Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

Parera

Citaat van: Harald op 15/07/2022 | 08:31 uur
Canada has signed contract to acquire two MRTTs

Canada has awarded a contract to International AirFinance Corporation for the conversion of two A330-200 airliners into Multi Role Tanker Transport (MRTT) aircraft

https://www.cbc.ca/news/politics/rcaf-two-new-air-craft-1.6520777

Interessante order, maar weer kiest Canada voor de ombouw van bestaand materiaal. Dit deden ze ook bij de marine tanker MV Asterix wat daarvoor een container schip was.
Maar met de aankoop van 2 tweedehands A330-200's is er een begin voor de Canadezen, ik ben wel benieuwd hoelang het nog duurt voordat men de overige 4 geplande kisten gaat aankopen.

De grote vraag is ook hoe gaan ze er uit zien? Boom of drogue ? Ik verwacht een combinatie, misschien zelfs de boom uitgerust met een drogue (adapter).
De Canadese luchtmacht opereert nu ook 1 CC-150 in VIP uitvoering, ongetwijfeld komt die kist terug. Zo een VIP tanker vliegt ook rond bij de Britse RAF, deze is dan alleen uitgerust met de drogue's onder de vleugels.




Harald

Canada has signed contract to acquire two MRTTs

Canada has awarded a contract to International AirFinance Corporation for the conversion of two A330-200 airliners into Multi Role Tanker Transport (MRTT) aircraft

https://www.cbc.ca/news/politics/rcaf-two-new-air-craft-1.6520777

Sparkplug

Ondertussen neemt Spanje drie stuks.

Spanish Ministry of Defence signs order for three Airbus A330 MRTT

Getafe, 12 November 2021 – The Spanish Ministry of Defence has signed the formal order for the acquisition of three Airbus A330 Multi-Role Tanker Transport aircraft (MRTT).

Under the agreement, the handover of the first aircraft in transport configuration is scheduled in the coming days, followed by its conversion to MRTT in 2024. The handover of the first fully converted aircraft is scheduled in 2023 and the third and final unit in 2025.

The contract covers associated support such as spares, ground support equipment, training and in-service support until the end of the contract.

The aircraft, acquired from Iberia, will be converted into military tanker transport at Airbus' Spanish headquarters in Getafe, Spain. It will be equipped with a state-of-the-art hose & drogue refuelling system and a specific Medical Evacuation (MEDEVAC) kit. The A330 MRTT fleet will be operated by the Spanish Air Force 45 Wing, based in Torrejón Air Base (Madrid).

'With the addition of A330 MRTT to its fleet, the Spanish Air Force acquires a key and proven new capability, that will enhance and support overseas operations, as well as medevac missions, on which the aircraft played a key role during the Covid-19 pandemic crisis worldwide,' said Jean-Brice Dumont, Executive Vice President Military Aircraft at Airbus.

The A330 MRTT is the only next generation strategic tanker and transport aircraft flying and available today. The large 111 tonnes / 245,000 lb basic fuel capacity of the successful A330-200 airliner, from which it is derived, enables the A330 MRTT to excel in Air-to-Air Refuelling missions without the need for additional fuel tanks.

Thanks to its wide-body fuselage, the A330 MRTT can also be used as a dedicated transport aircraft able to carry up to 300 troops, or a payload of up to 45 tonnes/99,000 lb. It can also easily be converted to accommodate light and intensive care stations for Medical Evacuation (MEDEVAC).

With more than 250,000 flight hours achieved, the A330 MRTT counts 51 deliveries to 13 customers.

To download photo and video material, click here

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2021-11-spanish-ministry-of-defence-signs-order-for-three-airbus-a330-mrtt
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Citaat van: Ace1 op 08/10/2021 | 19:54 uur
Neemt Omega Air Inc ook de simulator voor de KDC-10's over van de Klu?
Ik heb zomaar het idee van niet, aangezien dit type reeds eerder daar in dienst is genomen.

Ace1


Sparkplug

Luchtmacht eindigt inzet KDC-10 tanker- en transportvliegtuig met vlucht boven Nederland

Nieuwsbericht | 07-10-2021 | 15:58

Het laatste KDC-10 tanker- en transportvliegtuig van Defensie vloog vandaag als afscheid een ronde boven militaire locaties in Nederland. Beide KDC-10's van McDonnell Douglas  waren bij de militaire organisatie in gebruik sinds 1995. 3 jaar eerder nam Defensie de toestellen over van luchtvaartmaatschappij Martinair en bouwde ze om tot multifunctionele transport- en tankertoestellen.

Daarna zijn ze door de luchtmacht onafgebroken wereldwijd ingezet voor transport van troepen, materieel, hulpgoederen, voor evacuaties en het in de lucht bijtanken van jachtvliegtuigen.

Met de uitfasering van het toestel heeft Defensie geen eigen strategisch luchtransport- en tankercapaciteit meer. Deze is vervangen door deel te nemen aan de internationale tanker- en transportpool. Die is op initiatief van Nederland met 6 landen onder NAVO-vlag opgezet. Het hoofdkwartier is op Vliegbasis Eindhoven gevestigd.

Airbus A330 Multi Role Tanker Transport

Er wordt nu gevlogen met de Airbus A330 Multi Role Tanker Transport. De eerste 2 vliegtuigen arriveerden vorig jaar. Nederland mag hier jaarlijks 2.000 uren gebruik van maken. In totaal gaan 9 van deze toestellen deel uitmaken van de pool. Ze worden in Eindhoven en in Keulen gestationeerd.

Amerika

Het in de Verenigde Staten gevestigde Omega Air Inc heeft beide KDC-10's overgenomen, het 1e eind 2019. De laatste gaat eind deze maand naar Amerika. De nieuwe eigenaar gebruikt de toestellen om militaire klanten bij te tanken in de lucht.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/10/07/luchtmacht-eindigt-inzet-kdc-10-tanker--en-transportvliegtuig-met-vlucht-boven-nederland
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

@Kon_Luchtmacht

CitaatOp donderdag 7 oktober vliegt de laatste KDC-10 een
afscheidsronde. Ze vertrekt vanaf @VlbEindhoven en
vliegt op lage hoogte langs @VlbVolkel,
@VlbLeeuwarden, @schiphol, @RTHA_Nieuws,
@VlbWoensdrecht en @dhcluchtmacht.
@gemeentetxl @AmsterdamNL @rotterdam @breda
#watvliegter



https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1445004770163499011
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

@A330_MMU

CitaatA warm welcome to our 5th #A330 MRTT with the  tail number T-058 Piloted by our experienced #MMU crew the aircraft landed at our Main Operating Base @VlbEindhoven A big thank you to
@NSPA_NATO, #OCCAR & @AirbusDefence for their cooperation to achieve this milestone @BeAirForce





https://twitter.com/A330_MMU/status/1432708015849889800
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 28/06/2021 | 22:28 uur
Maar mijn vraag is krijgen die tweedehands omgebouwde A330's ook de vleugels van de A340?

Het gaat om het volgende.

Citaat"The first A330-200 MRTT entered service in June 2011."
All the aircraft can be fitted with two Cobham FRL 900E Mark 32B refuelling pods, one under each wing. The A330-200 wing shares the same design structure, including the strengthened mounting points, as that of the four-engine A340 aircraft. The wing positions for mounting the air-to-air refuelling pods, therefore, require minimal modification.

https://www.airforce-technology.com/projects/a330_200/

Er dus geen vleugel van de A340 nodig.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 28/06/2021 | 22:23 uur
De link met de zeven KC-30A's is actueel. Er is echter nog niets definitief over de achtste en negende KC-30A. Wat de RAAF zelf hierover meldt.

https://www.airforce.gov.au/technology/aircraft/air-mobility/kc-30a-multi-role-tanker-transport



Maar mijn vraag is krijgen die tweedehands omgebouwde A330's ook de vleugels van de A340?

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 28/06/2021 | 21:37 uur
Ik bedoel dit, de link die jij plaats is niet actueel meer.

https://adbr.com.au/raaf-considering-more-a330s-for-mrtt-conversion/

https://www.ch-aviation.com/portal/news/38665-australian-air-force-to-convert-two-ex-qantas-a330s-to-mrtts

De link met de zeven KC-30A's is actueel. Er is echter nog niets definitief over de achtste en negende KC-30A. Wat de RAAF zelf hierover meldt.

CitaatIn 2015, Government announced the purchase of a sixth and seventh KC-30A aircraft, and under the 2016 Defence White Paper, an eighth and ninth aircraft are under consideration.

https://www.airforce.gov.au/technology/aircraft/air-mobility/kc-30a-multi-role-tanker-transport

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 28/06/2021 | 18:09 uur
Hoe zit dat dan met Australië die heeft een aantal tweedehandse civiele A330's gekocht en deze laten ombouwen tot A330 MRTT?

Zie onderstaande link.

http://www.adf-serials.com.au/3a39.htm
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: StrataNL op 28/06/2021 | 15:44 uur
De A330 MRTT heeft de vleugels van de A340, geen idee of dat nog effect heeft op deze winglets?

Hoe zit dat dan met Australië die heeft een aantal tweedehandse civiele A330's gekocht en deze laten ombouwen tot A330 MRTT?