Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 16/01/2017 | 11:54 uur
Wat dat laatste betreft liever niet. Dan zit je weer met meerdere types voor de taken luchtoverwicht/onderschepping, grondaanval of verkenning.

In het kader van een sterk groeiend UCAV aandeel in het theater van morgen zou ik me kunnen voorstellen dat een nieuw ontwerp primair een luchtoverwicht taak krijgt.

Sparkplug

Citaat van: Lynxian op 15/01/2017 | 22:29 uur
Koop nou maar even van de plank en ontwikkel een jet die maar één taak heeft.

Wat dat laatste betreft liever niet. Dan zit je weer met meerdere types voor de taken luchtoverwicht/onderschepping, grondaanval of verkenning.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 16/01/2017 | 11:36 uur
Met 43 stuks zou Nederland op gelijke aantallen als ZK (40) en Japan (42) komen. Toeval?

Er is zo-wie-zo een plus (maar ook min) marge van 10% opgenomen in de D brief.

Het streven moet denk ik minimaal zijn om op Noors niveau uit te komen,

Zeewier

Met 43 stuks zou Nederland op gelijke aantallen als ZK (40) en Japan (42) komen. Toeval?

Zeewier

#1504
Ik las in de Volkskrant dat Nederland voor de transitie van F-16 naar F-35 te vergemakkelijken in 2021 en 2022 nog 2x 3 toestellen krijgt. Een heel kort bijzinnetje in een artikel.

Gevonden!
Volkskrant... goed ingevoerd in nieuws maar matig in termen: F-35, niet JSF! Het is JSF-project en toestel heet F-35 Lightning II.
CitaatOver de aanschaf van de JSF is in de Tweede Kamer jarenlang gesteggeld. Defensie heeft het afgelopen jaar de aankoop van achttien toestellen bevestigd - per blok moet worden onderhandeld over de prijs. Daarbij gaat het om acht JSF's die in 2020 moeten worden geleverd, en vijf toestellen in 2021 en 2022. Afhankelijk van de financiële stand van zaken moeten voor de overgang van de F-16 naar de F-35 nog eens twee keer drie toestellen worden gekocht, voor 2021 en 2022. Daarover wordt eind dit jaar een besluit genomen, door een nieuw kabinet dus.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/ministerie-deal-van-trump-maakt-jsf-voor-nederland-voordeliger~a4448557/

N.B.
Sorry mod voor niet correct plaatsen, maar heb vaak moeite de verrijkte tekst terug te brengen naar plattetekst vanwege alle kleur & font-codes.

walter leever

#1503
Citaat van: ARM-WAP op 15/01/2017 | 22:50 uur
Vind ik helemaal niet erg.
Ik denk trouwens dat met het F-35 debacle dat zich nu afspeelt, velen wel op hun hoede zullen zijn om zich snel-snel in nog zo'n avontuur te storten.
Kopen van de plank vind ik in dit geval het beste idee dat we zouden kunnen hebben.

Zou idd het beste zijn. ;)

Dit was (in mijn ogen )vragen om problemen,ik ga er effe snel(en simpel)over;

Er moet een nieuwe jager komen om een aantal "verouderde"types te(gaan) vervangen,er worden een aantal eisen en capabillities opgesteld waaraan dit nieuwe(wonder)vliegtuig moet gaan voldoen.
Er wordt een bescheiden vergelijk gemaakt tussen mogelijke voorstellen(2 als ik me niet vergis)en dan worden er een hoop (loze) beloftes gedaan;over prijs,over stealth,over nieuwe mogelijkheden(software)etc door LockMart en iedereen zit met een stijf piemeltje te luisteren wat er allemaal gebralt wordt(immers 't klinkt fatastisch)vergetende dat dit toestel nog niet eens(of net) op de ontwerptafel ligt.
We gaan met volle goesting van start,in deze fase wordt gevraagd of er eventuele gegadigden zijn om mee te betalen in de ontwikkeling(afhankelijk van hoeveel je betaald heb je meer of minder te zeggen en zijn er voordeeltjes te halen voor de intekenaars),'t lijkt wel een Ponzi scheme  :devil:
Met onze(en dan bedoel ik Nederland)brave jongetjes houding gaan we zelfs voor een 2e plaats ontwikkelpartner(in kosten)want we(Klu) hebben al heel lang een USA fixatie,er hoeft maar iets ontwikkelt te worden of de "antennes"van de Klu boys(en dan bedoel ik de top) schuift uit.(vaak terecht,in dit geval echter.....)
Gaandeweg komen wij(en niet alleen wij,ook de USA zelf-)erachter dat 1 en ander toch niet zo simpel te bewerkstelligen is(wat je eigenlijk al van te voren had kunnen weten)en moeten er aanpassingen(lees upgrades en veranderingen)plaatsvinden om 1 en ander op koers proberen te houden.
Ondertussen zijn we 16(is 't 16?) jaar verder en lopen de kosten de klauwen uit en is 't toestel nog altijd eigenlijk in de ontwikkelfase(ben trouwens benieuwd hoelang dat nog door gaat),en dan heb ik 't niet over updates of iets anders.
Dit was heel snel en kort(en simpel volgens sommigen hier)maar bevat wel een kern van waarheid(die niet te ontkennen valt,zal wel geprobeerd worden)de situatie tot nu toe.
Waar heeft dit allemaal toe geleid;
-Onze Luchtmacht is gedecimeerd  tot 't dun door je broek lopend aantal van 37.  :dead:
-Waarschijnlijk gaat dit "prestige"(of garage queen)zo je wilt ten koste van andere even belangrijke projekten(geldkwestie)
-Nog altijd doet 't niet wat ooit beloofd is.
Nu zitten we (en anderen)zover in de "shit"(moneywise)dat er eigenlijk geen weg meer terug is(die is er altijd maar dan ben je je pecuna kwijt),denk niet dat er een "refund" is.
LockMart heeft er veel bij de "ballen" zo je wilt(monopolie)
Dus wat kunnen we doen nu?Eigenlijk niks meer,beslissing is genomen en nu is 't bukken en....................tot aan 't moment dat er iets anders voor deze komt(F-35) en waarschijnlijk gaan we er dan weer met de ogen open vol in. :devil:

Dit is mijn zienswijze.

Maar als ik dat hier allemaal vertel(schrijf)dan hoor ik bij de negatieve club,ongeinformeerd,onkundig,etc
Net zoals er een negatieve lobby voor de F-35 aan de gang was en is,is die eigenlijk nog sterker voor de pro lobby.

Kortom misschien beter achteraf(natuurlijk)ingetekend op iets anders.

Ps;raar eigenlijk dat wij vaak "launching customer"zijn,dit om natuurlijk te laten zien dat de desbetreffende zaken werken(en vaak beter als verwacht)en dat wij toch "blind" instappen,huh?
Ps2:ik weet dat ik ergens anders schrijf dat de KMO's in principe weten wat ze willen(dat wisten ze in dit geval meteen,in 't geval Klu)en dat kopen wat ze denken nodig te hebben.Mij ontgaat echter niet de gedachte in dit geval dat de fixatie en misschien wel een zwoele lange avond met treuren de volgende dag tot gevolg misschien wel mede richting hebben gegeven aan dit (tot nu toe)debacle.
Ik hoop echt van ganser harte dat dit in de toekomst(liefst nabij)opgelost gaat worden,maar vrees met grote vrezen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1502
Citaat van: ARM-WAP op 15/01/2017 | 22:50 uur
Vind ik helemaal niet erg.
Ik denk trouwens dat met het F-35 debacle dat zich nu afspeelt, velen wel op hun hoede zullen zijn om zich snel-snel in nog zo'n avontuur te storten.
Kopen van de plank vind ik in dit geval het beste idee dat we zouden kunnen hebben.

De Amerikanen hebben blijkbaar hun les geleert als je kijkt naar de publicaties rondom F/X en FA/XX... ook de gewenste introductie van met name de Boeing FA/XX (eind volgend decennium) lijkt dat te bevestigen (uiteraard: wel eerst zien).

Dus is het misschien niet eens zo'n slechte gedachte om voor de komende 10-15 jaar de Boeing F18E/F te leasen of te kopen met een inruil garantie.

Wat een stunt zou het zijn... loopt BE en misschien DK, wellicht aangevuld met Europese F18 gebruikers, zomaar een kwart eeuw voor op alles en iedereen binnen de Europese NAVO landen (vermits de VS geen exportverbod opleggen aan hun nieuwste ontwikkelingen)

ARM-WAP

Citaat van: Lynxian op 15/01/2017 | 22:29 uur
Als je het niet erg vindt zou ik liever even afzien van het instappen in F-X/F-XX of welke next-(next-)generation fighter dan ook. Weer zo'n straaljager die alles moet kunnen tegen écht een lage prijs. Koop nou maar even van de plank en ontwikkel een jet die maar één taak heeft.
Vind ik helemaal niet erg.
Ik denk trouwens dat met het F-35 debacle dat zich nu afspeelt, velen wel op hun hoede zullen zijn om zich snel-snel in nog zo'n avontuur te storten.
Kopen van de plank vind ik in dit geval het beste idee dat we zouden kunnen hebben.

Lynxian

Citaat van: ridivek op 15/01/2017 | 21:24 uur
ARM-WAP ik vrees dat België net als Nederland vanwege 'navo bondgenootschappelijke verplichtingen waar (in Nederland) geen uitspraken over worden gedaan' aan de F-35 MOET. Maar ik hoop dat ik me vergis, en België een mooi aantal Gripens (nieuwe type E) aanschaft.
Een volledig afblazen van het F-35 programma, en F-X F-xx in 2020 zou ook fantastisch zijn. Bv. nieuwe verbeterde F-16's, ter vervanging van de oude F-16's. De sensoren van de F-35 erin, zonder totale sensor fusie en onbedienbaar aanraak scherm van de F-35. Geen ALIS, huidige F16 of F18  motoren erin, en je hebt betaalbare en bruikbare straaljagers.
Als je het niet erg vindt zou ik liever even afzien van het instappen in F-X/F-XX of welke next-(next-)generation fighter dan ook. Weer zo'n straaljager die alles moet kunnen tegen écht een lage prijs. Koop nou maar even van de plank en ontwikkel een jet die maar één taak heeft.

ARM-WAP

Citaat van: ridivek op 15/01/2017 | 21:24 uur
ARM-WAP ik vrees dat België net als Nederland vanwege 'navo bondgenootschappelijke verplichtingen waar (in Nederland) geen uitspraken over worden gedaan' aan de F-35 MOET. Maar ik hoop dat ik me vergis, en België een mooi aantal Gripens (nieuwe type E) aanschaft.
Een volledig afblazen van het F-35 programma, en F-X F-xx in 2020 zou ook fantastisch zijn. Bv. nieuwe verbeterde F-16's, ter vervanging van de oude F-16's. De sensoren van de F-35 erin, zonder totale sensor fusie en onbedienbaar aanraak scherm van de F-35. Geen ALIS, huidige F16 of F18  motoren erin, en je hebt betaalbare en bruikbare straaljagers.
Ik durf er wat geld op verwedden dat BEL, net als NED, ook de F-35 zal aanschaffen.
En ik vrees dat een en ander al in kannen en kruiken is... Enkel nog de MOD over laten vliegen om wat handtekeningen te zetten...

Volledig afblazen van het F-35 programma zie ik nog niet gebeuren.
De C-versie zie ik mogelijks sneuvelen.
De B-versie moet er eigenlijk komen... anders zitten het USMC zonder AV-8 vervanging en enkel met Ospreys en heli's. Maar dan zitten er een aantal anderen met carriers... zonder vliegtuigen (wat een grap zou dat zijn voor de Britten, Italianen, mogelijks Spanjaarden en Australiers... ).
En de A-versie... die komt er ook. Of die in de vooropgestelde aantallen zal afgenomen worden is nog maar de vraag.

Een ding is zeker... er moeten velen enorm ontgoocheld zijn en zich gepakt voelen door de wijze waarop dit project door de tijd gaat.



ridivek

ARM-WAP ik vrees dat België net als Nederland vanwege 'navo bondgenootschappelijke verplichtingen waar (in Nederland) geen uitspraken over worden gedaan' aan de F-35 MOET. Maar ik hoop dat ik me vergis, en België een mooi aantal Gripens (nieuwe type E) aanschaft.
Een volledig afblazen van het F-35 programma, en F-X F-xx in 2020 zou ook fantastisch zijn. Bv. nieuwe verbeterde F-16's, ter vervanging van de oude F-16's. De sensoren van de F-35 erin, zonder totale sensor fusie en onbedienbaar aanraak scherm van de F-35. Geen ALIS, huidige F16 of F18  motoren erin, en je hebt betaalbare en bruikbare straaljagers.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 15/01/2017 | 17:08 uur
Zelfs de Gripen C - D versie mag.
Zou zelfs mijn voorkeur genieten.
Kan als een "interim-kist" fungeren... want ooit moeten ook die Rafales en Eurofighters vervangen worden.

Die zullen het dan tot zeker 2035-2040 moeten volhouden, maar nieuw gebouwd is het een optie.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/01/2017 | 16:51 uur
Vanuit jouw stelling valt de Saab dus af (tenzij je wil gaan voor de C en D versie). Indien onze zuiderburen niet voor de F35A gaan, dan lijkt mij de best mogelijke optie, de Typhoon tranche 3.
Deze combinatie creëert ook nog een interessante mix (voor de Benelux) luchtmacht aan capaciteiten.... maar of België hier goedkoper meer uit is?
Zelfs de Gripen C - D versie mag.
Zou zelfs mijn voorkeur genieten.
Kan als een "interim-kist" fungeren... want ooit moeten ook die Rafales en Eurofighters vervangen worden. En mocht dat kunnen met een Europees toestel, so be it.
Onze F-16s gaan het niet lang meer uithouden.
Op de F-35 moeten we m.i. niet wachten... Die zal nog veel tijd en massa's geld opslokken... bodemloze put aan het worden. Nu, het lijkt erop alsof Trump er ook een mening over heeft en dat dat project eens goed onder de loupe genomen zal worden. 'k Ben (zoals vele anderen) eens zeer benieuwd naar de uitkomst...

'Goedkoper' is relatief... goedkoper dan wat? De F-35? Ik heb de indruk dat niets aan die kist een goede koop is of zal worden. Zelfs wanneer je die aanschaft zal ie nog steeds een bom duiten kosten per vlieguur... En dan hebben we het nog niet eens over beschikbaarheid.
Ik vind het uitermate jammer dat de Noren en Denen ook voor de F-35 gekozen hebben... Maar gezien de Noren ook belangen in de US hebben (Kongsberg-Raytheon) sluit ik niet uit dat er een quid-pro-quo deal gesloten is...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 15/01/2017 | 16:43 uur
Ik hoop echt dat BEL zich niet laat vangen/overtuigen/overlullen door allerlei beloftes van LM/lobby's/de VS en NIET instapt in het F-35 project.

'Wij' hebben niet veel geld uit te geven... en als we (dan toch) een vervanger aankopen, laat het dan een kist zijn die beschikbaar is.
Kandidaten genoeg... en 'deals' zullen er wel degelijk zijn... of het nu om een product van Boeing, Dassault, Eurofighter consortium of SAAB gaat.
We moeten niet als lemmingen al de anderen achternahollen.

Vanuit jouw stelling valt de Saab dus af (tenzij je wil gaan voor de C en D versie). Indien onze zuiderburen niet voor de F35A gaan, dan lijkt mij de best mogelijke optie, de Typhoon tranche 3.

Deze combinatie creëert ook nog een interessante mix (voor de Benelux) luchtmacht aan capaciteiten.... maar of België hier goedkoper meer uit is?

ARM-WAP

Citaat van: Sparkplug op 15/01/2017 | 11:32 uur
Ook gunstig voor bijvoorbeeld Denemarken. Zien wat de gevolgen zijn voor de Belgische F-16 vervangingskeuze.
Ik hoop echt dat BEL zich niet laat vangen/overtuigen/overlullen door allerlei beloftes van LM/lobby's/de VS en NIET instapt in het F-35 project.

'Wij' hebben niet veel geld uit te geven... en als we (dan toch) een vervanger aankopen, laat het dan een kist zijn die beschikbaar is.
Kandidaten genoeg... en 'deals' zullen er wel degelijk zijn... of het nu om een product van Boeing, Dassault, Eurofighter consortium of SAAB gaat.
We moeten niet als lemmingen al de anderen achternahollen.