Geluidsproblematiek rondom NL-vliegbases

Gestart door andré herc, 22/09/2010 | 22:03 uur

Reinier

Citaat van: Lynxian op 30/01/2024 | 17:39 uurHet is sowieso een goede plek voor een militair vliegveld; het vliegveld is helemaal ingericht met alle benodigde faciliteiten. Bovendien is de polder daar nog lekker leeg, dus zolang de aanvliegroutes niet al te vaak over dicht bewoond gebied gaan dan kan er ook lekker luidruchtig gevlogen worden.
Mocht MLD terug komen, doe het dan op Leeuwarden.
Die NIMBY's in de polder willen ook niet af en toe een P-8 Poseidon over hun huis. En vergeet de stikstof uitstoot daar niet van! Moeten er eerst 20 boeren worden uitgekocht, anders dondert de gehele Veluwe in elkaar van de stikstof overschot  :mad:

Lynxian

Citaat van: Ace1 op 30/01/2024 | 17:24 uurIk zie mogelijkheden voor de comeback van de MLD.
Het is sowieso een goede plek voor een militair vliegveld; het vliegveld is helemaal ingericht met alle benodigde faciliteiten. Bovendien is de polder daar nog lekker leeg, dus zolang de aanvliegroutes niet al te vaak over dicht bewoond gebied gaan dan kan er ook lekker luidruchtig gevlogen worden.

Ace1

Citaat van: Parera op 30/01/2024 | 16:51 uurKamer wil Lelystad Airport niet meer open voor commerciële luchtvaart
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat Lelystad Airport niet meer opengaat voor commerciële luchtvaart. Een voorstel daartoe van de Partij voor de Dieren kreeg vanmiddag een meerderheid. GroenLinks-PvdA, NSC, D66, BBB, CDA, SP, ChristenUnie en Volt steunden de motie met daarin de oproep aan het kabinet met een plan te komen om Lelystad Airport niet meer te openen voor commerciële vluchten.

Partijen vinden onder meer vanwege het klimaat, de volksgezondheid en de schaarse zogeheten stikstofruimte het niet meer verantwoord op die locatie burgerluchtvaart te starten.

Alleen VVD en PVV uitgesproken voorstander
Het zag er de laatste tijd al steeds meer naar uit dat er geen meerderheid meer zou zijn om Lelystad Airport te openen. In de verkiezingsprogramma's van partijen waren alleen VVD en PVV uitgesproken voorstander van het openen van het vliegveld.

In bijna alle verkiezingsprogramma's stond dat de luchthaven niet open kan gaan voor passagiersvluchten. Volgens de gemeente en ondernemers in de buurt heeft dat economische gevolgen. Er is de afgelopen jaren ruim 200 miljoen euro gestoken in het klaarmaken van Lelystad Airport voor commerciële luchtvaart.

De motie van de Partij voor de Dieren roept het kabinet ook op in overleg met lokale autoriteiten en inwoners alternatieve plannen te ontwikkelen voor "een maatschappelijke investering" in de regio.


https://nos.nl/artikel/2506867-kamer-wil-lelystad-airport-niet-meer-open-voor-commerciele-luchtvaart

Ik zie mogelijkheden voor defensie, een relatief snel te openen drone basis :silent:  De simpelste oplossing is de passagiers terminal slopen en het RDW centrum te verschuiven waar nu de terminal zit. Daardoor ontstaat er +/- 35 hectare aan grond die defensie kan gebruiken voor haar activiteiten. In vergelijking Eindhoven heeft een kleine 18 hectare aan defensie & De Kooy +/-  24 hectare.

Ik zie mogelijkheden voor de comeback van de MLD.

Parera

#250
Kamer wil Lelystad Airport niet meer open voor commerciële luchtvaart
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat Lelystad Airport niet meer opengaat voor commerciële luchtvaart. Een voorstel daartoe van de Partij voor de Dieren kreeg vanmiddag een meerderheid. GroenLinks-PvdA, NSC, D66, BBB, CDA, SP, ChristenUnie en Volt steunden de motie met daarin de oproep aan het kabinet met een plan te komen om Lelystad Airport niet meer te openen voor commerciële vluchten.

Partijen vinden onder meer vanwege het klimaat, de volksgezondheid en de schaarse zogeheten stikstofruimte het niet meer verantwoord op die locatie burgerluchtvaart te starten.

Alleen VVD en PVV uitgesproken voorstander
Het zag er de laatste tijd al steeds meer naar uit dat er geen meerderheid meer zou zijn om Lelystad Airport te openen. In de verkiezingsprogramma's van partijen waren alleen VVD en PVV uitgesproken voorstander van het openen van het vliegveld.

In bijna alle verkiezingsprogramma's stond dat de luchthaven niet open kan gaan voor passagiersvluchten. Volgens de gemeente en ondernemers in de buurt heeft dat economische gevolgen. Er is de afgelopen jaren ruim 200 miljoen euro gestoken in het klaarmaken van Lelystad Airport voor commerciële luchtvaart.

De motie van de Partij voor de Dieren roept het kabinet ook op in overleg met lokale autoriteiten en inwoners alternatieve plannen te ontwikkelen voor "een maatschappelijke investering" in de regio.


https://nos.nl/artikel/2506867-kamer-wil-lelystad-airport-niet-meer-open-voor-commerciele-luchtvaart

Ik zie mogelijkheden voor defensie, een relatief snel te openen drone basis :silent:  De simpelste oplossing is de passagiers terminal slopen en het RDW centrum te verschuiven waar nu de terminal zit. Daardoor ontstaat er +/- 35 hectare aan grond die defensie kan gebruiken voor haar activiteiten. In vergelijking Eindhoven heeft een kleine 18 hectare aan defensie & De Kooy +/-  24 hectare.

silvester herc

Stikstof geen belemmering voor heropenen van vliegbasis De Peel  - https://nos.nl/l/2492089
Stikstofregels staan het heropenen van de vliegbasis De Peel niet in de weg. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Defensie. Het vliegveld moet een oplossing bieden voor het gebrek aan ruimte voor militaire vliegoefeningen.

Vliegbasis De Peel, dat ligt op de grens van Noord-Brabant en Limburg, is 30 jaar geleden gesloten. Door de jaren heen hebben ook andere vliegbases de deuren gesloten, maar het aantal militaire vliegtuigen is juist toegenomen. De heropening van vliegbasis De Peel moet meer luchtvaarttrainingen mogelijk maken, schrijft 1Limburg.

Tegelijkertijd komt er in natuurgebied De Peel drie keer zoveel stikstof neer als toegestaan. Onderzocht moest worden of de stikstofuitstoot zou toenemen door de heropening van de vliegbasis. Dat is, onder meer door een grote militaire oefening naar een andere locatie te verplaatsen, niet het geval. Met die uitkomst is de heropening van de vliegbasis een stap dichterbij gekomen.

Geluidsoverlast

Naast de uitstoot van stikstof maken omliggende gemeenten zich zorgen over de geluidsoverlast van de vliegtuigen. Militaire vliegtuigen zouden maximaal 1800 keer per jaar mogen opstijgen en landen. Bewoners vrezen dat die vliegbewegingen ten koste gaan van de leefbaarheid.

Vliegbasis De Peel zal op zijn vroegst in 2024 weer opengaan.


Sparkplug

Citaat van: Umbert op 31/10/2022 | 22:27 uur
Nou dan kan het DHC van "De Peel " gebruik maken en de F35 kan op Gilze-Rijen zijn ding doen Zijn er in elk geval weer 2 main runways bij in Nederland. En leg je misschien gelijk een aantal mensen met bezwaren ten aanzien van de F35 het zwijgen op rondom 'De Peel', wat misschien een vernieuwde vergunning mogelijk maakt.  en misschien kunnen de mensen rond Gilze-Rijen wel leven met x aantal weken F35 ipv de Heli's van het DHC.

Dan moet het luchthavenbesluit vlb. Gilze-Rijen wel worden herzien.

Quote uit de informatienota van 08-09-2020.

CitaatDe reserveveldfunctie jachtvliegtuigen maakt voor het Commando Luchtstrijdkrachten
deel uit van de totale geluidsruimte voor operationele activiteiten van jachtvliegtuigen
die schaars is. Daarom kan Defensie deze reserveveldfunctie niet zomaar opgeven. Het is
duidelijk dat de reserveveldfunctie jachtvliegtuigen beperkingen stelt aan de
ontwikkeling van de woonkernen Hulten en Molenschot die voor de omwonenden niet
aanvaardbaar zijn. Dit belang is in de afweging betrokken en mede daarom heeft
Defensie besloten voorrang te geven aan de voorbereiding van het luchthavenbesluit
voor vliegbasis De Peel, zodat een reactivering van deze vliegbasis op termijn mogelijk is.
Als Defensie voor jachtvliegtuigen gebruik kan maken van De Peel, dan kan de
reserveveldfunctie voor jachtvliegtuigen op Gilze-Rijen vervallen.

Download 'informatienota luchthavenbesluit Gilze-Rijen'
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Nikehercules op 31/10/2022 | 19:59 uur
Hoe bedoel je precies? Met welk doel?
Nou dan kan het DHC van "De Peel " gebruik maken en de F35 kan op Gilze-Rijen zijn ding doen Zijn er in elk geval weer 2 main runways bij in Nederland. En leg je misschien gelijk een aantal mensen met bezwaren ten aanzien van de F35 het zwijgen op rondom 'De Peel', wat misschien een vernieuwde vergunning mogelijk maakt.  en misschien kunnen de mensen rond Gilze-Rijen wel leven met x aantal weken F35 ipv de Heli's van het DHC.

Nikehercules

Citaat van: Umbert op 31/10/2022 | 15:17 uur
misschien kunnen ze van Gilze-Rijen een tijdelijke F35 basis maken en dat het DHC dan tijdelijk naar Vredepeel verhuist voor eenzelfde periode.

Hoe bedoel je precies? Met welk doel?

Umbert

Citaat van: Nikehercules op 08/10/2022 | 00:43 uur
Onderstaand de eerste drie pagina?s met Facebook-reacties onder een Omroep Brabant artikel met hetzelfde onderwerp.

Nu snap ik wel dat Facebook niet representatief is, maar juist de overheid kan daar doorgaans rekenen op een stortvloed aan kritiek. Ik vermoed een relatief kleine kring van notoire klagers.






https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02vtBcGZYkXr7FQN6cCJHEjwwFJcei11EpVwX62MjJF9zszcj7Wy36Q1y7nQrkNm1Dl&id=191210474236128&eav=AfbsjR1XRQA-bKk2CNio_JsbTc14SLDYMp9vKy7PqX0GVOwwm9tP7N_5dqgHqD7jQBM&m_entstream_source=timeline&anchor_composer=false&paipv=0

Zomaar ff komende weken is er een oefening gepland waarbij de basis Vredepeel als uitvalsbasis dient voor het DHC en vrienden, kan geloof op dit moment nog omdat het luchtruim nog steeds de bestemming vliegbasis heeft, misschien kunnen ze van Gilze-Rijen een tijdelijke F35 basis maken en dat het DHC dan tijdelijk naar Vredepeel verhuist voor eenzelfde periode.

Nikehercules

Citaat van: Defensie op 17/10/2022 | 23:02 uur
Het voordeel is dat civiele vliegtuigen vanuit het zuiden niet meer om het oefengebied hoeven heen te vliegen. Hierdoor kunnen ze via een directere route naar Schiphol en andere vliegvelden.

Wie betaalt het salaris van deze communicatie club? KLM?

Sparkplug

F-35 kan beter oefenen dankzij nieuwe indeling luchtruim

Nieuwsbericht | 17-10-2022 | 15:40

De nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim is globaal vastgelegd. Dat is dankzij de zogenoemde Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening die het kabinet vrijdag heeft genomen.  Eén van de komende veranderingen is de uitbreiding van het militaire oefengebied boven het noorden van het land. Hierdoor kan de F-35 in die regio beter oefenen. Het aantal militaire oefenvluchten neemt niet toe.



Het Nederlandse luchtruim is de afgelopen tientallen jaren steeds drukker geworden. Boven ons land vindt niet alleen veel civiele luchtvaart plaats, maar is ook ruimte nodig voor militaire vluchten.

Naast de vergroting van het militaire oefengebied in het noorden, wordt het militaire oefengebied in het zuidoosten van Nederland opgeheven. Het voordeel is dat civiele vliegtuigen vanuit het zuiden niet meer om het oefengebied hoeven heen te vliegen. Hierdoor kunnen ze via een directere route naar Schiphol en andere vliegvelden.

Verder uitwerken

De komende jaren, tot aan 2025, wordt de indeling van het luchtruim verder uitgewerkt. Dat gebeurt samen met provincies, gemeenten, de luchtvaartsector en bewoners- en natuurorganisaties. Vanaf 2025 begint de daadwerkelijke uitvoering, waarbij de herindeling stap voor stap wordt ingevoerd.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/10/17/f-35-kan-beter-oefenen-dankzij-nieuwe-indeling-luchtruim
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#242
Citaat van: Parera op 08/10/2022 | 09:20 uur
Ik weet dat dit rondom Schiphol wel het geval is:

Een kleine groep van 0,8 procent van alle melders heeft het afgelopen jaar gezorgd voor een kleine 43 procent van alle klachten over Schiphol. In de periode tussen november 2020 en 31 oktober 2021 diende het groepje van 61 mensen ruim 105.000 meldingen van overlast in. Eén persoon diende maar liefst ruim 11.000 klachten in, een ander was verantwoordelijk voor meer dan 9.500 meldingen. Het is niet de eerste keer dat een kleine groep het aantal overlastmeldingen rond Schiphol domineert.

Upinthesky.nl Artikel

Rondom elke vliegbasis / vliegveld zal dit het geval zijn.

Een ander artikel van de Volkskrant uit Augustus schreef dit;

Het toegenomen aantal klachten is niet alleen een gevolg van de komst van de F-35's, vermoedt Defensie-woordvoerder André Bongers. 'Een klacht is een klacht, maar je moet je ook bedenken dat de F-35's nieuw zijn op onze vliegbasis, dus het onderwerp is hot and happening. Er is één persoon die wel tien klachten op een dag indient en soms komen er klachten binnen op een dag dat er helemaal niet is gevlogen door ons. Daarnaast is het zomervakantie. Mensen zijn meer thuis, dus de herrie valt meer op.'

Volkskrant Artikel

Bizar!

Ik begrijp dat de Schiphol klaag maffia ook deze week een onderwerp is geweest in in de Tweede Kamer waar juist ook dit werd benoemd.... blijkbaar was de PvdA niet gediend van van het feit dat dit naar voren werd gebracht...


JA21@JuisteAntwoord
JA21 wil de luchtvaart helpen verder te innoveren. Het kan. De cijfers omtrent de overlast van Schiphol zijn verre van integer. Een groepje van 61 mensen is verantwoordelijk voor 105.000 (!!) klachten. @DJEppink  stelt deze meldingsterreur aan de kaak. Tot ongenoegen van de PvdA.

Voor de beelden zie: https://twitter.com/JuisteAntwoord/status/1578105607843942407

Parera

#241
Citaat van: Sparkplug op 08/10/2022 | 08:39 uur
Is dat laatste niet vaak het geval? Bij mij in de IJmond regio krijg ik weleens het idee dat er beroepsklagers zijn.

Ik weet dat dit rondom Schiphol wel het geval is:

Een kleine groep van 0,8 procent van alle melders heeft het afgelopen jaar gezorgd voor een kleine 43 procent van alle klachten over Schiphol. In de periode tussen november 2020 en 31 oktober 2021 diende het groepje van 61 mensen ruim 105.000 meldingen van overlast in. Eén persoon diende maar liefst ruim 11.000 klachten in, een ander was verantwoordelijk voor meer dan 9.500 meldingen. Het is niet de eerste keer dat een kleine groep het aantal overlastmeldingen rond Schiphol domineert.

Upinthesky.nl Artikel

Rondom elke vliegbasis / vliegveld zal dit het geval zijn.

Een ander artikel van de Volkskrant uit Augustus schreef dit;

Het toegenomen aantal klachten is niet alleen een gevolg van de komst van de F-35's, vermoedt Defensie-woordvoerder André Bongers. 'Een klacht is een klacht, maar je moet je ook bedenken dat de F-35's nieuw zijn op onze vliegbasis, dus het onderwerp is hot and happening. Er is één persoon die wel tien klachten op een dag indient en soms komen er klachten binnen op een dag dat er helemaal niet is gevlogen door ons. Daarnaast is het zomervakantie. Mensen zijn meer thuis, dus de herrie valt meer op.'

Volkskrant Artikel

Sparkplug

Citaat van: Nikehercules op 08/10/2022 | 00:43 uur
Nu snap ik wel dat Facebook niet representatief is, maar juist de overheid kan daar doorgaans rekenen op een stortvloed aan kritiek. Ik vermoed een relatief kleine kring van notoire klagers.

Is dat laatste niet vaak het geval? Bij mij in de IJmond regio krijg ik weleens het idee dat er beroepsklagers zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Nikehercules

Onderstaand de eerste drie pagina's met Facebook-reacties onder een Omroep Brabant artikel met hetzelfde onderwerp.

Nu snap ik wel dat Facebook niet representatief is, maar juist de overheid kan daar doorgaans rekenen op een stortvloed aan kritiek. Ik vermoed een relatief kleine kring van notoire klagers.






https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02vtBcGZYkXr7FQN6cCJHEjwwFJcei11EpVwX62MjJF9zszcj7Wy36Q1y7nQrkNm1Dl&id=191210474236128&eav=AfbsjR1XRQA-bKk2CNio_JsbTc14SLDYMp9vKy7PqX0GVOwwm9tP7N_5dqgHqD7jQBM&m_entstream_source=timeline&anchor_composer=false&paipv=0