De CV90

Gestart door battle10, 06/05/2011 | 06:30 uur

A.J.

#475
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/07/2017 | 16:18 uur
KL budget is ruim 2 x het jaar budget van KM en KLu gezamenlijk: 1.252 miljoen in 2017, voor de marine geldt 721 miljoen en voor de luchtmacht 339 miljoen euro (afgeronde bedragen in euro's, budget 2017)

Best veel geld voor 3 inzetbare lease tanks en 6-7 houwitsers.

Hoezo twee keer? Het budget van de KL is ongeveer KM en Klu budgetten bijelkaar opgeteld.

De KL heeft dan ook meer personeel rondlopen (bijna 19.000) dan de KM en Klu (respectievelijk ongeveer 9.000 en 8.000) bijelkaar opgeteld en laat het personeel nou net de grootste kostenpost zijn he...

En als je de bedragen gaat omrekenen per pax kom je erachter dat de KM ruim de duurste is per persoon... (bijna 80.000 euro pp, de KL bijna 67.000 pp en de Klu bijna 42.000 pp)...

Dus dat gezeur dat de KL veel te duur is is ruim te kort door de bocht...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#474
Citaat van: Oorlogsvis op 13/07/2017 | 15:21 uur
wat is het budget eigenlijk vd Kon Landmacht ?.....als je dan kijkt wat de Kon Landmacht nog eigenlijk aan gevechtskracht kan leveren is het bijna nul.


KL budget is cumulatief iets meer dan het gezamenlijke jaar budget van KM en KLu: 1.252 miljoen in 2017, voor de marine geldt 721 miljoen en voor de luchtmacht 339 miljoen euro (afgeronde bedragen in euro's, budget 2017)

Best veel geld voor 3 inzetbare lease tanks en 6-7 houwitsers.

Oorlogsvis

Citaat van: Zander op 27/01/2017 | 21:32 uur
En lekker door prutsen met een niet realistisch inzetbare 13e brigade.
Nee bedankt!

Ik ben voor 2 mechbrigs met elk 3 telemark/gemechaniseerde bataljons.
Elk een staf en staf ondersteuning compagnie 2 painfcies, 1 tankesk en een gevechtsteuncompagnie met verkenners, pantsergenie, zware mortieren, antitank, TACP en artilleriewaarnemers.
Binnen de brigade zelf nog een BVE, vuursteun afdeling, palua batterij, pagenie bataljon en een logistiek bataljon.
Alle ondersteunende pantservoertuigen ook over op de CV90.

Indien de middelen er zijn zou ik graag een derde (lichte) brigade op wiel er bij hebben.
Zo hebben we weer de mogelijkheid om een divisie op de mat te brengen. Deze brigade is dan geheel op de Boxer gebouwd.
Ben dat met je eens ....ik denk wel eens ..wat is het budget eigenlijk vd Kon Landmacht ?.....als je dan kijkt wat de Kon Landmacht nog eigenlijk aan gevechtskracht kan leveren is het bijna nul.

Voor zoveel geld alleen een KCT en Lucht Mobiel....de andere twee brigades zijn eigenlijk niet meer serieus te nemen  te weinig power geen vuurkracht en logistiek een drama.

Of je maakt van die twee ''zieke'' brigades twee power brigades (gemech met tanks en voldoende mortieren, antitank en pantserhouwitsers) of we stoppen met de landmacht en delen het KCT en Luchtmobiel bij de Mariniers in.

Harald

onderstaande artikel is wel interessant, zou voor de Cv90 ook kunnen worden toegepast

Expanded Capabilities for the Puma IFV: Rheinmetall Wins Major Order Package Worth €115 million

The German Bundeswehr has contracted with the Rheinmetall Group to supply expanded capabilities and additional equipment for the Puma infantry fighting vehicle. The Koblenz-based Federal Office for Bundeswehr Equipment, Information Technology and In-Service Support (BAAINBw) has awarded the project management company an order for a comprehensive expansion package with a gross value of €260 million (€218 million without VAT). In addition to this comes optional retrofitting with further components, for which €108 million (including VAT) has been allocated.

A member of the defence consortium tasked with developing and producing the Puma, Rheinmetall's share in the current order comes to €115 million (€97 million without VAT); commissioning of Rheinmetall within the consortium will take place in the next few weeks.

These expanded capabilities will further enhance the infantry fighting vehicle's combat performance in a number of areas as well as providing improved possibilities for training.

Specifically, the expansion package includes among other things the development of a new turret-independent secondary weapon system (TSWA) for the Puma; the installation of advanced visualization and display technology; and the provision of new training resources.

The turret-independent secondary weapon system (TSWA) will significantly strengthen the vehicle's battlefield performance and especially its self-defence capabilities. Remotely controlled from the vehicle's rear fighting compartment, it is an unmanned weapon station mounted on the rear section of the vehicle rather than on the rotatable turret.

This means that threats can be addressed even at very close quarters without having to use the main armament, which is especially important in urban terrain, significantly enhancing crew protection. The TSWA fires 40mm lethal and non-lethal (e.g. tear gas and flash-bang) ammunition with a maximum range of 400 metres.

The new order includes sample integration, readying the system for full-scale production and fabrication of three TSWA prototypes. The actual serial production order, in which the entire Puma fleet will be retrofitted with the weapon system, is expected to come in 2023.

...

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/185289/rheinmetall-to-upgrade-german-army%E2%80%99s-puma-ifvs.html

https://www.rheinmetall-defence.com/media/editor_media/rm_defence/pdfs/veranstaltungen_pdfs/lfs_2016/Rheinmetall-LFS2016_Future_Infantry_Fighting_Vehicle-B_Brok.pdf



Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 15/06/2017 | 20:05 uur
Las op facebook op de pagina van het Schiet instructie controle team een bericht over een training van Nederlandse CV90's in Duitsland, naast de baan waar ze schoten waren de Duitsers met hun nieuwe Puma's bezig. Ik stelde daarop de vraag: welke heeft de voorkeur, 30mm onbemand of 35mm bemand? Vond het antwoord wel treffend, het laat het generatieverschil mooi zien.
Interessant!

StrataNL

Las op facebook op de pagina van het Schiet instructie controle team een bericht over een training van Nederlandse CV90's in Duitsland, naast de baan waar ze schoten waren de Duitsers met hun nieuwe Puma's bezig. Ik stelde daarop de vraag: welke heeft de voorkeur, 30mm onbemand of 35mm bemand? Vond het antwoord wel treffend, het laat het generatieverschil mooi zien.

Citaat van: SICT CLASDeze vraag vanmiddag ook gesteld aan de Duitse baanorganisatie. Antwoord was dat dat de jonge militair goed uit de voeten kan met bediening van onder pantser maar dat bij de oudere collega hiervoor niet de handen op elkaar gaan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Ronald Elzenga op 08/06/2017 | 16:42 uur
Hoogste tijd voor een nieuwe Nederlandse order!!

We hebben voor een heel bataljon in opslag. Dat wat je nu oproept zou toch totaal niet logisch zijn?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

Citaat van: Harald op 08/06/2017 | 11:21 uur
BAE Systems takes aim at Czech Army requirement with CV90     (CV90 met 30 mm)

http://www.janes.com/article/71211/bae-systems-takes-aim-at-czech-army-requirement-with-cv90
Hoogste tijd voor een nieuwe Nederlandse order!!

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 06/04/2017 | 01:16 uur
+1, het moet allemaal maar speciaal en uniek zijn. Blijkbaar tel je dan alleen mee?
Ik vraag me af of dit internationaal zo "opgelegd" is of telt. Vermoed dat het meer een verkapte strategie is van de politiek en legerleiding om zo radicale bezuinigingen erdoor te krijgen en te vergoelijken.

Harald

BAE Systems takes aim at Czech Army requirement with CV90     (CV90 met 30 mm)

http://www.janes.com/article/71211/bae-systems-takes-aim-at-czech-army-requirement-with-cv90

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 05/04/2017 | 13:21 uur
Inderdaad. Maar zonder nieuwe orders zullen we weinig slagkracht meer kunnen opbrengen. Dus er moet bij. En dan kies ik liever voor extra CV90s, ook als IGV, dan de Boxer als nieuw infanteriegevechtsvoertuig (nu niet meer dan een APC). Waar ik echter vooral bang voor ben is een soort SOF-erosie. Alles beetjes die over zijn worden speciaal, uniek, niche, bijzonder gemaakt..krijgen er een SOF sausje overheen. En dan doet Nederland volgens de politiek zo weer hele vooruitstrevende dingen. Ik gril er van als ik weer zoiets voorbij zie komen..wat het speciale van de echte SOFs uitholt zo..en alsof iedereen die in Nederland het leger in gaat SOF kwaliteiten en capaciteiten heeft. Nee, we hebben gewoon meer basis nodig, meer tanks, meer CV90s, meer Boxers in de ondersteuning, meer artillerie...etc etc etc..
+1, het moet allemaal maar speciaal en uniek zijn. Blijkbaar tel je dan alleen mee?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

#462
Citaat van: ridivek op 04/04/2017 | 23:30 uur
Ik mis in deze brief dat de helft van de voertuigen al weer buiten dienst gesteld zijn. Omdat men in Den Haag, vanwege bezuinigingen, besloot 13e gemechaniseerde Brigade om te vormen tot lichte /gemotoriseerde brigade.
Hierdoor zijn 88 CV-90's overbodig geworden. Er zijn al 44 CV-90's verkocht aan Estland. En volgens defensie zijn er 32 gestald bij de leverancier.
In Nederland zijn nog 125 CV-90's (88 ingedeeld, 29 in de opleiding / trainingspool en 8 als reserve).
De aanschaf van 193 CV-90's  kostte 1120mln. (5,8mln per CV-90).
De verkoop bracht waarschijnlijk minder dan 200mln op (4,5mln per CV90)

Ofwel de helft van het budget/ materieel is maar nuttig door dom politiek beleid. Met de bezuinigingsdrift is ff ongeveer 500mln verspilt.
(dit zelfde geldt voor Leopard-2 (100x); PzH2000 (52x aanschaft nu 18 in gebruik), en vast nog wel wat projecten)
Was het geld voor 34x PzH2000's en 88x CV-90's aan ander materieel uitgegeven, dan had defensie er nu minder beroerd bij gelopen.

Niet dat dit aan het materieel proces ligt. In den Haag moeten ze ook ff verder dan hun neus kijken bij bezuinigingen. Zo hebben ze even voor ruim en miljard aan investeringen weg gesmeten.
Ook is er door de bezuinigingen de laatste minimaal 5 jaar te weinig geinvesteerd (<20% van defensie budget, en BTW  :annoyed:)

Dus voor de duidelijkheid. Extra orders zijn echt niet aan de orde. 
Volgens mij is er materieel voor een 3e batalljon (3x 44+ 9 = 141, Nederland heeft er 125 + 34). Het enige wat gedaan moet worden, is de 32 CV-90's, die bij de leverancier gestald zijn, heractiveren. Dit gebeurt niet omdat er geen geld is voor de salarissen van de militairen en de exploitatie.
Alleen met de politieke wil is er een weg ...
Inderdaad. Maar zonder nieuwe orders zullen we weinig slagkracht meer kunnen opbrengen. Dus er moet bij. En dan kies ik liever voor extra CV90s, ook als IGV, dan de Boxer als nieuw infanteriegevechtsvoertuig (nu niet meer dan een APC). Waar ik echter vooral bang voor ben is een soort SOF-erosie. Alle beetjes die over zijn worden speciaal, uniek, niche, bijzonder gemaakt..krijgen er een SOF sausje overheen. En dan doet Nederland volgens de politiek zo weer hele vooruitstrevende dingen. Ik gril er van als ik weer zoiets voorbij zie komen..wat het speciale van de echte SOFs uitholt zo..en alsof iedereen die in Nederland het leger in gaat SOF kwaliteiten en capaciteiten heeft. Nee, we hebben gewoon meer basis nodig, meer tanks, meer CV90s, meer Boxers in de ondersteuning, meer artillerie...etc etc etc..

ridivek

Ik mis in deze brief dat de helft van de voertuigen al weer buiten dienst gesteld zijn. Omdat men in Den Haag, vanwege bezuinigingen, besloot 13e gemechaniseerde Brigade om te vormen tot lichte /gemotoriseerde brigade.
Hierdoor zijn 88 CV-90's overbodig geworden. Er zijn al 44 CV-90's verkocht aan Estland. En volgens defensie zijn er 32 gestald bij de leverancier.
In Nederland zijn nog 125 CV-90's (88 ingedeeld, 29 in de opleiding / trainingspool en 8 als reserve).
De aanschaf van 193 CV-90's  kostte 1120mln. (5,8mln per CV-90).
De verkoop bracht waarschijnlijk minder dan 200mln op (4,5mln per CV90)

Ofwel de helft van het budget/ materieel is maar nuttig door dom politiek beleid. Met de bezuinigingsdrift is ff ongeveer 500mln verspilt.
(dit zelfde geldt voor Leopard-2 (100x); PzH2000 (52x aanschaft nu 18 in gebruik), en vast nog wel wat projecten)
Was het geld voor 34x PzH2000's en 88x CV-90's aan ander materieel uitgegeven, dan had defensie er nu minder beroerd bij gelopen.

Niet dat dit aan het materieel proces ligt. In den Haag moeten ze ook ff verder dan hun neus kijken bij bezuinigingen. Zo hebben ze even voor ruim en miljard aan investeringen weg gesmeten.
Ook is er door de bezuinigingen de laatste minimaal 5 jaar te weinig geinvesteerd (<20% van defensie budget, en BTW  :annoyed:)

Dus voor de duidelijkheid. Extra orders zijn echt niet aan de orde. 
Volgens mij is er materieel voor een 3e batalljon (3x 44+ 9 = 141, Nederland heeft er 125 + 34). Het enige wat gedaan moet worden, is de 32 CV-90's, die bij de leverancier gestald zijn, heractiveren. Dit gebeurt niet omdat er geen geld is voor de salarissen van de militairen en de exploitatie.
Alleen met de politieke wil is er een weg ...