Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Benji87

Citaat van: Kornet43 op 16/03/2024 | 16:39 uurHetzelfde denken zie je nu weer met betrekking tot de vervanging patrouille en landingsschepen; vervangen door 1 en dezelfde klasse is zeer onwenselijk, omdat deze twee taken niets met elkaar te maken hebben. Naar mijn persoonlijke mening moeten de patrouille schepen vervangen worden door fregatten, liefst ASWF en de LPD's gewoon door LPD's.

Ben ik het niet helemaal mee eens. De samensmelting van OPV en LPD is een wens van de marine omdat de OPV zelf een praktisch nutteloos schip is in het toekomstige slagveld. Het is onderbewapend en kan niet eens met extra wapens worden uitgebreid. Door die schepen op te offeren kan men een schip bouwen dat beter in staat is om bij de mariniers hun nieuwe rol te ondersteunen. Het vergroot de slagkracht en de amfibische capaciteit aanzienlijk

Kornet43

Citaat van: Benji87 op 16/03/2024 | 16:16 uurIn 2019 overwogen ze zelfs om taken van de OZD over te zetten naar de overige schepen.  :dead:
Hetzelfde denken zie je nu weer met betrekking tot de vervanging patrouille en landingsschepen; vervangen door 1 en dezelfde klasse is zeer onwenselijk, omdat deze twee taken niets met elkaar te maken hebben. Naar mijn persoonlijke mening moeten de patrouille schepen vervangen worden door fregatten, liefst ASWF en de LPD's gewoon door LPD's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Benji87 op 16/03/2024 | 16:16 uurIn 2019 overwogen ze zelfs om taken van de OZD over te zetten naar de overige schepen.  :dead:

Elk schip kan een eenmalige 'duikboot' zijn/worden.

Benji87

Citaat van: Harald op 16/03/2024 | 15:56 uurDat klopt, dan hadden ze in 2019 al voor Saab-Damen moeten kiezen, voor mijn gevoel. Dan had je samen aan tafel kunnen zitten met z'n allen, KM, COMMIT, industrie.
Maar.... in 2019 had je denk ik wel een andere boot gekregen dan nu in 2024, met diverse dreigingen die er toen nog niet waren.
Maar goed niemand kan in de toekomst kijken.

In 2019 overwogen ze zelfs om taken van de OZD over te zetten naar de overige schepen.  :dead:

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/03/2024 | 14:53 uurHet idee dat NL ooit weer een zelfscheppende onderzeebootbouw zou hebben kan hiermee wel de prullenbak in.

Dat klopt, dan hadden ze in 2019 al voor Saab-Damen moeten kiezen, voor mijn gevoel. Dan had je samen aan tafel kunnen zitten met z'n allen, KM, COMMIT, industrie.
Maar.... in 2019 had je denk ik wel een andere boot gekregen dan nu in 2024, met diverse dreigingen die er toen nog niet waren.
Maar goed niemand kan in de toekomst kijken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Naval Groep persverklaring met daarin een meer precies budget voor 4 boten.(5,6 miljard euro)

Naval 'vereerd' met winnen contract nieuwe onderzeeboten https://nieuws.nl/algemeen/20240315/naval-vereerd-met-winnen-contract-nieuwe-onderzeeboten/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/03/2024 | 14:24 uurPrecies, goed verwoord, dat is ook mijn gevoel.

Ik hoop gewoon dat deze deal voor iedereen  goed uit gaat pakken. De KM, BV NL, industrie NL en op de langere termijn ook onderhoud KM/Den Helder.

Het idee dat NL ooit weer een zelfscheppende onderzeebootbouw zou hebben kan hiermee wel de prullenbak in.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/03/2024 | 14:10 uurIk begrijp uit de OZD dat zij zelf een voorkeur hebben voor de Franse boot, met als aanvulling: jammer dat het Frans is.

Ik sta hier dubbel in: voor de BV Nederland is wat mij betreft C781 de beste boot, het zou onze industrie tevens de gelegenheid bieden om weer autonoom onderzeeboten te ontwikkelen en te bouwen (mits er doorgebouwd kan worden dus export is dan cruciaal)

Het dubbele is: als de OZD zelf, als gebruiker in goede en slechte tijden, kiest (alle redenen zijn uiteraard nog net duidelijk) voor een andere optie dan kan ik dit niets anders dan respecteren...

Maar ja... Frans. 
Precies, goed verwoord, dat is ook mijn gevoel.

Ik hoop gewoon dat deze deal voor iedereen  goed uit gaat pakken. De KM, BV NL, industrie NL en op de langere termijn ook onderhoud KM/Den Helder.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 16/03/2024 | 12:54 uurVia de media of via zijn collega's?

Ik begrijp uit de OZD dat zij zelf een voorkeur hebben voor de Franse boot, met als aanvulling: jammer dat het Frans is.

Ik sta hier dubbel in: voor de BV Nederland is wat mij betreft C781 de beste boot, het zou onze industrie tevens de gelegenheid bieden om weer autonoom onderzeeboten te ontwikkelen en te bouwen (mits er doorgebouwd kan worden dus export is dan cruciaal)

Het dubbele is: als de OZD zelf, als gebruiker in goede en slechte tijden, kiest (alle redenen zijn uiteraard nog net duidelijk) voor een andere optie dan kan ik dit niets anders dan respecteren...

Maar ja... Frans. 

Kornet43

Citaat van: Harald op 16/03/2024 | 12:52 uurhttps://marineschepen.nl/nieuws/Wat-we-nu-weten-over-de-nieuwe-Nederlandse-onderzeeboten-160324.html

Wat we nu weten over de nieuwe Nederlandse onderzeeboten

We weten nu nog steeds niet of de Orka klasse pumpjets krijgen of conventionele schroeven. Als ik naar de prijs van de nieuwe boten $1,5 miljard dollar per stuk kijk, gok ik op pumpjet.

Enforcer

Citaat van: Parera op 16/03/2024 | 08:02 uurIk begreep dat de CDT OZD tevreden is met de boot dus we mogen er van uit gaan dat het dan oke is. Ondanks dat het niet onze voorkeursboot geworden is zullen we het waarschijnlijk hier mee moeten doen.

Via de media of via zijn collega's?

Harald


Parera

#7582
Citaat van: Harald op 15/03/2024 | 23:08 uurOrka klasse specs:
82 x 8.2m
3,300 tons surfaced
6x torpedo tubes, 30x torpedoes/missiles
15,000nm range, lithium-ion batteries
59 bunks (35-43 crew)

http://disq.us/url?url=http%3A%2F%2Fwww.meretmarine.com%2Ffr%2Fdefense%2Fles-pays-bas-selectionnent-l-offre-francaise-de-naval-group-pour-leurs-futurs-sous-marins%3ABx08V_uN3Fk6VxeBs--wQy6IkHI&cuid=2315670

https://archive.md/qjuRU

Deze info gevonden via een posting op marineschepen.nl

Kleiner dan eerst gedacht, net boven de 82 meter, naar flinke "firepower", 6 tubes en 30 reloads !!
En een groot bereik met 15.000 nm

Op het eerste gezicht klinkt dit helemaal niet verkeerd, 82 m vind ik groot maar nog acceptabel. De 6 buizen + 30 reloads is wat mij betreft echt een dikke +. De Franse Suffren klasse heeft ''maar'' 4 buizen en 20 wapens in de boegbuiskamer.

Citaat van: Huzaar1 op 16/03/2024 | 00:36 uurStas maakte nadrukkelijk melding van strategische onafhankelijkheid, als dat is ingebakken is dat prima.

Laten we niet te lang hakken in het zand blijven zetten. Als de OZD dienst maar tevreden is..en blijft. Ik ben benieuwd hoe we hier over 15 jaar op terugkijken.

Ik begreep dat de CDT OZD tevreden is met de boot dus we mogen er van uit gaan dat het dan oke is. Ondanks dat het niet onze voorkeursboot geworden is zullen we het waarschijnlijk hier mee moeten doen.

Poleme

#7581
Citaat van: Harald op 15/03/2024 | 23:08 uurOrka klasse specs:
82 x 8.2m
3,300 tons surfaced
6x torpedo tubes, 30x torpedoes/missiles
15,000nm range, lithium-ion batteries
59 bunks (35-43 crew)

http://disq.us/url?url=http%3A%2F%2Fwww.meretmarine.com%2Ffr%2Fdefense%2Fles-pays-bas-selectionnent-l-offre-francaise-de-naval-group-pour-leurs-futurs-sous-marins%3ABx08V_uN3Fk6VxeBs--wQy6IkHI&cuid=2315670
https://archive.md/qjuRU
Deze info gevonden via een posting op marineschepen.nl
Kleiner dan eerst gedacht, net boven de 82 meter, naar flinke "firepower", 6 tubes en 30 reloads !!
En een groot bereik met 15.000 nm
Dus niet een SMX Ocean boot dat net als de Attack klasse gebaseerd is op de Barracuda.
Maar de concept boot SMX 3.0 gepresenteerd op de Euronaval beurs in 2016.

zie: https://navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/euronaval-2016/4454-dcns-unveils-smx-3-0-the-submarine-concept-ship-tailored-to-the-needs-of-generation-z.html?utm_content=cmp-true

Naval Group medewerkers verklaarden toen dat deze SMX 3.0 circa 80 meter lang en ongeveer 8 meter dik was.
Dat geeft een lengte / diameter verhouding van 10,0.  Terwijl de ideale verhouding op 7,0 ligt.
Een diameter van 8,20 in plaats van de 8,80 meter van de Suffren en Barracuda / Attack klasse, betekend in feite een nieuw ontwerp.  Met alle navenante kosten en risico's.   Een 82 meter lange boot opereren in ondiepe kustwateren is nog steeds een uitdaging.  Want de staart maakt veel meer kans op een botsing met de zeebodem.   Idealiter houdt men de lengte korter dan 70 meter.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 16/03/2024 | 00:07 uurAls je met de Fransen in zee gaat, weet je van tevoren wat er gaat gebeuren, achteraf niet gaan klagen.
Stas maakte nadrukkelijk melding van strategische onafhankelijkheid, als dat is ingebakken is dat prima.

Laten we niet te lang hakken in het zand blijven zetten. Als de OZD dienst maar tevreden is..en blijft. Ik ben benieuwd hoe we hier over 15 jaar op terugkijken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"