Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Huzaar1

Oude kanonnen zijn geen zak waard. En ala we ze kunnen verkopen doen maar zou er liever 2 behouden. Kan me niet voorstellen dat de frames opzijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 02/03/2024 | 16:23 uurIk verwacht echt wep nieuwe radars.
Ik ook. Mogelijk alleen nieuwe kanon over. En dan misschien de oude kanonnen bewaren zodat je de LCF'en misschien nog kan doorverkopen.

Huzaar1

Ik verwacht echt wep nieuwe radars.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Ace1 op 02/03/2024 | 14:25 uurIk ben er niet zo zeker van dat VLS modules meegaan want de Amerikanen doen dit namelijk ook niet  bij schepen die zijn uitgefaseerd. Ik denk dat nieuwe  VLS modules goedkoper zijn dan eerst deze uit de LCF's gaan slopen of verwijderen en dan deze naar helemaal gaan restaureren en van een update voorzien.

De smart-l word niet specifiek genoemd, de apar dan weer wel.

Ook door het veranderen van de afstand die gedekt moet worden is de smartl-l misschien overbodig geworden. Ik verwacht een nieuwe radar (plates) op basis van smart-l technologie gecombineerd met sm400.

Ace1

#664
Citaat van: Umbert op 02/03/2024 | 13:35 uurKan me zo voorstellen dat ze de SMART_L radar, kanon en VLS modules mee gaan nemen

Ik ben er niet zo zeker van dat VLS modules meegaan want de Amerikanen doen dit namelijk ook niet  bij schepen die zijn uitgefaseerd. Ik denk dat nieuwe  VLS modules goedkoper zijn dan eerst deze uit de LCF's gaan slopen of verwijderen en dan deze naar helemaal gaan restaureren en van een update voorzien.

Lex

LC-fregatten moeten langer doorvaren. Grote rol Nederlandse industrie bij miljardenproject, maar casco's schepen worden in buitenland gebouwd

DEN HELDER-
De huidige luchtverdedigings- en commandofregatten van de marine moeten maximaal twee jaar langer doorvaren dan tot voor kort werd aangenomen. Dat meldt staatssecretaris Christophe van der Maat vrijdag.
Defensie beschikt over vier LC-fregatten, die één op één worden vervangen. Op dit wordt de levering van het eerste nieuwe LC-fregat uiterlijk in 2034 verwacht, in tegenstelling tot de eerder genoemde 2032. Door deze vertragingen zullen de huidige LC-fregatten dus langer moeten doorvaren.

'Defensie zal bezien welke maatregelen nodig zijn om dit technisch en operationeel mogelijk te maken. In de overgangsperiode waarin de huidige fregatten uitstromen en de nieuwe fregatten in dienst komen, kan Defensie steeds beschikken over minimaal twee inzetbare fregatten, hetzij een huidig fregat dan wel een nieuw', zo schrijft de staatssecretaris in de startbrief over de aankoop van de vier nieuwe LC-fregatten.

Het eerste nieuwe fregat moet in 2036 operationeel zijn. Daarna volgen de andere drie schepen telkens een tot anderhalf jaar later. De volgende schepen volgen steeds een tot anderhalf jaar later. Het vierde nieuwe fregat moet in 2041 volledig operationeel zijn.

Industrie
Van der Maat bevestigde in de brief eerdere berichtgeving van RTL Nieuws dat de Nederlandse maritieme maakindustrie nauw betrokken wordt bij dit project dat met een budget van enkele miljarden euro's, het grootste maritieme project is waar Defensie nu aan werkt. Zo wil de staatssecretaris de samenwerking aangaan met bedrijven als scheepsbouwer Damen Naval en radarspecialist Thales. Hierbij beoogt Defensie een partnerschap met de sector dat niet alleen de bouw van marineschepen omvat maar ook infrastructuur, personeel, innovatie, kennisontwikkeling en de instandhouding. Zo moet de Nederlandse industrie worden versterkt en hoopt Defensie dat de voorbereidingstijd op de bouw en de bouwtijd zelf korter worden.

Om budgettaire redenen is het uitgangspunt dat de casco's van de schepen elders in Europa worden gebouwd. Zo is het Combat Support Ship (CSS) Den Helder de voorbije jaren gebouwd op de werf van Damen in het Roemeense Galati.

Net als de huidige LC-fregatten krijgen de nieuwe fregatten een zogenoemde gelaagde verdediging, met verschillende typen raketten die elkaar aanvullen qua bereik. Verder wordt een deel van de bewapening en apparatuur van de huidige LC-fregatten overgeplaatst op de nieuwe, zoals de SMART-L radars en 127 mm kanons. De bewapening tegen hypersone dreigingen is nog in ontwikkeling. Voor de bewapening streeft Defensie naar de aanschaf van wapens van dezelfde fabrikant die deze 'van de plank' kan leveren. Daarnaast worden de LC-fregatten op termijn verder uitgerust met Amerikaanse Tomahawk-langeafstandswapens.

Naamgeving
De staatssecretaris wil verder de samenleving betrekken bij de naamgeving van de nieuwe LC-fregatten. Dit wordt nog uitgewerkt. Eerder werd al bekend dat de toekomstige ASW-fregatten worden vernoemd naar vrouwen met een grote betekenis voor de Nederlandse vrijheid.

NHD, 02-03-2024. 12:00

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 02/03/2024 | 13:35 uurKan me zo voorstellen dat ze de SMART_L radar, kanon en VLS modules mee gaan nemen

Het Betekent wel dat dat dames na vervanging geen 2e leven als marineschip meer zullen krijgen, de firma Gillette zal er dan vermoedelijk blij mee zijn.

Umbert

Citaat van: Harald op 02/03/2024 | 11:19 uurhttps://marineschepen.nl/nieuws/A-brief-nieuwe-LC-fregatten-Future-Air-Defender-010324.html

Nieuwe fregatten krijgen nieuw te ontwikkelen wapens en systemen van huidige schepen


De vervangers van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten zullen voorzien worden van wapens en sensoren die voor de huidige fregatten worden besteld en ontwikkeld, gecombineerd met nieuw te ontwikkelen wapens en sensoren. Defensie lijkt daarmee naar een geleidelijke overgang te streven. Bij de totstandkoming van de fregatten voor de Koninklijke Marine wordt de Nederlandse industrie eerder dan in de afgelopen jaren betrokken. Defensie meldt zelf dat het project naar projectbudget het grootste maritieme project is waar het aan werkt. Dat is opvallend, normaliter is Defensie terughoudend als het om de kosten gaat.
Kan me zo voorstellen dat ze de SMART_L radar, kanon en VLS modules mee gaan nemen

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/A-brief-nieuwe-LC-fregatten-Future-Air-Defender-010324.html

Nieuwe fregatten krijgen nieuw te ontwikkelen wapens en systemen van huidige schepen


De vervangers van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten zullen voorzien worden van wapens en sensoren die voor de huidige fregatten worden besteld en ontwikkeld, gecombineerd met nieuw te ontwikkelen wapens en sensoren. Defensie lijkt daarmee naar een geleidelijke overgang te streven. Bij de totstandkoming van de fregatten voor de Koninklijke Marine wordt de Nederlandse industrie eerder dan in de afgelopen jaren betrokken. Defensie meldt zelf dat het project naar projectbudget het grootste maritieme project is waar het aan werkt. Dat is opvallend, normaliter is Defensie terughoudend als het om de kosten gaat.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 01/03/2024 | 16:11 uurIk vraag me wel af wat het verschil is met de huidige situatie rondom de raketten?

Er word specifiek gehamerd op het feit dat ze vanuit 1 leverancier geleverd moeten worden, maar de huidige ESSM en SM-2 komen beide al vanuit Raytheon. Dat is net zo bij de ESSM block II & SM-6, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat men nog steeds kijkt naar de Israelische Barak familie raketten.

Hoe dan ook word het een Mk41 VLS want dat is de meest gangbare VLS voor de Tomahawk (Mk57 kan maar is beperkt in gebruik bij de USN en nog nooit geexporteerd).


Uit de beslisnota
Voor het project 'Bewapening' streeft Defensie naar de aanschaf van een familie van wapens bij
één leverancier. Voor de bewapening bestaan geen Nederlandse leveranciers.


Wat mij ook opviel is dat men spreekt over dat de 2 nieuwe APAR (block II's) zullen worden overgeplaatst, net als de 4 nieuwe 127 mm kanons. Geen woorden over de SMART-L, ik ga er dan ook vanuit dat deze vervangen gaat worden.

Gezien de positie en vestiging en rol van Raytheon in Nederland voor Europa lijkt me dat niet heel lastig. We onderhouden al die raketten hier in NL. En niet alleen voor NL.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Harald op 01/03/2024 | 09:16 uurKomt dit ook doordat de Duitse focus groter, breder, werelds geworden is voor de toekomst ?
Dus niet hun domein alleen Oostzee, Noordzee, stuk Atlantic is.

Regie meer in eigen hand willen hebben, als grotere speler.
Dus voor hun gevoel groter dan de speler NL

Wij vinden ons een leider op maritiem gebied en dat zijn we ook. De duitse marine is enkel wat groter geworden dan de vorige decennia, maar we projecteren wel dezelfde dominante houding in die samenwerking. Dat gaat niet samen met de 'nieuwe ' duitse assertieve houding op maritiem ontwikkelingsgebied. Hun politiek heeft er ook heel veel aandacht voor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#657
Ik vraag me wel af wat het verschil is met de huidige situatie rondom de raketten?

Er word specifiek gehamerd op het feit dat ze vanuit 1 leverancier geleverd moeten worden, maar de huidige ESSM en SM-2 komen beide al vanuit Raytheon. Dat is net zo bij de ESSM block II & SM-6, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat men nog steeds kijkt naar de Israelische Barak familie raketten.

Hoe dan ook word het een Mk41 VLS want dat is de meest gangbare VLS voor de Tomahawk (Mk57 kan maar is beperkt in gebruik bij de USN en nog nooit geexporteerd).


Uit de beslisnota
Voor het project 'Bewapening' streeft Defensie naar de aanschaf van een familie van wapens bij
één leverancier. Voor de bewapening bestaan geen Nederlandse leveranciers.


Wat mij ook opviel is dat men spreekt over dat de 2 nieuwe APAR (block II's) zullen worden overgeplaatst, net als de 4 nieuwe 127 mm kanons. Geen woorden over de SMART-L, ik ga er dan ook vanuit dat deze vervangen gaat worden.

Parera

#656
A-brief projecten 'Vervanging LC-fregatten' en 'Bewapening maritieme lucht- en raketverdediging'

A-Brief (.pdf)

Beslisnota bij A-brief projecten 'Vervanging LC-fregatten' en 'Bewapening maritieme lucht- en raketverdediging'
Beslisnota(.pdf)

Harald

Grote rol Nederlandse industrie bij miljardenproject vervanging LC-fregatten

Defensie vervangt de komende 15 jaar bijna alle grote bovenwaterschepen van de Koninklijke Marine. De verwerving van nieuwe Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LC-fregatten) en hun bewapening is hiervan een belangrijk onderdeel. De Nederlandse maritieme maakindustrie wordt nauw betrokken bij dit project dat met een budget van enkele miljarden euro's, het grootste maritieme project is waar Defensie nu aan werkt. Dat meldt staatssecretaris Christophe van der Maat vandaag.

Defensie beschikt over 4 LC-fregatten, die 1 op 1 worden vervangen. Ze vormen een belangrijk deel van de gevechtskracht op zee. Zij kunnen een maritieme taakgroep, civiele schepen en kustgebieden beschermen tegen een dreiging uit de lucht zoals van die van drones, vliegtuigen, helikopters en antischipraketten. Verder beschikken de LC-fregatten over belangrijke voorzieningen voor de commandant van een maritieme taakgroep.

De huidige fregatten zijn in het volgende decennium aan het eind van hun levensduur. Ook de bewapening met luchtdoelraketten van de schepen is toe aan vernieuwing. Deze projecten worden daarom gecombineerd.


Zr.Ms. De Zeven Provinciën was in 2002 het eerste in de vaart genomen schip van de totaal vier Luchtverdedigings- en commandofregatten: De Zeven Provinciënklasse.

Zekerheid
Van der Maat wil de Nederlandse industrie al vroeg in het vervangingsproces betrekken en de samenwerking aangaan met bedrijven als Damen Naval en Thales Nederland. Damen Naval is in beeld voor het scheepsplatform en Thales NL is in beeld voor het radar- en vuurleidingssysteem.

"Met deze aanpak kiezen we bewust voor het voeren van industriepolitiek. Het zorgt voor een versterking van de Nederlandse defensie-industrie in een sector waar Nederland internationaal een vooraanstaande positie heeft en draagt daarmee bij aan de versterking van de Europese strategische autonomie."

Ook bij toekomstige marineprojecten, zoals de aanschaf van de Amfibische Transportschepen, wil Defensie eerder en intensiever met de Nederlandse industrie optrekken.

Defensie ziet ook graag dat Europese partners zich bij het project aansluiten. Denemarken, Duitsland en Noorwegen overwegen ook over enige tijd hun fregatten te vervangen. Nederland wil met dit project fungeren als aanjager en katalysator voor samenwerking.

Bewapening
Net als de huidige LC-fregatten krijgen de nieuwe fregatten een zogenoemde 'gelaagde' verdediging, met verschillende typen raketten die elkaar aanvullen qua bereik. Hiermee kunnen vijandelijke doelen van dichtbij het schip tot grote hoogte uitgeschakeld worden. De voorkeur gaat uit naar een familie van raketten van één fabrikant. Verder wordt een deel van de bewapening en apparatuur van de huidige LC-fregatten overgeplaatst op de nieuwe. Denk hierbij aan de SMART-L radars en 127 mm kanons.

Planning en naamgeving
In de komende jaren voert Defensie meerdere grote marinebouwprojecten uit. Het gaat onder meer om de Anti Submarine Warfare-fregatten voor onderzeebootbestrijding, de vervanging van de onderzeeboten en de nieuwe Amfibische Transportschepen.

Defensie maakt voor deze samenloop van projecten een zorgvuldige verdeling van de beschikbare personeelscapaciteit. Met de kennis van nu verwacht Defensie de levering van het eerste fregat uiterlijk in 2034. De huidige vloot blijft daardoor tot 2 jaar langer doorvaren dan was voorzien.

Eerste in 2036
Het eerste nieuwe fregat moet in 2036 operationeel zijn. De volgende schepen volgen steeds een tot anderhalf jaar later. Het vierde nieuwe fregat moet in 2041 volledig operationeel zijn.

De staatssecretaris wil verder de samenleving betrekken bij de naamgeving van de nieuwe LC-fregatten. Dit wordt nog uitgewerkt.

Video: staatssecretaris Van der Maat over de nieuwe fregatten
https://www.rovid.nl/def/dco/2024/def-dco-20240301-id1slnkoe-web-hd.mp4

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/03/01/nederlandse-industrie-nauw-betrokken-bij-miljardenproject-vervanging-lc-fregatten

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 01/03/2024 | 09:07 uurNiet bouw eisen, ik heb het over construct samenwerking en verhouding in aansturing en eigenaarschap.

Komt dit ook doordat de Duitse focus groter, breder, werelds geworden is voor de toekomst ?
Dus niet hun domein alleen Oostzee, Noordzee, stuk Atlantic is.

Regie meer in eigen hand willen hebben, als grotere speler.
Dus voor hun gevoel groter dan de speler NL