Nederland pleit voor verdere militaire samenwerking

Gestart door dudge, 22/12/2013 | 22:00 uur

Lex

Stand van zaken van de internationale militaire samenwerking (IMS)

Kamerbrief betreffende een overzicht mbt internationale militaire samenwerking

Kamerbrief, 29-11-2016

Elzenga

#113
Citaat van: ridivek op 21/05/2016 | 00:04 uur
De auteur van dat stuk is duidelijk Duits of Frans. Alleen de luchtmacht lijkt verlieft op Amerikaans spul. Verder gebruiken we Amerikaanse bommen en missiles omdat er nauwelijks (toepasbare) Europese alternatieven zijn.  De rest van het materiaal komt volgens mij allemaal uit Europa.
Verder vindt ik het een best wel goed verhaal. Volgens mij is het een goede aanpak om in kleine verbanden samen te werken. Hierdoor gezamenlijk eisen voor nieuw materieel op te stellen, zodat de industrie systemen kan ontwikkelen die aan de eisen voldoen. Zo ontstaat waarschijnlijk de situatie dat EDA materiaal projecten succesvol verlopen. Ik kan NH-90; Tiger; A400M; Boxer nu niet echt succesvol verlopen projecten noemen.
Dat doen weinig projecten tegenwoordig..of ze nu EUropees, Amerikaans, Russisch, Indisch of Chinees zijn...veel kinderziekten...teveel eigen varianten in EUropese situatie..als speelt dat bij de JSF ook..waar men nu eerlijk toegeeft dat het eigenlijk 3 verschillende toestellen zijn (geworden). Maar goed, al doende leert men en strategische noodzaak voor EUropese samenwerking is mijns inziens groot.
Citaat van: ridivek op 21/05/2016 | 00:04 uurVolgens mij zou een goed EDA project een Europees (ship) missile defence systeem zijn. Zowel de APAR+SMART-L en de S1850M gebruikers zouden hieraan mee kunnen werken. De grap is namelijk dat er nu geen alternatieven zijn. SM-3 moet volledig aangepast worden om met het Tacticos-APAR SMART-L systeem te werken. SM-2 is volledig aan gepast, en Nederland doet niet voor niets mee met de ontwikkeling van ESSM block 2.
Is er inderdaad al...PAAMS. Het BMD deel loopt wat achter op de Amerikaanse ontwikkelingen maar is ook in testfase. Ook zijn er land-versies. In mijn alternatieve opzet stap ik er dan ook naar over...ook voor maritieme versie.

We moeten veel verdere stappen maken vind ik. Met vooral focus op standaardisatie en interoperabiliteit. De minister neemt aardige initiatieven..maar nog teveel vanuit bezuinigingsoogpunt en te weinig vanuit visie vind ik.

ridivek

De auteur van dat stuk is duidelijk Duits of Frans. Alleen de luchtmacht lijkt verlieft op Amerikaans spul. Verder gebruiken we Amerikaanse bommen en missiles omdat er nauwelijks (toepasbare) Europese alternatieven zijn.  De rest van het materiaal komt volgens mij allemaal uit Europa.
Verder vindt ik het een best wel goed verhaal. Volgens mij is het een goede aanpak om in kleine verbanden samen te werken. Hierdoor gezamenlijk eisen voor nieuw materieel op te stellen, zodat de industrie systemen kan ontwikkelen die aan de eisen voldoen. Zo ontstaat waarschijnlijk de situatie dat EDA materiaal projecten succesvol verlopen. Ik kan NH-90; Tiger; A400M; Boxer nu niet echt succesvol verlopen projecten noemen.

Volgens mij zou een goed EDA project een Europees (ship) missile defence systeem zijn. Zowel de APAR+SMART-L en de S1850M gebruikers zouden hieraan mee kunnen werken. De grap is namelijk dat er nu geen alternatieven zijn. SM-3 moet volledig aangepast worden om met het Tacticos-APAR SMART-L systeem te werken. SM-2 is volledig aan gepast, en Nederland doet niet voor niets mee met de ontwikkeling van ESSM block 2.

Sparkplug

"Defence Cooperation Is Only Way to Retain Military Capabilities"

European Defence Agency | 19 May 2016

BRUSSELS --- For its 10th edition which is now available, European Defence Matters, the EDA's official magazine, spoke with Dutch Minister of Defence Jeanine Hennis-Plasschaert about the defence-related objectives of the current Dutch EU Presidency, the upcoming EU Global Strategy as well as the importance of European defence cooperation.

Q: Minister, one of your goals during the Dutch EU Presidency is to give a fresh boost to defence cooperation. What achievements do you strive for during the EU Presidency?

A: Defence cooperation is not the easy way but it is the only way, if we want to retain our military capabilities, especially the high end capabilities. Cooperation demands a continuous and active pursuit of possibilities for cooperation and requires a persistent and determined mindset to become successful.

The Netherlands would like to lead by example when it comes to defence cooperation. There are several examples of successful cooperation initiatives, like the France-UK cooperation under the Lancaster House Treaties, the Visegrad 4, NorDefCo and the Baltic Defence Cooperation, but I still think that we need more and closer cooperation. We should go beyond the obvious cooperation areas such as training, logistics and education.

Joint training is a good start, but we have to go further. We should use small scale cooperation that works and build on those. The defence cooperation between Germany and The Netherlands could be used as an example. We are integrating a German tank battalion into a Dutch mechanized brigade, which itself will become part of a German armoured Division. This allows us to maintain our ability to fight with and against tank units, since we no longer have that capability ourselves. Another example is the long standing maritime cooperation between Belgium and the Netherlands, which has been developed to a high level. The cooperation between the BENELUX-countries in protecting their airspace is another promising example.

During our EU Presidency I try to promote all these types of European cooperation where I can. And let's not forget that these cooperation initiatives, be it for operational purposes or joint capability development, also need some kind of political framework and strategic guidance.

This is why I attach so much value to the EU Global Strategy on Foreign and Security Policy which should be presented by HR/VP Mogherini in June. And I strongly believe that this new strategy should immediately be translated into actionable proposals to strengthen European defence cooperation. A 'White Book like document' should describe the CSDP-related tasks and means we need to execute the Global Strategy. It should give us a clear picture of which military capabilities we need the most and so guide our future cooperation efforts.

Q: You mentioned the follow-up document to the Global Strategy, a 'White Book like document' as you call it. In your view, what should be its main elements?

A: We see the Global Strategy, a possible 'White Book like document' and finally the European Defence Action Plan as three closely related documents. Essential elements for a 'White Book like document' are a clear military level of ambition in line with the Strategy, a description on the capability shortfalls and a proposal for a follow-up mechanism to monitor the progress at the political level.

Q: The Netherlands are a forerunner in terms of defence cooperation. Your country has a history of successful cooperation with Belgium and Luxembourg for example. The latest example is the conclusion of far-reaching cooperation agreements with Germany. What are the lessons learnt?

A: We have learned that for cooperation to be successful, partners should start as early as possible in the capability development process to identify shared interests. It is easier to find common ground when all options are still open.

We have experienced that extending the scope of cooperation beyond the purchase of equipment into operations, maintenance and organization helps too. Requirements become more aligned and the relationship for the long term is bound to contribute to successful cooperation.

Finally, it is important to have support at all levels. After all, it is a matter of commitment and trust. This is why the political level, the policy level and the executive level should all be involved.

Q: But you are also active in many multinational programmes through EDA. What type of cooperation do you think gets most out of taxpayers' money?

A: As an ideal, the taxpayers' money would be best spent when a programme is aimed at addressing a shortfall at the European level, which corresponds to the national needs of a large number of Member States. A good example of such a combination of goals is the European Air Transport Command at Eindhoven.

Furthermore, taxpayers are, in the long run, best served by a well-functioning European Defence market and a strong European industrial base which are not hampered by barriers. If the market functions well, we are more capable of developing innovative, high-end military capabilities in Europe. I think this would benefit the taxpayer, but more importantly, it benefits our armed forces.

Q: To what extent has the Dutch defence industry benefitted from the country's cooperative approach?

A: The Dutch defence industry consists mostly of medium and small enterprises that offer high quality contributions to capability development. However, our cooperative approach does not automatically benefit our own national industry.

We see that the defence industry in Europe is subject to national considerations. For SMEs especially, it therefore remains difficult to gain cross border access to defence and security contracts, even within the framework of cooperative programs. The result is that the competitive and innovative power of our European defence industry does not reach its full potential, something which we cannot afford if we really want to gain a degree of strategic autonomy in this market.

Q: If you look at the upcoming Preparatory Action on defence research and the Commission's Defence Action Plan: how do you see these two major initiatives develop? Will they be a game-changer for the sector?

A: The Preparatory Action, as part of the European Commission Action Plan, will certainly be a game changer, if it succeeds in preparing the way for a dedicated European defence research programme. First of all, this initiative shows that the European Commission is involved and committed to strengthen European defence. Secondly, investing in R&T makes it more attractive for the defence industry to focus on non-dual use technology, being commercially less attractive, but essential nonetheless. Thirdly, the Preparatory Action and the subsequent dedicated research programme will serve as an incentive for joint capability development further down the line, when R&T efforts are used to develop real capabilities.

(EDITOR'S NOTE: The Dutch minister's comments would be more credible if her government bought European-made military equipment instead of sourcing most – if not all – of its big-ticket items from the United States.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/173926/dutch-minister-talks-european-but-buys-american.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

13 Lichte Brigade richt zich op België en Luxemburg

Nieuwsbericht | 25-03-2016 | 16:06

De bestaande samenwerking van 13 Lichte Brigade uit Oirschot met collega's van de Belgische Medium Brigade en het Luxemburgse Military Center wordt nog nauwer. Dat werd gisteren in Breda op de Nederlandse Defensie Academie vastgelegd in een intentieverklaring.

De 3 partijen bundelen hun krachten onder meer op het gebied van oefeningen, training en onderwijs. Ook wisselen ze kennis uit over doctrines, tactische en technische procedures en lessons learned uit operaties. Toen nog Commandant Landstrijdkrachten luitenant-generaal Mart De Kruif sprak van een volgende stap, die gebaseerd is op vriendschap, vertrouwen, geografische nabijheid en gemeenschappelijke belangen.

Effectiviteit vergroten

De eenheden werkten al uitgebreid samen, maar dat is nu officieel vastgelegd en gestructureerd in de intentieverklaring. Het doel van het partnerschap is de militaire effectiviteit vergroten en, als dat kan, kosten besparen.

Naast De Kruif tekenden zijn Belgische evenknie generaal-majoor Jean-Pierre Deconinck en de Luxemburgse kolonel Yves Kalmes.

Snel inzetbaar

13 Lichte Brigade is dankzij zijn (gepantserde) voertuigen over grotere afstanden snel inzetbaar. Voor gevechts- of vredesoperaties of bij inzet bij rampen en calamiteiten wereldwijd. Maar ook voor ceremoniële taken en om civiele autoriteiten te ondersteunen.

Mindef

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 11/03/2016 | 18:34 uur
Misschien dat deze Minister hand in eigen boezem moet steken en het goede voorbeeld moet geven, alvorens zoiets te roepen.

Met slechts rondjes in de kroeg aannemen zonder zelf de bel te luiden gaat een keer tegen je werken.

Lex

Citaat van: Mindef op 11/03/2016 | 12:33 uur
Hennis: "Europa moet volwassen worden."
Misschien dat deze Minister hand in eigen boezem moet steken en het goede voorbeeld moet geven, alvorens zoiets te roepen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 11/03/2016 | 13:07 uur
Is dat zo? Ik dacht dat Frankrijk zich (nog) niet bij dit initiatief van ik meen Nederland, Polen en Noorwegen? had aangesloten. Belgie had interesse in deelname. Ik kan me wel voorstellen dat er een gezamenlijke aankoop met Frankrijk plaatsvindt om m.n. kostenvoordelen te boeken, maar van deelname in het project... ? Zou kunnen, maar dat wist ik in ieder geval nog niet.

Dat is, als het zo is ook nieuw voor mijn.

Mourning

CitaatDaarnaast doet Nederland mee in het European Air Transport Command en werkt het met Frankrijk en drie andere landen samen bij de aanschaf van Multi-Role Tanker Transportvliegtuigen.

Is dat zo? Ik dacht dat Frankrijk zich (nog) niet bij dit initiatief van ik meen Nederland, Polen en Noorwegen? had aangesloten. Belgie had interesse in deelname. Ik kan me wel voorstellen dat er een gezamenlijke aankoop met Frankrijk plaatsvindt om m.n. kostenvoordelen te boeken, maar van deelname in het project... ? Zou kunnen, maar dat wist ik in ieder geval nog niet.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Hennis: "Europa moet volwassen worden."

Nieuwsbericht | 11-03-2016 | 10:33

Wat minister Jeanine Hennis-Plasschaert betreft moet de Europese Unie in juni komen met een allesomvattende strategie. Hierin staat duidelijk hoe Europa omgaat met de steeds complexere en meer verbonden wereld. Hiervoor pleitte de minister vandaag in Parijs op het seminar 'Europe's security and Defence; what next?', dat door de Nederlandse ambassade in het kader van het Europees voorzitterschap was georganiseerd.

"De Europese landen moeten anders gaan kijken naar de rol die Europa heeft als brenger van veiligheid. We moeten tonen dat de EU een geloofwaardige, effectieve en efficiënte speler is op het gebied van de veiligheid in de directe omgeving van Europa en zelfs verder. Europa moet volwassen worden", stelde Hennis.

Witboek

"De huidige veiligheidssituatie vraagt niet alleen om een alles omvattende Europese visie op veiligheid, maar ook om de benodigde middelen." "Want", vroeg Hennis zich af, "wat is de zin van een visie als je onvoldoende middelen hebt om daaraan handen en voeten te geven?" Er moeten dus uitvoerbare voorstellen komen om de Europese defensiesamenwerking te verstevigen. Ze pleitte voor een witboek waarin de benodigde taken en middelen staan om de wereldveiligheidsvisie van de EU uit te voeren. "Het moet een beeld schetsen van de middelen die we het hardste nodig hebben", zei ze. Dit witboek moet gelijktijdig met de strategie verschijnen, zodat geen kostbare tijd wordt verloren.

Europa moet wat Hennis betreft dan ook onafhankelijker opereren om haar belangen, kernwaarden en leidende principes te behartigen. "Tegelijkertijd moeten we de trans-Atlantische banden aanhalen, samenwerken met de NAVO, de VN en andere organisaties. We moeten pal staan, zowel hier als elders in de wereld."

Samenwerking

Hennis stelde verder dat de Europese landen ook consequenties aan de visie moeten verbinden: meer praktische samenwerking tussen lidstaten. Als voorbeelden noemde ze de integratie van een Duits tankbataljon in 43 Gemechaniseerde Brigade en de opname van de brigade in een Duitse pantserdivisie. Daarnaast doet Nederland mee in het European Air Transport Command en werkt het met Frankrijk en drie andere landen samen bij de aanschaf van Multi-Role Tanker Transportvliegtuigen. Met België en Luxemburg werkt Nederland samen voor de verdediging van het luchtruim. Hennis roemde ook de samenwerking met Frankrijk in Mali en bij de bestrijding van ISIS in het Midden Oosten.

Politieke wil

"Het komt er uiteindelijk op neer dat we de politieke wil moeten hebben iets te doen en de mogelijkheid om makkelijk politieke beslissingen te nemen." Volgens haar is politieke wil cruciaal en wordt die de komende jaren alleen maar belangrijker om problemen het hoofd te bieden. "Europa wordt in toenemende mate gedwongen snel te reageren op de uitdagingen die zich in de wereld voordoen. Landen kunnen zich niet langer meer verschuilen achter nationale soevereiniteit, want dat ondermijnt onze gezamenlijke mogelijkheden om te handelen. We moeten onze verantwoordelijkheid nemen."

Verantwoordelijkheid nemen

Hennis betreurde het  dat gebeurtenissen, zoals de aanslagen in Parijs, nodig zijn om Europa te laten beseffen dat het nemen van verantwoordelijkheid, de enige weg voorwaarts is. "En uiteraard voldoende maatregelen. Laten we niet vergeten dat de crises zich in onze eigen achtertuin afspelen. We kunnen er niet op blijven vertrouwen dat anderen onze problemen wel oplossen."

Mindef

Lex

Hennis: geen nota's blijven schrijven 

AMSTERDAM -
De Europese defensiesamenwerking moet snel concreter worden. ,,We kunnen niet doorgaan met nota's schrijven, we moeten handelen'', zei minister van Defensie Jeanine Plasschaert vrijdag in Amsterdam na overleg met haar EU-collega's over het Europese Gemeenschappelijk Veiligheids- en Defensiebeleid.
   
EU-buitenlandchef Federica Mogherini presenteerde vrijdag de bijbehorende strategie en sprak de verwachting uit dat daar de komende maanden ,,concrete plannen'' op volgen.

Volgens Plasschaert kan geen enkel land de uitdagingen en dreigingen alleen aan. Als voorbeeld van goede samenwerking gaf ze de integratie van de Nederlandse en Duitse marine. ,,Dit is waar de toekomst van de Europese defensie over moet gaan.''

NAVO-chef Jens Stoltenberg zei eerder op de dag dat de samenwerking tussen de EU en de NAVO moet worden versterkt vanwege de toegenomen dreiging vanuit Rusland en de zuidflank van Europa.

Telegraaf, vr 05 feb 2016, 17:12 

Lex

Aanbiedingsbrief met geannoteerde agenda informele bijeenkomst EU-ministers


Aanbiedingsbrief van minister Hennis-Plasschaert (Def) aan de Tweede Kamer bij de geannoteerde agenda voor de informele bijeenkomst van EU-ministers van Defensie op 4 en 5 februari 2016.

Eenzelfde brief is ook aan de Eerste Kamer gestuurd.

Kamerbrief, 25-01-2016

Lex

Hennis: "Start Defensiesamenwerking EU van onderaf"

Nieuwsbericht | 19-01-2016 | 16:50

Sinds begin deze maand is Nederland voor een half jaar voorzitter van de EU. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert wil deze periode gebruiken om de Europese Defensiesamenwerking van een impuls te voorzien. Dat zei ze gisteren tijdens een ontmoeting met de pers in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. "Ik zie mijzelf als aanjager."

"De wereld is natuurlijk niet pas begonnen met draaien sinds Nederland voorzitter is. En dat zal ook niet stoppen zodra onze termijn erop zit." Hennis wil maar zeggen dat de invloed van de EU-voorzitter beperkt is. De journalisten waren uitgenodigd om de plannen van de minister tijdens het voorzitterschap te vernemen.

Voorbeelden op Nederlandse bodem

Eerder op de dag bezochten ze het EATC in Eindhoven, een commando dat het militair luchttransport van een aantal Europese landen coördineert. En zagen ze in Soesterberg het JDEAL, een mobiel laboratorium om bommenmakers en bommenleggers te achterhalen. 2 voorbeelden van verregaande Europese samenwerking op Nederlandse bodem.

Vooral samenwerking tussen landen

De minister kreeg veel vragen over de manier waarop de samenwerking binnen Europa tot stand komt. Bij de meeste verbanden gaat het namelijk om samenwerking tussen Europese landen, niet zozeer om brede Europese samenwerking. Het was een terugkerend punt voor de meegereisde journalisten.

Helemaal niet erg, vindt de minister. De Europese Unie is met 28 landen nu eenmaal te groot om samenwerking top-down te regelen. "Er bestaat binnen Europa vaak de neiging te dromen over een soort grand-design, zoals een Europees leger. Terwijl dat gedoemd is te mislukken. EATC en JDEAL zijn prima voorbeelden van een aantal landen dat elkaar gevonden heeft. Andere landen kunnen zich daar dan weer bij aansluiten. Bottom-up werkt in dit geval vaak beter. Daarom zie je dit soort regionale initiatieven overal binnen de EU ontstaan. Daardoor kunnen landen elkaar aanvullen."

Stimuleren regionale initiatieven

De minister wil zich daarom ook het komende half jaar hard maken om dergelijke regionale initiatieven te stimuleren. "Nederland is daar bij uitstek geschikt voor. Als wij iets voorstellen, komt dat minder over als een dictaat dan als een van de grote landen dat doet. Daarnaast geven wij het goede voorbeeld door bijvoorbeeld onze luchtmobiele brigade onder Duits bevel te stellen bij de Division Schnelle Kräfte. Verdergaande samenwerking bestaat bijna niet."

Mijlpijl voor de zomer

Belangrijke mijlpaal tijdens het voorzitterschap is de presentatie van de nieuwe EU-veiligheidsstrategie, die voor de zomer wordt verwacht. Daarin is ook voor de Defensieorganisaties een belangrijke rol weggelegd. "Zodra die strategie er is, moeten we zorgen dat het niet alleen bij woorden blijft, maar dat die wordt omgezet in concrete doelen. Mijn rol zal zijn om dat proces aan te jagen."

Mindef

Lex

Defensietop praat Europa's hoogste militair bij

Nieuwsbericht | 14-01-2016 | 14:02

Hoe gaat Nederland het EU-voorzitterschap benutten om Europa's militaire slagkracht te vergroten? De voorzitter van de European Union Military Committee (EUMC) generaal Mikhail Kostarakos en minister Jeanine Hennis-Plasschaert spraken er vandaag over in Den Haag.

Ook Commandant der Strijdkrachten generaal Tom Middendorp was bij het overleg met de Griekse Kostarakos. Naast de speerpunten tijdens het voorzitterschap lichtte de Defensietop onder meer de visie toe op internationale militaire samenwerking. Nederland is al jaren een uitgesproken voorstander van meer militaire samenwerking Europa. Maar omdat goede samenwerking niet is op te dringen, past Nederland het principe van 'leading by example' toe. Oftewel: goed voorbeeld doet goed volgen. Denk aan de vergaande samenwerking met de Duitse Pantzerdivision en de luchtruimbewaking met België.

Nieuwe strategie

Directe aanleiding voor het bezoek was het Nederlandse voorzitterschap, de eerste helft van 2016. De huidige verslechterende Europese veiligheidssituatie vergroot het belang ervan. Als voorzitter van Europa's belangrijkste militaire overlegorgaan kan Kostarakos de Nederlandse prioriteiten een zet in de rug geven. De minister vertelde hem dan ook over het speerpunt van de nieuwe Europese veiligheidsstrategie. De huidige dateert van 12 jaar geleden, toen de ring om Europa nog een stuk stabieler was. Nederland mikt erop dat de eerste opzet over een half jaar klaar is.

Geen woorden maar daden

Een ander speerpunt is er voor zorgen dat landen samenwerking niet langer alleen bij woorden kunnen laten. De huidige situatie vraagt om daden. Nederland wil daarom regelen dat de Europese Defensieministers eenmaal per jaar de concrete vorderingen op dit gebied bespreken.

Behoefte aan actie

Verschillende Europese, militaire capaciteiten vragen dringend om actie. Er is  bijvoorbeeld een gebrek aan inlichtingencapaciteit. En ook zijn er meer tankvliegtuigen en transporttoestellen voor strategisch luchtvervoer nodig. Deels wordt hier al aan gewerkt. Zo leidt Nederland een project dat moet leiden tot een nieuw tanker-transportvliegtuig.

Mindef

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 26/06/2015 | 12:34 uur
De Belgen doen hier helaas (nog?) niet aan mee. Zag 'm al zitten op de van Amstel. Het heeft lang moeten duren, maar onze m-fregatten beschikken hiermee over een revolutionaire towed array.NuNu de van Speijk nog.

Prima show-case voor de MFF opvolger.