Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 02/07/2019 | 19:15 uur
Is het geen ''standaard'' toolbox voor beide marines? Waar beide marines dus gebruik van kunnen maken of echt per land een x aantal eigen toolboxen?

Het was toch nog niet definitief welke toolbox NL gaat aanschaffen, mede omdat we de toolbox eerder in gebruik willen nemen dan de MCMV's zelf.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 02/07/2019 | 19:12 uur
Waarbij het dus nog de vraag is of NL ook voor dat systeem kiest?....

Is het geen ''standaard'' toolbox voor beide marines? Waar beide marines dus gebruik van kunnen maken of echt per land een x aantal eigen toolboxen?

StrataNL

Waarbij het dus nog de vraag is of NL ook voor dat systeem kiest?....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Ik had dit gemist. Via onze Belgische marine vrienden.


Op #2 de USV i.c.m. een gesleepte mijnen veeg module.

Uitvergroot



MODULAR LIGHTWEIGHT MINESWEEP (MLM) ontwikkeld door het Poolse Centrum Techniki Morskiej (CTM) 

Citaat
Modular lightweight minesweep (MLM) is designed to counter sea mines with non-contact fuses, which operation depends on the identification of a specific type of vessel on the basis of its characteristic physical field signatures. The minesweep consists of a set of elementary magnetic and electric field inductors, connected by cable-ropes between each other and the on-board power supply and control device, as well as an acoustic generator. The process of developing optimal working parameters ("OPTYMA Mod." software for ships physical fields modelling) and controlling the minesweep operation has been automated in range, which allows its full and easy operation from the level of the on-board control and command interface. The interface software includes all options for entering, determining and controlling mine countermeasure characteristic parameters, including automatic determination of the minesweep zones width at different depths.








Productsheet (.pdf)
https://www.gospodarkamorska.pl/_upload/catalog_positions_files/3163/files/mlm-eng.pdf

Harald

Opening the toolbox: ECA's solution for the Belgian-Dutch MCM program

ECA Group has been supplying the Belgian Navy for almost 40 years, through the delivery of PAP mine neutralization autonomous unmanned vehicles (AUV) operated from Tripartite-class MCM vessels. Today, ECA Group, via its ECA Robotics subsidiary, is set to provide the Belgian and Dutch Navies with a truly innovative suite of autonomous systems under a 450M€ contract.

Signed as part of the MMCM Program being led by the Belgian MoD, this contrat will see ECA deliver 10 « Toolboxes » composed of an array of autonomous systems. Each Toolbox will be able to integrate the Inspector 125 unmanned surface vessel (USV), the A-18M autonomous unmanned vehicle (AUV), the T-18M towed sonar, the SEASCAN remotly operated vehicle (ROV), the K-STER mine disposal system, a sweeping system developed by Poland's CTM, and finally, the 200 kg-class VTOL unmanned aerial vehicle (UAV), most probably the UMS Skeldar V-200. These systems will all be fully integrated to ECA's MCM UMISOFT C2 system, which will be connected with Naval Group's SMMD system to form a new mine warfare mission system integrated into the mother ship's combat system.

Naval News sat down with ECA Group's Daniel Scourzic, VP Strategic Programs, to learn all about the company's wide offer.

.../...
voor het complete artikel/verschool, zie link hieronder

https://www.navalnews.com/naval-news/2019/06/opening-the-toolbox-ecas-solution-for-the-belgian-dutch-mcm-program/

Ace1


Poleme

Citaat van: Parera op 11/06/2019 | 13:49 uur
Een paar dingen uit het artikel die mij opvallen:

- De schepen worden gebouwd van magnetisch staal maar er worden systemen ingebouwd om het magnetische veld te verkleinen. Dit betekend dat het schip dus wel in gevaar komt als het een (onbekend) mijnengebied in vaart. Daarvoor krijgen de schepen een mijn detectie sonar maar als je die dan opmerkt dan zit je er al midden in en loop je dus gevaar.

- Als het schip dan toch geraakt word door een mijn dan moet de bouw ervoor zorgen dat het schip in elk geval blijft drijven (compartimenten) om daarna de bemanning te evacueren. En als het schip niet direct geraakt word dan moet het schip kunnen doorvaren naar een eerst volgende (veilige) haven.

- De beslissing voor het hoofdwapen is nog niet genomen, het artikel spreekt over 25 tot 40 mm. De kans is heel groot dat wij dus gewoon onze Marlin en Hitroles krijgen.
Verkleining van het magnetische veld wordt ook wel "degaussing" genoemd.
The term was first used by then-Commander Charles F. Goodeve, RCNVR, during World War II while trying to counter the German magnetic naval mines that were playing havoc with the British fleet.  The mines detected the increase in the magnetic field when the steel in a ship concentrated the Earth's magnetic field over it.
Admiralty scientists, including Goodeve, developed a number of systems to induce a small "N-pole up" field into the ship to offset this effect, meaning that the net field was the same as the background.  Since the Germans used the Gauss as the unit of the strength of the magnetic field in their mines' triggers (this was not yet a standard measure), Goodeve referred to the various processes to counter the mines as "degaussing".   The term became a common word.

The original method of degaussing was to install electromagnetic coils into the ships, known simply as coiling.  In addition to being able to bias the ship continually, coiling also allowed the bias field to be reversed in the southern hemisphere, where the mines were set to detect "S-pole down" fields.  British ships, notably cruisers and battleships, were well protected by about 1943.

Installing such special equipment was, however, far too expensive and difficult to service all ships that would need it, so the navy developed an alternative called wiping, which Goodeve also devised, and which is now also called deperming.  This procedure simply dragged a large electrical cable along the side of the ship with a pulse of about 2000 amperes flowing through it.  This induced the proper field into the ship in the form of a slight bias.  It was originally thought that the pounding of the sea and the ship's engines would slowly randomize this field, but in testing, this was found not to be a real problem.  A more serious problem was later realized: as a ship travels through Earth's magnetic field, it will slowly pick up that field, counteracting the effects of the degaussing.  From then on captains were instructed to change direction as often as possible to avoid this problem.  Nevertheless, the bias did wear off eventually, and ships had to be degaussed on a schedule.  Smaller ships continued to use wiping through the war.

To aid the Dunkirk evacuation, the British "wiped" 400 ships in four days.

During World War II, the United States Navy commissioned a specialized class of degaussing ships that were capable of performing this function.  One of them, USS Deperm (ADG-10), was named after the procedure.

After the war, the capabilities of the magnetic fuzes were greatly improved, by detecting not the field itself, but changes in it.  This meant a degaussed ship with a magnetic "hot spot" would still set off the mine.  Additionally, the precise orientation of the field was also measured, something a simple bias field could not remove, at least for all points on the ship.  A series of ever-increasingly complex coils were introduced to offset these effects, with modern systems including no fewer than three separate sets of coils to reduce the field in all axes.
zie: en.wikipedia.org/wiki/Degaussing

Een Mine Avoidance Sonar = mijnen ontwijking sonar.  Heeft wel niet zo een groot bereik, maar dit is voldoende om gedetecteerde mijnen te kunnen ontwijken.
De Holland OPV klasse beschikt overigens ook over zo een sonar.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

De nieuwe moederschepen zijn niet te vergelijken met de Alkmaarklasse.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Umbert

Citaat van: StrataNL op 11/06/2019 | 17:46 uur
De OPV's zijn beter bewapend en beschermd dan dit gedrocht.

Wat ik me afvraag zijn wij als NL dan zo de fout in gegaan, of in de luren gelegd dat we helemaal geen eisen gesteld hebben op wat voor verdediging op deze schepen moest komen.
Nou zijn de huidige mijnenvegers/jagers nou niet de grootste en hebben dus ook weinig tot geen bewapening , maar de nieuwe schepen zijn gewoon groot en dus een dankbaar doelwit in geval van conflict, nu lijkt het op autorijden zonder verzekering (mag ook niet)

StrataNL

De OPV's zijn beter bewapend en beschermd dan dit gedrocht.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Een paar dingen uit het artikel die mij opvallen:

- De schepen worden gebouwd van magnetisch staal maar er worden systemen ingebouwd om het magnetische veld te verkleinen. Dit betekend dat het schip dus wel in gevaar komt als het een (onbekend) mijnengebied in vaart. Daarvoor krijgen de schepen een mijn detectie sonar maar als je die dan opmerkt dan zit je er al midden in en loop je dus gevaar.

- Als het schip dan toch geraakt word door een mijn dan moet de bouw ervoor zorgen dat het schip in elk geval blijft drijven (compartimenten) om daarna de bemanning te evacueren. En als het schip niet direct geraakt word dan moet het schip kunnen doorvaren naar een eerst volgende (veilige) haven.

- De beslissing voor het hoofdwapen is nog niet genomen, het artikel spreekt over 25 tot 40 mm. De kans is heel groot dat wij dus gewoon onze Marlin en Hitroles krijgen.

Parera

#1712
Ik heb het artikel kunnen vinden (voor een deel) via onze Belgische marine vrienden, vertaald door google naar het Nederlands.

Focus op toekomstige Belgische en Nederlandse mijnenjagers (11.06.2019)

Bouw van de eerste van 12 nieuwe mijn oorlogsschepen besteld door België en Nederland start binnen twee jaar in Bretagne. Het contract, ter waarde van bijna € 2 miljard, werd op 22 mei aangemeld bij het Belgische Naval & Robotics consortium, gevormd door de Franse bedrijven Naval Group en ECA Group. Vanaf 2024 zullen deze nieuwe generatie eenheden, uitgevoerd in het kader van het MCM-programma (bestuurd door België voor de twee naties, Nederland dat instaat voor het beheer van de vernieuwing van de Belgische en Nederlandse fregatten), de huidige zullen opvolgen. tripartite mine hunters (CMT), gebouwen die ontstonden in de jaren tachtig via een programma dat gezamenlijk werd uitgevoerd door België, Frankrijk en Nederland.

Sea and Marine heeft details over deze toekomstige schepen kunnen verkrijgen, die een volledig gerobotiseerd systeem zullen implementeren voor de detectie, classificatie en neutralisatie van mijnen. Vandaag opent een close-up van deze nieuwe stijleenheden, ontworpen door Naval Group, een nieuwe pagina in de geschiedenis van Europese mijnoorlogsvoering, die van de intrede in het tijdperk van drones.

Platforms van 81 meter en 2730 tpc
Geroepen om als moederschip te dienen voor deze machines, die gericht zijn op het verhogen van de efficiëntie van de mijnenjacht met snellere operaties, terwijl zoveel mogelijk de menselijke interventies nabij de bedreigingen, de toekomstige Belgische en Nederlandse gebouwen worden beperkt zal totaal anders zijn dan hun ouderen. Terwijl de CMT's 51,5 meter lange boten zijn voor 8,9 meter breed en 615 ton beweging in lading, zullen hun opvolgers veel groter zijn. 81,4 meter lang met een maximale breedte van 17 meter (15,5 op de waterlijn), zullen ze een belastingsverplaatsing van 2730 ton in de buurt vertonen, met de mogelijkheid om tot 2800 ton aan het einde van de levensduur te gaan.

Stalen rompen maar een gereduceerde handtekening
In tegenstelling tot hun voorgangers, die een romp hebben van niet-magnetisch composietmateriaal (CVR), zullen de nieuwe gebouwen volledig van staal zijn gemaakt. "Het concept van de stand-off mijnenoorlog wil niet langer de mijnenvelden betreden, waar de drones naartoe zullen gaan terwijl het gebouw op enige afstand blijft. Dit maakt het mogelijk om staal als materiaal te gebruiken en gezien de grootte van de boot hebben we ook geen aluminium nodig om de bovenbouw te verlichten ", legt Eric Perrot, directeur van het MCM-programma, uit. Als het concept in theorie probeert om weg te werken van de dreiging, worden in de praktijk de mijnen niet gerapporteerd en in onbekende gebieden moeten de schepen mogelijk gevaarlijke wateren oversteken. "Ze zullen worden blootgesteld aan het risico van onderwater explosies omdatde mijnenvelden zijn natuurlijk niet gemarkeerd. Bovendien is er nog steeds een restrisico in de mijnbestrijding van mijnen die niet zou zijn ontdekt na het opruimen van een gebied. " De gebouwen werden daarom ontworpen om zeer robuust te zijn, met gebruik van staal met een hoge treksterkte, een onderverdeling die is aangepast om hun overlevingsvermogen te vergroten en apparaten om de apparatuur te beschermen tegen gewelddadige schokken, om ondanks een ontploffing genoeg te kunnen zijn dichtbij, ga door met de missie of overleef het tenminste als de impact heel dichtbij is. Bovendien: "ze hebben een extreem beperkte handtekening, magnetisch, akoestisch en elektrisch, wat de drie belangrijkste factoren zijn die mijnen triggeren. Het niveau zal van dezelfde orde zijn als dat van een fregat. De schepen zullen worden uitgerust met een degaussing-systeem en oplossingen om het onder water uitgestraalde geluid te verminderen. Alle machines zijn bijvoorbeeld op elastische kussens gemonteerd om trillingen te absorberen. Er zijn ook regelingen getroffen voor het elektrische veld dat door de boot is gegenereerd of aangepast, bijvoorbeeld "geforceerde stroom" -oplossingen, met actieve aarding van de boomlijnen. De propellers zullen profiteren van een speciale coating om de impact van het elektrische veld van het schip te verminderen. Bovendien zullen de schepen worden uitgerust met een Mine Avoidance Sonar (MOAS) om bedreigingen tijdens de transitfase op te sporen. alle machines worden bijvoorbeeld op elastische kussens gemonteerd om de trillingen te absorberen. Er zijn ook regelingen getroffen voor het elektrische veld dat door de boot is gegenereerd of aangepast, bijvoorbeeld "geforceerde stroom" -oplossingen, met actieve aarding van de boomlijnen. De propellers zullen profiteren van een speciale coating om de impact van het elektrische veld van het schip te verminderen. Bovendien zullen de schepen worden uitgerust met een Mine Avoidance Sonar (MOAS) om bedreigingen tijdens de transitfase op te sporen. alle machines worden bijvoorbeeld op elastische kussens gemonteerd om de trillingen te absorberen. Er zijn ook regelingen getroffen voor het elektrische veld dat door de boot is gegenereerd of aangepast, bijvoorbeeld "geforceerde stroom" -oplossingen, met actieve aarding van de boomlijnen. De propellers zullen profiteren van een speciale coating om de impact van het elektrische veld van het schip te verminderen.

Wat betreft het vermogen om een ​​onderwaterexplosie te overleven, de zogeheten "K-coëfficiënt" die het weerstandsniveau van het schip bepaalt aan de hand van de massa explosieven en de afstand, heeft België twee coëfficiënten gedefinieerd waarvan de details bekend zijn. uiteraard vertrouwelijk. De eerste zag het schip in staat zijn missie voort te zetten en de tweede, met een nabije en zeer krachtige explosie, heeft tot doel hem in staat te stellen te blijven drijven en niet te gaan liggen om de bemanning te evacueren. Deze niveaus van weerstand, dimensionering in het ontwerp, "zijn vergelijkbaar met die van gevechtsgebouwen van het fregattype".

Het voortstuwingssysteem
De twee aslijnen worden rechtstreeks aangedreven door twee elektrische voortstuwingsmotoren van elk 1750 KW, aangedreven door drie dieselgeneratoren, een van 2520 KW en twee met een vermogen van 1260 kW. "Deze operatie op drie diesels-alternatoren zal het mogelijk maken om de productie van energie aan te passen aan de situatie van het schip. Ze zullen ook worden geïnstalleerd in twee onafhankelijke compartimenten, de grote generator in een kamer en de twee kleinere in een andere, met in elk compartiment een van de twee elektromotoren. Deze regeling, waarbij een langere rij bomen betrokken is dan de andere, biedt de nodige redundantie in geval van schade of invasie van een compartiment ", legt Eric Perrot uit. Met deze voortstuwing,

Bewakingsmiddelen en zelfverdediging
monitoring en zelfverdediging zullen de gebouwen zijn uitgerust met op afstand bediende 12,7 mm machinegeweren en kanonnen hoofdstelsel 25 tot 40 mm (de keuze is nog niet officieel opgenomen). De sensoren zullen een 2D-radar bevatten met volgvermogen van drones in de lucht die aan boord zullen zijn, en een radar en elektro-optische vuurleiding voor artillerie.

63 bedden, een staf en ontruimingsduikers
Aan de accommodatiezijde zullen de Belgische en Nederlandse gebouwen bestaan ​​uit 63 bedden, verdeeld volgens de rangen in een-, twee- en vierpersoonskamers. Het bemanningsformaat hangt af van de missies. Er kan bijvoorbeeld een kleine staf worden ingehuldigd en een aparte ruimte hebben voor missieplanning naast Central Operation. Ondanks het gebruik van drones zullen ook mijnopruimingsduikers aan boord kunnen komen, sommige gevallen die hun expertise vereisen of hun directe interventie, ondanks de bekwaamheid van robotica. Duikers kunnen worden ingezet met behulp van twee 7-meter semi-rigide boten, gehuisvest in side niches. Ze zullen speciale ruimtes hebben voor hun duikuitrusting (gasopslag, compressoren, recyclers, calciumcarbonaatpatronen, ...), waarbij het gebouw ook is ontworpen voor het opnemen van een hyperbare kamer. De laatste zal worden geïntegreerd in een twintig-voet container (TEU) en indien nodig worden verzonden, wetende dat de boot drie TEU's op de hoedenplank kan opslaan. Deze bieden extra capaciteit voor draagmateriaal, zoals de decompressiekamer maar ook andere apparatuur, waaronder een versterking van drones.

De ECA-gereedschapskist, een reeks inzetbare drones op zee of vanaf de grond
Deze zullen daarom het hart vormen van het nieuwe Belgisch-Nederlandse mijnbouwoorlogssysteem. Alle robotische middelen vormen de "gereedschapskist", die is ontwikkeld door de ECA Group en kan worden geïmplementeerd vanuit gebouwen of vanuit de kust. Het zal dus mogelijk zijn om het apparaat vanuit een poort in te zetten voor nauwe interventies, of het snel te projecteren in de vorm van containers en luchttransporteerbare modules.

Om de man van de dreiging te verwijderen
Dit robotconcept van mijn oorlogsvoering heeft tot doel de matrozen uit het bedreigingsgebied te verwijderen en de maximale menselijke tussenkomst te beperken. Het gaat ook over het sneller uitvoeren van mijnenveldreinigingswerkzaamheden. Dus, als de fasering altijd zal bestaan ​​van het onderzoek tot de neutralisatie van de mijnen, kunnen de meeste taken parallel worden uitgevoerd door verschillende drones, en niet de een na de ander zoals nu het geval is.

Specifieke apparaten voor detectie, identificatie en neutralisatie
Elk schip kan twee Surface UAV's (USV) van de Inspector 125 dragen. Deze kunnen een T18-M gesleepte sonar met kunstmatige opening gebruiken of een autonome onderwater-drone (AUV) van het A18-type, uitgerust met dezelfde antenne, of in een derde configuratie van SeaScan en K-Ster C op afstand bediende robots (ROV's).

De rest van het artikel is helaas gereserveerd voor abonnees!

Bron: meretmarine.com

https://www.meretmarine.com/fr/content/gros-plan-sur-les-futurs-chasseurs-de-mines-belges-et-neerlandais

Parera

In het artikel van NavalNews.com staat een opsomming van de bewapening van deze ''MCMV's'':

- 1 Bofors Mk4 40 mm
- 2 SeaDeNFder RWS's met .50 cal's (BB brugvleugel + SB sponson achter vliegdek)
- 4 bemande .50 cal's  (2x brugvleugels + 2x achterdek )
- 2 long range acoustic devices (LRAD's) op de opbouw naast de schoorstenen (non-lethal weapon / long range communicatie middel)


Klinkt voornamelijk als een patrouilleschip   :annoyed:

Die 2 LRAD's zijn totaal overbodig voor welke vorm van mijn bestrijding dan ook en zijn in die rol totaal niet inzetbaar, tenzij je ze gaat gebruiken voor het aanroepen van andere (civiele) vaartuigen in het gebied waar je bezig bent met je MCM operatie.

Parera

Via @navalnewscom

Citaat
Here is the official NOTICE OF AWARD OF CONTRACT from the Belgian Government to @navalgroup for the #MCM program 🇫🇷⚓️🇧🇪@BelgiumNavRob @TheBelgianNavy @BelgiumDefence




Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 05/06/2019 | 21:39 uur
En Wallonië.

Wat gebeurt er dan met het Duitse gedeelte?

Kan niemand een zinnig antwoord op geven. Pure speculatie.