Problemen rondom Verklaring van geen bezwaar

Gestart door A.J., 05/02/2010 | 10:28 uur

Enforcer

Ik kan mij voorstellen dat voor het niveau van soldaten en korporaals er meer van dat soort functies zijn, zodat niet alleen een kolonel zonder VGB verder mag.

Lex

Conflict ex-bevelhebber en Defensie opgelost

Een juridisch conflict tussen een vroegere bevelhebber van de Nederlandse militairen in de Afghaanse provincie Uruzgan en het ministerie van Defensie is opgelost. Kolonel Richard van Harskamp, die de afgelopen twee jaar vanwege dat conflict thuis zat, kan weer aan het werk bij Defensie.

Dat heeft het ministerie dinsdag laten weten. Van Harskamp werd eind 2010 veroordeeld tot tachtig uur werkstraf, waarvan de helft voorwaardelijk, voor vier mishandelingen van zijn vriendin. In december 2011 kreeg hij een boete van 500 euro opgelegd, omdat hij een baksteen tegen het been van de ex-man van zijn vriendin had gegooid. Door die twee straffen besloot Defensie de zogenoemde 'verklaring van geen bezwaar' (VGB) in te trekken, waardoor Van Harskamp niet meer als militair kon werken.

Volgens de bestuursrechter in Breda had Defensieminister Jeanine Hennis-Plasschaert juist gehandeld in deze kwestie. Van Harskamp ging vervolgens tegen die uitspraak in beroep bij de Raad van State. Maar die zaak is dinsdag ingetrokken, zei zijn advocaat Michael Ruperti tegen persbureau ANP.

Aanleiding daarvoor is het besluit van Defensie om Van Harskamp ,,gelet op bijzondere persoonlijke omstandigheden" te plaatsen op een functie bij een onderzoeksinstituut waarvoor geen VGB is vereist. Als Van Harskamp die functie heeft vervuld, kan hij na een hernieuwd veiligheidsonderzoek voor een volgende vertrouwensfunctie in aanmerking komen, aldus Defensie. Omdat het om een persoonlijke zaak gaat, kan Defensie er verder niet op ingaan.

Ook de advocaat kon inhoudelijk niets zeggen. Wel zei hij dat Van Harskamp verheugd is met het besluit van Defensie en dat hij blij is dat hij weer aan het werk kan.

ANP, 04-11-2014 17:51

Lex

Stand van zaken over intrekking van de Verklaring van Geen Bezwaar(VGB) door buitenlands verblijf van de partner

Brief MINDEF omtrent de problematiek.

Kamerbrief, 31-10-2014

Lex

Citaat van: A.J. op 15/10/2014 | 15:35 uur
Weet een van de wat hoger in de boom zittende vriendjes van de kolonel iets over Hennis wat de buitenwacht niet mag weten? Het riekt weer naar klassenjustitie.
Helaas zijn de diepere achtergronden niet bekend, maar het riekt daar idd naar.
Citaat van: A.J. op 15/10/2014 | 15:35 uur
Ach natuurlijk, het inmiddels, wegens ingetrokken VGB ontslagen voetvolk heeft bij de airco onder het genot van een biertje vakantie gevierd daar...
Ik ben benieuwd naar de jurisprudentie voor diverse van dit soort zaken die nog spelen.

A.J.

#169
Citaat
Ex-bevelhebber Uruzgan mag bij Defensie blijven

Volgens BN De Stem is niet bekend waarom de minister van Defensie van mening is veranderd

Weet een van de wat hoger in de boom zittende vriendjes van de kolonel iets over Hennis wat de buitenwacht niet mag weten? Het riekt weer naar klassenjustitie.

Citaat
De affaire wekte onder militairen veel beroering. Collega-officieren roemen Van Harskamp onder meer om de manier waarop hij onder zware omstandigheden zijn werk in Afghanistan zijn werk heeft gedaan.

Ach natuurlijk, het inmiddels, wegens ingetrokken VGB ontslagen voetvolk heeft bij de airco onder het genot van een biertje vakantie gevierd daar...


Lex

Ex-bevelhebber Uruzgan mag bij Defensie blijven

ZEIST - Kolonel Richard van Harskamp krijgt zijn baan bij Defensie terug. Een rechtszaak over zijn dreigende ontslag is deze week op het laatste moment afgeblazen.

De legerofficier mishandelde zijn vriendin en haar ex-man in Zeist. Na twee veroordelingen door de rechter schorste Defensie hem en dreigde hij zijn aanstelling bij de Koninklijke Landmacht te verliezen.

ISOLEMENT

Van Harskamp, die in 2008 bevelhebber van de Nederlandse troepen in Uruzgan was, raakte daardoor naar eigen zeggen in een sociaal isolement. Hij stapte naar de rechter, maar de zaak ging volgens BN De Stem niet door omdat minister Hennis besloten heeft dat hij toch mag blijven.

De affaire wekte onder militairen veel beroering. Collega-officieren roemen Van Harskamp onder meer om de manier waarop hij onder zware omstandigheden zijn werk in Afghanistan zijn werk heeft gedaan.

Volgens BN De Stem is niet bekend waarom de minister van Defensie van mening is veranderd.

RTV Utrecht,  dinsdag 14 oktober 2014, 20:23 uur

Ros

#167
En hoeveel functies zijn er binnen Defensie waar je geen risico kan zijn voor de veiligheid, inzetbaarheid en niet afgeperst kan worden ?

De bonden denken hiermee de oplossing te hebben gevonden voor het probleem en werken zelf mee aan het proces om mensen die geen geen VGB meer krijgen indirect de poort uit te werken. Zij gaan van ellende zelf wel weg.......

Als ik het goed begrijp kan een Nederlander afkomstig uit Marokko zonder problemen bij Defensie aan de slag en krijgt een VGB. Ondanks dat er geen samenwerkingsovereenkomst is met het land van afkomst ?Hoe kan je dan bepalen of de militair of zijn naaste familie geen banden heeft met ongewenste mensen/groeperingen o.i.d ?

Werken bij Defensie.....je moet het maar kunnen durven  :sick:

En ik dacht dat bij Defensie "niet discrimineren" hoog in het vaandel stond ?.

Lex

Citaat van: AFMP op 02/07/2014 | 17:02 uur
Deze militairen worden volgens de minister geplaatst op een functie binnen Defensie waarvoor geen VGB is vereist. De minister geeft wel aan dat dit betekent dat zo'n militair gedurende die periode niet op uitzending kan. Bij een uitzending is immers een VGB vereist.
Is het correct te veronderstellen dat:
1. de militair is beperkt verplaatsbaar/inzetbaar, waardoor
2. geen ervaringsopbouw plaatsvindt en
3. solliciteren verticaal/horizontaal onmogelijk wordt?

Lex

VGB: Maatwerk voor militairen met buitenlandse partner

In de afgelopen maanden heeft de AFMP intensief in de media en bij de Kamer aandacht gevraagd voor militairen die Defensie moe(s)ten verlaten omdat de Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) was ingetrokken. Een relatie met een buitenlandse liefde was de hoofdreden voor de intrekking. De inspanningen van de AFMP hebben succes gehad, want Defensie komt terug op haar schreden.

VGB

Op woensdag 2 juli heeft de minister aan de Tweede Kamer namelijk bevestigd dat Defensie maatwerk zal toepassen voor die militairen die vóór 1 november 2013 al een buitenlandse partner hadden en waarvan op basis daarvan de VGB  is ingetrokken. Deze militairen worden volgens de minister geplaatst op een functie binnen Defensie waarvoor geen VGB is vereist. De minister geeft wel aan dat dit betekent dat zo'n militair gedurende die periode niet op uitzending kan. Bij een uitzending is immers een VGB vereist.

Als AFMP willen we op korte termijn met Defensie in gesprek gaan. Onze leden waarvan de VGB is ingetrokken willen liefst vandaag nog weten wat er nu echt gaat gebeuren. Er lopen immers nog juridische procedures.

Ook wil de AFMP helderheid over de houdbaarheid van de landenlijst en de rechtspositionele consequenties. De minister gaf vanmiddag aan dat zo'n lijst niet in beton is gegoten.

AFMP, 02-07-2014

Ros

Citaat van: Oorlogsvis op 26/06/2014 | 11:34 uur
daarom heb ik ook geen Nederlandse vrouw maar een Colombiaanse  ;D

Op het forum kennen we gelukkig geen  Verklaring van Geen Bezwaar  :lol:

Citaat
..typisch een bureaucratische beslissing van een of andere MIVD hotemetooot

niet echt.....MIVD is zuiver uitvoerend. Hier mag je het kabinet en in bijzonder MINDEF op aanspreken.

Oorlogsvis

#163
Citaat van: A.J. op 24/04/2014 | 21:50 uur
Toch bizar dat er landen als Marokko, Turkije en Indonesië tussen staan. Dubbele paspoorten, in de politieke top, burgemeesters  is allemaal geen probleem, maar owee als je vrouw uit zo'n land komt.

Hell, Turken konden zelfs hun dienstplicht afkopen hier in NLD...

We hebben zelfs Patriots in Turkije staan, nb. een NAVO lid.
Dat is typisch Nederlands...als je ook zegt dat je op Wilders stemt op een verjaardag kijken mensen je afkeurend aan..maar o...wat als diezelfde mensen een Marrokaanse buurman krijgen ?..dat vinden ze niet bepaald leuk hoor !
Nederlanders zijn eigenlijk helemaal niet zo tolerant als dat ze de buitenwereld willen doen geloven....daarom heb ik ook geen Nederlandse vrouw maar een Colombiaanse  ;D

Wat betreft die Said is het wel triest voor hem ja..typisch een bureaucratische beslissing van een of andere MIVD hotemetooot

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 26/06/2014 | 10:44 uur
Triest............waar blijven de bonden nu met de altijd grote muil....................

Volledig mee eens!

Ros

Triest............waar blijven de bonden nu met de altijd grote muil....................

A.J.

Defensie ontslaat vaderlandse held die verliefd werd

Hij is uitgezonden naar Bosnië en Afghanistan, beveiligde Geert Wilders en was chauffeur van generaals en de directeur van de veiligheidsdiensten. Saïd was zelfs een van de kistdragers bij de begrafenis van prins Bernhard en heeft als een van de weinigen in Nederland een blik geworpen in de koninklijke graftombe in Delft. Maar na vijftien jaar en talloze onderscheidingen wordt Saïd (33) ontslagen door defensie vanwege het huwelijk met zijn Marokkaanse vrouw.

Voormalig sluipschutter Saïd zit al 22 maanden thuis. 'Het begon toen ik wilde solliciteren op een nieuwe functie binnen defensie.' Hij wilde een opleiding volgen om sportinstructeur te worden, maar het krijgen van de benodigde papieren duurde langer dan normaal.

Gekke vragen
Er kwam een telefoontje van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD). 'Ik kreeg opeens een gesprek waarin gekke vragen werden gesteld, alsof ze me niet meer vertrouwden. Ze vroegen of ik schulden had, maar ook of ik vreemd ging of drugs gebruikte. Ook stelden ze opvallend veel vragen over mijn partner.'

Er kwam een probleem met zijn Verklaring van Geen Bezwaar (VGB), verplicht voor werknemers van defensie. Deze moet om de vijf jaar opnieuw aangevraagd worden en kan ingetrokken worden als iemand chantabel is, of een partner heeft uit een land waar geen inlichtingenrelatie mee is.

Saïd vindt het vreemd: 'Ik heb zelf gemeld dat ik een partner in Marokko had gevonden. Ik was verliefd geworden en getrouwd, dat lijkt me geen probleem.' Zijn leidinggevende hielp zelfs mee om het papierwerk in orde te maken om Saïds partner naar Nederland te halen. Inmiddels woont zij in Nederland en is ze zwanger van zijn tweede kind.

    Het MIVD-beleid

    Veiligheidsonderzoek is maatwerk. Hoe ver wil de minister gaan? Elke vijf jaar worden militairen opnieuw door de MIVD gescreend. Dat kan ook 
als er sprake is van een bijzondere situatie, zoals militairen die op missie worden uitgezonden. Ook familie, vrienden en de partner worden onder de loep genomen, omdat ook die een risico kunnen vormen.

    Tussen 2010 en 2013 heeft de MIVD zo'n 64.000 veiligheidsonderzoeken uitgevoerd. In die periode zijn ruim honderd VGB's ingetrokken. In twintig gevallen zou de VGB zijn ingetrokken, omdat de partner van de militair in een land woont of heeft gewoond waarmee Nederland geen samenwerkingsverband heeft.

'En toch vindt de MIVD mij een gevaar. Ik kan het niet geloven. Ik heb gevochten om in het buitenland democratie te brengen, maar heb niet de vrijheid om te trouwen met wie ik wil.'

Saïd zit thuis en wordt in oktober definitief ontslagen. 'Na vijftien jaar defensie moet ik opeens solliciteren. Ik kan nergens aankomen met het verhaal dat ik nooit mis op 1500 meter.' Als hij wist wat de gevolgen waren van zijn partnerkeuze, had Saïd misschien wel een andere beslissing genomen. 'Defensie is een belangrijk deel van mijn leven. Misschien was ik dan wel niet gaan trouwen.'

Revu

Lex

Hoop voor partner thuiszittende militair 

DEN HAAG -
Militairen die op non-actief zijn gezet omdat zij een buitenlandse partner hebben die niet gescreend kon worden, kunnen hopen dat ze alsnog bij defensie mogen blijven werken. Minister Jeanine Hennis (Defensie) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat de situatie van militairen die zich ,,mogelijk onvoldoende bewust waren" van het partnerbeleid, opnieuw wordt bekeken. ,,Ik laat onderzoeken of er per geval maatwerk mogelijk is."
 
Advocaat Michael Ruperti schreef eerder aan de Tweede Kamer een brandbrief over dit probleem namens tientallen militairen. Met een aantal landen, waaronder Rusland, Ghana en Moldavië, heeft Nederland geen samenwerkingsverband met hun inlichtingendiensten. Partners uit die landen kunnen niet worden gescreend.

De Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) van militairen kan dan worden ingetrokken omdat ze een buitenlandse partner hebben, van wie de betrouwbaarheid niet kan worden vastgesteld. Zonder deze verklaring mag een militair niet werken.

Ruperti zelf kent 12 van dit soort gevallen. Volgens hem zijn bij de militaire vakbonden ook tientallen zaken bekend.

Telegraaf, vr 23 mei 2014, 10:52