Kapitein Marco Kroon spreekt zich uit over leiderschap

Gestart door Leovanw, 15/11/2012 | 06:39 uur

Flyguy

Citaat van: onderofficier op 25/04/2013 | 23:14 uur
Ik heb op de KMS  nog nooit onbehoorlijke taal gehoord.
Niet in de OO opleiding als in de PV misschien dat het gaat komen in de SV.  Ik ben benieuwd.  

Termen die Kroon benoemd zijn er zeker niet standaard. En gaat bij mij echt niet lukken, mocht iemand dat eens zo vragen, dan zal ik deze uitleggen dat, dat bij vrouwen niet lukt.... Natuurlijk klassikaal :-))
De heer Kroon is ook naar de KMA geweest, misschien daar wel de standaardtaal?  :lol:

onderofficier

Citaat van: Tanker op 25/04/2013 | 22:07 uurmaar ABN is daar niet de standaard !

Ik heb op de KMS  nog nooit onbehoorlijke taal gehoord.
Niet in de OO opleiding als in de PV misschien dat het gaat komen in de SV.  Ik ben benieuwd. 

Termen die Kroon benoemd zijn er zeker niet standaard. En gaat bij mij echt niet lukken, mocht iemand dat eens zo vragen, dan zal ik deze uitleggen dat, dat bij vrouwen niet lukt.... Natuurlijk klassikaal :-))


Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Tanker

Citaat van: onderofficier op 25/04/2013 | 19:29 uur
Die in Weert.     Is er een andere KMS dan?

Niet dat ik weet, maar ABN is daar niet de standaard !

onderofficier

Citaat van: A.J. op 25/04/2013 | 18:25 uur
Op welke KMS heb jij dan gezeten?


Die in Weert.     Is er een andere KMS dan?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.

Citaat van: onderofficier op 25/04/2013 | 17:19 uur
Zijn functie is CC .....   dat houd in die ook regelmatig in overleg is met de kolonel / brigadegeneraal  dus dat is dan zijn gebruikelijke taalgebruik richting deze.  Maar ook als die dus met de koningin spreekt is het dus op deze manier, het is immers zijn gebruikelijke taalgebruik.....
Daarnaast is het een zelf aangeleerde taalgebruik. Op de KMS en op de KMA wordt dit niet aangeleerd. 

Op welke KMS heb jij dan gezeten?

Citaat
De rang van kapitein onder de  "hogere rangen" scharen is nog al wat......  Voetvolk als deze bij de staven zou zijn geplaatst....  De hogere rangen voor officieren is vanaf kolonel

Ik denk niet dat hij zo is:  ik ken meer van dat soort lui op familie-dag zijn zij bij moeders de vrouw toch heel anders.....  en dan ze er op wijzen als moeders de vrouw er bij staat is altijd grappig.

En als puntje bij paaltje komt trekken ze ook al heeft deze de hogere rang kapitein de keutel in.... Toen ik lang geleden soldaat was had ik mijn baret niet op toen riep een kapitein : "hé kut, zet je baret eens op"  daarna "hé kut,ik zeg : zet je baret op of ik slinger je op rapport en je krijgt dan een dauw"  Ik antwoordde slinger me maar op rapport maar dan ook graag uw "bevel" letterlijk in het rapport zetten. Ik wacht nog steeds op dat rapport CC. En de beloofde dauw. 

Prutsers...

onderofficier

Citaat van: Thomasen op 25/04/2013 | 12:54 uur
is het lastig om heel de dag je gebruikelijke taalgebruik goed in de gaten te houden. Vindt het eigenlijk gewoon een beetje schreeuwerig van HP/de tijd.

Zijn functie is CC .....   dat houd in die ook regelmatig in overleg is met de kolonel / brigadegeneraal  dus dat is dan zijn gebruikelijke taalgebruik richting deze.  Maar ook als die dus met de koningin spreekt is het dus op deze manier, het is immers zijn gebruikelijke taalgebruik.....
Daarnaast is het een zelf aangeleerde taalgebruik. Op de KMS en op de KMA wordt dit niet aangeleerd. 

Citaat van: Mourning op 25/04/2013 | 12:58 uur
Ik denk dat hij gewoon zo is en vind het ook wel ergens mooi dat iemand in de hogere rangen nog niet door de PR-machine is vervormd, zoals je zo vaak ziet.

De rang van kapitein onder de  "hogere rangen" scharen is nog al wat......  Voetvolk als deze bij de staven zou zijn geplaatst....  De hogere rangen voor officieren is vanaf kolonel

Ik denk niet dat hij zo is:  ik ken meer van dat soort lui op familie-dag zijn zij bij moeders de vrouw toch heel anders.....  en dan ze er op wijzen als moeders de vrouw er bij staat is altijd grappig.

En als puntje bij paaltje komt trekken ze ook al heeft deze de hogere rang kapitein de keutel in.... Toen ik lang geleden soldaat was had ik mijn baret niet op toen riep een kapitein : "hé kut, zet je baret eens op"  daarna "hé kut,ik zeg : zet je baret op of ik slinger je op rapport en je krijgt dan een dauw"  Ik antwoordde slinger me maar op rapport maar dan ook graag uw "bevel" letterlijk in het rapport zetten. Ik wacht nog steeds op dat rapport CC. En de beloofde dauw. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Oorlogsvis

Het is een beetje net zoals Heleen van Royen, Rob Ouwekerd erbij naaide.....journalisten zijn altijd naai-neuzen :devil:

Mourning

Is het "picture perfect", nee. Heb ik verder ook maar een klein beetje een probleem mee? Absoluut niet.

Tot op zekere hoogte kan ik het wel waarderen zelfs omdat het een bepaalde authenticiteit van de persoon in kwestie weergeeft. Ik denk dat hij gewoon zo is en vind het ook wel ergens mooi dat iemand in de hogere rangen nog niet door de PR-machine is vervormd, zoals je zo vaak ziet.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Een deel van die uitspraken is niet gedaan tegen die reporter, maar in het bijzijn van. Een verschil. En dan nog kan je er wat van vinden, maar als zo'n reporter meeloopt is het lastig om heel de dag je gebruikelijke taalgebruik goed in de gaten te houden. Vindt het eigenlijk gewoon een beetje schreeuwerig van HP/de tijd.

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 25/04/2013 | 10:42 uur
Wat kunnen de mensen hier in Nederland toch zeiken zeg..........als iemand te goed is of erbovenuit steekt , wordt er altijd gezocht naar iets negatief om iemand onderuit te halen.

Te goed zijn / erboven uit steken is geen vrijbrief om je niet te gedragen.
Van bepaalde mensen wordt iets meer verwacht doordat zij een bepaalde rang, bepaalde medaille oid hebben behaald.

Ook zij kunnen aangesproken worden op ongewenst / ongepast gedrag, net als iemand anders.
Misschien wel eerder omdat deze nog meer een voorbeeld functie (zouden moeten) zijn.

Als iemand bepaalde uitspraken doet in een interview doet hoeft men niet te zoeken maar worden deze op een presenteerblaadje aangedragen.
Negeren is dan het devies? Of applaudisseren? Maar in ieder geval mag men er niets negatiefs van vinden.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 25/04/2013 | 10:42 uur
Wat kunnen de mensen hier in Nederland toch zeiken zeg..........als iemand te goed is of erbovenuit steekt , wordt er altijd gezocht naar iets negatief om iemand onderuit te halen.

Helaas... we zijn een navel starend volkje geworden die op alles en iedereen kritiek heeft behalve op zich zelf!

Oorlogsvis

Wat kunnen de mensen hier in Nederland toch zeiken zeg..........als iemand te goed is of erbovenuit steekt , wordt er altijd gezocht naar iets negatief om iemand onderuit te halen.

Ros

Als officier geinterviewd worden door de media en dat dit soort taalgebruik bezigen is niet slim. Dit heeft voor de lezer een heel andere betekenis dan het geval is als militairen onder elkaar.

irma

Ik kan me voorstellen dat het dit artikel betreft......

Marco – 'verdikking in de broek' – Kroon: 'Beatrix heeft me altijd gesteund'

Voor het eerst in bijna zestig jaar hebben we er weer een officiële oorlogsheld bij. Maar hoe blij moeten we zijn met een militair die er een louche kroeg op nahield en beschuldigd werd van drugs- en wapenhandel? Koningin Beatrix blééf blij, ook na al die negatieve publiciteit, verklaart Marco Kroon, drager van de Militaire Willems-Orde, deze maand in HP/De Tijd.

Ex-commando Kroon is de enige actief dienende drager van de hoogste militaire onderscheiding. Kort na zijn decoratie in 2009 kwam hij in opspraak vanwege vermeend cocaïnebezit. Hoewel hij werd vrijgesproken, werd hij wel veroordeeld tot een boete van 750 euro en een voorwaardelijke werkstraf van tachtig uur voor het bezit en verstrekken van stroomstootwapens.

Nu traint kapitein Kroon pantserinfanteristen in Oirschot. HP/De Tijd ging met hem on the road. Het is een opmerkelijke reportage geworden. En niet alleen door de soms zeer pikante dingen die hij vertelt over zijn privéleven, die zich lijken te vertalen in zijn dagelijkse vocabulaire – tegen de infanteristen: "Voelen we al een verdikking in onze broek?"

De toenmalige Commandant der Strijdkrachten, generaal Peter van Uhm, zei volgens Kroon tegen hem: "Ik sta op het punt om mijn klauwen voor je in het vuur te steken. Ik vraag je één keer: heb je het gedaan of niet? Oké, dan gaan we ervoor."

En de koningin liet, vertelt Kroon, ten tijde van de rechtszaak speciaal vragen of haar Ridder (want dat is Kroon nu officieel) naar een defensie-evenement in Den Bosch kon komen. Ze wilde hem namelijk graag een hart onder de riem steken. De koningin nam hem apart in een kamertje en zei dat ze alles volgde en hem steunde, zegt Kroon.

De directeur voorlichting van Defensie kreeg het artikel onder ogen en belde terstond de hoofdredactie van HP/De Tijd. Of er een passage uit zou kunnen?

Welke dan?

Nou, deze: Als Beatrix 'alles' volgde, moest ze dus ook geweten hebben dat haar Ridder geil werd van slagroompatronen. "Ja," lacht Kroon, "de kans is groot dat zij dat weet. En Willem-Alexander en Máxima ook, daar twijfel ik niet aan. Maar ik heb ze sindsdien alweer een paar keer gezien en er nooit wat over gehoord. Maar goed, zij hebben zelf ook kinderen, dus zij komen ook niet uit een ei, denk ik dan maar."

De gevoeligheid zat hem in dat 'uit een ei komen', zei de directeur voorlichting.

Bron: http://www.hpdetijd.nl/2013-04-10/marco-verdikking-in-de-broek-kroon-beatrix-heeft-me-altijd-gesteund/
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

dudge

Citaat van: onderofficier op 24/04/2013 | 17:17 uur
In de HP de Tijd van april heeft Kroon zich weer uitgesproken: wat ik gehoord heb niet des officiers. 
Iemand meer info / het betreffende artikel gelezen?

niet gezien, maar ben wel benieuwd.