
Die kans bestaat, al denk ik niet dat wij dat vanaf hier kunnen beoordelen. Doet er verder ook niet zo heel erg toe, het filmpje illustreert n.m.m prima hoe hard munitie gaat bij 550rpm.

Die vent is meer bezig met laden van munitie dan met het afvuren ervan.

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 27/02/2013 | 20:38 uur
Ikzelf vond de MAG vroeger altijd een fantastisch wapen, en ik betrwijfel of je een gelijkwaardige vervanger kan vinden in die klasse met die kwaliteit..de Amerikaanse M-60 wellicht ?.....Ik heb altijd mijn bedenkingen tegen de Minimi gehad als ondersteunings wapen voor de infantarie en dan voornamlijk vanwege het caliber 5.56mm voor een ondersteuningswapen. Maar goed tegenwoordig moet alles lichter dus van die kant kan ik het wel weer begrijpen, hoewel je met een MAG in je infantarie sectie wel meer power heb en ook een groter bereik.
Ik zou gaan voor gewoon weer MAG's aanschaffen !

Hij kan makkelijk lichter, kijk naar de klinknagels. Dat kan nu allemaal van veel lichtere componenten net zo robuust en sterk worden gemaakt. En minder gewicht van de mag is meer munitie mee op je rondje.. dusja.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

MasterChief1971

Niet bij SF-eenheden. Daar kijken ze naar de Mk48 als vervanger wat in wezen een zwaardere Minimi is.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Nikehercules

Citaat van: Oorlogsvis op 27/02/2013 | 20:38 uur
de Amerikaanse M-60 wellicht ?

Die is vervangen door jawel... de MAG

Oorlogsvis

Ikzelf vond de MAG vroeger altijd een fantastisch wapen, en ik betrwijfel of je een gelijkwaardige vervanger kan vinden in die klasse met die kwaliteit..de Amerikaanse M-60 wellicht ?.....Ik heb altijd mijn bedenkingen tegen de Minimi gehad als ondersteunings wapen voor de infantarie en dan voornamlijk vanwege het caliber 5.56mm voor een ondersteuningswapen. Maar goed tegenwoordig moet alles lichter dus van die kant kan ik het wel weer begrijpen, hoewel je met een MAG in je infantarie sectie wel meer power heb en ook een groter bereik.
Ik zou gaan voor gewoon weer MAG's aanschaffen !

Nikehercules

#45
Citaat van: Thomasen op 27/02/2013 | 19:55 uur
En inderdaad, zo'n M134 moet wel op een MB passen, de Amerikanen zetten het immer ook op hun hummers. Maar of het echt meerwaarde heeft? 

Technisch gezien zal dat geen enkel probleem zijn. Er zullen ook best toepassingen te verzinnen zijn waarin zo'n systeem meerwaarde heeft, maar als vervanging voor de MAG is het absurd en volstrekt onwenselijk.

Miss leuk voor een prototype, ergens in een donkere hoek op Gilze moeten nog ergens van die dingen liggen volgens mij :P

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 27/02/2013 | 19:44 uur
Ik begrijp je punt wel, maar ik snap niet hoe ik dat uit je post kan opmaken. Je argumenten zijn in de eerste plek dat gatling idee niet mobiel genoeg is vanwege gewicht, en dan sluit je af met bereik. Ik denk dat de MB's wel zo zijn te configureren dat er een mag, ,50 EN gatling gemonteerd kunnen worden.

Heb je gelijk in. Wat ik bedoelde is, de MAG vervult een aantal verschillende rollen. En eigenlijk moet je het dus ook per rol bekijken.
De Infanterie zit met beperkingen in mobiliteit. Niet alleen van het wapen zelf, maar ook alle toebehoren. Waar je vandaag de dag een MAG tegenkomt waar de mobiliteit een kleinere rol speelt, bijvoorbeeld in heli's en voertuigen, moet je nog steeds een afweging maken, als je daar wat zwaarders dan een MAG mee wilt nemen, of je dan niet ook gelijk een groter bereik wilt hebben dan bij een MAG.

En inderdaad, zo'n M134 moet wel op een MB passen, de Amerikanen zetten het immer ook op hun hummers. Maar of het echt meerwaarde heeft? 

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 27/02/2013 | 19:39 uur
Citaat van: Ace1 op 27/02/2013 | 18:22 uur
Daar ben ik me van bewust je zorgt ervoor dat de patrouille binnen een afstand van 500 meter een voertuig heeft wat de beschikking heeft over een Gateling.

Los van alle eerder aangehaalde zaken, dit gaat dus ook gewoon niet.

Een dergelijk wapen is best mooi, maar absoluut ongeschikt als MAG vervanger. Misschien in een specifieke gunship heli, maar aangezien we Apaches hebben ook daar niet echt nodig. Op een schip zou het ook nog passen, maar daar maakt het beperkte bereik het wapen minder geschikt. Een .50 heeft daar gewoon de voorkeur. Lagere vuursnelheid, maar een veel groter bereik.

Ik begrijp je punt wel, maar ik snap niet hoe ik dat uit je post kan opmaken. Je argumenten zijn in de eerste plek dat gatling idee niet mobiel genoeg is vanwege gewicht, en dan sluit je af met bereik. Ik denk dat de MB's wel zo zijn te configureren dat er een mag, ,50 EN gatling gemonteerd kunnen worden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Huzaar1 op 27/02/2013 | 19:34 uur
Hier moet wel bij worden gezegd dat dit weer Amerikanen zijn en volgens mij is 60% van zijn munitie er doorheengejast terwijl hij niet eens een idee had waar ze zaten. 30% verder was hij in de richting van het doel aan het knallen en de overblijvende 10% was echt effectief.
Het leek in dit filmpje meer te gaan om Kijkeenshoegaafikbenmetmijn,50headcam.

Die kans bestaat, al denk ik niet dat wij dat vanaf hier kunnen beoordelen. Doet er verder ook niet zo heel erg toe, het filmpje illustreert n.m.m prima hoe hard munitie gaat bij 550rpm.

dudge

Citaat van: Ace1 op 27/02/2013 | 18:22 uur
Daar ben ik me van bewust je zorgt ervoor dat de patrouille binnen een afstand van 500 meter een voertuig heeft wat de beschikking heeft over een Gateling.

Los van alle eerder aangehaalde zaken, dit gaat dus ook gewoon niet.

Een dergelijk wapen is best mooi, maar absoluut ongeschikt als MAG vervanger. Misschien in een specifieke gunship heli, maar aangezien we Apaches hebben ook daar niet echt nodig. Op een schip zou het ook nog passen, maar daar maakt het beperkte bereik het wapen minder geschikt. Een .50 heeft daar gewoon de voorkeur. Lagere vuursnelheid, maar een veel groter bereik.

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 27/02/2013 | 18:15 uur
Citaat van: Ace1 op 27/02/2013 | 17:51 uur
Het is een feit dat een Gateling meer vuurkracht heeft dan een  mitrailleur onderstaande fimpje even bekijken.

Het feit dat een howitser meer vuurkracht heeft dan een M2 wil niet zeggen dat het een goede vervanger is.

Die gatling heeft een hoger gewicht en grotere omvang, de aanschaf en exploitatiekosten zijn vele malen hoger en de vraag is of die hoge vuursnelheid altijd een grote meerwaarde is. (het munitie verbruik buiten beschouwend latend)

Kijk in het onderstaande filmpje eens hoeveel munitie er doorheen gaat bij het huidige wapensysteem, hoe zie je dit voor je bij een gatling??





Hier moet wel bij worden gezegd dat dit weer Amerikanen zijn en volgens mij is 60% van zijn munitie er doorheengejast terwijl hij niet eens een idee had waar ze zaten. 30% verder was hij in de richting van het doel aan het knallen en de overblijvende 10% was echt effectief.
Het leek in dit filmpje meer te gaan om Kijkeenshoegaafikbenmetmijn,50headcam.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Flyguy op 27/02/2013 | 18:46 uur
Ace1, wil jij, als ik het goed begrijp, de MAG en de M2 vervangen met een gattling? Dat gaat echt niet!

Al was het alleen maar omdat je voor een kale Minigun van Dillon aero $50.000 aftikt.

Flyguy

Ace1, wil jij, als ik het goed begrijp, de MAG en de M2 vervangen met een gattling? Dat gaat echt niet!

Nikehercules

#37
Citaat van: Thomasen op 26/02/2013 | 00:56 uur
Misschien omdat er wat te winnen is? De kans is klein natuurlijk, maar als ik zie wat zo'n H&K bied, een MAG die je in een halve minuut ombouwt naar een formaatje minimi, welke het niet erg vind om te zwemmen, en met geluidsdemper uitgerust kan worden, dan zie je dat er aardig wat ontwikkelingen zijn geweest, en dat daar misschien ook wel van geprofiteerd kan worden. En dan bedoel ik niet persee dat die 121 gekocht moet worden, maar een goede marktoriƫntatie kan geen kwaad.

Zo'n marktoriĆ«ntatie kan nooit kwaad idd, en moet ook gewoon gebeuren. Zeker als je max 100 miljoen gaat uitgeven. 

Echter, mijn absolute voorkeur gaat uit naar de MAG. Zelfs al zou een ander wapen in de vergelijking als de betere uit de bus komen moet je je afvragen of je het risico van een nieuw systeem op de koop toe wil nemen.