NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/12/2023 | 17:20 uurToch blijft het jammer dat er binnen de KM/KLU geen behoefte is voor integratie van een air to surface missile vanaf onze helikopters. De Brits-Franse Sea Venom (ANL) zou een prima keuze zijn, al zou een Joint Strike Missile beter passen omdat deze familie is van de nieuwe NSM van de marine. Hiervan is alleen niet bekend of deze geschikt is voor de NH-90.

Ik vind dat echt een ridicuul idee. Wat moet je ermee. Een heli die een schip aanvalt? Kansloos. Dan liever een kanon of .50 of iets anders waarmee je het apparaat tanden geeft. Hebben de mariniers er ook nog iets aan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Toch blijft het jammer dat er binnen de KM/KLU geen behoefte is voor integratie van een air to surface missile vanaf onze helikopters. De Brits-Franse Sea Venom (ANL) zou een prima keuze zijn, al zou een Joint Strike Missile beter passen omdat deze familie is van de nieuwe NSM van de marine. Hiervan is alleen niet bekend of deze geschikt is voor de NH-90.

Lex

Defensie neemt NH90-maritieme gevechtshelikopters onder handen

Nieuwsbericht | 19-12-2023 | 15:54

Defensie gaat alle 19 NH90-maritieme gevechtshelikopters flink moderniseren. Deze zogenoemde midlife update (MLU) is nodig om het wapensysteem inzetbaar en voor de toekomst operationeel relevant te houden. Als onderdeel daarvan wordt ook het nieuwe datalink systeem Link-22 ingevoerd. Dat meldt staatssecretaris Christophe van der Maat vandaag aan de Tweede Kamer.

De krijgsmacht gebruikt de NH90 sinds 2010. Over 2 jaar zit de helikopter op de helft van zijn geplande levensduur. Verschillende systemen stammen uit de jaren '90 en zijn inmiddels verouderd.

Defensie zet de NH90 vooral in voor het opbouwen van een maritieme omgevingsbeeld van een vlootverband, voor onderzeebootbestrijding en voor amfibisch transport. De helikopter kan met sensoren grote hoeveelheden data verzamelen en 'real time' delen met andere eenheden. Vanwege de ongeëvenaarde kwaliteiten van dit toestel is er vooralsnog geen gelijkwaardig werkbaar alternatief beschikbaar.

Wat houdt de update in?
De focus van de MLU ligt op het toekomstbestendig maken van de missiesystemen van de NH90. Daarbij wordt zowel de hardware als de software van de toestellen aangepast. De modernisering voorziet onder meer in nieuwe communicatieapparatuur, een verbeterd sonarsysteem en de integratie van de nieuwe MK54-torpedo. Deze is al in gebruik bij de marine. Daarnaast wordt de elektromagnetische surveillance- en verzamelapparatuur verbeterd. Aanpassing van ondersteunende systemen behoort ook tot het moderniseringspakket. Het gaat daarbij om trainingsmiddelen en simulatoren, waaronder het plannings- en analysesysteem voor missies en testapparatuur.

Een belangrijk onderdeel van deze update is de vervanging van het tactische datalink systeem. Het huidige datalink systeem Link 11 is sterk verouderd en wordt op termijn buiten gebruik gesteld. De vervanger is Link 22, die ook NAVO-partners in gebruik nemen. Link 22 heeft veel meer mogelijkheden en is beter te beveiligen. Dit systeem is nodig om de grote hoeveelheden data die de NH90 verzamelt met andere vliegende en varende eenheden te kunnen delen.

Europese samenwerking
De NH90-helikopter is voortgekomen uit een samenwerkingsverband van Europese landen als klant en bedrijven als leverancier. Ook de Nederlandse industrie neemt daaraan deel. Nederland ondertekent de overeenkomst voor de MLU van de maritieme versie van de helikopter samen met België, Duitsland en Italië. De werkzaamheden voor de modernisering gebeuren zoveel mogelijk in Nederland, zowel door defensiepersoneel als door de Nederlandse industrie. Hierdoor heeft Defensie meer invloed op de planning en de doorlooptijden.

De eerste NH90's worden naar verwachting vanaf 2028 gemoderniseerd en gaan naar verwachting weer zo'n 15 jaar mee.

Mindef

Sparkplug

Sea Tiger performs maiden flight

PUBLISHED: 30 NOVEMBER 2023 LAST UPDATED: 30 NOVEMBER 2023

On 30 November 2023, the first NH90 Sea Tiger made its maiden flight at the Airbus Helicopters' facility at Donauwörth (Germany).

The Sea Tiger, temporary registered as 98+55, is the latest version of the NH90-NFH (Naval Version). Known as the NH90-MRFH, it will replace the current fleet of 22 Super Lynx Mk88As which are currently active in the anti-submarine- and anti-surface warfare role.

In November 2020, the German parliament approved a 2,3 billion euro contract for the purchase of 31 Sea Tiger helicopters for the German Navy. Thirty will be operated by Marinefliegergeschwader 5 (MFG5) at Fliegerhorst Nordholz and one Sea Tiger will be used with the Wehrtechnische Dienststelle für Luftfahrzeuge 61 (WTD61) at Manching/Ingolstadt.


Credit photo: Airbus Helicopters

https://www.scramble.nl/military-news/sea-tiger-performs-maiden-flight
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Onderzeebootbestrijding tijdens Autumn Archer

Het was een tijd geleden dat de Koninklijke Marine het jagen op een onderzeeboot en torpedo's afwerpen om de dreiging uit te schakelen had beoefend. Maar tijdens Autumn Archer begin oktober kon elke stap van de anti-submarine warfare (ASW) goed worden doorlopen.

Tijdens de oefening in het Skaggerak gebruikten de fregatten Zr.Ms. Van Amstel, Zr.Ms. De Zeven Provinciën en het Belgische M-fregat Louise-Marie hun sonars om de oefendoelen op te sporen. Na een positieve identificatie lanceerde een Nederlandse een NH90 van 860 Squadron oefentorpedo's om het doel aan te vallen. "We kunnen het nog", aldus marineofficier Maaike. "Alle eenheden hebben ervaren hoe het is om onze middelen adequaat in te zetten."

De fregatten en NH90 voegden zich na de oefening bij andere vlootverbanden om mee te doen aan grote internationale oefeningen als Joint Warrior waar ASW ook een belangrijk thema is. Medio december keren de schepen en NH90 terug naar hun thuishavens. Foto's: sergeant-majoor Christian Schrik



NH90 werkt aan amfibische capaciteit

860 Squadron oefende met de NH90 niet alleen op zee zoals tijdens Autumn Archer. Het Verenigd Koninkrijk was begin oktober het strijdtoneel tijdens de oefening Guardian Defender. De helikopterbemanningen van Vlucht 2 trainden de amfibische gereedheid overdag en 's avonds, samen met het Korps Mariniers, Britse eenheden en grondteams van het Helicopter Warfare Centre. De oefening past in het opwerken van 860 Squadron naar een volledige amfibische capaciteit. Foto: sergeant Gregori Fréni



de Vliegende Hollander 10 | 2023, woensdag 01 november 2023

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2023/10/10_9-dingen_slider_2023
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Ondertussen in Nederland, niks aan het handje.  8) Afgelopen week heeft de NH-90 dummy torpedo's gedropt op het Marsdiep.
Foto's: Piet Einab / EHKD-Spotters MVK De Kooy / Den Helder Airport











-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

#3513
Citaat van: Parera op 15/02/2023 | 10:07 uur
Ik weet nog wel een samenwerkingsverband dat (een deel van ) de 14 NH90's zou willen overnemen tegen een vriendenprijsje  :angel: Benesam
Alle gekheid op een stokje, ik denk dat we dit serieus zouden moeten overwegen als die optie op tafel komt. Misschien niet alle 14 overnemen maar voor de KM minimaal 24 stuks en nog beter zelfs 28 stuks. Daarnaast een 2 tal extra voor de Belgen zou ons een vloot van 28 a 34 NH-90's geven binnen de BENESAM.
Dit is inderdaad alle gekheid op een stokje.  Australia en Zweden willen vervroegd afscheid nemen van hun NH-90 vloten.  Belgie neemt afscheid van haar TTH-90's.
Noorwegen wil ook af van hun 'geweldige' NH-90's.  Want te duur in gebruik en structureel te weinig inzetbaar.
Met zo een faal apparaat op oorlogspad gaan is een vorm van zelfmoord.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

silvester herc


Harald

Aussies ground Taipan helo fleet after ditch near beach

"This was a textbook response to a loss of power. The engine stopped, the crew were able to shut the engine down and to ditch the aircraft into Jervis Bay in a way where it was able to keep the aircraft upright.," Defense Minister Richard Marles said in an appearance at Parliament.

.../...

CitaatMichael Ungerboeck was fishing in a boat on Wednesday evening when he saw two helicopters involved in the counterterrorism exercise hovering around 20 yards above the water of Jervis Bay.

?We started to hear the rotor blades really wind down and you could see the navigation lights getting pretty damn close [to the water] then all of a sudden it powered up again and it went up,? the ABC quotes Ungerboeck. ?Just as it took off there were sparks at the top of the rotor blade and a big explosion and then fire burst out of the rotor blade.?

The helicopter made a controlled descent and only two of 10 people onboard were injured.

https://breakingdefense.com/2023/03/aussies-ground-taipan-helo-fleet-after-ditch-near-beach/

Lynxian

Het drijfmechanisme werkt in ieder geval goed.  ;D

Harald

ooeeps ...

CitaatAustralian Army MRH90 Taipan helicopter (A40-025) ditches into Jervis Bay, NSW during counter-terrorism exercise. All 9 POB survived with 2 sustaining "light injuries"
https://twitter.com/TheBaseLeg/status/1638694755633876992



ADF to investigate after MRH-90 Taipan helicopter ditches near Jervis Bay

https://www.abc.net.au/news/2023-03-23/australian-defence-force-helicopter-incident-jervis-bay/102132762

Sparkplug

Airbus levert 500e NH90 helikopter uit

20 mrt 2023 Categorie: Militair, NH-90, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws

Airbus Helicopters kondigde afgelopen week de levering aan van de 500e NH90 helikopter. Een heel belangrijke mijlpaal voor een helikopterprogramma dat moeilijk uit de startblokken kwam en nu nog steeds kampt met een beperkte beschikbaarheid in de bestaande vloot.

De 500e NH90 helikopter was een TTH-versie, een helikopter voor tactisch troepentransport, voor het Franse Leger. Het mijlpaal-toestel werd overhandigd aan het Franse leger tijdens een ceremonie bij NHI-hoofdaandeelhouder Airbus Helicopters in Marignane. Zes NH90-landen en het hoofd van NAHEMA, de inkooporganisatie voor helikopters van de NAVO waren op het event aanwezig.



Axel Aloccio, de nieuwe baas van NHI, was fier met de levering van de 500e NH90. Hij vermelde er ook bij dat NHI, een joint venture Airbus (62,5%), Leonardo Helicopters (32%) en Fokker (5,5%), resultaten ziet van de projecten om de beschikbaarheid en vlieguren van de NH90-vloot in de verschillende landen te verhogen. Twee aspecten dragen hiertoe bij: de vlieguren tussen de periodieke revisies is deels aangepast en de beschikbaarheid van de vervangonderdelen zit ok op de verbeterkoers.

In mei 2022 tekenden Duitse BAAINBW (Federaal Bureau van de Duitse Strijdkrachten), en zijn Franse tegenhanger, de DGA (Direction G?n?rale de l'Armement), een langlopend servicecontract voor hun NH90-helikopters met NHI. In dit contract werden duidelijke afspraken vastgelegd over de betere beschikbaarheid van de NH90 helikopters.

Het blijft de vraag of de gebruikers uit de andere landen de mening van NHI delen. Zoals eerder gemeld hebben Noorwegen, Australi?, Belgi? en Zweden reeds gemeld dat ze hun vloot of een deel van hun vloot vervroegd uit dienst zullen nemen omwille van de beperkte beschikbaarheid en de hoge kost van een NH90-vlieguur.

NHI heeft nog een orderboek van zowat 100 NH90 helikopters.

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=D3F4G2E1&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Er is nog veel meer internationaal NH90 nieuws.

FLASH: NH90 vliegt op SAF (Sustainable Aviation Fuel)

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=h7d4G2E1&sub=logboek

Airbus Spanje biedt nieuwe anti-onderzeeboot helikopter aan

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=b2F2G1E1&sub=logboek

Duitse Marine ontvangt laatste van 18 NH90 Sea Lion's

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=g6D6G1D2&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#3506
Ik weet nog wel een samenwerkingsverband dat (een deel van ) de 14 NH90's zou willen overnemen tegen een vriendenprijsje  :angel: Benesam
Alle gekheid op een stokje, ik denk dat we dit serieus zouden moeten overwegen als die optie op tafel komt. Misschien niet alle 14 overnemen maar voor de KM minimaal 24 stuks en nog beter zelfs 28 stuks. Daarnaast een 2 tal extra voor de Belgen zou ons een vloot van 28 a 34 NH-90's geven binnen de BENESAM.

Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen maar als ik het zo bekijk moeten de Noren gewoon deze kisten in dienst nemen of doorzetten en kiezen voor samenwerking met bijvoorbeeld de Denen met de MH-60R. Met een beetje geluk kunnen deze snel uit US voorraad geleverd worden (als interim oplossing).

Sparkplug

NH90 blijft voor discussie zorgen in Noorwegen

15 feb 2023 Categorie: Militair, NH-90, Nieuws

Begin juni 2022 besloot de Noorse Defensieminister na lang aarzelen en hopen op beterschap om het operationele gebruik van zijn NH90 helikoptervloot stop te zetten, het contract met NHIndustries op te zeggen en een complete restitutie te eisen van alle betalingen die het heeft gedaan in het kader van dit contract, een bedrag van NOK 5 miljard (ongeveer ? 490 miljoen).

Sindsdien is een discussie in Noorwegen ontstaan over de economische gevolgen, de juridische gevolgen en de militaire gevolgen. 

De eenzijdige contractbreuk door de Noorse Defensie heeft volgens NHIndustries / Airbus geen juridische grond en ook in Noorwegen wordt sterk getwijfeld of men deze zaak ooit zal kunnen winnen. Intussen staan de helikopters in verzekerde bewaring op de luchtmachtbasis Bardufoss en kosten ze slechts 25% minder dan indien ze operationeel zouden zijn.



Uit het rapport van de Noorse Algemene Rekenkamer en uit interne rapportages blijkt dat het contract met de leverancier belangrijke tekortkomingen vertoont. Er zijn tekortkomingen in de planning en onvoldoende bezetting bij de Luchtmacht, Defensie Materieel en de Defensie Logistieke Organisatie. Er is sprake geweest van zwak management en ineffectieve co?rdinatie bij de in-fasering van de helikopters.

Het grootste probleem met betrekking tot het onderhoud van de NH90 was een gebrek aan reserveonderdelen en verbruiksartikelen, waardoor de onderhoudsorganisatie ineffectief was in de helft van de werkuren vanwege wachttijden. Deze relatie, samen met berekende kosten over toekomstige periodes waarin niet gevlogen is, heeft geleid tot "hoge kosten per vliegtijd", die daarom werd gebruikt als basis voor de be?indiging van het contract.



Men moet geen doorwinterde jurist zijn om aan te voelen dat het juridisch dossier van de Noorse Defensie geen zekerheid biedt op winst in de rechtszaal. En als Noorwegen de rechtszaak verliest blijft ze zonder meer eigenaar van de 14 NH90 helikopters. En zal Noorwegen dan nieuwe maritieme helikopers kopen?

Intussen heeft Noorwegen geen operationele maritieme helikopters en heeft het nog steeds geen aanbesteding of order lopen voor een eventuele nieuwe aankoop. In onzekere tijden met de oorlog in Oekra?ne in het achterhoofd stellen de militairen en de publieke opinie zich vragen bij de timing van de beslissing en de consequenties ervan.

Vooral het feit dat Defensie geen antwoord geeft op de vraag wanneer de Kustwacht en de marine fregatten terug de beschikking zullen hebben over een operationele helikopter, is in de media de afgelopen tijd meermaals aan de kaak gesteld. Wat als er morgen een probleem opduikt waarbij maritieme helikopters moeten worden ingezet?

De Noorse oppositie heeft in december 2022 een motie in het parlement ter stemming gebracht om de overeenkomst met NHI-Industries opnieuw te activeren maar deze werd door de regeringspartijen weggestemd.

Wij blijven dit opvolgen en zoals steeds...wordt ongetwijfeld vervolgd!

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=b5f8G1C3&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.