Vervanging landingsvaartuigen

Gestart door Harald, 23/05/2014 | 15:58 uur

Parera

#108
Citaat van: silvester herc op Vandaag om 15:05Ook de opvolger van de van Kingsbergen moet dezelfde taken kunnen vervullen als de opvolger van de Pelikaan staat vermeld in de plannen voor de bouw vam de hulpschepen dus vandaar 4 hulpschepen denk ik!

Nee de 4 landingsvaartuigen zijn echt voor de Carib. Ik gok dat er twee op Aruba komen te liggen + 2 op Curacao. De huidige pelikaan moet er (minimaal) 2 kunnen vervoeren op het dek, net als de opvolger(s) dit moet(en) kunnen.

Er zijn wel wat voorbeelden van dit formaat landingsvaartuigen, of deze voldoen aan de overige eisen dat weet ik zo 123 niet.

Canadese marine landingsvaartuig voor de Arctische OPV's


Commercieel landingsvaartuig SEA TRUCK 12


Ook zie ik bedrijven zoals De Haas en Stormer prima in staat om zelfstandig een kleine serie van dit soort landingsvaartuigen te ontwerpen en te bouwen. En ja het is goed mogelijk dat er op een later moment ook meer aangekocht zullen worden voor de andere 3 hulpvaartuigen zodat we deze ook van amfibische capaciteit kunnen voorzien voor noodhulp of andere taken.

silvester herc

Citaat van: silvester herc op Vandaag om 15:05Ook de opvolger van de Van Kinsbergen moet dezelfde taken kunnen vervullen als de opvolger van de Pelikaan staat vermeld in de plannen voor de bouw vam de hulpschepen dus vandaar 4 hulpschepen denk ik!

silvester herc

Citaat van: Parera op Vandaag om 12:50Ook nog een interessante markt verkenning voor een nieuwe tender. Het gaat om de verwerving van 4 nieuwe lichte landingsvaartuigen ''Caribbean Support Craft/CSC'' voor de CZMCARIB. Deze zullen de 6 oude FRISC-SC's vervangen.

https://s2c.mercell.com/today/82685

Het gaat om een landingsvaartuig met een maximaal gewicht van 9 ton (incl. brandstof en materiaal). Hierin moet ruimte zijn voor 4 NAVO box pallets (1000 kg p/s) of 16 mariniers of 1 landrover/ pick-up 4x4.

De Zr.Ms. Pelikaan en haar vervanger zullen 2 SCS's mee moeten kunnen nemen en deze met de dekkraan te water laten. Dit zorgt voor een maximale afmeting van 13 x 3,5 x 4 m (lxbxh) of 9 ton gewicht. Inzetbaar tot seastate 3 & bestand zijn tegen de caribische zeegang.

Daarnaast moeten de SCS's 150 zeemijl kunnen varen op een tank (meerdere keren ship-to-shore) & met een snelheid van minimaal 15 knopen maar bij voorkeur 25 knopen kunnen varen (beladen). De vaste bemanning mag maximaal uit 2 personen bestaan in een overdekte/afgeslote console. Daarnaast is een klep een verplichting en ook het ondersteunen van duikoperaties is een must.

--
Ik zou er niet van staan te kijken dat men vanuit het Amerikaanse Metal Shark met een ontwerp op de proppen komt. Of een klein Nederlands ontworpen landingsvaartuig is altijd een optie.
Ook de opvolger van de van Kingsbergen moet dezelfde taken kunnen vervullen als de opvolger van de Pelikaan staat vermeld in de plannen voor de bouw vam de hulpschepen dus vandaar 4 hulpschepen denk ik!

Parera

#105
Ook nog een interessante markt verkenning voor een nieuwe tender. Het gaat om de verwerving van 4 nieuwe lichte landingsvaartuigen ''Caribbean Support Craft/CSC'' voor de CZMCARIB. Deze zullen de 6 oude FRISC-SC's vervangen.

https://s2c.mercell.com/today/82685

Het gaat om een landingsvaartuig met een maximaal gewicht van 9 ton (incl. brandstof en materiaal). Hierin moet ruimte zijn voor 4 NAVO box pallets (1000 kg p/s) of 16 mariniers of 1 landrover/ pick-up 4x4.

De Zr.Ms. Pelikaan en haar vervanger zullen 2 SCS's mee moeten kunnen nemen en deze met de dekkraan te water laten. Dit zorgt voor een maximale afmeting van 13 x 3,5 x 4 m (lxbxh) of 9 ton gewicht. Inzetbaar tot seastate 3 & bestand zijn tegen de caribische zeegang.

Daarnaast moeten de SCS's 150 zeemijl kunnen varen op een tank (meerdere keren ship-to-shore) & met een snelheid van minimaal 15 knopen maar bij voorkeur 25 knopen kunnen varen (beladen). De vaste bemanning mag maximaal uit 2 personen bestaan in een overdekte/afgeslote console. Daarnaast is een klep een verplichting en ook het ondersteunen van duikoperaties is een must.

--
Ik zou er niet van staan te kijken dat men vanuit het Amerikaanse Metal Shark met een ontwerp op de proppen komt. Of een klein Nederlands ontworpen landingsvaartuig is altijd een optie.

Parera

#104
Ondertussen bij de Britse collega's
Ship to shore – new solutions for getting troops onto the beach
In January 2023 the Defence and Security Accelerator (DASA) launched the Novel Amphibious Craft competition as a prelude to replacing the Royal Marines' small landing craft. Here we look at one of the potential solutions – Steller Systems' Offshore Insertion Craft concept.








https://www.navylookout.com/ship-to-shore-new-solutions-for-getting-troops-onto-the-beach/

Harald

https://www.facebook.com/reel/384677957566287


200 ton staal gaat te water ⚓️ Tewaterlating Landing Craft Utility na Midlife Update

Gisteren werd het eerste vernieuwde landingsschip van de Koninklijke Marine, de Landing Craft Utility (LCU) 9528, na zijn Midlife Update (MLU) te water gelaten. Dit gebeurde vanuit de nieuwe loods van De Haas Shipyards in Rotterdam.

⚙️Voor de tewaterlating werd het 200 ton wegende schip met een speciale travel lift uit de loods naar het water gereden. Een specialistisch taakje dat spectaculaire beelden opleverde.

Na de tewaterlating vindt de laatste fase van de MLU plaats, het testen van het schip op het water en tot slot het aanbieden ter certificering. Ook worden de laatste werkzaamheden aan boord afgerond. Hierna wordt het schip weer overgedragen aan Commando Materieel en IT (COMMIT) en uiteindelijk de Koninklijke Marine. Ook zo levert COMMIT het beste materieel voor de krijgsmacht.

Harald

Citaat van: Parera op 12/01/2024 | 17:02 uurIk blijf voorstander van het Spaans-Australische Kodal LMV-M ontwerp als vervanger van de LCU's, bied ruimte aan 2 Boxer IFV's.
+1001 zeker weten !  :big-smile:

Parera

#101
2026
Littoral Assault Craft (LAC)-vaartuigen
De eerste nieuwe landingsvaartuigen voor mariniers zijn er. Het gaat om twaalf Littoral Assault Craft (LAC)-vaartuigen, die mariniers vanaf amfibische schepen aan land brengen. Later, rond 2028-2029, volgen acht grotere landingsvaartuigen. Deze kunnen ook lichte voertuigen aan land brengen.

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2024/01/03_toekomst-materieel_01

De LCU gaat er dus zo goed als zeker uit en we krijgen geen capaciteit meer om zware voertuigen (tanks ect.) aan land te zetten. De opvolger zal mogelijk wel de manticore , BUMA en misschien de PULS aan land kunnen zetten. Ik blijf voorstander van het Spaans-Australische Kodal LMV-M ontwerp als vervanger van de LCU's, bied ruimte aan 2 Boxer IFV's.

Parera

Het zou zomaar eens kunnen dat De Haas beide nieuwe landingsvaartuigen van het KMARNS mag gaan ontwikkelen.

Ik vraag me wel af of men de .50's op de MkIII vervangt door RCWS's?

Harald

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/01/10/eerste-vernieuwde-lcu-landingsschip-te-water-gelaten

Eerste vernieuwde LCU-landingsschip te water gelaten

Nieuwsbericht | 10-01-2024

Het eerste vernieuwde Landing Craft Utility-schip (LCU-landingsschip) van de Koninklijke Marine is gisteren te water gelaten. Dat gebeurde bij De Haas Shipyards in Rotterdam. Dit bedrijf voert de zogeheten midlife upgrade uit aan alle 5 de LCU-landingsschepen. Dankzij de ingreep kunnen de vaartuigen nog tot zeker 2032 mee.


Harald

nieuws uit Engeland ... interessant voor NL ?

BAE Systems Lifts Veil On Littoral Strike Craft Concept

BAE Systems has offered a first glimpse of a new fast amphibious surface connector concept that reflects the company's evolving thinking on the UK's planned Commando Insertion Craft (CIC) requirement.

Developed by the company's Maritime Services business, the Littoral Strike Craft concept design is intended to combine attributes of high speed, multi-spectral stealth, and superior comfort for the embarked commando team. Work to date was briefed at the NEDS 2023 exhibition in Rotterdam on 30 November.

Forming part of the wider re-capitalisation and reorientation of the UK's amphibious capability, the CIC is planned to replace the Royal Marines' current Landing Craft Vehicle Personnel (LCVP) MK 5. The top-level CIC requirement calls for a next generation medium-lift craft that can carry a strike team and a small vehicle to the shore from a stand-off range (circa 150 nautical miles) at high speed (25+ knots) with a low probability of detection.

In advance of a planned competition, BAE Systems began work last year to develop its thinking through the Littoral Strike Craft concept. "It reflects our understanding of the evolving [CIC] requirement for a long range, high speed, low signature craft able to deliver amphibious forces ready to fight," said Mike Dalzell, Maritime Services' head of innovation and technology. "It is not a 'product' at this stage, but it's indicative of our thinking as to what a 'clean sheet' design, incorporating novel technologies, could achieve."



Key features of the 18.5 m concept include a flexible roll-on/roll-off through-deck layout with ramps fore and aft, a low profile topside incorporating a fully enclosed cabin and aft deckhouse, and a novel tri-bow hull arrangement. "We are also looking at some innovative technology to reduce motions," said Dalzell. "You can design a high speed vessel, but can you deliver passengers in a condition where they are 'fit-to-fight'? So we want a platform that offers very good seakeeping at speed, but that is also very stable coming onto the beach."

While BAE Systems Maritime Services has led the concept development activity, it has tapped into expertise residing elsewhere. "Our Naval Ships business has provided advice with regard to integration with a larger 'mother' amphibious platform," Dalzell told Naval News. "So that's issues around size, weight, shape, launch and recovery, and mission bay storage. We have also sought some external design support from the commercial maritime sector, looking at best practice in areas such as crew transfer vessels."

BAE Systems has already completed modelling and CFD analysis of the hull form. Tank testing is planned to follow.

The concept design team has identified a preferred material for the lightweight structure, although at this stage it remains reluctant to go public. "Composites and lightweight alloys have both been studied," confirmed Dalzell. "We have a candidate material in mind, but we are keeping that close to our chest for now".

With the LCVP MK 5 due out of service before the end of 2027, the UK Ministry of Defence is looking to kick off a competition for the design, manufacture and support of the new CIC by the end of 2024.  A procurement in excess of 20 craft is currently planned.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/bae-systems-lifts-veil-on-littoral-strike-craft-concept/


Parera

In het DPO 2023 viel me iets op rondom de vervanging van de LCVP's.

---
Uit het DPO 2023
Defensie heeft ter vervanging van de LCVP's behoefte aan twee typen middelzware landingsvaartuigen. Het ene type is bedoeld voor alleen personeel (Littoral Assault Craft, LAC) terwijl het andere type geschikt is voor materieel zoals voertuigen en het bijbehorende personeel (Littoral Craft Mobility, LCM).


Voor de LAC-vaartuigen zijn Military-off-the-shelf (MOTS) vaartuigen beschikbaar die met aanpassingen voldoen aan de eisen van Defensie. Deze aanpassingen – het korter maken van het vaartuig – zijn nodig om de LAC-vaartuigen geschikt te maken voor de takels, de zogeheten davits, van de huidige LPD's
en het JSS.

---

Het opvallende deel gaat om de LAC vaartuigen welke dus blijkbaar MOTS aangekocht gaan worden, maar deze moeten worden ingekort zodat ze in de davits van de LPD's en het JSS passen. Dan vraag ik me af om welke vaartuigen het gaat?

Zowel de CB90, ESB1604 (Hydrograaf) als FAC 1604 zijn net als de huidige LCVP (1604) geschikt voor de davits.

silvester herc

Citaat van: StrataNL op 22/06/2023 | 13:04 uur
Leg uit.... op welke manier passen deze beter bij de doctrine dan een stevige Rhib of een landingsvaartueig?
Ik bedoel in combinatie aanschaffen dus alle twee of drie de type!

StrataNL

Citaat van: silvester herc op 05/06/2023 | 22:14 uur

Is toch wel echt iets voor onze Mariniers ;)
Leg uit.... op welke manier passen deze beter bij de doctrine dan een stevige Rhib of een landingsvaartuig?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

silvester herc


Is toch wel echt iets voor onze Mariniers ;)