Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Kamer stemt ook formeel in met verhuizing marinierskazerne naar Vlissingen

Geplaatst op:14 februari

DEN HAAG - Na twee jaar discussie heeft de Tweede Kamer donderdag ook formeel ingestemd met de verplaatsing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen.

Een ruime Kamermeerderheid van PvdA, VVD en CDA stemde vorige week al in met het kabinetsvoornemen om de marinierskazerne te verplaatsen van Doorn naar Vlissingen. Toch was er donderdag nog een kleine (theoretische) kans dat er roet in het eten zou worden gegooid. De Kamer kon zich nog eenmaal uitspreken over de sluiting van de Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn.

Alleen D66 greep die gelegenheid aan. Kamerlid Wassila Hachchi riep het kabinet op alsnog te zoeken naar alternatieve locaties voor de marinierskazerne. Behalve D66 zijn ook PVV, ChristenUnie, GroenLinks, Partij voor de Dieren en de SP voor een nieuw onderzoek.

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie) liet eerder donderdag al weten niets in nieuw onderzoek te zien. Ze houdt vast aan de verhuizing van de kazerne naar Vlissingen. "In het overleg vorige week is daarover uitvoerig van gedachten gewisseld en ben ik uitvoerig ingegaan op de zoektocht naar alternatieve locaties. Ik snap dat het pijn doet (in de gemeente Utrechtse Heuvelrug-red.), maar het is voor de mariniers goed dat er nu duidelijkheid is."

Vrijdag meer in de PZC

© Provinciale Zeeuwse Courant

Elzenga

Citaat van: A.J. op 06/02/2013 | 19:35 uur
Vwb de KMS is er niks mis mee, zit die eindelijk centraal in het land. Vwb Doorn vind ik het een stupide beslissing. Als ze ze nodig moesten verhuizen wegens de ruimte ed. hadden ze vast wel ergens een leegstaande redelijk centraal gelegen KL kazerne kunnen vinden.
+1

A.J.

Vwb de KMS is er niks mis mee, zit die eindelijk centraal in het land. Vwb Doorn vind ik het een stupide beslissing. Als ze ze nodig moesten verhuizen wegens de ruimte ed. hadden ze vast wel ergens een leegstaande redelijk centraal gelegen KL kazerne kunnen vinden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Verhuizing Doorn en Weert kan doorgaan

6 februari 2013, 17.28 uur

Een meerderheid van de Tweede Kamer schaarde zich vandaag achter de vastgoedplannen van minister Jeanine Hennis-Plasschaert. Hiermee stemt de Tweede Kamer in met de voorgenomen verhuizing van de mariniers naar Vlissingen en de Koninklijke Militaire School van Weert naar Ermelo.
Het is een complex dossier dat op alle fronten in elkaar grijpt. De Kamer is daarom gisteren nog eens met een extra briefing geïnformeerd over de diverse fases in het proces. Onderbouwd met argumenten gaf Hennis vandaag in het debat aan dat Defensie verder moet. Hoewel er door diverse partijen een aantal kritische kanttekeningen is geplaatst, kan Defensie het plan voor de verhuizingen verder uitwerken. Dinsdag stemt de Kamer hierover.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/02/06/46202906/Verhuizing_Doorn_en_Weert_kan_doorgaan

Elzenga

Het "eilandjesdenken" wordt door de verhuizing (letterlijk) versterkt. Niks geen verpaarsing en samenwerken. Dit wordt vrees ik een kostbare zaak voor Defensie...letterlijk en figuurlijk. Naast het drama dat er aan komt en waarschijnlijk een soortgelijke oplossing gaat krijgen...de vervanging van de F-16 door de JSF. Ik mis visie (is er ook nog niet...) en snap niet hoe men hier kan spreken van toekomstbestendigheid...na al die jaren van bezuinigingen en wegsnijden tot nu toe.

Lex

Zorgen over risico's vertrek marinierskazerne

DEN HAAG - In de Tweede Kamer blijven zorgen bestaan over de financiële risico's die verbonden zijn aan de verhuizing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen. Dat bleek woensdag tijdens een debat in de Kamer over het vastgoedplan van Defensie.

Defensie wil de mariniers verhuizen naar nieuwbouw in Zeeland omdat de huidige kazerne in Doorn ook na een renovatie te weinig ruimte zou bieden. De nieuwbouw gaat tussen de 100 en 200 miljoen kosten. De Algemene Rekenkamer was onlangs kritisch over de verhuizing.

Raymond Knops van het CDA vroeg zich af of de investering wel kan worden terugverdiend. Ook Wassila Hachchi (D66) heeft vragen bij het financiële plaatsje dat Defensie schetst. PPV'er Raymond de Roon liet weten de verhuizing waarschijnlijk niet te kunnen steunen vanwege de financiële risico's.

De VVD liet bij monde van Ronald Vuijk weten de verhuizing te steunen. Hij zei dat er knopen moeten worden doorgehakt. Ook Sultan Günal-Gezer van de PvdA wil woensdag duidelijkheid scheppen, maar had nog wel enige vragen over de financiën van het plan.

Defensie wil met het vastgoedplan bereiken dat in 2017 structureel 61 miljoen euro wordt bezuinigd.

Telegraaf,
wo 06 feb 2013, 15:08

Zeewier

#677
Nu op Nieuwsuur. Ik zie vooral gemeenten die hun eigen belangen benadrukken. Zo'n Karla Peijs van de provincie Zeeland kan het geen kont schelen wie er naar haar provincie komt, als ze maar komen. Het gaat haar puur om bakstenen, cement en belastinginkomsten op de nieuwe inwoners. Ook dat de verhuizing goedkoper zou zijn dan renovatie is letterlijk en figuurlijk een armoedig argument. Je zou toch zeggen dat het vooral om betere functionaliteit zou moeten gaan.

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 05/02/2013 | 22:23 uur
Ja ja, eens een rooie rakker, altijd een rooie rakker... kameraad Jurrien. :devil:

En bedankt  :'(

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 05/02/2013 | 21:59 uur
Die is aanzienlijk  geslonken, het duurt even maar dan zien mensen ook hier het licht al heeft dat in Oss wel heel veel tijd gekost en heb ik (gezien de huidige landelijke "ploeg") nog geen 100% vertrouwen in dat deze "verlichting" van blijvende aard is.
Ja ja, eens een rooie rakker, altijd een rooie rakker... kameraad Jurrien. :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 05/02/2013 | 21:46 uur
Citaat van: Lex op 05/02/2013 | 21:45 uur
Maar ..... ze zitten niet in Oss.  ;)

Maar de bende van Oss wel (SP)  :P

Die is aanzienlijk  geslonken, het duurt even maar dan zien mensen ook hier het licht al heeft dat in Oss wel heel veel tijd gekost en heb ik (gezien de huidige landelijke "ploeg") nog geen 100% vertrouwen in dat deze "verlichting" van blijvende aard is.

Ace1

Citaat van: Lex op 05/02/2013 | 21:54 uur
Dat is mij maar al te goed bekend.

Ervaring ermee Lex? :angel:

Lex

Citaat van: Ace1 op 05/02/2013 | 21:46 uur
Maar de bende van Oss wel (SP)  :P
Dat is mij maar al te goed bekend.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#670
Citaat van: Lex op 05/02/2013 | 21:45 uur
Citaat van: jurrien visser op 05/02/2013 | 21:31 uur
Oss - Vlissingen is 173KM
Oss - Den Helder is 193KM

Die 20KM valt wat mij betreft op die afstand in het niet.
Maar ..... ze zitten niet in Oss.  ;)

;D Hier vroeg je om.

Mijn punt is zowel Den Helder als Vlissingen zijn een redelijke uithoek. Ik was zowel boordplaatser in Den Helder als in Vlissingen,

Maar los van mijn voormalige logistieke problemen, ik denk dat vernieuwing ook voldoende kansen biedt.

Persoonlijk heb ik geen voorkeur voor een nieuwe mariniers locatie, zo heeft bos en heide voordelen maar die zijn ook te vinden in de Noord Hollandse en Zeelandse klei en per saldo ben ik blij dat er nog ergens geinvesteerd wordt.

Ace1

Citaat van: Lex op 05/02/2013 | 21:45 uur
Maar ..... ze zitten niet in Oss.  ;)

Maar de bende van Oss wel (SP)  :P