Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Lynxian

Citaat van: Harald op 17/02/2024 | 20:24 uurGelukkig maar...... zo kortzichtig

'Stel bouw onderzeeboten uit tot er voldoende personeel is.' Motie haalt het niet in Tweede Kamer


'Stel de bouw van de nieuwe onderzeeboten uit tot er gegarandeerd voldoende personeel is'. Dat voorstel deed SP-Kamerlid Sarah Dobbe deze week.

De huidige Nederlandse onderzeeboten uit de Walrus-klasse naderen het einde van hun levensduur. In 2014 werden de eerste stappen gezet voor de vervanging van de vier boten. De voorbije jaren verwerd de miljardenaanschaf tot een hoofdpijndossier vanwege herhaaldelijke vertragingen en oplopende kosten. Half maart neemt Defensie een besluit over de bouwer van de vier nieuwe onderzeeboten. Drie kandidaat-werven zijn om een offerte gevraagd: Naval Group, Saab Kockums en ThyssenKrupp Marine Systems.

Middels een motie vroeg Dobbe deze week aan de Tweede Kamer om te beslissen de bouw van de onderzeeboten tot nader order uit te stellen. Dit omdat het volgens haar onzeker is dat er voldoende bemanningsleden zijn voor de vier toekomstige onderzeeboten. Defensie kampt, mede als gevolg van bezuinigingen, met forse personeelstekorten.

Uiteindelijk werd de motie van het SP-Kamerlid verworpen. Alleen de Partij voor de Dieren, Forum voor Democratie, DENK en haar eigen fractie stemden voor.

Dobbe heeft niet gereageerd op het verzoek om haar motie toe te lichten.
Pacifist. Met die onzinnige denkwijze kan je vrijwel alle investeringen van de rijksoverheid wel stopzetten: op alle gebieden zijn tekorten.

Harald

Gelukkig maar...... zo kortzichtig

'Stel bouw onderzeeboten uit tot er voldoende personeel is.' Motie haalt het niet in Tweede Kamer


'Stel de bouw van de nieuwe onderzeeboten uit tot er gegarandeerd voldoende personeel is'. Dat voorstel deed SP-Kamerlid Sarah Dobbe deze week.

De huidige Nederlandse onderzeeboten uit de Walrus-klasse naderen het einde van hun levensduur. In 2014 werden de eerste stappen gezet voor de vervanging van de vier boten. De voorbije jaren verwerd de miljardenaanschaf tot een hoofdpijndossier vanwege herhaaldelijke vertragingen en oplopende kosten. Half maart neemt Defensie een besluit over de bouwer van de vier nieuwe onderzeeboten. Drie kandidaat-werven zijn om een offerte gevraagd: Naval Group, Saab Kockums en ThyssenKrupp Marine Systems.

Middels een motie vroeg Dobbe deze week aan de Tweede Kamer om te beslissen de bouw van de onderzeeboten tot nader order uit te stellen. Dit omdat het volgens haar onzeker is dat er voldoende bemanningsleden zijn voor de vier toekomstige onderzeeboten. Defensie kampt, mede als gevolg van bezuinigingen, met forse personeelstekorten.

Uiteindelijk werd de motie van het SP-Kamerlid verworpen. Alleen de Partij voor de Dieren, Forum voor Democratie, DENK en haar eigen fractie stemden voor.

Dobbe heeft niet gereageerd op het verzoek om haar motie toe te lichten.

Zeewier

Citaat van: Parera op 30/01/2024 | 11:44 uurZweden kan nu het lid is van de NAVO wel eens verder gaan kijken de Oostzee. Maar dan maximaal 2 boten, ze hadden ooit 8 onderzeeboten in dienst. Nu terug groeien naar 6 is redelijk lijkt me (4x A26 & 2x A26+/ C71)
Het is dat de Amerikanen ze nadrukkelijk gevraagd hun boot mee te nemen anders waren ze niet gegaan. De Zweden zijn van karakter niet zo van het de wereldzeeën bevaren. En Rusland is nogal een handenbindertje.

Zeewier

Citaat van: Lex op 30/01/2024 | 17:56 uurIs Zweden al lid?
Het Turkse parlement heeft 23 januari met het Zweeds NAVO-lidmaatschap ingestemd. Alleen de chanteurs uit Hongarije moeten dit nog doen voor Zweden.

Parera

#7230
Citaat van: Huzaar1 op 30/01/2024 | 18:33 uurNein, zo werkt het niet. Zweden is beetje gek, dit werd en wordt al geregeld en levert ze niet direct een voordeel op maar wel erg veel kosten.

Noorwegen haar rol verandert i.m.o. wel, die kunnen de baltische zee wel loslaten en zich totaal focussen op de plas ten noorden en Westen.

Kijk ook even naar de groei van de Zweeds oppervlakte vloot (Luleå klasse), daar zijn plannen om te op te schalen naar een volwaardig luchtverdedigings korvetten/fregatten vergelijkbaar met de Finse Pohjanmaa klasse.

De groei van onderzeeboten zie ik zeker als mogelijkheid voor de Zweden al is het maar in een beperkt aantal. Maar hoe dan ook zou de keuze voor Saab-Damen een samenwerking met de Zweedse marine goed mogelijk maken. En de samenwerking met Zweden zou ook heel goed kunnen werken met XLUUV's doordat twee industrieën een prachtig product kunnen ontwikkelen.

Laten we de Duitsers en Noren tevreden stellen door het toetreden tot het project rondom de nieuwe NSM als partner zonder dat we industriële compensatie opeisen. Deze nieuwe raket is zeer interessant voor zowel de KM oppervlakte schepen als de onderzeedienst.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 30/01/2024 | 11:44 uurZweden kan nu het lid is van de NAVO wel eens verder gaan kijken de Oostzee. Maar dan maximaal 2 boten, ze hadden ooit 8 onderzeeboten in dienst. Nu terug groeien naar 6 is redelijk lijkt me (4x A26 & 2x A26+/ C71)

Nein, zo werkt het niet. Zweden is beetje gek, dit werd en wordt al geregeld en levert ze niet direct een voordeel op maar wel erg veel kosten.

Noorwegen haar rol verandert i.m.o. wel, die kunnen de baltische zee wel loslaten en zich totaal focussen op de plas ten noorden en Westen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Lex op 30/01/2024 | 17:56 uurIs Zweden al lid?

Nee, maar dat zit er natuurlijk wel aan te komen ;)

Lex

Citaat van: Parera op 30/01/2024 | 11:44 uurZweden kan nu het lid is van de NAVO wel eens verder gaan kijken de Oostzee.
Is Zweden al lid?

Parera

Citaat van: Zeewier op 30/01/2024 | 11:32 uurIk zie de Zweden bij hun eigen afmetingen blijven voor de Oostzee, dat is wat ze willen. Doet Saab de exportmodellen op basis van de A26/C71 en bouwt Damen de exportmodellen op basis van de C718.

Komend decennium moeten veel kleine Zuid-Amerikaanse marines hun vloot Type 209's vervangen. Daar heeft Saab grote kansen liggen. Mexico heeft geen boten maar dat zie ik veranderen gezien hun groeiende economie en vaarwater voor drugsrunners zit. Helaas is Singapore voor de Type 214 gegaan. En Korea wordt een hele sterke speler het komend decennium.

Zweden kan nu het lid is van de NAVO wel eens verder gaan kijken de Oostzee. Maar dan maximaal 2 boten, ze hadden ooit 8 onderzeeboten in dienst. Nu terug groeien naar 6 is redelijk lijkt me (4x A26 & 2x A26+/ C71)

Zeewier

#7225
Citaat van: Parera op 30/01/2024 | 11:13 uurIk ben er nog niet helemaal gerust op, maar ik hoop natuurlijk dat het Saab-Damen word.
Niet alleen omdat dit het meeste werk voor de NL industrie zal opleveren (ook op lange termijn) maar ook vanwege de mogelijke samenwerking met de Zweedse onderzeedienst. De Zweedse Gotland klasse word dan nu wel gemoderniseerd maar de boten zijn ook al vanaf 1996 in dienst en moeten op termijn vervangen worden.

Met de A26 in aantocht worden de twee Södermanland /Västergötland klasse boten vervangen worden, deze boten zijn van 1989 en was origineel een klasse van 4 onderzeeboten. Met de aansluiting bij de NAVO zou het zomaar kunnen dat de Zweden een tweetal grotere onderzeeboten willen aankopen. Dit zou onze order kunnen vergroten naar 6 boten (4x NLD + 2x SWE).

Als andere samenwerking zie ik mogelijkheden om met de Zweden een XLUUV te ontwikkelen die gebruikt kan worden voor manned-unmanned teaming tussen de A26 / C781's.
Ik zie de Zweden bij hun eigen afmetingen blijven voor de Oostzee, dat is wat ze willen. Doet Saab de exportmodellen op basis van de A26/C71 en bouwt Damen de exportmodellen op basis van de C718.

Komend decennium moeten veel kleine Zuid-Amerikaanse marines hun vloot Type 209's vervangen. Daar heeft Saab grote kansen liggen. Mexico heeft geen boten maar dat zie ik veranderen gezien hun groeiende economie en vaarwater voor drugsrunners zit. Helaas is Singapore voor de Type 214 gegaan. En Korea wordt een hele sterke speler het komend decennium. Als we een ding niet moeten doen is het Naval of TKMS sterker maken.

Parera

Citaat van: Zeewier op 30/01/2024 | 11:04 uurIk hoor in het audiofragment Van der Maat duidelijk zijn mond voorbij praten met dat 'we een nauwe samenwerking moeten zoeken met de Scandinavische landen'. Dat kan natuurlijk de Duits-Noorse combinatie zijn echter hij zegt dat er zoveel mogelijk input van Nederlandse industrie in moet zitten. Dat is op wat laswerk grotendeels uitgesloten bij de Type 212CD. Ik kan er vrede mee vinden als het Duits-Noors moet maar liever zoveel mogelijk eigen inbreng in het Zweedse ontwerp.

Ik ben er nog niet helemaal gerust op, maar ik hoop natuurlijk dat het Saab-Damen word.
Niet alleen omdat dit het meeste werk voor de NL industrie zal opleveren (ook op lange termijn) maar ook vanwege de mogelijke samenwerking met de Zweedse onderzeedienst. De Zweedse Gotland klasse word dan nu wel gemoderniseerd maar de boten zijn ook al vanaf 1996 in dienst en moeten op termijn vervangen worden.

Met de A26 in aantocht worden de twee Södermanland /Västergötland klasse boten vervangen worden, deze boten zijn van 1989 en was origineel een klasse van 4 onderzeeboten. Met de aansluiting bij de NAVO zou het zomaar kunnen dat de Zweden een tweetal grotere onderzeeboten willen aankopen. Dit zou onze order kunnen vergroten naar 6 boten (4x NLD + 2x SWE).

Als andere samenwerking zie ik mogelijkheden om met de Zweden een XLUUV te ontwikkelen die gebruikt kan worden voor manned-unmanned teaming tussen de A26 / C781's.

Zeewier

Citaat van: Parera op 29/01/2024 | 20:55 uurIk proef in de woorden van de staatssecretaris toch wel een klein beetje de hints naar een keuze voor een andere keuze dan Saab-Damen. Al hoop ik natuurlijk dat ik er volledig naast zit. ;)
Ik hoor in het audiofragment Van der Maat duidelijk zijn mond voorbij praten met dat 'we een nauwe samenwerking moeten zoeken met de Scandinavische landen'. Dat kan natuurlijk de Duits-Noorse combinatie zijn echter hij zegt dat er zoveel mogelijk input van Nederlandse industrie in moet zitten. Dat is op wat laswerk grotendeels uitgesloten bij de Type 212CD. Ik kan er vrede mee vinden als het Duits-Noors moet maar liever zoveel mogelijk eigen inbreng in het Zweedse ontwerp.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 29/01/2024 | 21:20 uurIk proef weldegelijk van die gore smerige ikea gehaktballen.  :angel:

Liever de ikea gehaktballen dan de smaak van roquefort & bratwurst  ;D 

Huzaar1

#7221
Citaat van: Parera op 29/01/2024 | 20:55 uurIk proef in de woorden van de staatssecretaris toch wel een klein beetje de hints naar een keuze voor een andere keuze dan Saab-Damen. Al hoop ik natuurlijk dat ik er volledig naast zit. ;)

Ik proef weldegelijk van die gore smerige ikea gehaktballen in de text.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/01/2024 | 20:18 uurStaatssecretaris Defensie: keuze voor nieuwe onderzeeërs valt half maart

https://wnl.tv/2024/01/29/staatssecretaris-defensie-keuze-voor-nieuwe-onderzeeers-valt-half-maart/

Ik proef in de woorden van de staatssecretaris toch wel een klein beetje de hints naar een keuze voor een andere keuze dan Saab-Damen. Al hoop ik natuurlijk dat ik er volledig naast zit. ;)