Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Parera

Damen hoopt op orders voor PRK 3, PKR 4 (Sigma 10514) & Omega ''destroyer'' voor Indonesië in 2020.

Artikel is in het Indonesisch
https://ekonomi.bisnis.com/read/20200225/98/1205657/damenbidik-pesanan-kapal-militer

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/02/2020 | 20:01 uur
Irritatie na opmerkingen scheidend directeur Naval Group over Nederlandse marine en Europese industrie

http://disq.us/t/3mh2233

Bizar interessant dat er zo direct op wordt gereageerd, mogen we ook wel heel blij mee zijn dat we de Fransen daarop durven te wijzen.
Tegelijkertijd is dit precies een kijkje in de Franse keuken, ze interesseren zich nul komma nul voor je, ze willen je gebruiken, hun zooi kwijt. Hebben helemaal geen belang bij samenwerking, altijd is alles georiënteerd vanuit Frans perspectief, dat blijkt maar weer.

Netjes die reacties.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/02/2020 | 20:01 uur
Irritatie na opmerkingen scheidend directeur Naval Group over Nederlandse marine en Europese industrie

http://disq.us/t/3mh2233

Misschien geeft dit juist aan wat voor taak de fransen voor enkele van hun bondgenoten zien, zelfs tegen beter weten in.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Irritatie na opmerkingen scheidend directeur Naval Group over Nederlandse marine en Europese industrie

http://disq.us/t/3mh2233

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 26/02/2020 | 15:40 uur
Zou kunnen , qua mentaliteit en arbeidsethos zit het wel redelijk dicht bij elkaar. Alhoewel ik een bepaald deel van de Belgen dan weer niet vertrouw, die hebben van nature een afkeer van alles wat Nederlands is, of dat nu komt door afgunst of verleden weet ik ook niet, zie de relatie tussen Belgie en Nederland , dan ook vaak als tussen 2 ex partners die een vechtscheiding achter de rug hebben maar toch met elkaar moeten samenwerken/leven, is dus problematisch lukt wel maar duurt onnodig lang en is dus kostbaar.

Zie ook totaal niet in waarom en waarmee belgie betrokken dient te worden. Wat hebben die te bieden dan in zon samenwerking? Alsof we verplicht zijn de belgen o ve ral maar bij te nemen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/02/2020 | 14:35 uur
Ik zie wel potentie in een Noordelijke samenwerking vanuit een "level playing field". Interessant zou dan zijn Benelux, Scandinavië, Duitsland en wellicht  toch ook het VK.

Zou kunnen , qua mentaliteit en arbeidsethos zit het wel redelijk dicht bij elkaar. Alhoewel ik een bepaald deel van de Belgen dan weer niet vertrouw, die hebben van nature een afkeer van alles wat Nederlands is, of dat nu komt door afgunst of verleden weet ik ook niet, zie de relatie tussen Belgie en Nederland , dan ook vaak als tussen 2 ex partners die een vechtscheiding achter de rug hebben maar toch met elkaar moeten samenwerken/leven, is dus problematisch lukt wel maar duurt onnodig lang en is dus kostbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 26/02/2020 | 14:26 uur
Ik denk dat UK zeker niet voor de hand liggend is met de aanstaande Brexit en alle onduidelijkheden. Veel makkelijker om het binnen de EU te houden.

Ik zie wel potentie in een Noordelijke samenwerking vanuit een "level playing field". Interessant zou dan zijn Benelux, Scandinavië, Duitsland en wellicht  toch ook het VK.

Reinier

Citaat van: ridivek op 25/02/2020 | 16:47 uur
Mogelijk kan Damen, Saab en de Duitse werven een noord europees naval cluster vormen. Mischien past zelfs de UK/schotland hierbij.
Ik denk dat UK zeker niet voor de hand liggend is met de aanstaande Brexit en alle onduidelijkheden. Veel makkelijker om het binnen de EU te houden.

ridivek

#1311
Mag ik zo optimistisch zijn en denken dat Damen (Schelde Naval) zich wel zal weten te handhaven naast een gefuseerde zuid Europese Naval-Airbus.
Damen draait volgens mij nu verliezen omdat ze de Roemeense Mangalia werf hebben overgenomen. Deze werf wordt nog niet genoeg gebruikt. Hopelijk verandert dit snel.
Ik denk dat de staalbouw van CSS/ Zr.Ms. Den Helder in Mangalia gaat plaats vinden. Deze wordt in den Helder afgebouwd. Maar volgens mij is Damen Schelde Naval in Vlissingen een gebruikelijkere afbouw locatie.
Lassers zijn in Nederland duur, in Roemenië veel minder. Het ontwerpen en integreren van systemen, en afbouw kan goed in Vlissingen. In Vlissingen kan men wel mooi geintegreerde masten/ top-structures maken.
Vlissingen wordt door Damen Amels ook steeds meer voor yachten en (expedition) cruize schepen gebruikt.
Mogelijk kan Damen, Saab en de Duitse werven een noord europees naval cluster vormen. Mischien past zelfs de UK/schotland hierbij.

Huzaar1

Ho..ho. wat lees ik hier:
CitaatFincantieri, Navantia and Naval Group are state-owned companies, not generally known for their political independence nor.....

Was dat niet dezelfde vent die juist stellig liep te ontkennen dat Naval een staatsbezit is? Laat staan aangestuurd door de staat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/02/2020 | 08:45 uur
Toward a 'Naval Airbus'? Not so fast.

https://www.defensenews.com/global/europe/2020/02/24/commentary-towards-a-naval-airbus-not-so-fast/#.XlTNxLAMLb8.twitter
Uit dat artikel:
So, before we start a 'Naval Airbus', let Naval Group first decide what it wants to be:
A jack of all trades or a specialist? Hangt er van af wat ie daaronder verstaat. Enkel militaire schepen ontwerpen en bouwen? LIjkt me geen goed idee. De trend is dat schepen nu tot 40 jaar(!) moeten meegaan. Dat is een toename van 33% of zo in tijd. Zorgt voor een mindering aan bestellingen en de trend is ook dat er alsmaar minder eenheden gebouwd worden die weliswaar technologisch iedere keer serieuze sprongen voorwaards maken maar sterkte is ook afhankelijk van aantallen
...
Private, like its Northern European colleagues, or state-owned? Beide hebben voor- en nadelen. De overheid kan effectief lobbyen voor het bedrijf en ook state-to-state contacten onderhouden. Anderzijds kan de overheid ook zoiets doen voor een bedrijf zonder dat het het bedrijf in eigendom heeft. Een bedrijf als Naval Group heeft door de jaren heen een zeer indrukwekkende portfolio opgebouwd. Maar door het minderen van overheidsopdrachten dreigt ook hier het krimpen van export-opdrachten. Hoewel ik het jammer vind dat het aantal FREMMs schrikbarend geminderd is, geeft het volgende project, met de Belh@arra export-variante, mogelijks weer wat stuwkracht.

Let Naval Group make up its mind first before embarking on this European adventure.


Parera

#1307
DAMEN-SCHIP PNS YARMOOK IN GEBRUIK GENOMEN

14 February 2020
De Pakistaanse marine heeft op donderdag het patrouilleschip PNS Yarmook in gebruik genomen. Dit gebeurde tijdens een ceremonie in Constanta Port, Roemenië. De ceremonie werd bijgewoond door diverse hoogwaardigheidsbekleders uit Pakistan, Roemenië en het projectteam van Damen Shipyards. Het is de eerste van twee 'Offhore Patrol Vessels' die voor de Pakistaanse marine wordt gebouwd.

Damen levert het tweede schip PNS TABUK in mei van dit jaar op. Beide schepen kunnen verschillende maritieme operaties uitvoeren, waarbij ze gebruik kunnen maken van zowel een helikopter als een UAV. De schepen met een waterverplaatsing van 2300 ton, kunnen daarnaast twee snelle RHIB's meenemen. Daarnaast hebben ze voorzieningen voor missie-specifieke containers die aan boord kunnen worden geplaatst.

Vice-admiraal Muhammad Fayyaz Gilani HI (M) van de Pakistaanse marinestaf, benadrukte tijdens de ceremonie het belang van he project voor de Pakistaanse marine. "Met deze schepen wordt het vermogen om de maritieme grenzen te beschermen, aanzienlijk verbeterd." Damen bouwde de PNS YARMOOK op haar werf in Galati. Deze werf bouwde eerder al tientallen schepen in het defensie- en veiligheidssegment, waaronder de laatste zeven grote marineschepen voor de Koninklijke Marine.

[Bron: http://nlnavy.damen.com/nl/inbedrijfstellingsceremonie-van-offshore-patrol-vessel-pns-yarmook/ ]







Mooie KW cutters voor de KW NL en Carib  :angel: Helaas met 90 koppen iets te veel personeel voor die organisaties.

Ace1

#1306
Citaat van: Zeewier op 11/02/2020 | 12:50 uur
Hoe lang kan Damen de tweede werf in Gelati (Roemenië) nog open houden nu die fregattenorder is misgelopen? Ze hadden daar een tweede complex geopend.

En Mexicanen zijn weliswaar geen EU-burgers maar wel goedkope arbeidskrachten.

Even voor de duidelijkheid Gelati wordt zoals Strata al aangaf voor een groot deel gebruikt voor civiele bouw en de loonkosten zijn in Oost-Europa 75% lager dan in Nederland. De tweede werf is aangekocht door Damen om grote veerboten,  grote cruiseschepen  en offshore schepen te gaan bouwen.

https://www.maritiemnederland.com/artikelen/maritiem-achtergrond/damen-shipyards-verbreedt-strategie

StrataNL

Citaat van: Zeewier op 11/02/2020 | 12:50 uur
Hoe lang kan Damen de tweede werf in Gelati (Roemenië) nog open houden nu die fregattenorder is misgelopen? Ze hadden daar een tweede complex geopend.

En Mexicanen zijn weliswaar geen EU-burgers maar wel goedkope arbeidskrachten.
Galatz heeft volgens mij werk zat? Worden niet alleen marineschepen gebouwd hé...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation