De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Master Mack

Citaat van: Parera op Vandaag om 19:24Ik vind die MQ-9 STOVL een geweldige kist, maar dit is niet weggelegd voor onze marine.
Ja het kan opstijgen / landen op een dek van 122 m (400 ft), maar dit is dan enkel in ISR modus dus zonder enige bewapening. Wil je de kist uitrusten met een goed pakket bewapening (12x Hellfire) dan heb je al 304 m lengte nodig (1000 ft). Vergeet ook niet dat die Amerikaanse LHD's een vliegdek hebben van ruim 250 m lengte!

De oplossing voor Nederland in flattops en UAV's ligt wat mij betreft in meer en kleinere UAV's eventueel ondersteund door een skijump gecombineerd met een soort catapult/ winch systeem. Dan kom je (maximaal) op UAV's vergelijkbaar met de Turkse TB3. Deze zijn geschikt voor schepen zoals de Spaanse Juan Carlos LHD met een vliegdek van 202.30 x 32 m. Het schip zelf is ruim 230 m lang.

Voor een kleiner schip ben je echt gebonden aan kleinere UAV's zoals de RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER. En ik zou er groot voorstander van zijn als we kiezen voor een of meerdere flattops dat we dan ook de Bell V-247 aankopen als VTOL UAV. Dat toestel kan alles wat we zoeken in een UAV, het kan opereren vanaf al onze schepen inclusief de fregatten maar het kan ook vuursteun geven aan land voor de mariniers of jagen op onderzeeboten.

Wat betreft STOVL zou ik het houden op inlichtingen verzamelen voor Nederland op dit moment. Voor aanvallen kan je dan terug vallen op loitering munitions ect.

Enkele jaren geleden heb ik contact gehad met Damen Naval en daar werd bevestigd dat alle modellen nog in de serie zitten alleen zijn ze niet allemaal even gedetailleerd uitgetekend en /of openbaar gemaakt.
Ik snap de ambitie maar om er ook de snelheid in te houden moeten we realistisch zijn. Uitbreiden vloot NH-90'S desnoods met 2de hands toestellen en misschien 6 extra Caracal's of een paar extra chinooks. En dan een stuk of 30 RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER's lijkt mij sneller invulbaar. En misschien kan een Nederlands bedrijf ons wel een Drone leveren met vergelijkbare prestaties. Koop Nederlandse waar dan helpen we elkaar en is het misschien ook eerder klaar. En kwa schepen blijf ik bij 4X Crossovers met dok en combatant bewapening en 2x mini flattop op dezelfde romp.

Parera

Ik vind die MQ-9 STOVL een geweldige kist, maar dit is niet weggelegd voor onze marine.
Ja het kan opstijgen / landen op een dek van 122 m (400 ft), maar dit is dan enkel in ISR modus dus zonder enige bewapening. Wil je de kist uitrusten met een goed pakket bewapening (12x Hellfire) dan heb je al 304 m lengte nodig (1000 ft). Vergeet ook niet dat die Amerikaanse LHD's een vliegdek hebben van ruim 250 m lengte!

De oplossing voor Nederland in flattops en UAV's ligt wat mij betreft in meer en kleinere UAV's eventueel ondersteund door een skijump gecombineerd met een soort catapult/ winch systeem. Dan kom je (maximaal) op UAV's vergelijkbaar met de Turkse TB3. Deze zijn geschikt voor schepen zoals de Spaanse Juan Carlos LHD met een vliegdek van 202.30 x 32 m. Het schip zelf is ruim 230 m lang.

Voor een kleiner schip ben je echt gebonden aan kleinere UAV's zoals de RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER. En ik zou er groot voorstander van zijn als we kiezen voor een of meerdere flattops dat we dan ook de Bell V-247 aankopen als VTOL UAV. Dat toestel kan alles wat we zoeken in een UAV, het kan opereren vanaf al onze schepen inclusief de fregatten maar het kan ook vuursteun geven aan land voor de mariniers of jagen op onderzeeboten.

Wat betreft STOVL zou ik het houden op inlichtingen verzamelen voor Nederland op dit moment. Voor aanvallen kan je dan terug vallen op loitering munitions ect.

Citaat van: Harald op Vandaag om 16:53Bij de nieuwe Damen ontwerpen van de Enforcer klasse wordt geen flattop ontwerp getoond, maar dit zou best gedaan kunnen worden met bijvoorbeeld een ENF 15628 deze heeft een lengte van 156 meter,  breedte van 28 meter. of 2 nog langere modellen, de 16728 of 18028   

Enkele jaren geleden heb ik contact gehad met Damen Naval en daar werd bevestigd dat alle modellen nog in de serie zitten alleen zijn ze niet allemaal even gedetailleerd uitgetekend en /of openbaar gemaakt.

Harald


Als men dit soort activiteiten/ operaties bij de NL-KM wil gaan doen, zal er toch serieus gekeken moeten worden naar grote vastvleugel UAV's en de wensen/eisen die daarmee gepaard gaat.
Kwa schiptype/ontwerp kom je dan gauw uit op een flattop.

Een Damen MPSS is eigenlijk te klein, eerder in de LPX topic is ook gesproken over de Endurance serie, een type als 160/170 zou denk ik prima voldoen.

 https://navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2017-archives/imdex-asia-2017-show-daily-news/5257-imdex-asia-2017-st-marine-unveiled-the-endurance-170-lhd.html

CitaatEndurance 170 Landing Helicopter Dock (LHD) has a length of 170 meters, a breadth of 30.80 meters, a draft of 6.60 meters for a full load displacement of 19,000 tons.

Met een breedte van 30,8 meter kun je veel meer dan zoals 20 meter bij de MPSS. Als men een Flattop wil dan er in de breedte gekeken moeten worden en dat moet ook wel kunnen gezien dat de huidige LPD's Rotterdam en Johan de With, een breedte hebben van 27 en 29,2 meter.
Om dan naar NL maatstaven te kijken en te "shoppen" bij Damen dan kom je bij een Enforcer ontwerp

De oude Damen ontwerpen waren bijvoorbeeld de Enforcer 16000 of 18000, zie onderstaande afbeeldingen




Bij de nieuwe Damen ontwerpen van de Enforcer klasse wordt geen flattop ontwerp getoond, maar dit zou best gedaan kunnen worden met bijvoorbeeld een ENF 15628 deze heeft een lengte van 156 meter,  breedte van 28 meter. of 2 nog langere modellen, de 16728 of 18028   
 
https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/landing-platform-dock-enforcers?view=models

15628


18028

Harald

interessant om te volgen

Hanwha Showcases Its Unmanned Systems At YIDEX 2024

Held at the Republic of Korea's Naval Academy in Jinhae, YIDEX 2024 significantly focused on unmanned technologies, aligning with the ROK Navy's vision for their future Navy Sea GHOST concept.



.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/hanwha-showcases-its-unmanned-systems-at-yidex-2024/

Lynxian

Citaat van: Parera op 23/04/2024 | 03:07 uurEen bewapende USV is wat mij betreft niet handig maar een must! De USV moet zich zelf ook kunnen beschermen tegen allerlei doelen zowel in de lucht als op zee. Iets wat in het NL concept tot op heden ontbreekt op de openbaar gemaakte render.
Ik hecht niet heel veel waarde aan de wapens op een onderzoeksrender.

Huzaar1

#2901
Citaat van: Parera op 23/04/2024 | 03:07 uurEen bewapende USV is wat mij betreft niet handig maar een must! De USV moet zich zelf ook kunnen beschermen tegen allerlei doelen zowel in de lucht als op zee. Iets wat in het NL concept tot op heden ontbreekt op de openbaar gemaakte render.

Nah, als je in bereik van een .50 bent gekomen leg je dat wel af tegen een conventionele bemande dreiging.

De .50 is handig als je een drijvende mijn o.i.d. tegen komt of iets anders waarvan je niet weet wat het is, maar het moet kapot. Niet voor zelfbescherming. Het is een ASW drone.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 22/04/2024 | 18:12 uurMet iig een kanon/.50. Best handig en wenselijk i.m.o.

Een bewapende USV is wat mij betreft niet handig maar een must! De USV moet zich zelf ook kunnen beschermen tegen allerlei doelen zowel in de lucht als op zee. Iets wat in het NL concept tot op heden ontbreekt op de openbaar gemaakte render.

Huzaar1

Met iig een kanon/.50. Best handig en wenselijk i.m.o.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Korea doet hetzelfde als NL , ASW USV !! Die Sea Ghost heeft een lengte van 12 meter ! 

Hanwha Ocean To Design Recon UUV And Mine Warfare USV For ROK Navy

On April 21, 2024, South Korea's Hanwha Ocean announced its selection as preferred bidder for the Republic of Korea (ROK) Navy's conceptual design of Reconnaissance Unmanned Underwater Vehicles (UUV) and Mine Warfare Unmanned Surface Vehicles (USV).

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/04/hanwha-ocean-to-design-recon-uuv-and-mine-warfare-usv-for-rok-navy/


Hanhwa Systems Sea Ghost USV

Sea Ghost USV

Hanwha Systems displayed its manned-unmanned teaming (MUM-T) solution for the Republic of Korea Navy (RoKN) at the MADEX 2023 exhibition in Busan, which concluded on 9 June. The concept features two types of unmanned surface vessel (USV) platforms – the Sea Ghost and the M-Searcher.

The Sea Ghost USV has a length of 12 m and a width of 3.5 m. This vessel is powered by two engines using hybrid propulsion, with two water-jets enabling a cruise speed of 20 kt and a maximum speed of 40 kt.

The Sea Ghost has been fitted with a navigation radar, a wave radar, and an electro-optical/infrared (EO/IR) sensor. For communications, it uses an electronically steerable satellite communications (satcom) antenna fixed on a mast and linked to a low Earth orbit (LEO) satellite and an underwater acoustic system in the stern.

The USV, which can be operated in manned or unmanned mode, is fitted with one 12.7 mm K9 machine gun at the front and carries a synthetic aperture sonar autonomous underwater vehicle (AUV) and a multibeam echosounder at the back for search-and-rescue (SAR) operations. It has an endurance of 12 hours at 20 kt and a range of 240 nm.

The M-Searcher USV is an unmanned platform, with a length of 8 m and a width of 2.7 m. The USV is powered by one diesel engine with water-jet propulsion, providing a maximum speed of 35 kt and an endurance of 12 hours.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/madex-2023-hanwha-systems-displays-naval-mum-t-concept


Huzaar1

Goede keus dit zelf te ontwikkelen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Nieuwe fregatten krijgen drones voor onderzeebootbestrijding

Dutch Naval Design en Defensie hebben een contract getekend voor de ontwikkeling van nieuwe onbemande vaartuigen voor de marine. De Unmanned Surface Vessels (USV) moeten over vier jaar klaar zijn en worden ingezet vanaf de nieuwe ASW-fregatten, die in 2030 opgeleverd worden. Vooral op het gebied van onderzeebootbestrijding zijn de USV's een flinke stap voorwaarts.

https://marineschepen.nl/nieuws/ASW-fregatten-krijgen-drones-voor-onderzeebootbestrijding-150424.html

CitaatNederland kiest er dus voor om zelf USV's te ontwikkelen, terwijl het ook mogelijk was geweest om deze rechtstreeks bij een leverancier aan te schaffen. Zo ontwikkelde het Israëlische bedrijf Elbit een USV genaamd Seagull. De Seagull werd Nederland aangeboden, maar Defensie kiest er dus voor om zelf tot het ontwikkelen over te gaan.

Alles in eigen hand, voor dit lijkt me in combi met NL industrie, Thales, COMMIT een goede keuze. Zeker ook voor de intergratie in/met het Under Water Warfare Suite (UWWS) en Above Water Warfare System (AWWS) van de ASW fregatten. 


DiepFries

https://defence-industry.eu/european-defence-fund-euroguard-project-kicked-off-in-estonia/

Ook interessant omtrent de USV ontwikkeling, ook pas sinds begin dit jaar gestart, immens consortium weer, beter in eigen huis alvast voorsorteren wellicht..   :dead:

Parera

Citaat van: silvester herc op 13/04/2024 | 12:35 uurVraagje voor wie de livesteam gevolgd heeft over o.a de A Brief Fregatten/ATS -zag ik in een keer onder aan het lijstje over de miljarden investeringen voor de KM een soort van multi-purpose-support-ships staan bedoelde ze daar de JSS en CSS ship mee of de aanschaf van die twee extra schepen voor de beveiliging van de Noordzee mee of heb ik het toch niet goed gevolgd dat was mij onduidelijk!

Trific/mican gok ik

silvester herc

Vraagje voor wie de livesteam gevolgd heeft over o.a de A Brief Fregatten/ATS -zag ik in een keer onder aan het lijstje over de miljarden investeringen voor de KM een soort van multi-purpose-support-ships staan bedoelde ze daar de JSS en CSS ship mee of de aanschaf van die twee extra schepen voor de beveiliging van de Noordzee mee of heb ik het toch niet goed gevolgd dat was mij onduidelijk!