Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 03/12/2016 | 22:35 uur
M = M.
Deze fregatten dienen naar mijn idee ook echt 'vecht' fregatten te zijn.
Een focus op ASW, natuurlijk. Maar ook een punch. Dan zijn ze van toegevoegde waarde. Ronddrijvende dobbers met leuke sensors hebben we al genoeg.

Klopt, zeker, maar behalve de sensoren en wapensystemen moet er ook gedacht worden aan de inrichting van de commando centrale. Een ASW schip zal ook over AAW capaciteit moeten beschikken, maar de ruimte die je daar voor inricht als het primair zelfverdediging betreft is anders dan wanneer het gaat om het leggen van een paraplu over een heel vlootverband, wat een LCF in theorie kan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 05/12/2016 | 14:24 uur
Maar dit is ook een 7000 tons schip, misschien eits voor de LCF opvolger

Met die plannen zullen ze ook rond 2020 moeten beginnen...

Harald

eigenlijk zou ik het liefst iets zien zoals op de Italiaanse ITS Caio Duilio (D 554)



Maar dit is ook een 7000 tons schip, misschien eits voor de LCF opvolger

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 05/12/2016 | 13:49 uur
Dan moeten die oudjes wel flink verbouwd worden, waarbij ik denk dat het (net als met de 127mm's van de LCF'en) kosteneffectiever is om gewoon nieuwe aan te schaffen.


Doe dan maar nieuw.

Harald

Citaat van: StrataNL op 05/12/2016 | 13:49 uur
Een kanon wat Dart kan verschieten kan ook Vulcano wegknallen dus dat maakt niet zoveel uit, vice versa niet. Alhoewel dat eraan ligt of de radar (Pharos ontwikkeling?) op het kanon komt te zitten of elders.

Dan zou het beter zijn beide kanonnen te voorzien van Thales Pharos systeem, zodat ze onafhankelijk (kunnen) zijn.

Eigenlijk een systeem wat lijkt op wat de Italianen getest hebben met het Selex NA25 fire control systeem op hun 76mm


StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/12/2016 | 11:12 uur
Dat zou geen verkeerde oplossing zijn en afhankelijk van of de huidige M's nog verkocht kunnen worden, houden we eventueel een paar exemplaren over.

Dan moeten die oudjes wel flink verbouwd worden, waarbij ik denk dat het (net als met de 127mm's van de LCF'en) kosteneffectiever is om gewoon nieuwe aan te schaffen.

Een kanon wat Dart kan verschieten kan ook Vulcano wegknallen dus dat maakt niet zoveel uit, vice versa niet. Alhoewel dat eraan ligt of de radar (Pharos ontwikkeling?) op het kanon komt te zitten of elders.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 05/12/2016 | 10:43 uur

Zou het beter vinden om de fregatten dan met 2 stuks 76mm uit te rusten 1x voor en 1x achter.
Voor : Vulcano munitie en Strales/Dart
Achter : Strales/Dart

Dat zou geen verkeerde oplossing zijn en afhankelijk van of de huidige M's nog verkocht kunnen worden, houden we eventueel een paar exemplaren over.

Harald

Citaat van: Mourning op 05/12/2016 | 10:21 uur
Ik denk, persoonlijk, dat we al in onze handjes mogen knijpen met een 76mm met Vulcano munitie voor de (zeer) lange afstand en Dart geleide munitie om luchtdoelen te bestrijden. Tenminste... dat is toch het verschil tussen de beide?

Anyhow, die 127mm zie ik niet zo snel op onze M-vervangers komen en 2 type serieuze proppenschieters (m.a.w. 76mm EN 127mm) al helemaal niet.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/12/2016 | 10:27 uur
Ik ga ook uit van 1 x 76mm.

Met als primaire taak ASW is 127mm ook niet zo van belang, voor het eventueel ondersteunen van landoperaties zou een zwaarder kaliber handiger zijn.

opzich wel mee-eens, maar zou in het perspectief van bewapening opschaling, graag een 127mm zien, maar ja ....  een 76 mm wordt het waarschijnlijk.

Zou het beter vinden om de fregatten dan met 2 stuks 76mm uit te rusten 1x voor en 1x achter.
Voor : Vulcano munitie en Strales/Dart
Achter : Strales/Dart

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 05/12/2016 | 10:11 uur

Dutch Defense will take charge of the replacement of the frigates by multi-purpose ships displacing 4,000 to 5,000 tonnes, with a reduced crew of 80 people and specialized in anti-submarine warfare.


Hiermee kan de gedachtegang om het MPF2 basisontwerp te gebruiken als basis voor het LCF2 definitief naar de prullenbak.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 05/12/2016 | 10:21 uur
Ik denk, persoonlijk, dat we al in onze handjes mogen knijpen met een 76mm met Vulcano munitie voor de (zeer) lange afstand en Dart geleide munitie om luchtdoelen te bestrijden. Tenminste... dat is toch het verschil tussen de beide?

Anyhow, die 127mm zie ik niet zo snel op onze M-vervangers komen en 2 type serieuze proppenschieters (m.a.w. 76mm EN 127mm) al helemaal niet.

Ik ga ook uit van 1 x 76mm.

Met als primaire taak ASW is 127mm ook niet zo van belang, voor het eventueel ondersteunen van landoperaties zou een zwaarder kaliber handiger zijn.

Mourning

Citaat van: Harald op 04/12/2016 | 10:37 uur
Toch zou ik liever voor op het schip een 127mm hebben staan met vulcano (bereik van 100 km, land en zeedoelen) en achter bij de hangaar de 76mm strales/dart.

Ik denk, persoonlijk, dat we al in onze handjes mogen knijpen met een 76mm met Vulcano munitie voor de (zeer) lange afstand en Dart geleide munitie om luchtdoelen te bestrijden. Tenminste... dat is toch het verschil tussen de beide?

Anyhow, die 127mm zie ik niet zo snel op onze M-vervangers komen en 2 type serieuze proppenschieters (m.a.w. 76mm EN 127mm) al helemaal niet.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Wat extra,  niet geheel onbelangrijke info !!

Dutch Defense will take charge of the replacement of the frigates by multi-purpose ships displacing 4,000 to 5,000 tonnes, with a reduced crew of 80 people and specialized in anti-submarine warfare.

The ships should be delivered between 2023 and 2030, with the minehunters coming first to replace the existing tripartite (CMT, formerly jointly developed by the two countries and France) minehunters which will have to be retired from service in 2023.


Ms Hennis, however, was cautious on Wednesday about the number of ships to acquire, stressing that studies were still ongoing in the Netherlands on the size of the requirement

Dus ;
- multi-purpose ships specialized in anti-submarine warfare
- 4,000 to 5,000 tonnes
- crew of 80 people
- aantal BE : 2 stuks
- aantal NL : minimaal 2 stuks, kan meer worden afhankelijk van lopende studie/onderzoek
- vervanging : tussen 2023 - 2030, na de vervanging van de Alkmaarklasse.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/179222/joint-belgian_dutch-ship-acquisition-deal-worth-over-%E2%82%AC5bn.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2325
Citaat van: ARM-WAP op 04/12/2016 | 16:37 uur
De Fransen gaan een beetje de Britten achterna met hun verminderdebestellingen en er dan een extra klasse lichtere fregatten aan te breien...

Als we op deze manier doorgaan dan hebben we (in Europa) over 30 jaar heel veel OPV's... lekker goedkoop.

Ondertussen nemen anderen hun maritieme belangen wel serieus.

Expert Opinion on Future Russian Navy Project 23560 Leader-class Nuclear-Powered Destroyers

http://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/4643-expert-opinion-on-future-russian-navy-project-23560-leader-class-nuclear-powered-destroyers.html

 

ARM-WAP

"Te duur"...
Volgens Wiki €2.16 miljard (nno 2009)... voor de Forbin en Chevalier Paul...

Mag mss het geval zijn maar aan de andere kant doet de overheid het zichzelf aan.
Wat blijft er nog over van dat ambitieuze FREMM-project aan Franse zijde?
De aantallen zijn drastisch geslonken en hier en daar is er zelfs eentje verpatst (Marokko en Egypte) en de Marine Nationale blijft op haar honger zitten.
Er zouden nu slechts 6 ASW-eenheden en 2 AAW-eenheden (de FREDA's ter vervanging van Cassard en Jean Bart)... 8 dus, van de oorspronkelijk voorziene 17.
De LaFayette's zouden dan weer vervangen worden door de FTI (frégates de taille intermédiaire - medium sized frigates).
De Fransen gaan een beetje de Britten achterna met hun verminderdebestellingen en er dan een extra klasse lichtere fregatten aan te breien...

Ace1

Citaat van: Poleme op 04/12/2016 | 11:43 uur
Voor het L-fregat / van Heemskerck klasse nam men het S-fregat als basis.

76 mm kanon van de bak verwijderd (boeg), een nieuwe uitbouw onder de brug, WM-25 'bolletje' uit de mast, DA-08 antenne en later SMART-S antenne erop.    Helidek en hangar weg, bijna 10 ton zware Goalkeeper verhuisde van hangar dak naar een veel lagere opbouw op het vroegere helipad.  En op de plaats van de vroegere hangar en heli met zijn grond uitrusting en peut voorraad kwam een lagere opbouw met daarin het Standard systeem.
Qua gewicht verdeling (boven de waterlijn) en zwaartepunt verandering geen al te grote uitdagingen.

Maar bij AESA radars zijn de antenne(s) gelijk geïntegreerd met de zender en ontvanger modules plus deze zijn vloeistof gekoeld.   Dus veel zwaarder dan een mechanische ronddraaiende antenne.
Bijvoorbeeld de FREMM ASW heeft een UMS 4110 boeg sonar antenne die maar liefst 10 ton weegt en een omvangrijke en in totaal 18.740 kg zware CAPTAS-4 gesleepte sonar in de spiegel (achterkant).
Ter vergelijking: de MFF PHS-36 boeg sonar antenne weegt rond de 2 ton en alle rand apparatuur weegt 1.400 kg.

In een AAW variant op het vMFF gaat men uiteraard geen UMS 4110 en CAPTAS-4 toepassen. 
Dus dit heeft grote gevolgen voor het zwaartepunt.

Niet voor niets komt  DCNS  met een L versie van de Fremm Klasse. omdat de  Horizon klasse te duur is.

http://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/2879-details-on-the-freda-the-future-air-defense-fremm-frigates-of-the-french-navy.html