Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 28/02/2024 | 22:53 uurWat mij persoonlijk wel verbaasd is dat deze beslissing wel door een demissionair kabinet wordt genomen. En het tankbataljon wat een fractie is van deze order moet wachten. Bijzonder.

Er klopt helemaal niks meer van. Systeem lijkt me ook failliet. Je geeft zelf al aan waarom. Met name vreemd omdat er 2 moties zijn AANGENOMEN door de kamer over specifiek de oprichting van een Nederlands tankbataljon.

Ook bizar dat de politiek de eenheidsgrootte aangeeft. Maargoed.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Wat mij persoonlijk wel verbaasd is dat deze beslissing wel door een demissionair kabinet wordt genomen. En het tankbataljon wat een fractie is van deze order moet wachten. Bijzonder.

Ace1

Citaat van: Parera op 28/02/2024 | 17:20 uurNatuurlijk kunnen we dat, maar doen we dit ook? Het originele plan was de beste boot voor de beste prijs, maar als dat niet meer de strekking is vanuit defensie omdat we veel meer budget hebben voor de komende jaren dan kunnen we dit los laten.

Als de politiek toch wilt vasthouden aan deze strategie dan staat het vast wie de winnaar word, Naval Group. Saab-Damen scoort door haar sterke lobby, en ook het grotendeels laten plaatsvinden van de productie in Nederland dan weer punten. Het zal nog even spannend blijven en ik durf er nog geen wedje op te leggen. TKMS is naar mijn idee volledig uitgeschakeld in deze strijd.

Overigens kan ik me voorstellen dat men bij COMMIT niet blij is met het feit dat deze info nu al naar buiten gekomen is.

Don't shoot the messenger citeer nu eens een keer de media dat staat in de disclaimer van defensieforum.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 28/02/2024 | 11:16 uurDe Fransen spelen het spel met verzwaarde dobbelstenen, Ollongren is opgeleid door de Franse deep state, zij deed haar opleiding aan de École D'administration, waar alle hoge Franse ambtenaren worden opgeleid door de Franse staat.

Kap toch eens met met deze onzin op dit forum man.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Harald

https://www.nu.nl/uit-andere-media/6303229/damen-dreigt-mega-order-voor-onderzeeboten-mis-te-lopen.html

CitaatRecentelijk heeft de regering een dringend beroep gedaan op onze eigen industrie om maximale ondersteuning te bieden aan defensieprojecten, met prioriteit voor samenwerking met Noord-Europese landen. Deze veronderstelde keuze staat in schril contrast met deze ambities en haaks op de recent gepubliceerde Sectoragenda Maritieme Maakindustrie 'No Guts, No Hollands Glorie!'.

CitaatDe Sectoragenda Maritieme Maakindustrie stelt dat het project aanbesteding onderzeeboten van strategisch belang is voor de Nederlandse veiligheid. Ook The Hague Center of Security Studies stelt in een recent rapport dat het beschermen van een sterke rol voor Nederland in de vervanging van onderzeeboten van vitaal belang is voor maritieme veiligheid. Ook zorgt het voor veel werkgelegenheid. De positie van het Nederlandse marinebouwcluster is eveneens van groot belang voor het midden- en kleinbedrijf.

Deze 2 punten, de eerste door Damen, vind ik, dat die zeer sterk mee moeten tellen in de aanbesteding, afweging.
En de laagste prijs hoeft niet de beste boot op te leveren !

Citaat'Je wil de beste boot voor de beste prijs. En de beste prijs kan ook zijn dat je een kickback krijgt in de Nederlandse economie'
Daan Versteeg, aanbestedingsadvocaat

Precies, en ook zeker kijken naar de lange termijn, rechten, onderhoud, MLU mogelijkheden.
En op de korte termijn, kijken naar werkgelegenheid in NL, welke NL bedrijven maken deel uit van de aanbiedingen die worden gedaan.   

Parera

#7273
Citaat van: Ace1 op 28/02/2024 | 17:09 uur'Nederland kan aanbestedingsregels onderzeeërs makkelijk omzeilen'

Bij de aanbesteding van vier nieuwe onderzeeërs hoeft Nederland zich niets aan te trekken van Europees aanbestedingsrecht. De order valt onder de Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied, zegt Daan Versteeg, aanbestedingsadvocaat van Rozemond Advocaten. Daarbij is een essentieel veiligheidsbelang in het geding, wat betekent dat je niet alleen voor de laagste prijs hoeft te gaan.

....

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10541467/nederland-kan-aanbestedingsregels-onderzeeers-makkelijk-omzeilen

Natuurlijk kunnen we dat, maar doen we dit ook? Het originele plan was de beste boot voor de beste prijs, maar als dat niet meer de strekking is vanuit defensie omdat we veel meer budget hebben voor de komende jaren dan kunnen we dit los laten.

Als de politiek toch wilt vasthouden aan deze strategie dan staat het vast wie de winnaar word, Naval Group. Saab-Damen scoort door haar sterke lobby, en ook het grotendeels laten plaatsvinden van de productie in Nederland dan weer punten. Het zal nog even spannend blijven en ik durf er nog geen wedje op te leggen. TKMS is naar mijn idee volledig uitgeschakeld in deze strijd.

Overigens kan ik me voorstellen dat men bij COMMIT niet blij is met het feit dat deze info nu al naar buiten gekomen is.

Ace1

'Nederland kan aanbestedingsregels onderzeeërs makkelijk omzeilen'

Bij de aanbesteding van vier nieuwe onderzeeërs hoeft Nederland zich niets aan te trekken van Europees aanbestedingsrecht. De order valt onder de Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied, zegt Daan Versteeg, aanbestedingsadvocaat van Rozemond Advocaten. Daarbij is een essentieel veiligheidsbelang in het geding, wat betekent dat je niet alleen voor de laagste prijs hoeft te gaan.

De Nederlandse overheid dreigt een grote nieuwe order voor onderzeeboten bij de Franse scheepsbouwer Naval Group te plaatsen, in het kader van het vervangingsprogramma voor de oude Walrus-onderzeeboten. Over twee weken wordt bekend welke scheepswerf de megaorder van 4 tot 6 miljard euro binnenhengelt, voor de bouw van vier nieuwe onderzeeërs. De Fransen kwamen met de scherpste offerte en dat is een bittere pil voor Nederlands grootste werf Damen, die samen met het Zweedse Saab een boot wilde ontwikkelen.

'Je wil de beste boot voor de beste prijs. En de beste prijs kan ook zijn dat je een kickback krijgt in de Nederlandse economie'
Daan Versteeg, aanbestedingsadvocaat

De provincies Zeeland, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland sturen vandaag een brandbrief naar de informateur, waarin ze waarschuwen voor een in hun ogen verkeerde keuze. Een overbodige keuze bovendien, zegt aanbestedingsadvocaat Daan Versteeg. 'Als bij een opdracht een essentieel veiligheidsbelang in het geding is, kun je gewoon compleet buiten het aanbestedingsrecht om werken. Dan heb je gewoon het recht om onderhandse procedures te voeren en kun je praten met wie je wil en onder de voorwaarden die je wil.'

Naast de nationale veiligheidsaspecten moet je bij gunningscriteria ook rekening houden met lokale werkgelegenheid, zelfs als je wél aanbesteedt. Ook de Franse aanbestedingsstukken zijn uiteraard vertrouwelijk, maar Versteeg kan zich werkelijk niet voorstellen dat prijs het belangrijkste criterium is. 'Je gaat niet zoiets als een duikboot alleen op prijs gunnen, en ook niet als meest doorslaggevend criterium. Maar wie kwaad denkt kan de criteria die je gebruikt om bij een Nederlands bedrijf uit te komen, ook gebruiken om bij een Frans bedrijf uit te komen.'

Brede afweging
In zo'n geval wil je wel weten welke mogelijke politieke belangen ermee gemoeid zijn. Jo-Annes de Bat, CDA-gedeputeerde voor de provincie Zeeland, gaat er vooralsnog van uit dat de Tweede Kamer zal blijven hameren op zuivere toepassing van de criteria, ook in Nederlands belang. Maar hij ziet op social media ook al de geruchten voorbijkomen dat de keuze voor Frankrijk te maken heeft met Ruttes positie bij de NAVO. 'Ik ga er toch van uit dat het kabinet in de bredere afweging oprecht naar de juiste criteria kijkt.'

De Bat hoopt niet dat het kabinet zich heeft laten verleiden door verkeerde motieven 'Maar zeker niet door de positie van de huidige minister-president. Als dat wél zo is, komt het altijd uit en heb je een nieuw schandaal te pakken. Ik ga ervan uit dat het kabinet een heel verstandig besluit gaat nemen.' Aanbestedingsadvocaat Daan Versteeg denkt dat het mes aan twee kanten kan snijden. 'Je wil de beste boot voor de beste prijs. En de beste prijs kan ook zijn dat je een kickback krijgt in de Nederlandse economie.'

Damen wil desgevraagd alleen schriftelijk reageren: 'Dit voorgenomen besluit zou niet alleen onbegrijpelijk zijn, maar ook onherstelbare schade toebrengen aan de maritieme sector in Nederland. Recentelijk heeft de regering een dringend beroep gedaan op onze eigen industrie om maximale ondersteuning te bieden aan defensieprojecten, met prioriteit voor samenwerking met Noord-Europese landen. Deze veronderstelde keuze staat in schril contrast met deze ambities en haaks op de recent gepubliceerde Sectoragenda Maritieme Maakindustrie "No Guts, No Hollands Glorie!".'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10541467/nederland-kan-aanbestedingsregels-onderzeeers-makkelijk-omzeilen

Harald

Damen dreigt mega-order voor onderzeeboten mis te lopen

https://www.nu.nl/uit-andere-media/6303229/damen-dreigt-mega-order-voor-onderzeeboten-mis-te-lopen.html

De provincies Zeeland, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland sturen een brandbrief naar informateur Kim Putters waarin ze hun zorg uitspreken over de mega-order voor onderzeeboten die mogelijk naar Frankrijk gaat. Ook Damen is in de race voor de order maar dreigt die mis te lopen na een betere offerte van de Fransen.

Commissaris van de Koning in Zeeland Han Polman hoopt dat de keus toch op Damen valt: "Nederland kent een rijk verleden op het gebied van de maritieme maak- en kennisindustrie. Dat moeten we koesteren en voortzetten richting de toekomst. Daarvoor zijn dit soort orders van groot belang", aldus Polman. "Het schrijven van deze gezamenlijke brief toont dat we deze order zien als iets wat over de provincies heen gaat. Hier ligt een kans voor ons allen om de maritieme maakindustrie maximaal te versterken. Voor onze regionale economie, innovatie en kennis, maar zeker ook voor de veiligheid van Nederland."

In de brief vragen de provincies nogmaals aandacht voor de impact van deze order op de regionale economie. "Wanneer het Nederlandse marinebouwcluster een rol krijgt in deze order biedt dit een waardevolle basis voor de toekomst van de sector. Integrale betrokkenheid bij één van de meest complexe maritieme projecten laat kennis en kunde vloeien naar andere maritieme projecten in Nederland, wat zich uit in jarenlange werkgelegenheid, innovatie en toegevoegde waarde voor de regionale én nationale economie."

De provincies laten verder weten dat 'de noodzakelijke expertise, technische en operationele kennis opgebouwd met betrekking tot de bouw en het onderhoud van marineschepen' aanwezig is in Nederland.

Damen wil alleen schriftelijk reageren op het nieuws. "Dit voorgenomen besluit zou niet alleen onbegrijpelijk zijn, maar ook onherstelbare schade toebrengen aan de maritieme sector in Nederland. Recentelijk heeft de regering een dringend beroep gedaan op onze eigen industrie om maximale ondersteuning te bieden aan defensieprojecten, met prioriteit voor samenwerking met Noord-Europese landen. Deze veronderstelde keuze staat in schril contrast met deze ambities en haaks op de recent gepubliceerde Sectoragenda Maritieme Maakindustrie 'No Guts, No Hollands Glorie!'.

Hoop en vrees
In het statige kantoor van Damen Naval in Vlissingen wordt ondertussen met hoop en vrees uitgekeken naar half maart. En niet alleen daar, ook bij het moederbedrijf in Gorinchem en bij dat van de Zweedse partner Saab in Malmö. Naar verwachting hakt het kabinet dan ongeveer de knoop door

Het gaat om een miljardenorder voor vier nieuwe onderzeeboten. Aanvankelijk was sprake van 2,5 miljard euro maar volgens ingewijden gaat het inmiddels over meer dan 4 miljard. Er zijn drie kandidaten: Damen-Saab, de Franse Naval Group en het Duitse ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS).

Volgens De Telegraaf heeft de Naval Group momenteel de beste papieren. Defensie zegt 'de beste boot voor de beste prijs' te willen aanschaffen

De Sectoragenda Maritieme Maakindustrie stelt dat het project aanbesteding onderzeeboten van strategisch belang is voor de Nederlandse veiligheid. Ook The Hague Center of Security Studies stelt in een recent rapport dat het beschermen van een sterke rol voor Nederland in de vervanging van onderzeeboten van vitaal belang is voor maritieme veiligheid. Ook zorgt het voor veel werkgelegenheid. De positie van het Nederlandse marinebouwcluster is eveneens van groot belang voor het midden- en kleinbedrijf.

Kornet43

Citaat van: Harald op 28/02/2024 | 11:28 uurDas een flinke aanname, maar zal Ollongren haar Scandinavische roots/bloed, sneller gaan stromen door de Franse "amour" charmeur ? 
Nee denk ik niet.
en daarbij zij heeft niet het laatste woord in de Tender.   
Ik denk dat u zich eens moet verdiepen in de door generaal Charles de Gaulle opgerichte ENA, en uitgevoerd door de communist Maurice Thorez, waar Ollongren studeerde, waar de studenten enarques of mandarijnen genoemd worden, die trouw zweren aan de Franse staat, en later toen ze van Parijs naar Straatsburg vertrokken, trouw moesten zweren aan de EU.President Macron heeft de ENA afgeschaft.

Harald

Citaat van: Kornet43 op 28/02/2024 | 11:16 uurDe Fransen spelen het spel met verzwaarde dobbelstenen, Ollongren is opgeleid door de Franse deep state, zij deed haar opleiding aan de École D'administration, waar alle hoge Franse ambtenaren worden opgeleid door de Franse staat.
Das een flinke aanname, maar zal Ollongren haar Scandinavische roots/bloed, sneller gaan stromen door de Franse "amour" charmeur ? 
Nee denk ik niet.
en daarbij zij heeft niet het laatste woord in de Tender.   

Kornet43

Citaat van: Harald op 28/02/2024 | 11:07 uur:omg:  :dead:  .... ooo nee he..
:hrmph:  de Fransen spelen het spel goed, maar of het uiteindelijk voor Nederland goed is, is een vraag.
De Fransen spelen het spel met verzwaarde dobbelstenen, Ollongren is opgeleid door de Franse deep state, zij deed haar opleiding aan de École D'administration, waar alle hoge Franse ambtenaren worden opgeleid door de Franse staat.

Harald

Citaat van: Kevon op 28/02/2024 | 07:51 uurScheepsbouwer Damen dreigt mega-order onderzeeboten te missen: 'Franse lobby is ijzersterk'

De kans is groot dat Nederland het zwaarste wapen van zijn krijgsmacht, de onderzeeboot, in Frankrijk gaat bestellen.

:omg:  :dead:  .... ooo nee he..
:hrmph:  de Fransen spelen het spel goed, maar of het uiteindelijk voor Nederland goed is, is een vraag.

Kevon

Het prijskaartje zou kunnen oplopen tot 6 miljard euro
Scheepsbouwer Damen dreigt mega-order onderzeeboten te missen: 'Franse lobby is ijzersterk'


DEN HELDER - De kans is groot dat Nederland het zwaarste wapen van zijn krijgsmacht, de onderzeeboot, in Frankrijk gaat bestellen.

Over twee weken wordt bekend welke scheepswerf de mega-order van 4 tot 6 miljard krijgt voor de bouw van vier nieuwe onderzeeboten. Zweden en Duitsland zijn ook in de race, maar insiders bevestigen dat de Franse scheepsbouwer Naval Group verreweg de scherpste offerte heeft aangeleverd. Paniek dreigt bij de Nederlandse industrie rond Damen, die een boot wilde bouwen met het Zweedse Saab.
Het vervangingsprogramma voor de oude Walrus-onderzeeboten is het grootste en duurste defensieproject sinds het F-35 jachtvliegtuig. Door getreuzel sleept het zich al tien jaar voort. Half maart is een mijlpaal, dan bepaalt het kabinet welke werf aan de slag mag: het Zweedse Saab samen met de Nederlandse scheepsbouwer Damen, het Duitse tkMS of de Franse Naval Group. Die laatste kan – als 'staatswerf' – hoge risico's nemen en lage prijzen aanbieden.
Onzichtbaar opereren
Onderzeeboten opereren ongezien, diep onder de golven. Ze verzamelen inlichtingen, brengen special forces naar hun doel, jagen vijandelijke schepen de stuipen op het lijf en als het moet vuren ze een Tomahawk-kruisraket af of een torpedo: het zwaarste wapen dat de Nederlandse krijgsmacht bezit.

Ook de projectgroep die zich buigt over de nieuwe Nederlandse boten opereert in het diepste geheim. Maandenlang vergeleek het team in stilte de offertes van drie werven: Zweeds/Nederlands, Frans en Duits. Over twee weken wordt de uitkomst officieel bekend, maar bronnen bevestigen aan De Telegraaf dat het Franse Naval de competitie wint: zij bieden 'de beste boot voor de beste prijs'. De werf van Naval Group, deels in staatshanden, kan grotere risico's nemen en kan leveren tegen prijzen waar een commerciële werf nauwelijks tegenop kan.
Uitstekende band
Bovendien, zeggen insiders, is de Franse lobby ijzersterk. In april bracht Macron – met wie Rutte een uitstekende band onderhoudt – een staatsbezoek waarbij deze order hoog op de agenda stond. De Fransen werken samen met een Nederlandse werf: Koninklijke IHC uit Hardinxveld-Giessendam. Maar de regie komt in Franse handen.
Een keus voor de Fransen betekent een bittere pil voor Nederlands grootste werf Damen. Die was met Saab in de race om een 'oranje boot' te bouwen, aangeprezen als goeddeels Nederlands product. Damen-directeur Richard Keulen plaatste drie weken geleden een hartenkreet op LinkedIn om vooral niet voor Duits of Frans te kiezen maar voor Saab-Damen. Dat was de 'redding en versterking van de specifieke Nederlandse onderzeebootkennis'. Dat bericht kreeg, opmerkelijk genoeg, een like van de plaatsvervangend projectleider van het vervangingsprogramma. Tot verbijstering van betrokkenen, want de afgelopen maanden hield de projectgroep juist de kaken stevig op elkaar. Het duimpje was na een paar dagen verdwenen.

Niet alleen Damen verzet zich fel nu het voor hen de verkeerde kant op gaat. Het bedrijf Huisman in Schiedam, dat de plaatstalen drukhuid (de romp) zou maken, luidt ook de noodklok. ,,Als Saab de opdracht niet krijgt, laten we hightech kennis, innovatie én belastinggeld het land uitvloeien", zegt directeur David Roodenburg. ,,Als deze miljardenorder, bekostigd door de Nederlandse belastingbetaler, naar Frankrijk of Duitsland gaat is onze maritieme maakindustrie het kind van de rekening. Dan zijn we ook de komende dertig jaar afhankelijk van het buitenland voor onderhoud van de onderzeeboten en training. Goedkoop is dan duurkoop."

De provincies Zeeland, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland sturen vandaag eveneens een brandbrief naar de informateur, waarin ze waarschuwen voor een in hun ogen verkeerde keuze. Ze benadrukken dat de ontwikkeling, bouw en onderhoud van onderzeeboten cruciaal zijn voor innovatie en werkgelegenheid. Commissaris van de koning in Zeeland Han Polman zegt dat Nederland de kennistraditie moet koesteren. ,,Daarvoor zijn dit soort orders van groot belang. Hier ligt een kans voor ons allen om de maritieme maakindustrie maximaal te versterken. Voor onze regionale economie, innovatie en kennis, maar zeker ook voor de veiligheid van Nederland."

Critici van Naval wijzen erop dat niet al hun projecten gladjes verlopen. Roemenië zette recent een streep door de aanbesteding van marineschepen van 1,6 miljard omdat Naval deadlines zou hebben overschreden. Naval benadrukt juist de betrouwbaarheid van de werf, die al honderden jaren bestaat en is verbonden met een wereldwijd opererende marine. Bij een keus voor de Fransen profiteert het Nederlandse bedrijfsleven, waaronder de IHC-werf wel degelijk mee, zo onderstreept Naval.

Het kabinet besloot eerder dat Nederland niet gaat voor de allerbeste boot maar voor een 'variant B'. Die is goedkoper en sneller te bouwen. Dat betekent een kleinere romp, minder ruimte voor torpedo's, minder bereik, minder sensoren en minder ruimte voor bemanning. De B-boot is veelzijdig inzetbaar 'met acceptabele compromissen ten opzichte van de geambieerde behoefte', volgens de kabinetsbrief. Volgens insiders echter bieden zowel de Fransen, Duitsers als Zweden allemaal een riante A-boot aan, met minstens 3000 ton waterverplaatsing.
Spanning
Dat levert volgens bronnen spanning op. Enerzijds de marine, die hoopt dat de nieuwe boot een moderne versie wordt van de Walrus, de beroemde A-boot waarmee de onderzeedienst decennia voer. Anderzijds de politiek, die eiste dat het wel een tandje minder mag. Want met de aanschaf van de onderzeeërs is zeker 4 miljard euro gemoeid, maar vermoedelijk ligt het bedrag hoger. Door de Oekraïne-oorlog zijn grondstoffen duurder. Ook de defensiemarkt is oververhit. Het prijskaartje kan oplopen tot 6 miljard euro, stellen bronnen.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Harald

#7265
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/02/2024 | 18:35 uur15 maart is bevestigd D-day, dan wordt de keuze officieel bekend gemaakt.
Top, dikke duim
Ik kan niet wachten...  ;D  :big-smile:  ;)

Bedankt voor info